Japanresa del 5: Jag kan flyga, jag är inte rädd

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,565
Location
Rissne
Så sorry Krank om jag stal lite trådutrymme, är bara väldigt glad att äntligen få resa tillbaka till Japan igen efter flera år av hinder.
Verkligen ingen fara! Jag är grymt tacksam för all jättebra och generös hjälp jag fått från dig inför min egen resa, och hoppas att du och familjen får en minst lika trevlig vistelse som jag hade =)
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Verkligen ingen fara! Jag är grymt tacksam för all jättebra och generös hjälp jag fått från dig inför min egen resa, och hoppas att du och familjen får en minst lika trevlig vistelse som jag hade =)
Tackar så väldigt mycket! De uppmuntrande orden och alla underbara forumiter betyder mer för mig än vad ni alla tror. Då jag som sagt inte mår speciellt bra mentalt(förutom just att jag ”snart” skall till Japan med familjen) så har jag märkt att all vänlighet här på forumet är en av de saker som håller mig flytande. Det låter helt klart patetiskt, men så är det. Jag har för några dagar sedan diagnostiserats med utmattningssyndrom och känner mig både dement och fysiskt helt slut. Så jag tackar dig och alla andra som verkligen har stått ut med mina idiotiska och ibland arga texter. Jag kan garantera att jag aldrig hade varit lika sur om jag träffat dig och andra på forumet irl. Det är lättare att skriva något dumt på ett forum med människor jag aldrig träffat än att säga det till någon(eller skriva) som man faktiskt har träffat. Men i allt ”mörker” så har jag nu just resan att se fram mot vilket gör allt lite mindre svårt. Jag skall definitivt köpa Kutulu på japanska om det fortfarande finns att få tag på i butiker i Japan till sommaren och se om jag klarar av att läsa hela utan att behöva be min fru om hjälp :)
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
Nääää. Alltså, du kan säker hitta så dyra flighter och vill du ha business eller änne bättre blir det ju snordyrt. Men du bör kunna hitta bra mycket billigare biljetter än så.

Ps. Jag hoppas dra till Japan i höst/vinter. Det är fan dags! Och jag börjar få lite för många orsaker att göra det.
Avis! Önskar att jag hade tiden, min japanska är väl snart obefintlig om jag inte åker dit igen :(
Kansai > Tokyo alla dagar i veckan! Barerna i de sunkiga gångtunlarna under tågrälsen någon halvkilometer från Sannomiya 😍
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Avis! Önskar att jag hade tiden, min japanska är väl snart obefintlig om jag inte åker dit igen :(
Kansai > Tokyo alla dagar i veckan! Barerna i de sunkiga gångtunlarna under tågrälsen någon halvkilometer från Sannomiya 😍
Jag håller inte med dig om att Kansai regionen skulle slå Tokyo, jag uppskattar båda och kan äntligen skilja på dialekterna. Min fru blev asglad när vi såg på "Alice in Borderland" och jag kunde säga vilka skådisar som talade vilken dialekt. :)

Men precis som du så förlorar jag japanska språket, detta då vi talar mycket japanska hemma men jag skriver nästan inget. Jag läser en del men jag har helt klart förlorat det naturliga flytet i att skriva japanska som jag en gång hade. Nu måste jag ibland stanna upp och verkligen tänka vilket tecken som jag skall använda.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
Jag håller inte med dig om att Kansai regionen skulle slå Tokyo, jag uppskattar båda och kan äntligen skilja på dialekterna. Min fru blev asglad när vi såg på "Alice in Borderland" och jag kunde säga vilka skådisar som talade vilken dialekt. :)

Men precis som du så förlorar jag japanska språket, detta då vi talar mycket japanska hemma men jag skriver nästan inget. Jag läser en del men jag har helt klart förlorat det naturliga flytet i att skriva japanska som jag en gång hade. Nu måste jag ibland stanna upp och verkligen tänka vilket tecken som jag skall använda.
I Tokyo står de ju på FEL sida i rulltrappan!!!
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
I Tokyo står de ju på FEL sida i rulltrappan!!!
Haha, ja exakt så! Min fru är från Hiroshima och där blandar man systemen och gör olika beroende på var i staden man är... Det är egentligen just de här underliga sakerna med Japan som gör landet så oerhört spännande.

Med det sagt så skall man egentligen inte gå alls i rulltrappor i Japan. Det är tydligt skyltat att man skall stå två och två utan att varken höger eller vänster självmant går i rulltrappan. Detta gäller Tokyo likväl som Osaka med omnejd, ja hela Japan har samma skyltning när det gäller rulltrappor.

Så de annars väldigt regelfixerade japanerna har helt valt att faktiskt strunta i den tydliga skyltningen, oavsett var man bor i landet!
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Nog för att det inte kostar 30-40tkr att flyga Sverige – Japan ToR, men det senaste året har priserna gått upp ganska mycket. 15-20tkr/person får man nog räkna med. Vi kollar lite på det just nu pga. att föräldrarna vill åka dit med oss nästa år.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Nog för att det inte kostar 30-40tkr att flyga Sverige – Japan ToR, men det senaste året har priserna gått upp ganska mycket. 15-20tkr/person får man nog räkna med. Vi kollar lite på det just nu pga. att föräldrarna vill åka dit med oss nästa år.
Allt beror på när man bokar etc. Nu under sommaren så gick de flesta biljetter för 10-15k när jag bokade för mig, min fru, våra två barn samt min mor. Så 13k i snitt eller något sådant. Men ja, eftersom flygen inte flyger över Ryssland, de flyger runt Ryssland och därmed blir resan längre och dyrare.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
Haha, ja exakt så! Min fru är från Hiroshima och där blandar man systemen och gör olika beroende på var i staden man är... Det är egentligen just de här underliga sakerna med Japan som gör landet så oerhört spännande.

Med det sagt så skall man egentligen inte gå alls i rulltrappor i Japan. Det är tydligt skyltat att man skall stå två och två utan att varken höger eller vänster självmant går i rulltrappan. Detta gäller Tokyo likväl som Osaka med omnejd, ja hela Japan har samma skyltning när det gäller rulltrappor.

Så de annars väldigt regelfixerade japanerna har helt valt att faktiskt strunta i den tydliga skyltningen, oavsett var man bor i landet!
Det är faktiskt ganska vilt, då ska en alltså komma ihåg vilken sida som gäller i vilken stadsdel? Låter som en mardröm som utböling 😅 Jag var aldrig i Hiroshima, vi hade planerat att åka dit en vecka och se stan men blev aldrig av när vi var där :(
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Det är faktiskt ganska vilt, då ska en alltså komma ihåg vilken sida som gäller i vilken stadsdel? Låter som en mardröm som utböling 😅 Jag var aldrig i Hiroshima, vi hade planerat att åka dit en vecka och se stan men blev aldrig av när vi var där :(
Kan starkt rekommendera Hiroshima! Väldigt vacker stad med en hemsk historia som självklart alla känner till. Men oavsett om man har läst allt om Little Boy och dess konsekvenser, så skaka själen verkligen om rejält när man är vid ”ground zero”. Museet om bomben och dess konsekvenser är också att rekommendera trots att det är en otroligt tung och sorgsen känsla att se ansiktena på de som dog eller ännu värre, överlevde med helt förstörda kroppar.

Med detta så lägger jag inget politiskt i om Little Boy och Fat Man var nödvändiga eller ej, inte heller försöker jag förminska alla krigsbrott den kejserliga militären gjorde mot många andra länders befolkningar. Jag vill bara visa att det alltid kommer vara ondska att utsätta civila för krigets fasor, oavsett vilken nation dessa civila finns i. Och att bli bombad med kärnvapen bör vara en extremt ondskefull handling om den riktas mot civila bosättningar, oavsett om akten i slutändan räddar fler liv än den tar. Mem den frågan är mer filosofisk.

Det finns mycket vackert runt Hiroshima som inte har något med ww2 att göra. Samurajätten Mori har byggt massor av tempel och liknande i bergen runt omkring, detta innan Tokugawa-shogunatet upprättades och förvisade Mori-klanen till Chōshū. Även Miyajima ligger väldigt nära och är en av mina favoritplatser på hela planeten!
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Jag vill slå ett slag för Kuyshu. Nagasaki, Fukuoka och Kagoshima är alla värda att besöka och de platser där jag trivts bäst i Japan.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,895
I julas var jag i Matsumoto. Mysig liten stad med ett väldigt känt slott som är häftigt. Inte ett ställe man spenderar en hel vecka på, men helt klart värt en helgutflykt eller liknande. Vi hyrde ett hus genom air bnb och det var ett trevligt avbrott från hotellnätter.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,895
Yes, är i Sapporo nu. Ska dra till Noboribetsu imorgon för att bo på ryokan, därefter Hakodate. Sen Asahikawa och avslut med några nätter till i Sapporo. Härlig stad!
 
Top