Japanresa del 5: Jag kan flyga, jag är inte rädd

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,892
Det ska bli lite spännande att se hur min shopping går, sen. Jag har ju rätt OK med fysiska kontanta yen, och jag har förstått att Japan fortfarande är ett väldigt cash-centriskt samhälle. Samtidigt oroar jag mig lite för att jag förstått att en del ställen inte gillar att bryta ens sedlar – man har helt enkelt inte alltid all växel som behövs?

Det tänker jag iofs inte borde vara ett problem på en sån där stor elektronikedje-butik. Kanske tar de kort? Mina kort borde ju funka, så länge jag får slå in en kod. Men jag har, tror jag, inget sätt att dubbelkolla det.

Min oro är väl mest inför att stå där i en kö och vara den som får allt att ta en massa tid för att jag inte vet hur man gör. Men det får väl lösa sig. Eller så löser det sig genom att jag inte hittar mer tid att turista och köpa grejer, och då åker jag hem tomhänt sånär som kanske på lite gachabollar. Och det får väl också kännas helt OK, tänker jag.
Ditt kort kommer sannolikt funka, och om det mot förmodan inte skulle göra det så har du ju dessutom kontanter i fickan som du kan ta fram som reserv och fullgott alternativ.

Så du har både hängslen och livrem och risken för att du skulle skapa någon som helst generande friktion är i det närmaste obefintlig.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
FACIT:
OK, nu är jag ju tillbaka från Japan och jag tänkte gå igenom de här trådarna och liksom… göra ett litet bokslut, eller vad man ska säga.

Det mesta nedan inser jag nu plötsligt att jag redan skrivit, men ni får väl se det som ett utslag av att jag vill göra allt ordentligt. Och nu när jag skrivit ett Facit-inlägg till de andra trådarna…
  • Tryck: Lugnt. Det visade sig att jag är en sån som inte ens behöver göra några konstigheter med att hålla för näsa eller gäspa eller vicka på huvudet; jag har en muskel i huvudet jag bara kan flexa och så är det utjämnat.
  • Mat: Lugnt. De serverade två mål mat per flight – frukost+lunch, eller lunch+middag etc. lite beroende på när man åkte och när man skulle komma fram. Två alternativ varje gång, inget av dem vegetariskt (om man inte bokat på förhand), båda helt okej. Jag var aldrig hungrig.
  • Flygsjuk: Inte det minsta. Jag tyckte mest det var kul när det guppade och uppskattade att kunna sitta och kolla på planets kameror. Bäst var stjärtkamerorna, där man såg både plan och omgivningen.
  • Ha tråkigt på resan: Inte en sekund. Jag har ju generellt aldrig tråkigt, och det fanns internet ombord. Och jag hade min Switch. Och det fanns film. Jag tyckte rentav att det mest var skönt och trevligt att kunna sitta där i 7-12 timmar och inte behöva göra så mycket, och småslumra till ibland. Jag hade med mig en nackkudde, uppblåsbar, men använde den inte.
  • Trångt: inte nämnvärt. Jag är ju visserligen lite rund men ganska kort (162cm) så jag hade ganska gott om utrymme tyckte jag. Även med mitt handbagage instoppat under stolen framför mig. Jag är å andra sidan inte klaustrofobisk det minsta.
  • Kallt: …kanske lite. Mest på första resan, tror jag. Men som värst räckte det att trä på mig jackan. Större delen av tiden var det bara svalt och skönt.
  • Att skjuta sätet bakåt: Ja, herregud, vad är det för människor som gör sånt? Jag hamnade bakom såna ett par av mina flighter, och det var verkligen djupt störande. Fattar de inte att det sitter nån bakom? Kan de inte själva räkna ut hur trångt det är, och att deras vunna 1-2 decumenter innebär att jag nästan får deras nackstöd i näsan?
  • Bytet i Dubai: herregud vad lugnt det var. Dubais flygplats kändes visserligen som något slags Lovecraftskt dreamlands-äventyr där man är i ett evigt taxfree-område som aldrig tar slut, men det var verkligen sjukt bra skyltat och extremt lätt att hitta. Inte lika lätt att använda de lokala automaterna, men det är en annan sak.
  • Bagaget: Kom fram som det ska, även om jag fick stå och vänta så länge på det på Arlanda att jag hann bli lite orolig.
  • Jetlag: man ska inte ropa hej och så vidare, men hittills har jag fortfarande inte märkt något nämnvärt. Jag har ju redan i vanliga fall lite sömnproblem och så å andra sidan, så det kanske bara är så att jag inte märkt nån skillnad. Men jag hade noll problem att ställa om mig till Tokyotid, och upplever nu att jag är helt inställd på Stockholmstid igen. Tipset om att ställa om klockan direkt när jag kom på planet följde jag, och det funkade utmärkt.
  • Hotellet: Väldigt nice och serviceinriktat. Bytte handdukar varje dag. Bra dusch/badutrymme, med bra schampoo/duschtvål. Var väldigt hjälpsamma när jag klantade mig och låste inne min hotellnyckel.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Spridda tankar, nu såhär ett par dagar efter hemkomsten:
  • Jag tycker om att flyga. Det var ju egentligen bara liksom de formella delarna i början och slutet av resan som oroade mig, och nu har jag ju gjort dem så nu oroar jag mig inte längre. Men det här med att sitta i 12 timmar i ett trångt säte? Jag är tydligen typ gjord för det. Kanske är det bara nyhetens behag, och jag är säker på att jag skulle tröttna om jag behövde göra det varje dag t.ex. Å andra sidan tycker jag ganska bra om att åka pendel varje dag också; det är en ganska skön timme där jag kan sova eller spela switch etc. Och det har jag gjort i typ 10 år nu.
  • No regerts. Jag känner mig helt och fullt nöjd med exakt allting med den här resan och ångrar ingenting. Det finns såklart saker jag kunnat göra "bättre" om jag varit en annan människa som haft andra intressen eller förmått göra saker på andra sätt. Jag hade t.ex. kunnat vara bättre på att aktivt söka upp ny mat eller typ… komma ihåg vad det jag åt hette. Jag hade kunnat vara mer uppsökande och mer risktagande och så. Men det var jag inte, och det är jag inte, för det är ju inte jag. Det här var min Japanresa, och den var den bästa Japanresa jag kan tänka mig givet förutsättningarna. Nästa gång tar jag dock med mig en större resväska, och/eller packar med mig mindre ombyten och kläder. Jag hade absolut kunnat shoppa mer om jag inte haft problem med att få plats…
  • Jag vill tillbaka. Jag vill 100% definitivt utan tvekan besöka Tokyo igen. Inte nödvändigtvis för att se andra eller nya saker – jag skulle vara helt Ok med att vara uppleva mer eller mindre samma grejer igen. Sån är jag. Jag tyckte om de saker jag gjorde den här gången, och nästa gång har jag ju mer koll på hur saker funkar. Och kan kanske lite mer japanska =) Jag vet dock inte om jag vill tillbaka tillräckligt mycket för att motivera kostnaden för en resa. Det var himla roligt, men var det 30–40 000 bara för flygresorna-roligt? Det vet jag inte. Om Ken bjuder mig igen tackar jag ja direkt. Får jag frågan av jobbet får jag fundera lite; det vore ju kul men då ska man ha en massa ansvar för en massa elever också… Vi får se vad framtiden erbjuder. Jag hoppas att det finns mer japan i min framtid. Men om jag får prioritera mellan att ha råd med fler illustrationer till mina rollspel och att resa till Japan känns det just nu som att illustrationerna vinner. Kanske växer sig längtan starkare med tiden.
  • Jag vill återskapa vissa upplevelser i Sverige. Få vissa fördelar av att vara i Japan utan att åka dit, liksom. Installera bidétfunktion på toaletten här hemma. Kanske lägga om mina kostvanor – jag tyckte att jag åt gott och ganska mycket där, men jag gick ner ett drygt kilo och mådde bra. Hitta ett bra ramen-ställe i Stockholm. Ken har erbjudit sig att agera bulvan för att köpa skräp på Yodobashi Camera, vilket kan vara dåliga nyheter för min plånbok och mitt hyllutrymme – det finns väldigt mycket rolig gunpla att köpa, alltså.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,993
Location
Ereb Altor
30–40 000 bara för flygresorna
Nääää. Alltså, du kan säker hitta så dyra flighter och vill du ha business eller änne bättre blir det ju snordyrt. Men du bör kunna hitta bra mycket billigare biljetter än så.

Ps. Jag hoppas dra till Japan i höst/vinter. Det är fan dags! Och jag börjar få lite för många orsaker att göra det.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,892
Spridda tankar, nu såhär ett par dagar efter hemkomsten:
  • Jag tycker om att flyga. Det var ju egentligen bara liksom de formella delarna i början och slutet av resan som oroade mig, och nu har jag ju gjort dem så nu oroar jag mig inte längre. Men det här med att sitta i 12 timmar i ett trångt säte? Jag är tydligen typ gjord för det. Kanske är det bara nyhetens behag, och jag är säker på att jag skulle tröttna om jag behövde göra det varje dag t.ex. Å andra sidan tycker jag ganska bra om att åka pendel varje dag också; det är en ganska skön timme där jag kan sova eller spela switch etc. Och det har jag gjort i typ 10 år nu.
  • No regerts. Jag känner mig helt och fullt nöjd med exakt allting med den här resan och ångrar ingenting. Det finns såklart saker jag kunnat göra "bättre" om jag varit en annan människa som haft andra intressen eller förmått göra saker på andra sätt. Jag hade t.ex. kunnat vara bättre på att aktivt söka upp ny mat eller typ… komma ihåg vad det jag åt hette. Jag hade kunnat vara mer uppsökande och mer risktagande och så. Men det var jag inte, och det är jag inte, för det är ju inte jag. Det här var min Japanresa, och den var den bästa Japanresa jag kan tänka mig givet förutsättningarna. Nästa gång tar jag dock med mig en större resväska, och/eller packar med mig mindre ombyten och kläder. Jag hade absolut kunnat shoppa mer om jag inte haft problem med att få plats…
  • Jag vill tillbaka. Jag vill 100% definitivt utan tvekan besöka Tokyo igen. Inte nödvändigtvis för att se andra eller nya saker – jag skulle vara helt Ok med att vara uppleva mer eller mindre samma grejer igen. Sån är jag. Jag tyckte om de saker jag gjorde den här gången, och nästa gång har jag ju mer koll på hur saker funkar. Och kan kanske lite mer japanska =) Jag vet dock inte om jag vill tillbaka tillräckligt mycket för att motivera kostnaden för en resa. Det var himla roligt, men var det 30–40 000 bara för flygresorna-roligt? Det vet jag inte. Om Ken bjuder mig igen tackar jag ja direkt. Får jag frågan av jobbet får jag fundera lite; det vore ju kul men då ska man ha en massa ansvar för en massa elever också… Vi får se vad framtiden erbjuder. Jag hoppas att det finns mer japan i min framtid. Men om jag får prioritera mellan att ha råd med fler illustrationer till mina rollspel och att resa till Japan känns det just nu som att illustrationerna vinner. Kanske växer sig längtan starkare med tiden.
  • Jag vill återskapa vissa upplevelser i Sverige. Få vissa fördelar av att vara i Japan utan att åka dit, liksom. Installera bidétfunktion på toaletten här hemma. Kanske lägga om mina kostvanor – jag tyckte att jag åt gott och ganska mycket där, men jag gick ner ett drygt kilo och mådde bra. Hitta ett bra ramen-ställe i Stockholm. Ken har erbjudit sig att agera bulvan för att köpa skräp på Yodobashi Camera, vilket kan vara dåliga nyheter för min plånbok och mitt hyllutrymme – det finns väldigt mycket rolig gunpla att köpa, alltså.
Det finns flera habila ramenrestauranger i Stockholm! (och några mindre habila, för den delen).

Min favorit är Take Ramen i Vasastan. Supergott!
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,892
Nääää. Alltså, du kan säker hitta så dyra flighter och vill du ha business eller änne bättre blir det ju snordyrt. Men du bör kunna hitta bra mycket billigare biljetter än så.

Ps. Jag hoppas dra till Japan i höst/vinter. Det är fan dags! Och jag börjar få lite för många orsaker att göra det.
Ja alltså runt 10 000-12 000 kronor tur och retur och per person brukar vi landa på när jag har åkt dit.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Nääää. Alltså, du kan säker hitta så dyra flighter och vill du ha business eller änne bättre blir det ju snordyrt. Men du bör kunna hitta bra mycket billigare biljetter än så.
Det finns det säkert, jag gick bara på en snabb googling och på vad jag råkade se att just det här reskalaset kostade =)

Sen har jag förstått att det är lite "man får vad man betalar för" också, men jag är absolut med på att jag kanske inte behöver köra det allra dyraste. Det enda jag 100% garanterat vet funkar bra nu är ju ekonomiklass mer Emirates, allt annat är jag beredd att lyssna på rekommendationer och råd om =)
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,892
Det finns det säkert, jag gick bara på en snabb googling och på vad jag råkade se att just det här reskalaset kostade =)

Sen har jag förstått att det är lite "man får vad man betalar för" också, men jag är absolut med på att jag kanske inte behöver köra det allra dyraste. Det enda jag 100% garanterat vet funkar bra nu är ju ekonomiklass mer Emirates, allt annat är jag beredd att lyssna på rekommendationer och råd om =)
Vi brukar flyga economy med Finnair, och har alltid tyckt det varit toppen. Så de kan jag varmt rekommendera. Plus att Helsingfors har en mysig liten flygplats som är trevlig för mellanlandningen.
 

Ezping Orm

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,183
Location
Lunden, Göteborg
Det finns det säkert, jag gick bara på en snabb googling och på vad jag råkade se att just det här reskalaset kostade =)

Sen har jag förstått att det är lite "man får vad man betalar för" också, men jag är absolut med på att jag kanske inte behöver köra det allra dyraste. Det enda jag 100% garanterat vet funkar bra nu är ju ekonomiklass mer Emirates, allt annat är jag beredd att lyssna på rekommendationer och råd om =)
Det låter helt galet dyrt. Ingår hotellet också? I vanliga fall brukar priset för t/r ekonomiklass med Emirates ligga på mellan 10.000-15.000 kr.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Det låter helt galet dyrt. Ingår hotellet också? I vanliga fall brukar priset för t/r ekonomiklass med Emirates ligga på mellan 10.000-15.000 kr.
Nu blir jag osäker; jag har säkert läst fel nånstans, blandat ihop enkel resa med t/r. 15k är ju en betydligt rimligare summa, absolut.

EDIT: OK, jag hade mycket riktigt läst fel. 50 000 yen för hotellet, 185 000 yen inkl. moms och servicekostnader för flygandet tur och retur. Så ganska nära 15k för flyget och typ 4k för hotellet, let's say 20k totalt. Det är ju faktiskt en väldigt rimlig summa.

…well shit
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,574
  • Att skjuta sätet bakåt: Ja, herregud, vad är det för människor som gör sånt? Jag hamnade bakom såna ett par av mina flighter, och det var verkligen djupt störande. Fattar de inte att det sitter nån bakom? Kan de inte själva räkna ut hur trångt det är, och att deras vunna 1-2 decumenter innebär att jag nästan får deras nackstöd i näsan?
Du provade inte tricket att rikta ventilationen mot huvudet på dem? Eller var de förberedda med mössa?

Nääää. Alltså, du kan säker hitta så dyra flighter och vill du ha business eller änne bättre blir det ju snordyrt. Men du bör kunna hitta bra mycket billigare biljetter än så.
Jag har för mig att det kostade runt 10kkr för frun och dottern (per person) med Finnair. Då blev det också lite kortare flight, eftersom mellanlandningen var i Helsingfors.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,993
Location
Ereb Altor
Det finns det säkert, jag gick bara på en snabb googling och på vad jag råkade se att just det här reskalaset kostade =)

Sen har jag förstått att det är lite "man får vad man betalar för" också, men jag är absolut med på att jag kanske inte behöver köra det allra dyraste. Det enda jag 100% garanterat vet funkar bra nu är ju ekonomiklass mer Emirates, allt annat är jag beredd att lyssna på rekommendationer och råd om =)
För 40k får du en egen liten koj, bättre mat och en överlag rätt lyxig upplevelse. Har flugit så några gånger och det är helt fantastiskt. Men det är rätt mycket pengar som jag hellre skulle bränna vid ankomst.
 

SaaJeflaLess

Veteran
Joined
1 Jun 2022
Messages
86
Location
Karlskrona, typ.
Det har varit kul att dels läsa dina funderingar i dina trådar och följa dina äventyr på instagram. Och alla goda råd i trådarna är internet från den finare sidan! Jag blir bara allmänt jäkla glad av att läsa pepp och hur folk tar människors oro på allvar.

Och skitkul att allt gick så bra för dig!
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,993
Location
Ereb Altor
Men vafan, det är ju typ åtta minuter från min arbetsplats… Jaja, då vet jag ett ställe jag ska dra iväg några kollegor till nån gång, då.
Det är förvånansvärt enkelt att göra riktigt god ramen hemma. Och billigt! Och enkelt. Och snabbt.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,892
Men vafan, det är ju typ åtta minuter från min arbetsplats… Jaja, då vet jag ett ställe jag ska dra iväg några kollegor till nån gång, då.
Prova deras Spicy Tantan Ramen, så kan du tacka mig sedan.
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
504
Kul att resan gått så bra och att du skulle vilja dit igen! Varit intressant att följa din resa här och på insta.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,316
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Bokade min och familjen resa till Japan idag. Åker den 19:e juni och åker hem den sista juli! Vi åker med Finnair dit och Japan airlines hem, det blev dock aningen dyrare än jag önskat men inget fruktansvärt. Hade kunnat spara någon tusenlapp per biljett genom att ta Dubai-rutten, men jag vill hellre tillbringa min resa i Japan än på väg till Japan. Nu har jag rest via Dubai flera gånger och det har fungerat väl, men med barnen så tar jag hellre den med kortast flygtid och kortast väntetid vid transit.

Jag har gjort den här resan så extremt många gånger, men jag är en grubblare och en person som oroar mig för allt… Så nu kommer jag vara stressad som fan tills jag och familjen sitter på flyget, först då brukar jag bli helt och totalt avslappnad. Ska bli skönt att stanna där lite längre än de kanske tre, fyra veckorna som vi brukar när det ändå är så långt att flyga. Dessutom har min fru inte sett sina föräldrar, syskon eller andra släktingar på flera år tack vare pandemin.

Så sorry Krank om jag stal lite trådutrymme, är bara väldigt glad att äntligen få resa tillbaka till Japan igen efter flera år av hinder.
 
Top