Japanresa del 4: Flygplatsen och packning

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag har aldrig fått visa mediciner (i tablettform - om man skulle ha vätskor är det en annan sak).

Jag flög till NYC via Charles de Gaule bara några månader efter 9/11... då hade fransmännen skruvat upp känsligheten på metalldetektorn så jag tror det tog aluminiumet i min alvedonkarta. Men det var bara metaller de var intresserade av då.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Är jag onödigt paranoid om ett fåtal centimeter? Ja, det är väl klart det är onödigt. Alla små dumheter jag oroar mig för är i princip onödiga dumheter. Men jag försöker eliminera så mycket onödiga dumheter jag kan.
Det som är viktigt är vikten på incheckat bagage. Det är bara billiga kortflighter (typ Ryan Air till Spanien) som kan vara petiga med väskor när det gäller mått. Men även det är väldigt ovanligt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Idag kom i varje fall väskan @Vitulv tipsade om, så nu har jag en sån.

Jag har kollat lite kring mediciner.
  • Den här sidan på Arlandas hemsida säger "Du får i ditt handbagage ta med dig så mycket receptbelagd medicin som du behöver under din bortavaro."
  • Den här sidan säger om att ta med sig medicin in i Japan att "A copy of the prescription and a doctor’s note of explanation should accompany the medication when brought with you to Japan. Medication should be stored in the original bottle – do not store in an unmarked container or bottle labeled for a separate medication."
  • Även till exempel den här TUI-sidan pratar om läkarintyg.
Jag tror att det är den där senare grejen som jag fått "transportera i originalförpackning" från.

Jag kollade på Apotea som @NisseJ nämnde och de ger mig egentligen bara samma PDF:er som jag kunde få från 1177/Läkemedelskollen. Bara "Aktuella recept" som inte innehåller alla läkemedel jag har, och "Uthämtade mediciner" som är flera sidor av alla mediciner jag hämtat ut senaste året eller så.

I morgon ska jag försöka höra av mig till min vårdcentral och se om jag kan be dem om ett läkarintyg på engelska. Min generella sociala ångest säger mig att de kommer att tycka att jag är jättejobbig, men å andra sidan tror jag att de redan tycker det och då är det väl lika bra att köra på.

Min plan är alltså:
  • Plan A: Få fram läkarintyg och utskrivna kopior av recepten för de mediciner som redan är uttagna.
  • Plan B: Skriva ut, tänker jag, båda de där PDF:erna och hoppas på det bästa.
Vad är det värsta som kan hända? Jag får inte med mig mina mediciner. Jag går runt i Japan några dagar med högt blodtryck, hög puls och obra men inte livshotande blodsockervärden. Obehagligt, absolut. Men jag dör inte.

(Detta är min försvarsmekanism: "Vad är det värsta som kan hända", och sedan se om det är något jag faktiskt kan överleva och stå ut med. Oftast är det ju det.)

Jag önskar nu att jag lite tidigare insett att det vore bra med dokument från läkare; nu är det ju nästan ingen tid kvar. Vi får väl se. Än finns tid för hela den här resan att bli en katastrof =)
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Vad är det värsta som kan hända? Jag får inte med mig mina mediciner. Jag går runt i Japan några dagar med högt blodtryck, hög puls och obra men inte livshotande blodsockervärden. Obehagligt, absolut. Men jag dör inte.
Så länge som det inte är narkotikaklassat så kommer det med väldigt stor sannolikhet inte att hända någonting. Först och främst: De kollar inte bagaget så noga att de hittar pillren mer än kanske en resenär av tusen. Hittar de dem, så bryr de sig inte om de inte är narkotikaklassade, och du inte har hela resväskan full.

Jag tar själv blodtrycksreglerande, pulsreglerande och kolesterolreglerande, plus astma och nitroglycerin, och har inga problem.

Jag reser till och med med en personlig sjuksköterska. OK, jag är gift med henne, men ändå...

Jag önskar nu att jag lite tidigare insett att det vore bra med dokument från läkare; nu är det ju nästan ingen tid kvar. Vi får väl se. Än finns tid för hela den här resan att bli en katastrof =)
Låt mig säga så här: Om det hade varit så svårt som den bild du bygger upp och oroar dig för, så skulle 90% av resenärerna aldrig kommit iväg, och inte en enda av turisterna. Tro mig, folk är som yra höns när de reser, nästan allihop.

Största risken på en japan-resa är en Godzilla-attack. Där har du ett scenario att oroa dig för. I övrigt är själva transportbiten av resan mest tråkig.
 

NisseJ

Veteran
Joined
6 Jul 2009
Messages
80
Location
Boden
PPP är melodin. Har man koll på dessa 3 P går resan som en dans… (Pengar, pass och piller (ifall man kräver medicin :) ))
Har man glömt något går det alltid att låna alt köpa där borta.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
PPP är melodin. Har man koll på dessa 3 P går resan som en dans… (Pengar, pass och piller (ifall man kräver medicin :) ))
Har man glömt något går det alltid att låna alt köpa där borta.
Japp, detta! Och förr i tiden, biljetterna på papper. Numera i mobilen..
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,895
Idag kom i varje fall väskan @Vitulv tipsade om, så nu har jag en sån.

Jag har kollat lite kring mediciner.
  • Den här sidan på Arlandas hemsida säger "Du får i ditt handbagage ta med dig så mycket receptbelagd medicin som du behöver under din bortavaro."
  • Den här sidan säger om att ta med sig medicin in i Japan att "A copy of the prescription and a doctor’s note of explanation should accompany the medication when brought with you to Japan. Medication should be stored in the original bottle – do not store in an unmarked container or bottle labeled for a separate medication."
  • Även till exempel den här TUI-sidan pratar om läkarintyg.
Jag tror att det är den där senare grejen som jag fått "transportera i originalförpackning" från.

Jag kollade på Apotea som @NisseJ nämnde och de ger mig egentligen bara samma PDF:er som jag kunde få från 1177/Läkemedelskollen. Bara "Aktuella recept" som inte innehåller alla läkemedel jag har, och "Uthämtade mediciner" som är flera sidor av alla mediciner jag hämtat ut senaste året eller så.

I morgon ska jag försöka höra av mig till min vårdcentral och se om jag kan be dem om ett läkarintyg på engelska. Min generella sociala ångest säger mig att de kommer att tycka att jag är jättejobbig, men å andra sidan tror jag att de redan tycker det och då är det väl lika bra att köra på.

Min plan är alltså:
  • Plan A: Få fram läkarintyg och utskrivna kopior av recepten för de mediciner som redan är uttagna.
  • Plan B: Skriva ut, tänker jag, båda de där PDF:erna och hoppas på det bästa.
Vad är det värsta som kan hända? Jag får inte med mig mina mediciner. Jag går runt i Japan några dagar med högt blodtryck, hög puls och obra men inte livshotande blodsockervärden. Obehagligt, absolut. Men jag dör inte.

(Detta är min försvarsmekanism: "Vad är det värsta som kan hända", och sedan se om det är något jag faktiskt kan överleva och stå ut med. Oftast är det ju det.)

Jag önskar nu att jag lite tidigare insett att det vore bra med dokument från läkare; nu är det ju nästan ingen tid kvar. Vi får väl se. Än finns tid för hela den här resan att bli en katastrof =)
Hoppas du gillar väskan!

Gällande mediciner: for what it’s worth så har jag rest mycket i mitt liv, och har alltid med mig mediciner. Dels receptbelagt för blodtryck, men har också ett litet apotek med all möjlig receptfri medicin som kan vara bra att ha. Jag har aldrig haft med mig läkarintyg eller recept, och jag har aldrig någonsin varit med om att någon frågat om min medicin. När jag tänker på det har jag aldrig någonsin ens hört talats om någon som hamnat i en sådan situation. Och innan du tog upp det i den här tråden har jag aldrig hört om någon som haft med sig recept eller intyg på resa.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Hoppas du gillar väskan!

Gällande mediciner: for what it’s worth så har jag rest mycket i mitt liv, och har alltid med mig mediciner. Dels receptbelagt för blodtryck, men har också ett litet apotek med all möjlig receptfri medicin som kan vara bra att ha. Jag har aldrig haft med mig läkarintyg eller recept, och jag har aldrig någonsin varit med om att någon frågat om min medicin. När jag tänker på det har jag aldrig någonsin ens hört talats om någon som hamnat i en sådan situation. Och innan du tog upp det i den här tråden har jag aldrig hört om någon som haft med sig recept eller intyg på resa.
Anledningen till att jag tagit med mig intyg är att jag är neurotisk över sådana saker samt att jag inte velat sluta upp i ett fängelse i UAE för att ha tagit in förbjudna läkemedel. I UAE klassas mer eller mindre alla läkemedel som förbjudet om man inte har intyg etc, men jag har heller aldrig i mitt liv blivit tillfrågad gällande mina läkemedel.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
jag har sett en del använda nån slags google translate tal-app där de säger något till telefonen, och sen säger telefonen det på japanska. Kan vara en praktisk grej att kolla upp för nödsituationer.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Uppdatering om det de här tråden handlar om! (Jag försöker skilja på de här japantrådarna så att jag senare vet var jag ska leta efter grejer…)

Jag var på Arlanda igen idag, för jag upptäckte att ett exakt likadant flygplan med exakt samma bolag åker till exakt samma destination vid exakt samma klockslag idag, som på måndag.

Så nu har jag hängt och – förhoppningsvis utan att ringa i några varningsklockor för flygplatssäkerheten – kollat på när folk checkat in.
  • Incheckningen för Emirates var tydligt utmärkt.
  • När jag kom dit c:a 10:50 så var den tydligen redan öppen. 3.5 timmar säger de, men tydligen kan man vara tidigare än då.
  • Kring 11 var det i princip inte en käft i kö. En timme senare var det ett stort gäng. Note to self: planen att vara där och hänga på låset är en bra plan.
  • Totalt åtta diskar öppna. En för ekonomi, en för folk som checkat in online och bara behöver fixa med bagaget, och så två jag inte behöver bry mig om för att de är högre klasser än ekonomi.
  • Det verkade rätt smidigt – om jag såg rätt gick folk mest fram, visade pass och (tror jag) boardingpass, lade fram sina väskor, och så fick de kvitto. Det är en procedur jag ändå tror att jag kan klara av, men jag är glad att jag sett den genomföras.
  • Sedan gick folk till säkerhetskontrollen – inga överraskningar. Jag tror att de först fick visa sina boardingpass eller så för att få komma in i säkerhets-delen? Och sedan en liten omstuvnings-area där de kunde stanna och packa om för enklare säkerhetsjox. Sedan stod det sälla (verkade det som) människor och vid behov hjälpte dem att få upp sina grejer på det rullande bandet in i mackapären, och så gick de genom vad jag antar är metalldetektorn, och sen försvann de in i det mystiska området bakom säkerhetskontrollen.
Jag har nu också checkat in digitalt – med lite skrämselhicka när texten typ säger att "FÖR ATT LANDA I DUBAI BEHÖVER DU VISUM (nej förresten inte om du bara ska mellanlanda)" och "DU MÅSTE HA MED DIG CERTIFIKAT PÅ ATT DU TESTAT COVID-NEGATIVT (nej förresten inte om du har vacciationsbevis)", men nu har jag iaf mina boarding passes för arlanda-dubai och dubai-tokyo som:
  • Ett mail med länk till online-boardingpass
  • En PDF på min Google Drive
  • Ett screenshot i mobilen (och google photos)
  • Tre kopior av ett utskrivet A4
Hängslen och livrem, och allt det där.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
och så gick de genom vad jag antar är metalldetektorn, och sen försvann de in i det mystiska området bakom säkerhetskontrollen.
1) Kom ihåg bälte, myntfickan och bakfickor så du inte har något metall där.

2) var inte förvånad om metalldetektorn piper i alla fall, det händer stup i kvarten att de piper utan anledning.

3) Om det händer kan de be dig gå igenom en gång till, de kan köra en sån där handhållen scanner över dig, i extrema fall kan de kanske fråga om de får göra en visitering (det har hänt mig en gång, det gick snabbt, det var opersonligt, och jag blev vidareviftad på en gång). Det händer säkert flera hundra gånger om dagen att folk försöker gå igenom med nyckelknippor, mynt eller multitools. Trots alla skyltar. Ingen kommer att skrika på dig för att det piper, och personalen vet att det oftast är falska alarm. Det står alltid någon vakt och viftar igenom folk genom metalldetektorn, så kolla på dem för instruktioner om det piper.

4) När du väl kommer ut på andra sidan är det precis som i kassan på snabbköpet: är det mycket folk kommer nästa person varor strax efter dina och det är ont om plats. I så fall kan det vara enklast att bälte och skor i handen och gå bort till en bänk för att på dem. Fokusera på småsaker och datorer som du behöver packa ner. De brukar inte gilla att du plockar med dig brickorna bort.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
En sak jag glömde skriva:
  • Swedavia-appen har ypperlig service, och talar om när incheckningen börjar, var den är, vilken gate man ska till och när, och varnar när det börjar bli kort om tid. Bra skit.

bälte och skor
Avisstja, skor! Det hade jag inte tänkt på, men det finns ju faktiskt pyttelite metall i mina dojjor. Tar man av sig dom också och lägger på bandet, eller hur gör man?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Avisstja, skor! Det hade jag inte tänkt på, men det finns ju faktiskt pyttelite metall i mina dojjor. Tar man av sig dom också och lägger på bandet, eller hur gör man?
Japp! Det brukar vara standard och sitta skyltar att man ska ta av sig skorna. Lägg dem på en bricka för sig på bandet och skicka genom. De brukar vilja att allt, inklusive ryggsäcken ligger på brickor (antagligen för att inget ska riskera att fastna på väg genom röntgenapparaten), och de vill inte att man staplar för mycket i en och samma bricka.

Skor i en bricka, eventuell jacka och tröja i en bricka, väska i en bricka, och eventuella saker du tagit upp ur ryggsäcken (De brukar vilja ha typ laptop och sånt separat) i en bricka för sig. Om de tycker att du lagt för mycket i en och samma bricka kommer nån i personalen bara dela upp det lite mer, ingen big deal (men det kan vara bra att hålla ett öga på så du inte råkar missa att plocka åt dig något på andra sidan).
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
En annan sak att tänka på: även de allra mest trögtänkta människor (med noll förmåga att ta in information eller lyssna) flyger, och det går bra. Flyg är väldigt dumbed down. Det finns en massa folk där som enbart har som jobb att förklara för dig om du har en fråga. En kollega i Italien brukade ta valium och röka på för att han tyckte det var tråkigt att flyga och han ville slappna av, och trots detta på inget sätt rekommendabla beteende hade han inga problem med att flyga. Många andra dricker rätt rejält på flygplatsen - men så länge de inte blir aggressiva eller börjar försöka kissa på annan plats än toaletten, så får de åka med. Det är rätt högt i tak.

Det som kan vara stressande för mig är om det är mkt folk på plats, men du verkar ha hittat en bra strategi för detta, vilket är att dyka upp i god tid. Sen är det bara att följa instruktionerna och stå ut med stress/väntan.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
En annan sak att tänka på: även de allra mest trögtänkta människor (med noll förmåga att ta in information eller lyssna) flyger, och det går bra. Flyg är väldigt dumbed down. Det finns en massa folk där som enbart har som jobb att förklara för dig om du har en fråga. En kollega i Italien brukade ta valium och röka på för att han tyckte det var tråkigt att flyga och han ville slappna av, och trots detta på inget sätt rekommendabla beteende hade han inga problem med att flyga. Många andra dricker rätt rejält på flygplatsen - men så länge de inte blir aggressiva eller börjar försöka kissa på annan plats än toaletten, så får de åka med. Det är rätt högt i tak.

Det som kan vara stressande för mig är om det är mkt folk på plats, men du verkar ha hittat en bra strategi för detta, vilket är att dyka upp i god tid. Sen är det bara att följa instruktionerna och stå ut med stress/väntan.
Jag har GAD och fobi mot sociala sammanhang. De flesta eller kanske ingen som träffat mig skulle tro det då jag är en utåtriktad person… Men det är en yta jag byggt upp, en kuliss. Därför får jag alltid extra bensodiazepiner utskrivna när jag skall flyga, inte för att jag är direkt rädd att flyga, jag bara ogillar alla människor runt omkring mig. En gång när jag skulle just till Dubai så hade jag deklarerat alla mina mediciner utom just de extra jag fått utskrivna på grund av min sociala ångest vid stora flygplatser. Hade säkert en 12-15 10mg Stesolid kvar när jag landade i Dubai. Jag var skiträdd att jag nu skulle åka fast för att smuggla droger eller liknande så jag svalde alla tabletter på en gång. Jag var ung vid det här tillfället och inte vidare vis, nu hände inget vidare annat än att resan till hotellet upplevdes som om den var en sekund lång samt att jag sov väldigt gott.

Inget jag rekommenderar men en historia som i efterhand är något jag kan tycka är rolig i all sin idioti. Jag har förmodligen också en väldigt hög resistans mot just benzo och opiater pågrund av mina diagnoser och min kroniska tarminflammation. Så även om jag liksom du, inte rekommenderar någon att ta cannabis etc innan de flyger så måste jag själv ta utskrivet och helt lagligt benzo för att våga umgås bland människor. Detta är jävligt underligt då jag i Japan bara tar läkemedel mot min smärta och där aldrig fått någon ångest över det sociala och alla människor.
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,319
Detta är jävligt underligt då jag i Japan bara tar läkemedel mot min smärta och där aldrig fått någon ångest över det sociala och alla människor.
Jag undrar om det är för att iaf i Tokyo är det så tätbefolkat att människor är så bra på att samsas på utrymmet? Typ nästan ingen som tränger sig i kollektivtrafiken? Det var nästan spännande när man träffade någon som var otrevlig, som baristan på Bear Pond Espresso i Shimokitazawa. Otroligt dålig attityd, men gott kaffe (beställ en ”dirty”, espresso med kall mjölk).
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag undrar om det är för att iaf i Tokyo är det så tätbefolkat att människor är så bra på att samsas på utrymmet? Typ nästan ingen som tränger sig i kollektivtrafiken? Det var nästan spännande när man träffade någon som var otrevlig, som baristan på Bear Pond Espresso i Shimokitazawa. Otroligt dålig attityd, men gott kaffe (beställ en ”dirty”, espresso med kall mjölk).
Jag tror att det beror på min barndom. Japan var min första långa utlandsresa som jag sparade ihop till helt själv och förmodligen första gången jag kände mig fri och trygg. Det låter tragiskt men jag säger det inte för att folk skall tycka synd om mig. Men jag har alltid känt mig hemma i Japan och dels tack vare att jag träffade min fru där, men även innan dess så var Japan mer hemma än vad Sverige var. Visst har jag träffat otrevliga japaner då rövhattar finns överallt, men de är i min erfarenhet betydligt sällsyntare i Japan än Europa. Så det är nog många faktorer som gjort att jag verkligen trivs där. Kommer som sagt spendera hela sommaren i Japan med min frus släkt, våra barn och gemensamma vänner. Ser verkligen fram mot det då jag inte kunnat resa dit under hela pandemin.

Sen har jag visserligen tillbringat mycket tid och även bott i Tokyo men rest till alla delar av Japan samt också bott i Hiroshima. Hiroshima tillsammans med Okinawa är helt fantastiska platser som jag verkligen måste rekommendera till alla som är intresserade av att lämna Tokyo och se mer. Men min första resa till Japan som 22-åring, tillbringade jag enbart genom att utforska Tokyo och även det var fantastiskt. Nu minst 20 japanresor och några år av att vara bosatt där så är Tokyo fortfarande spännande men det finns så otroligt mycket mer att se!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
FACIT:
OK, nu är jag ju tillbaka från Japan och jag tänkte gå igenom de här trådarna och liksom… göra ett litet bokslut, eller vad man ska säga.
  • Flygplatsen
    • Min plan funkade utmärkt.
    • Jag checkade in digitalt 48h innan flighten. Då kunde jag välja säte. Jag valde att sitta i gången, hyfsat nära toaletterna.
    • Lite drygt 3.5 timmar innan flighten stod jag i en kort kö vid den Emirates-märkta disken. De hade totalt åtta diskar på Arlanda, där två specifikt var för oss som checkat in online.
    • Jag gick till disken, fick visa pass och utskrivet COVID-vaccinationsbevis (vilket jag inte var beredd på men tack och lov hade med mig). Stora resväskan checkades in utan bekymmer, och jag fick två fysiska boarding passes.
    • Den snälla tjejen i disken – som var väldigt hjälpsam framför allt efter att jag nämnd att det här var min första gång – pekade mig i riktning mot "rätt" säkerhetskontroll.
    • Jag ställde mig i kö till säkerhetskontrollen. Jag packade upp all elektronik till separat bytta, lade jacka och plånbok i en annan, och resten av handbagaget i en tredje. Jag var sedan 100% den där snubben som i flera vändor glömde ta ur saker ur fickorna – plånbok, nycklar etc. Men även när jag tagit av mig allt så varnade mackapären – jag antar att jag helt enkelt var så jäkla metal. Men jag kom igenom till slut.
    • Efter säkerhetskontrollen var det lätt att hitta rätt gate, allt var tydligt uppmärkt. Det gick utmärkt att köpa med sig ett par colaflaskor och små knäckemackor.
    • Jag gick till gaten när den öppnade, fick visa mitt boardinpass och pass, och fick sitta där och vänta tills min zon ropades ut. Allt funkade väldigt bra och smidigt. Jag är glad att jag förberedde mig; en del andra resande verkade bli förvånade nästan varje steg.
  • Packning
    • Handbagaget (väskan @Vitulv rekommenderade) packades ungefär enligt planen. Allt gick preciiiiiiis in när jag tetrispackade som fan.
      • Laptop+mus
      • Några diverse kablar och adaptrar
      • Universalladdare 100W
      • Eltandborste
      • Nintendo Switch
      • Powerbank 20000W
      • Utskrivna kopior av alla papper
      • Medicin, som tog orimligt mycket plats för att allt var i icke-tillplattade originalförpackningar.
      • 3 T-shirts, 1 par jeans, underkläder
      • Munskydd
    • Resväskan
      • Ytterligare T-shirts och jeans. Åkte hem med 3 par oburna jeans och 3 oburna t-shirts.
      • En skjorta som aldrig användes.
      • Min finkostym, som aldrig användes.
      • Kopior på papper
      • 3 påsar gott & blandat
      • 3 Mumin-muggar
      • 3 exemplar av Ödesväktarna, 1 exemplar av More than Human, 1 exemplar av Rotsystem
      • 3 fina presentpåsar
      • Tandkräm, hårslem
      • Fler munskydd
  • Gåvor
    • Jag gav Ken den lite större gåvan (1 av vardera spel, muminmugg, gott&blandat) och sedan en till Montro som introducerade spelet i japan och så en till en snubbe som 100% räddade mig under rollspels-barhänget genom att typ stå och vara simultan-översättare för allt som sades.
    • Jag fick definitivt inte intrycket av att det på något vis förväntats av mig, men att det var uppskattat. Vilket… jag menar, vem gillar inte att få gåvor?
  • Mediciner
    • Ingen, verkligen ingen, brydde sig om mina mediciner. På resan hem blev jag t.om. lite cocky och plattade till mina förpackningar och lade upp doserna jag behlvde ta på planet i min dosett. Jag behövde inte visa något papper.
 
Top