Japanresa del 4: Flygplatsen och packning

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
På den tiden jag flög lite oftare var det i allmänhet okej att ha sitt handbagage + en mindre handväska. Jag vet inte om det har ändrat på sig, och på den tiden hade jag i allmänhet plats nog att knöla ner "handväskan" (en mindre axelremsväska) i ryggsäcken om det hade behövts.

Men även om jag inte gjorde det för att maximera antalet prylar jag kunde ta med så fan jag det väldigt praktiskt just ombord på flyget, då det innebär att jag kunde ha mina hörlurar och allt sånt i axelväskan, och jag kunde slänga upp det större handbagaget på en hylla utan att behöva komma åt det på resten av resan.

Om man dessutom vill just maximera handbagaget när det kommer till utrymme och vikt så brukar de heller inte säga något om kläder man faktiskt har på sig ;)

I mitt fall brukar det innebära att jag ser till att ha både tröja och jacka på mig snarare än nedpackat, men jag har bekanta som helt enkelt haft på sig fem par underkläder och flera T-shirtar...
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
När jag skall igenom säkerhetskollen så placerar jag alla metallföremål (nycklar, ev. mynt osv) samt plånbok i jackfickorna, och tar av mig bältet, redan medans jag står i kön. Sedan lägger jag jackan och bältet i en korg. Då går det snabbt att få ner sakerna i en korg, och snabbt att plocka upp det ur korgen. Och med att någon tidigare i tråden nämnde stöldrisk, så blir det nog tydligare om någon försöker sno åt sig en hel jacka än ett mindre föremål.

Jag brukar också placera boarding-kortet som ett bokmärke på sidan i passet med all information. Då går det snabbt att fälla upp rätt sida.
Detta är korrekt rutin. 10/10.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Jag emottar tacksamt tips om lämpliga väskor.

Jag har googlat runt lite, men det märks att min google-fu är otränad när det gäller sånt här. Jag hittade den här, som för mitt otränade öga verkar OK. Är den det? Fan vet. Den här verkade också najs, men… 1000 spänns fraktkostnad från USA kändes lite onödigt. Deltaco verkar ha haft en schysst, men den har utgått och finns ingenstans att köpa vad det verkar.

Jag har i princip slutat köpa saker på Amazon, men den här verkar ha fått bra recensioner där. Jag gillar särskilt att åtminstone en av dem specifikt pratar om att de gått igenom bagagekontrollen på en flygplats med den =) Eller en sån här, kanske.

I dunno. Alla tips och rekommendationer välkomna. Och som tidigare: Direkta produktlänkar är bäst =)
I brist på tips och protester har jag fortsatt tråla Amazon en smula. Det var lite trögt att försöka hitta något mer etiskt ställe med kabindugliga ryggsäckar, tyckte jag. Så just nu överväger jag den här. Lägger nog en beställning om nån dag om ingen högljudt protesterar.

(Ser dock att IKEA har en grej också. Jag har ju sällan känt mig särsilt besviken med deras grejor. Någon skriver att väskan är för stor för att has under flygstolen, men jag tänker att det väl inte nödvändigtvis blir där den ska hamna? Any thoughts?)
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,896
Location
The Culture
Är det inte bäst att gå till en fysisk väskbutik? Jag vill i alla fall se och känna på en väska innan jag köper den, och se hur förvaringsutrymmena ser ut. Det kan man inte göra om man beställer på nätet.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Är det inte bäst att gå till en fysisk väskbutik? Jag vill i alla fall se och känna på en väska innan jag köper den, och se hur förvaringsutrymmena ser ut. Det kan man inte göra om man beställer på nätet.
Det finns lite olika skäl till att jag inte inkluderat det i mina planer just nu. Flera av dem kan såklart avhjälpas.
1) Jag har noll koll på väskbutiker. Jag vet inte vilka som finns, var de finns, vilka som är bra, etc.
2) Jag har den förutfattade meningen att fysiska butiker är dyrare.
3) Mellan nu och då jag åker så jobbar jag hela dagarna och har väldigt begränsad ork på helgerna. Att åka in till Stockholm, där jag förmodar att butiker finns, tar i princip en halv dag att genomföra, minst. Vilket äter av den lilla återhämtningstid jag har.

Men absolut; om någon kan rekommendera mig en väskbutik i centrala stockholm, Nynäshamn eller Västerhaninge som har bra väskor i rätt storlek och till bra priser, så kan jag försöka hitta tiden att titta in där.

För mig väger nog oftast bekvämligheten i att slippa gå i butik över nackdelen att inte kunna klämma och känna på förhand.
 

NisseJ

Veteran
Joined
6 Jul 2009
Messages
80
Location
Boden
Jag har en sådan här rygga : https://www.tacticalstore.se/vaskor-ryggsackar/ryggsackar/mil-tec-us-assault-pack-36l/ och den är perfekt för mina veckolånga resor. Köpte den utan att klämma och känna och är nöjd. Så nöjd att både fru och 17-åringen fick var sin också. :)

Dessutom kan man ha exempelvis Coops flergångspåse ihoprullad i den så kan man ha den för smutstvätt eller reservpåse för shopping. Å med rätta kroken kan du hänga vattenflaskan å annat i det suveräna Molle-systemet.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,895
Jag har en 5.11 Rush 24 ryggsäck. Ja, man ser ut som jävla MÖP, men vi är för gamla för att bry oss om vad folk tycker om ens ryggsäck.

Bortsett från det fåniga utseendet är den en extremt slitstark och praktisk ryggsäck när man reser. Mycket hög kvalitet. Lite stor för dagsutflykter, men ett perfekt handbagage med bra möjligheter att organisera sina prylar. Vill man ha en mindre eller större finns det dessutom sådana modeller också (som heter Rush 12 respektive Rush 72).

C1E5A451-E68A-4AD9-BDF1-3A63C2B1A146.png
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Jag har en sådan här rygga : https://www.tacticalstore.se/vaskor-ryggsackar/ryggsackar/mil-tec-us-assault-pack-36l/ och den är perfekt för mina veckolånga resor. Köpte den utan att klämma och känna och är nöjd. Så nöjd att både fru och 17-åringen fick var sin också. :)

Dessutom kan man ha exempelvis Coops flergångspåse ihoprullad i den så kan man ha den för smutstvätt eller reservpåse för shopping. Å med rätta kroken kan du hänga vattenflaskan å annat i det suveräna Molle-systemet.
Ser schysst ut. Enda abret för mig och min fyrkantiga sida är väl måtten – de som anges av flygbolaget är 55×38×20cm och den där är 51×29×28. Dvs den har lite samma tjockleksproblem som gör att jag inte vågar riktigt lita på att min nuvarande ryggsäck funkar (den är 52×32×26).

Är jag onödigt paranoid om ett fåtal centimeter? Ja, det är väl klart det är onödigt. Alla små dumheter jag oroar mig för är i princip onödiga dumheter. Men jag försöker eliminera så mycket onödiga dumheter jag kan.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Jag har en 5.11 Rush 24 ryggsäck. Ja, man ser ut som jävla MÖP, men vi är för gamla för att bry oss om vad folk tycker om ens ryggsäck.

Bortsett från det fåniga utseendet är den en extremt slitstark och praktisk ryggsäck när man reser. Mycket hög kvalitet. Lite stor för dagsutflykter, men ett perfekt handbagage med bra möjligheter att organisera sina prylar. Vill man ha en mindre eller större finns det dessutom sådana modeller också (som heter Rush 12 respektive Rush 72).
Den ser riktigt bra ut, och inom måtten också =) Lite mindre volym och lite högre pris än de jag tittar på, men å andra sidan uppskattar jag en personlig rekommendation från pålitlig källa, så den där blev definitivt intressant.

(När det gäller "för stor för dagutflykter" så kånkar jag alltså runt på en 38/44-liters dagligdags… =) )
 

NisseJ

Veteran
Joined
6 Jul 2009
Messages
80
Location
Boden
Jag hade med min rygga tor USA med inrikesflyg å har inte haft problem med den inrikes heller :)

Ser schysst ut. Enda abret för mig och min fyrkantiga sida är väl måtten – de som anges av flygbolaget är 55×38×20cm och den där är 51×29×28. Dvs den har lite samma tjockleksproblem som gör att jag inte vågar riktigt lita på att min nuvarande ryggsäck funkar (den är 52×32×26).

Är jag onödigt paranoid om ett fåtal centimeter? Ja, det är väl klart det är onödigt. Alla små dumheter jag oroar mig för är i princip onödiga dumheter. Men jag försöker eliminera så mycket onödiga dumheter jag kan.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,895
Den ser riktigt bra ut, och inom måtten också =) Lite mindre volym och lite högre pris än de jag tittar på, men å andra sidan uppskattar jag en personlig rekommendation från pålitlig källa, så den där blev definitivt intressant.

(När det gäller "för stor för dagutflykter" så kånkar jag alltså runt på en 38/44-liters dagligdags… =) )
Då är den med dina mått mätt inte för stor - perfekt.
Jag har flera olika ryggsäckar av just märket 5.11 och är sjukt nöjd med dem alla. Och jag har kånkat ryggsäckar mer än de flesta genom åren, så utser mig själv till en auktoritet i ämnet 😅
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Någon skriver att väskan är för stor för att has under flygstolen, men jag tänker att det väl inte nödvändigtvis blir där den ska hamna? Any thoughts?)
Den måste inte hamna där, men det är i särklast bekvämast och säkrast. Ingen kan sno saker i den (vilket är lätt om väskar råkar hamna i en lucka några rader bakom dig), och det är lättare att komma åt den utan att störa alla i omgivningen om du vill ha något i den.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Jag har flera olika ryggsäckar av just märket 5.11 och är sjukt nöjd med dem alla. Och jag har kånkat ryggsäckar mer än de flesta genom åren, så utser mig själv till en auktoritet i ämnet 😅
5.11 är good stuff, Maxpedition likaså. Samsonite är bra på väskor, sämre på ryggsäckar.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
  • Utskrivna kopior av mina recept (kan jag skriva ut sånt själv via 1177, typ? Eller är det nåt jag måste höra av mig till min läkare för att få?)
Okej, här är en fråga jag ännu inte har något definitivt svar på känner jag, och som vore väldans bra att få rätsida på. Jag har några såna frågor kvar frå startinläggen, men jag tar dem en i taget =)

Så: jag har aldrig haft en utskriven kopia av mina recept. Var skaffar man enklast sådana? Just nu är jag i en sådär jobbig mellanperiod – jag har precis hämtat ut de sista förpackningarna av de flesta av mina mediciner och mina recept står som "utgångna", men min vårdcetral tänker inte förnya recepten innan jag i princip har slut på respektive medicin.

(Jag tycker det är rätt skumt; varför kan de inte bara förnya i god tid? De och jag vet ju att jag gått på de här medicinerna i flera år och lär göra det ett bra tag till? Men I digress…)

Ni som gjort sånt här förut, hur har ni gjort? 1177.se hänvisar vidare till Läkemedelskollen. På sidan "Registerutdrag" där kan jag få ut en PDF med aktuella recept (vilket bara ger mig en enda av mina sex aktiva mediciner) eller en PDF med "Uthämtade läkemedel" (vilket ger mig sex sidor med allt jag hämtat ut senaste året typ; så flera kopior av varje medel). Båda papprena innehåller namnet på läkare etc.

Skulle nåt sånt duga? Eller behöver jag försöka krångla med min vårdcentral om att få saker utskrivna på något annat sätt?
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Okej, här är en fråga jag ännu inte har något definitivt svar på känner jag, och som vore väldans bra att få rätsida på. Jag har några såna frågor kvar frå startinläggen, men jag tar dem en i taget =)

Så: jag har aldrig haft en utskriven kopia av mina recept. Var skaffar man enklast sådana? Just nu är jag i en sådär jobbig mellanperiod – jag har precis hämtat ut de sista förpackningarna av de flesta av mina mediciner och mina recept står som "utgångna", men min vårdcetral tänker inte förnya recepten innan jag i princip har slut på respektive medicin.

(Jag tycker det är rätt skumt; varför kan de inte bara förnya i god tid? De och jag vet ju att jag gått på de här medicinerna i flera år och lär göra det ett bra tag till? Men I digress…)

Ni som gjort sånt här förut, hur har ni gjort? 1177.se hänvisar vidare till Läkemedelskollen. På sidan "Registerutdrag" där kan jag få ut en PDF med aktuella recept (vilket bara ger mig en enda av mina sex aktiva mediciner) eller en PDF med "Uthämtade läkemedel" (vilket ger mig sex sidor med allt jag hämtat ut senaste året typ; så flera kopior av varje medel). Båda papprena innehåller namnet på läkare etc.

Skulle nåt sånt duga? Eller behöver jag försöka krångla med min vårdcentral om att få saker utskrivna på något annat sätt?
Jag ser alltid till att få ett intyg påskrivet av den läkaren som också har skrivit ut receptet. Sen om jag är borta längre än mina läkemedel kommer räcka så ser jag till att läkarna skriver ut så jag har under hela min utlandsvistelse. Jag gör så lite som möjligt via 1177.

Men att krångla med vården är bland det värsta jag vet och ger mig ångest av att bara tänka på det.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Jag ser alltid till att få ett intyg påskrivet av den läkaren som också har skrivit ut receptet. Sen om jag är borta längre än mina läkemedel kommer räcka så ser jag till att läkarna skriver ut så jag har under hela min utlandsvistelse. Jag gör så lite som möjligt via 1177.

Men att krångla med vården är bland det värsta jag vet och ger mig ångest av att bara tänka på det.
Tja, jag kan ju alltid lägga in ett ärende och se om jag får svar… Min vårdcentral är som sagt inte så bra när det gäller förnyelse av recept i god tid, men de har åtminstone möjligheten att kontakta dem via chat istället för att behöva ringa eller gå dit.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Jag har ett halvdussin receptbelagda läkemedel, och jag tar bara med dem i obrutna pillerkartor, inga recept. Har aldrig haft problem med det, inte ens med nitroglycerinsprayen.

Dock, inget av dem är narkotikaklassade. Har du sådana så skulle jag säga att, om det alls är möjligt, res utan dem. För stor potential till strul, även om du har recept.
 

NisseJ

Veteran
Joined
6 Jul 2009
Messages
80
Location
Boden
Jag skrev ut mina recept från apotea.se och hade medicinerna packade i dosett, som förvarades i handbagaget.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Jag skrev ut mina recept från apotea.se och hade medicinerna packade i dosett, som förvarades i handbagaget.
Så det funkade? Nice. Jag har ju annars fått höra att medicinerna helst ska transporteras i typ originalförpackning…
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Skall nämnas att jag har flera narkotikaklassade läkemedel och även om jag självklart vidtagit de åtgärder som gäller, så har jag aldrig någonsin behövt visa något alls. Inte ens när jag rest i Dubai och övriga Mellanöstern och definitivt aldrig i Japan.
 
Top