Nekromanti Jakt en sann kulturupplevelse

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,945
Hmm, jag är rent spontant skeptisk till jakt på varg, men jag misstänker att frågan är betydligt mer komplicerad än vad t.ex. medierna och vardagstyckarna har vädrat de senaste veckorna. Vi hade precis diskussionen i fikarummet, och en kollega hade varit på vargjakt under julledigheten. Jag kan inte påstå att jag köpte hans argument fullt ut, men jag insåg också att jag inte hade riktigt med kött på benen för att gå in i en särskilt tuff diskussion. Det är några saker som gnager lite i skallen på mig, nämligen att;

Jägarna skötte faktiskt jakten väldigt bra, att man skjöt ett djur för mycket får anses som väl inom rimlighetens gränser. (Troligtvis skjöts fler djur än vad som rapporterades, av oseriösa jägare, men det hade hänt oavsett om vargjakt vore lagligt eller inte.)

Det är riktigt att vargstammen är liten i förhållande till landets yta och befolkning, men på de platser den förekommer är flockarna ganska koncentrerade och har en viss påverkan på sin omgivning.

Jag är inte helt säker på att stammen är så liten som det påstås.

En del vargjaktsmotståndare hävdar att vargen är väldigt skygg och att stammen är så liten att jakt skulle innebära utrotning. De flesta som hävdar det baserar det på en magkänsla de har på grund av att de aldrig sett varg. Bor man däremot i närheten av ett revir har man nog en annan magkänsla.

Varg dödar hund, eller jägare skjuter varg. Vad är mest värt? En hund (och rätten att ha den lös i skog och mark) eller en varg? Jag tänker inte sätta mig på höga moraliska hästar och bestämma det.

Jag har aldrig fått ett djur rivet av varg (eller andra rovdjur) och kan inte riktigt sätta mig in i den situationen. Om jag hade boskap; skulle jag tycka att det var okej att vargen tog ett djur och att jag hade mig själv att skylla? Kanske, kanske inte.



I grund och botten handlar det nog om huruvida jag tycker det är mer omoraliskt att skjuta en varg än något annat djur, och jag kommer gång på gång fram till att jag inte tycker det, så tillvida det inte handlar om utrotningsjakt, och det anser jag inte att det gör i det här fallet. Jag har ingen romatiserad bild av vargen, som alltför många i samhällsdebatten har. Den är ett djur, precis som ett vildsvin eller en råtta. Om jag tycker att det är principiellt okej att skjuta vildsvin och råttor borde jag tycka att det är principiellt rätt att skjuta varg också.

Men jag har nog gått på mediehysterin ändå...
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,945
Bobby Magikern said:
Mina åsikter om de delar av vår svenska jägarkår som pushar för rovdjursjakt (och det är absolut inte alla) bör jag däremot undvika att uttrycka av artighets- och regelskäl.
Fast det där är väl bara ett maskerat sätt att uttrycka det ändå? :gremtongue:
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Jag är besviken på flertalet utav er i denna tråden, ni har alla naturligtvis den teknologiska möjligheten att skriva ett inlägg i denna tråd, men jag frågar er, Ekorren, Krank, Android IV varför ni kände det moraliska behovet att göra ett inlägg och skapa en debatt som över huvudtaget inte har med min tråd att göra. Jag ser den här tråden som en hyllning till den svenska jakten därför att jag finner en lockelse till att jaga och ville diskutera detta med likasinnade. Jag tycker också att det väl tydligt framgår av trådens syfte. Jag ställer mig själv frågan om ni nu har den åsikten till jakt som ni nu har, varför skriver ni i denna tråd? Berikar ni samtalet kring jakten vars syfte jag förmedlat? Följer ni topikens syfte?

Jag har i alla fall kommit fram till den ståndpunkten att ni inte gör det, då frågar jag mig själv: Varför skriver ni då här? Varför skapar de inte en egen tråd?

Ekorren du börjar din närvaro i denna tråden genom att jämföra jakt på djur med jakt på människa, jag ställer mig den frågan menar Ekorren allvar med det han säger eller ansåg Ekorren sig själv vara rolig till bekostnad av denna tråd?

Krank du börjar också din närvaro i denna tråden med att jämföra jakt med att slå sin fru eller att jaga mörkhyade? Jag undrar vill du verkligen göra en sådan jämförelse, står du för dess likheter eller ansåg du dig själv vara rolig? Rolig på en tråds bekostnad.

Android IV om du nu vet med dig att det vore fel att posta ett inlägg i denna tråd, varför gör du då det? Varför startar du då inte din egen tråd istället för att spå den kapning som skett?

Jag hoppas innerligt att dessa frågor aldrig blir besvarade i denna tråd utan att om ni känner behovet att ge mig svar på tal, gör det i en annan tråd eller via PM till mig.


---

Jag är tacksam till Vitulvs inlägg om vargjakten då frågan är svårare än folk verkar vilja se den som. Men det är klart, bor man i en stad behöver man inte se vargens verkningar. Men det är inte därför som jag skulle vilja jaga varg och jag skulle inte jaga varg i Sverige. Det är sant att man inte får köttet av vargen men man får dess päls, dessutom så skulle jag se det som en intressant jaktupplevelse att jaga ett rovdjur.

Men annars ligger mitt största jaktintresse i att jaga älgen, gärna med hjälp av en jamthund som jag kan följa i skogen, i vindens rätta riktning på väg mot ett ståndskall. Även med en jägarexamen så är det tyvärr så att en jakthund i lägenhet inte är att föredra. I framtiden hoppas jag på att kunna ha en jakthund, gärna en jamthund då jag har ett högt förtroende för denna ras. Den är trofast, vacker men framförallt ett skickligt redskap.

Vad anser ni för övrigt om björnjakt? Jag känner ett par nu som jagat björn och även vid ett tillfälle drabbats av björnfrossa. Björnköttet har jag smakat och det är inte särskilt gott om man jämför med andra viltdjur men dess päls är väldigt vacker. Har ni någon erfarenhet av björnjakt?

Ifall någon har ett trevligt jaktminne att dela med sig utav så vore det trevligt.

// Verklighetens folk
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,687
Location
Rissne
Persson said:
Följer ni topikens syfte?
Tänk dig att jag skapar en tråd där jag bara vill ha folk som utan förbehåll hyllar det fina och vackra i att hata homosexuella. Jag vill inte att någon bög eller bögkramare ska komma och förstöra vår fina böghatarstämning som jag vill ha, för det ingår inte i diskussions syfte. Folk som vill komma med åsikter om huruvida det är bra eller dåligt att hata böger får gärna skapa en egen tråd.

Menar du då att du tror att en sådan tråd skulle lämnas ifred? Att folk skulle tycka att denna tråd var sakrosankt, att det inte skulle komma mothugg?

Persson said:
Krank du börjar också din närvaro i denna tråden med att jämföra jakt med att slå sin fru eller att jaga mörkhyade? Jag undrar vill du verkligen göra en sådan jämförelse, står du för dess likheter eller ansåg du dig själv vara rolig? Rolig på en tråds bekostnad.
Båda och, men en ganska god portions allvar. För mig är jakt för nöjes skull helt klart på samma nivå som att slå sin fru, eller jaga mörkhyade. Eller spöa upp homosexuella. Så, jag står för min liknelse. Att tycka att det är roligt att döda är för mig någonting helt obegripligt.

Så; om du startar en tråd om att du tycker att det är roligt att skada och döda kännande varelser så blir jag givetvis upprörd; på samma sätt som du antagligen skulle bli upprörd om någon startade en tråd om hur kul det var att spöa upp sin sambo. "Nu vill jag inte att nån ska komma hör och förstöra och prata om att det skulle vara dåligt att slå sin fru hörrni, bara glada hustrumisshandlare här".


Och ja, jag är medveten om att jag inte är så värst diplomatisk i mina åsikter eller jämförelser här. Jag är heller inte ute efter att omvända dig; jag är bara här för att inte låta dig stå oemotsagd. återigen om vi tänker oss tråden om hustrumisshandeln: Jag tror ingen tror sig kunna få någon att sluta slå sin fru genom att skriva ajja bajja i tråden, men jag tror att få är villiga att låta en sådan tråd stå oemotsagd.

Ärligt talat såg jag din trådstart som ren flamebait först, som ren trollning. Sedan insåg jag att du menade allvar, och att du verkligen inte såg hur oerhört provocerande ditt inlägg kunde vara. Hade jag trott, som jag först gjorde, att det var ren trollning hade jag givetvis inte svarat alls.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,687
Location
Rissne
Persson said:
// Verklighetens folk
Vill bara säga att det där är det vedervärdigaste uttrycket någon svensk politiker slängt sig med efter typ 40-talet. Fy farao vad jag hatar det. Hägglund gillar att mobba plugghästar, och har hittat på ett kul ord för att beskriva alla som inte är plugghästar - och plötsligt är kunskap, pålästhet eller att vara akademiker fult och dåligt, man är en del av en föraktlig "elit". Pah.



Jag vet inte om jag har så mycket mer att säga någon som använder det där skituttrycket på allvar, men jag lovar att svara om du fortsätter på samma linje.
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
Jag skulle nog gilla att jaga, var scout/scoutledare länge och älskar dessutom att smyga och känna mig listig och skillad. Tror dock att jag skulle få en mycket större kick av att jaga med pilbåge än med bössa eftersom det blir mer personligt, det är liksom den egna muskelkraften som dödar den. Jag skulle nog få ut ännu mer om jag lyckades fälla ett byte med kniv eller spjut men det är olagligt och är nog för svårt.

En gång slog jag nästan ett rådjur med en vedyxa. Jag stod och spetsade pålar när det kom fram bara 10 meter bort eller så och jag rusade mot det på skoj och eftersom dens undvika-mönster var så sick-sackigt hann jag nästan upp det.
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
krank said:
Persson said:
// Verklighetens folk
Vill bara säga att det där är det vedervärdigaste uttrycket någon svensk politiker slängt sig med efter typ 40-talet. Fy farao vad jag hatar det. Hägglund gillar att mobba plugghästar, och har hittat på ett kul ord för att beskriva alla som inte är plugghästar - och plötsligt är kunskap, pålästhet eller att vara akademiker fult och dåligt, man är en del av en föraktlig "elit". Pah.



Jag vet inte om jag har så mycket mer att säga någon som använder det där skituttrycket på allvar, men jag lovar att svara om du fortsätter på samma linje.
Hoppas också det var sarkastiskt! Har svårt att se hur vissa människor är mer verkliga än andra. Tror Hägglund egentligen menade vita, kristna och borgergliga gamlingar.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,687
Location
Rissne
Wilmer said:
Hoppas också det var sarkastiskt!
Att han använde det sarkastiskt, menar du? Ja, det hoppas jag också. Annars tycker jag ju att Persson varit en relativt vettig individ med argument för sina åsikter och så. Jag föredrar jag alla gånger en meningsmotståndare som kan argumentera för sin sak än en meningsfrände som inte kan argumentera.
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
krank said:
kefka said:
Själv skiljer jag pà djur och människor och jag skulle aldrig se det som att mord att döda ett djur.
Det var lite meningen att signalera det, ja. Jag tycker att det är problematiskt att dra någon fast gräns mellan människor och djur utan att luta sig mot teologiska resonemang; riktigt intelligenta djur kan vara mer intelligenta än hjärnskadade människor eller barn, och så vidare. Jag har svårt att motivera den uppdelningen, helt enkelt - det är en sak att skilja på t.ex människor och hundar och katter och alla andra grupper av djur som finns, men att se "människan" som absolut och såsom havandes en särställning från alla andra levande, kännande varelser tycker jag är minst sagt problematiskt.
Är inte medmänsklighet accepterat? Jag skulle -aldrig- värdera ett djur, inte ens ett älskat husdjur, mer än en människa. Artgränsen människa/icke-människa är skitlätt att dra om man jämför med typ rasgränser.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
krank said:
[Och ja, jag är medveten om att jag inte är så värst diplomatisk i mina åsikter eller jämförelser här. Jag är heller inte ute efter att omvända dig; jag är bara här för att inte låta dig stå oemotsagd. återigen om vi tänker oss tråden om hustrumisshandeln: Jag tror ingen tror sig kunna få någon att sluta slå sin fru genom att skriva ajja bajja i tråden, men jag tror att få är villiga att låta en sådan tråd stå oemotsagd.
jag avskyr när folk gör såna här inlägg, det känns lite som att du vill att alla ska tycka som du, därför gör du en jämförelse som ska göra så att alla ska koppla ihop jakt med hustrumisshandel. Om jakt är som hustrumisshandel så kan man ju inte tycka jakt. Samtidigt så förringar du hustrumisshandel genom att säga så.

För övrigt så tycker jag att militanta veganer är mansmisshandlare. Tolka det så allvarligt som ni vill.
 

Ekorren

Warrior
Joined
10 Nov 2009
Messages
298
Location
Gävle
Persson said:
Ekorren du börjar din närvaro i denna tråden genom att jämföra jakt på djur med jakt på människa, jag ställer mig den frågan menar Ekorren allvar med det han säger eller ansåg Ekorren sig själv vara rolig till bekostnad av denna tråd?
Det var lite mörk humor bara. Jag fick ett gott skratt själv men ber om ursäkt att det var off-topic. Jag tvivlar dock på att min kommentar påverkade trådens utveckling. De andra hade skrivit sina kommentarer i vilket fall som helst och ingen svarade till min kommentar personligen.

För att gå on-topic: Jag anser inte jakt vara en kulturupplevelse i den benämningen du gör det. Jag anser att jakt är en nödvändighet (antingen för mat eller för att kontrollera djurs tillväxt och påverkan på klimatet). Dock tycker jag att jakt som underhållning är en sport som är lika arrogant som golf. Det utnyttjas av arroganta, vita människor som anser sig vara förmer. Besök vilken golfklubb som helst i Storbritannien eller USA så ser du vad jag menar.

Du visste själv redan när du skapade tråden att det inte skulle gå att separera för- och motargumenten i två separata trådar. Jag har hållit mig utanför debatten för att jag inte är insatt i jaktfrågor.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,687
Location
Rissne
Wilmer said:
Är inte medmänsklighet accepterat?
Jag tycker inte medmänsklighet utesluter medkännande med andra djur än människor. Jag tycker inte medmänsklighet behöver vara "exklusiv", så att säga.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,687
Location
Rissne
Paxen said:
Om jakt är som hustrumisshandel så kan man ju inte tycka jakt. Samtidigt så förringar du hustrumisshandel genom att säga så.
Tvärtom tycker jag att det är ganska mjäkigt att jämföra misshandel med dödande; Jag förringar ingenting. Ur min synvinkel är det ju jägare och andra som tycker att det är OK att döda levande varelser för kul skull som förringar levande varelsers rätt till liv.

Paxen said:
För övrigt så tycker jag att militanta veganer är mansmisshandlare. Tolka det så allvarligt som ni vill.
Jag är ingen militant vegan, så jag tar inte åt mig, men jag tycker att uttalandet är obegripligt.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
självklart är det inte på allvar, jag skrattar åt hela verklighetens folk debatten (som för övrigt inte handlar om att se ned på nördar, där var du dåligt påläst. KD syftar på den radikala kulturvänstern som overkliga och att verklighetens folk lever ett vanligt hederligt liv typ.)

Som sagt, när jag skriver verklighetens folk så gör jag det i ett sarkastiskt syfte (även fast jag för den skull inte är overklig. )


Jag vill också svara på dig Ekorren: Var i trådstarten antyder jag om att trådens syfte är att diskutera jaktens varande eller icke varande? Den typen av debatt hör inte hit eftersom tråden syfte är att prata kring jakt och jaktupplevelser.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,687
Location
Rissne
Nä hörni, jag drar mig nog ur nu, åtminstone fram till dessa att tråden bryts ut. Om min närvaro i tråden önskas eller om man vill fråga mig något så kan man skicka mig ett PM.

Jag har verkligen inte menat något av det jag skrivit personligt; jag hoppas att mina argument och liknelser inte uppfattats som personliga påhopp. Det är företeelsen och värderingarna jag är emot, inte personer. Jag har jägare i släkten och kommer bra överens med dem ändå. Om något här tolkats personligt trots mina intentioner så ber jag djupast om ursäkt.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,226
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Nå, jag är inte militant vegan eller ens vegan, så jag tänker bara köra:

För mig är jakten en del av vårt kulturarv varför jag placerat den under kultur och inte off topic. Jakten är inte bara att skjuta av djur utan också den sociala samvaron och naturupplevelsen.
Och den samvaron och naturupplevelsen kan man inte ha utan att plåga och döda levande varelser? Om man nu tvunget måste jaga kan man väl iallafall erkänna att man roas av att skjuta på saker, helst utrotningshotad megafauna, och se dem falla ihop och dö, annars kan man väl lika gärna åka på en vanlig campingtur, eller åtminstone fisketur eller något?

För att vara lite mer on topic: min pappa är flugfiskare, och jag är liksom uppvuxen med episka fisketurer långt ut i vildmarken till fjärran älvar och bortglömda tjärnar och fjällsjöar. Det är mäktigt, med många fantastiska naturupplevelser (och mycket lidande i regn, rusk och storm), men jag hade lika gärna kunnat få de upplevelserna utan att faktiskt fiska - jag kan förstå vad min pappa upplever i fisket; stillheten, utmaningen, vakandet, spänningen, men för mig är det mest liksom bara....långtråkigt. That being said, en fisketur till Grönland eller Argentina eller Tuva eller Kamtjatka, det hade jag väldigt gärna gjort någon gång, men helst då med pappa och för hans skull; fisket vore då mest bara en dålig ursäkt för upplevelsen.

Sedan har jag lättare att ha överseende med fiske än jakt eftersom fiske inte involverar skjutvapen, vilket är något jag tar fullständigt avstånd ifrån och anser borde tokförbjudas i praktiskt taget alla sammanhang.

- Ymir, undrar
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
krank said:
Paxen said:
Om jakt är som hustrumisshandel så kan man ju inte tycka jakt. Samtidigt så förringar du hustrumisshandel genom att säga så.
Tvärtom tycker jag att det är ganska mjäkigt att jämföra misshandel med dödande; Jag förringar ingenting. Ur min synvinkel är det ju jägare och andra som tycker att det är OK att döda levande varelser för kul skull som förringar levande varelsers rätt till liv.
Men då måste jag tycka att djur är lika mycket värda som människor. Vilket jag inte gör. Alltså så tycker jag att du förringar hustrumisshandel.

Krank said:
Paxen said:
För övrigt så tycker jag att militanta veganer är mansmisshandlare. Tolka det så allvarligt som ni vill.
Jag är ingen militant vegan, så jag tar inte åt mig, men jag tycker att uttalandet är obegripligt.
Och jag jagar inte, så jag tog inte åt mig. det var absolut inget allvarligt menat, jag tycker bara att det är dumt att jämföra ett djurs liv med misshandel.

Jag vet att du, Krank, inte tänker svara igen, men ni som anser att djurdöd är lika hemskt, eller t om mer än hustrumisshandel: Om du fick valet mellan att skjuta ett djur eller misshandla en person (sak samma om det är en kvinna eller inte), vilket skulle du välja?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,226
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Om du fick valet mellan att skjuta ett djur eller misshandla en person (sak samma om det är en kvinna eller inte), vilket skulle du välja?
Det beror väldigt mycket på vem personen/djuret är :gremsmile: Jag skulle hellre spöa skiten ur div. puckade regeringsmedlemmar än att skjuta en varg, till exempel, men jag skulle hellre skjuta en älg än misshandla min mamma. Jag skulle hellre misshandla min mamma lite, men be om ursäkt först, än att tvingas skjuta en Amurtiger.

It ain't that simple.

- Ymir, anser
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,360
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag håller med på alla punkter du nämnt.

Det nämns någonstans i tråden att det alltid är människor från städerna som är mot rovdjursjakt och att folket från landet skulle veta mer om rovdjurens egentliga effekter på sitt närområde.

Både jag och Draugen är uppvuxna på landet och med landsbyggd och jägare som en del av vardagslivet och trots detta så kan jag själv medge att jag aldrig upplevt varken vargen eller något annat rovdjur som något hot mot mig eller mina ekonomiska intressen.

Jag tror att vargskräcken på landsbygden bara är en tokig ursäkt för att få döda något och för att ge jägarna känslan av att de gör något nyttigt.

MiniMoni
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
..jag blir alltid irriterad över när jägare försöker göra det hela till nån slags "08 mot landsbygd-grej"...

...speciellt med tanke på att man knappast kan träffa på en äkta infödd stockholmare numera, varenda jävel verkar ju vara en en bonnläpp invandrad från Ö-vik eller Degerfors... :gremgrin:
 
Top