Nekromanti Jakt en sann kulturupplevelse

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Är det bara jag som känner suget att få jaga?

Jag påbörjade jägarexamen i slutet av högstadiet, tyvärr avslutade jag aldrig det hela och tog min examen. Idag är detta något jag ångrar men till våren/sommaren kommer jag nog ta upp detta igen med förhoppningen om att få jaga.

Djur jag skulle vilja jakta: Älg, tjäder, räv, varg i den ordningen ungefär. Vildsvinsjakten kan för mig också vara intressant, tyvärr har jag hört alldeles för lite bra berättelser i kring vildsvinsjakt för att känna mig lockad utav det.

För mig är jakten en del av vårt kulturarv varför jag placerat den under kultur och inte off topic. Jakten är inte bara att skjuta av djur utan också den sociala samvaron och naturupplevelsen.

Jag ber alla militanta vegetarianer som vill förbjuda jakt att starta en egen tråd om det istället för att förstöra min tråd. Jag önskar hellre att denna tråden handlar om samtal kring jakten, era upplevelser. Vilka som är intresserade av att börja jaga och varför. Eller varför man jagar idag.

Vad är det bästa med att jaga enligt er?


mvh Persson som till middag hoppas på renkött.
 

Ekorren

Warrior
Joined
10 Nov 2009
Messages
298
Location
Gävle
Varför inte människa? Det finns för många av dem och de ser roliga ut när de springer.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
...jagar inte själv, men är bra skytt, och jag kan förstå kicken med jakt.

Dock så skulle jag nog enbart hålla mig till bytesdjur som det dels vimlar av (älg, rådjur - finns hundratals runt om där jag bor i närförort, vildsvin) och som dessutom går att ÄTA. Förstår inte grejen med att vilja jaga lo eller varg till exempel, utöver just kicken att jaga och döda ett byte som inte står där som en idiot (som älg). Men den kicken kan jag söka på annat sätt, som i Team Fortress 2 eller nåt.

..sen har vi där med naturupplevelsen... det är nog en skön undanflykt, är man ute efter den kan man lika gärna bli naturfotograf. Är ju också en slags jakt.

Kultur.. tja kanske. Men med den definitionen skulle dansband och bandy också klassas som kultur. :gremgrin:

/Tomas - som har haft Jägarförbundet som kund, så jag har inga romantiska illusioner om vad jakt handlar om.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,687
Location
Rissne
Jag är ingen militant vegetarian eller vegan, men jag funderar hurdan diskussionen hade blivit om jag startat en tråd om vilken härlig kulturupplevelse och fin tradition det är att slå sin fru, eller jaga mörkhyade. I mina ögon är det ungefär liknande; framför allt - som Arfert säger - när det gäller djur man inte ens kan äta. Då är det ju bara mördarinstinkten som finns kvar.


Jag vill inte förbjuda jakt, men jag skulle gärna se att kunnigt folk fick utföra den jakt som faktiskt måste ske pga människans övriga härjningar i naturen. Skyddsjakt ser även jag poängen med, eftersom vi trots allt fortfarande har en enorm obalans i naturen (tack vare människan).


Känn dig fri att ignorera mitt inlägg; jag har bara så otroligt svårt att sympatisera med idén att det skulle vara kultur eller roligt att mörda levande varelser.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,687
Location
Rissne
Ekorren said:
Varför inte människa? Det finns för många av dem och de ser roliga ut när de springer.
Senast sköt jag femton nopplisar.
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Då är det ju bara mördarinstinkten som finns kvar.
Intressant formulering tycker jag, den visar direkt var àsikterna ligger. Själv skiljer jag pà djur och människor och jag skulle aldrig se det som att mord att döda ett djur. Jaktinstinkt eller dödarinstinkt kanske, men inte mördarinstinkt.
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Vad är det bästa med att jaga enligt er?
Jag är själv jägare och jagar av flera anledingar. Dels själv spänningsmomentet i att skjuta och döda bytet, dels naturupplevelsen, att fà komma ut i skogen, dels rena skicklighetsmoment som skytte eller hundsamarbete och slutligen den sociala biten, att umgàs och göra nàgot tillsammans med vänner och släktingar. Det mesta av dessa saker kan man iofs göra var för sig, men kombinationen gör jakt till en rolig fritidssysselsättning.

Jag ber alla militanta vegetarianer som vill förbjuda jakt att starta en egen tråd om det istället för att förstöra min tråd.
Lycka till ;-)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,687
Location
Rissne
kefka said:
Själv skiljer jag pà djur och människor och jag skulle aldrig se det som att mord att döda ett djur.
Det var lite meningen att signalera det, ja. Jag tycker att det är problematiskt att dra någon fast gräns mellan människor och djur utan att luta sig mot teologiska resonemang; riktigt intelligenta djur kan vara mer intelligenta än hjärnskadade människor eller barn, och så vidare. Jag har svårt att motivera den uppdelningen, helt enkelt - det är en sak att skilja på t.ex människor och hundar och katter och alla andra grupper av djur som finns, men att se "människan" som absolut och såsom havandes en särställning från alla andra levande, kännande varelser tycker jag är minst sagt problematiskt.
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Fast användandet av ordet mord är mer ett sätt att säga vilket dödande som är fel enligt ens egen moral (jag bortser här fràn den juridiska betydelsen). Det är intressant hur ord sà tydligt kan säga vilken moralisk àskàdning man besitter.

De flesta människor kallar det mord att döda en annan männsika, men sker det i självförsvar är det inte lika säkert. Mànga djurvänner och veganer kallar det mord att döda däggdjur, lite färre att döda fiskar och nästan ingen säger att det är ett mord att döda en mygga.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,687
Location
Rissne
kefka said:
Fast användandet av ordet mord är mer ett sätt att säga vilket dödande som är fel enligt ens egen moral (jag bortser här fràn den juridiska betydelsen).
Jag också, vilket torde vara uppenbart - den juridiska talar enbart om människor, jag använder termen för att signalera moraliskt ställningstagande.

kefka said:
De flesta människor kallar det mord att döda en annan männsika, men sker det i självförsvar är det inte liika säkert. Mànga djurvänner och veganer kallar det mord att döda däggdjur, lite färre att döda fiskar och nästan ingen säger att det är ett mord att döda en mygga.
Jag tycker att man bör betrakta det med åtminstone någorlunda liknande ögon: Döda ett djur för att det är kul eller gott blir lite Fritzl, döda ett djur för att man annars skulle svultit blir lite Alive (vilket enligt mig är mer OK), döda ett djur i självförsvar helt OK... och så vidare.

Myggor slår jag bara ihjäl om de försöker suga mitt blod och därmed förgifta mig; ge mig ett sätt att slippa bli förgiftad utan att döda myggan så använder jag det (myggmedel, till exempel).

De som skiljer på fisk och andra djur tycker jag är lite tramsiga.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Jaga. jag har funderat på det, absolut. Om jag skulle ta en jägaexamen så skulle jag troligtvis jaga vildsvin. Rådjur, eller hovdjur överhuvudtaget skulle också vara intressant.

Att åka ner till Afrika, på Serengetis slätter och jaga lite exotiskt skulle nog också vara intressant, och jag skulle kunna tänka mig att jaga zebra, noshörning och elefant också (ja, det finns platser där man kan göra det)Fast jag vet inte om jag skulle verkligen göra det.

Jag har absolut inga moraliska problem med att döda eller äta djur, iallafall som jag känner det nu. Visst, jag har ju aldrig jagat något djur, dödat har hänt (förutom insekter så har man ju dödat smådjur av empati skäl) och det enda som jag egentligen skulle ha problem med är väl just slakten.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,957
Location
The Culture
Trådflytt och motivering

För mig är jakten en del av vårt kulturarv varför jag placerat den under kultur och inte off topic.
Jag håller visserligen med dig om att jakt kan klassas som en del av den lokala kulturen (liksom nästan all annan mänsklig verksamhet), men kulturforumet är inte till för kultur i den betydelsen. På kulturformuet diskuterar vi skapande kultur i form av film, böcker eller musik, inte kultur i form av sedvänjor eller liknande.

/tobias
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,481
Location
Maastricht
Absolut är du inte ensam!

Jag kommer inom loppet av 2 år att påbörja min utbildning till Naturguide, främst inriktat på fiske men har tänkt kompletera med vandringsturer och jakt.

Jakt är något som varit intressant för mig under en rätt lång tid men som aldrig blivit av utav flera olika anledningar.
Jag har svårt att förstå jägare som vill jaga och skjuta rovdjur pågrund av någon sorts skyddsjakt.
Vi har ca 200 vargar i Sverige.
I Rumänien har de 3000 och de verkar klara av att hålla den populationen utan någon fara, samma sak i spanien.
Jag ser inte anledningen till varför vi ska skjuta varg och lodjur faktiskt.
Älg, Rådjur och Vildsvin därimot är djur som det finns rikligt av och som vi som människor desutom kan äta, men varg och lodjur??
Njaa, jag tycker det är riktigt onödigt att skjuta rovdjur med ursäkten att det är för att skydda oss människor och våra ägor.


Till de som tycker att jakt är ohyggligt och som hellre äter ett spenatblad så är vi människor inte mer än djur som dödar andra djur, precis som en varg dräper ett rådjurskid, vi är bara betydligt mer utvecklade och avancerade.
Men att döda ett djur bara för dödandets skull, det är onödigt.
Dessvärre finns det nog riktigt många jägare i Sverige som är av den sorten.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Håller med dig helt... jaga älg och vildsvin är helt ok, och troligen till och med nödvändigt. Att däremot vilja jaga lo... nej det är inte ok.

I länder som Spanien och Italien med betydligt fler vargar (trots fler människor och mindre ytor för vargen) har man kunnat hantera det sedan länge, eftersom man inte tycker det är en mänsklig rättighet att lämna tam-boskap obevakad. Man har herdar, bättre staket osv. Inte bara till skydd mot varg, där har det funnits ett större problem med boskapsstölder tidigare... man lämnar helt enkelt inte sin egendom helt obevakad i "vildmark". Nuförtiden skyddar man även boskapen av försäkringsskäl, naturligtvis.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,945
Det bästa med jakt är att man kan äta kött utan att fundera på om det kommer från en bondgård med risig djurhållning. Jag har både släkt och kollegor som jagar, och jag köper gärna kött av dem.

Det känns helt enkelt lite bättre att äta jagat kött.
 

android_iv

Warrior
Joined
17 Feb 2009
Messages
304
Location
Stockholm
krank said:
Jag är ingen militant vegetarian eller vegan, men jag funderar hurdan diskussionen hade blivit om jag startat en tråd om vilken härlig kulturupplevelse och fin tradition det är att slå sin fru, eller jaga mörkhyade. I mina ögon är det ungefär liknande; framför allt - som Arfert säger - när det gäller djur man inte ens kan äta. Då är det ju bara mördarinstinkten som finns kvar.


Jag vill inte förbjuda jakt, men jag skulle gärna se att kunnigt folk fick utföra den jakt som faktiskt måste ske pga människans övriga härjningar i naturen. Skyddsjakt ser även jag poängen med, eftersom vi trots allt fortfarande har en enorm obalans i naturen (tack vare människan).


Känn dig fri att ignorera mitt inlägg; jag har bara så otroligt svårt att sympatisera med idén att det skulle vara kultur eller roligt att mörda levande varelser.
I morse när jag vaknade var jag på ett fruktansvärt dåligt humör. Hade sovit för dåligt, det var kallt och jag var hungrig. Sen hittade jag denna tråd om "Jakt: en sann kulturupplevelse". Först började jag skriva ett svar liknande ditt. Sen, för att inte kidnappa tråden, funderade jag på att starta en ny tråd där jag kunde ventilera mitt hat för folk som jagar (speciellt oätliga djur). Det slutade med att jag lade band på mig, höll tand för tunga och tänkte att allt skulle kännas mycket bättre om jag bara fick sova lite till. Så det gjorde jag.

På något vis är det då roligt att se att du tagit upp kampen där jag drog mig tillbaka.

Hur jag känner mig efter lite mer sömn? Allt känns lite bättre; men min avsky för jakt av rovdjur, jakt som hobby samt jakt som "sann kulturupplevelse" består. Kanske ska jag starta den egna "whine-tråden" i alla fall...
 

android_iv

Warrior
Joined
17 Feb 2009
Messages
304
Location
Stockholm
Vitulv said:
Det bästa med jakt är att man kan äta kött utan att fundera på om det kommer från en bondgård med risig djurhållning. Jag har både släkt och kollegor som jagar, och jag köper gärna kött av dem.

Det känns helt enkelt lite bättre att äta jagat kött.
Här håller jag helt med dig. Det känns bättre att äta vilt än avlat kött. Fast bäst känns det att inte äta kött alls (men det tycker jag inte av djurrättsliga skäl utan snarare världspolitiska). Fast jag är inte direkt vegetarian, ett och annat dött djur slinker ner.

Jag måste också säga att jag egentligen inte är emot jakt i sig. Det jag är emot är snarare människorna som jagar och tycker om att skjuta djur.

En viss jakt (av t.ex. älg och vildsvin) är säkert nödvändig (om vi inte ser till att hålla oss med fler rovdjur som kan jaga åt oss). I den mån man behöver jakt tycker jag att man borde utrusta typ militanta veganer och få dem att skjuta. De med mest inre motstånd till själva dödandet är också de som kommer göra det bäst.

Egentligen tycker jag man borde göra samma sak med armén. De med störst aversion för skjutvapen är också de som kommer använda dem bäst (dvs. mest sparsmakat).
 

Ekorren

Warrior
Joined
10 Nov 2009
Messages
298
Location
Gävle
Att äta svartsoppa är också en kulturupplevelse. Aldrig någonsin skulle jag äta svartsoppa. Det är äckligt.
 

android_iv

Warrior
Joined
17 Feb 2009
Messages
304
Location
Stockholm
Jag bor i ett av Sveriges vargtätaste områden. jag har aldrig sett en enda varg. Och vi har grannar som har hästar och får.

Min misstanke till varför folk vill skjuta t.ex. varg är att rovdjuren äter upp "deras älgar och rådjur". Dvs. De får lägre älgkvoter att skjuta.
Och att de tycker om att döda och gärna vill döda en varg, för det är manligt och häftigt. Nej, tvi för vargjakten...
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,716
Location
Värnhem, Malmö
Arfert said:
Håller med dig helt... jaga älg och vildsvin är helt ok, och troligen till och med nödvändigt. Att däremot vilja jaga lo... nej det är inte ok.

I länder som Spanien och Italien med betydligt fler vargar (trots fler människor och mindre ytor för vargen) har man kunnat hantera det sedan länge, eftersom man inte tycker det är en mänsklig rättighet att lämna tam-boskap obevakad. Man har herdar, bättre staket osv. Inte bara till skydd mot varg, där har det funnits ett större problem med boskapsstölder tidigare... man lämnar helt enkelt inte sin egendom helt obevakad i "vildmark". Nuförtiden skyddar man även boskapen av försäkringsskäl, naturligtvis.
Fullständigt medhåll. Jagar inte själv, men har släkt som gör det och skulle gärna göra det om jag lyckades ta mig utanför min mestadels urbana tillvaro. Mina åsikter om de delar av vår svenska jägarkår som pushar för rovdjursjakt (och det är absolut inte alla) bör jag däremot undvika att uttrycka av artighets- och regelskäl.
 
Top