Jakaar

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Håller på att preppa lite smått inför Häxhammaren och tycker att det är besvärligt med de platser som har namn och ikon på kartan, men som vi inte vet någonting om. Eftersom mycket annat i Symbaroums värld är beskrivet med så fantastisk detaljrikedom känns det märkligt att plötsligt sitta och improvisera. Så nu tänker jag se om jag hinner fylla ut detta, jag har gott om tid då vi inte kommer börja spela förrän efter sommaren. De platser jag vill utveckla först och främst är Jakaar, Svartigeklyftans Jordtorn, Haganors Kolonner och eventuellt Odabans Ruinstad. Vi börjar med Jakaar.

Jag har målat en liten bild av hur jag tänker att det ser ut när man anländer till Jakaar.
jakar_01.jpg

Jag tänker att staden fått sitt namn efter den gigantiska statyn av en Jakaar som står vid Volgomars kust.

Andra lösa tankar jag har just nu:

Historia
Platsen var en viktig hamn under Symbaroums tid och båtar gick framförallt mellan Yferon och Jakaar. Statyn markerade inloppet till den dåtida hamnen.

Idag
  • Missionärer reser med båt från Kurun till Jakaar på väg till Karvosti.
  • I Jakaar finns guider som, mot betalning, tar missionärer vidare till Karvosti
  • Utanför Jakaar avverkas skog och timmer skeppas längs Eblis mot Ambria
  • Ett värdshus finns (såklart), där skattletare och annat löst folk övernattar på väg mot Davokar

Vad tror ni? Vad saknar jag?
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Olika factions i staden , movers and shakers .

Detta är ju iofs endast viktigt om staden är stor nog och intressant nog att ha factions och movers and shakers
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Detta är ju iofs endast viktigt om staden är stor nog och intressant nog att ha factions och movers and shakers
Precis, jag tänker nog att den mest fyller en funktion som en stämningsfull plats på resan till Karvosti. Men lite motsättningar bör ju klämmas in.
 
Joined
12 Aug 2013
Messages
159
Location
Stockholm
Snyggt! Riktigt fin bild! Får man lov att använda bilden i sin egen kampanj? Sen undrar jag om du har mer Symbaroum-konst som du kanske vill sälja? :)

I mitt Jakaar kommer det finnas
  • en snål och opportunistisk fogde/lord som kommer vilja skinna Rpna. Hans dokumentviftande företrädare tar emot i "hamnen" och gör livet surt för alla stackare som lägger an,
  • en liten skara barbarer och barbar-ättlingar (vet inte vilken klan som skulle passa bäst) som har svårt att acceptera ambriernas kolonisation av deras förde detta bosättning och som samlar mod till ett uppror. De behöver bara övertyga stammen en dagsfärd österut om att hjälpa dem...
  • Någon stackars olycklig skattletare som mist sitt resesällskap i skogen som kan intyga att Elmendra passerat. Kanske vill han slå följe med Rpna, alternativt smyga sig ombord som fripassagerare. Vad har han för mjöl i påsen? Är han Blodsedens agent? Eller en korruptionssmittad svartkonstnär på flykt, och som bär med sig falska förhoppningar om vad Karvosti kan erbjuda?
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Snyggt! Riktigt fin bild! Får man lov att använda bilden i sin egen kampanj? Sen undrar jag om du har mer Symbaroum-konst som du kanske vill sälja? :)

I mitt Jakaar kommer det finnas
  • en snål och opportunistisk fogde/lord som kommer vilja skinna Rpna. Hans dokumentviftande företrädare tar emot i "hamnen" och gör livet surt för alla stackare som lägger an,
  • en liten skara barbarer och barbar-ättlingar (vet inte vilken klan som skulle passa bäst) som har svårt att acceptera ambriernas kolonisation av deras förde detta bosättning och som samlar mod till ett uppror. De behöver bara övertyga stammen en dagsfärd österut om att hjälpa dem...
  • Någon stackars olycklig skattletare som mist sitt resesällskap i skogen som kan intyga att Elmendra passerat. Kanske vill han slå följe med Rpna, alternativt smyga sig ombord som fripassagerare. Vad har han för mjöl i påsen? Är han Blodsedens agent? Eller en korruptionssmittad svartkonstnär på flykt, och som bär med sig falska förhoppningar om vad Karvosti kan erbjuda?
Gött! Jag pausade min Symbaroum prepp en stund för att fixa lite annat men planerar att återkomma asap. Har inte heller hunnit måla fler bilder men denna får du självklart använda om du vill!
Gillar ditt upplägg med den luriga fogden, det kanske jag lånar (snor).

Edit: säg till om du vill ha bilden i högre upplösning!
 
Last edited:

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Precis, jag tänker nog att den mest fyller en funktion som en stämningsfull plats på resan till Karvosti. Men lite motsättningar bör ju klämmas in.
Om det är en plats att passera kanske det är bättre att fokusera på några överraskande personer (spåman, häxa, bard, diktare, ficktjuv), ledtrådar som kan komma till nytta senare (en mystisk symbol, ett avbildat ansikte, varning från berusad fiskare), resurser som kan köpas (drog, gift från fisk, ny båt, magiskt föremål) och kanske även någon typ av handout (brev, recept, dikt, karta)?
 
Last edited:

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Om det är en plats att passera kanske det är bättre att fokusera på några överraskande personer (spåman, häxa, bard, diktare, ficktjuv), ledtrådar som kan komma till nytta senare (en mystisk symbol, ett avbildat ansikte, varning från berusad fiskare), resurser som kan köpas (drog, gift från fisk, ny båt, magiskt föremål) och kanske även någon typ av handout (brev, recept, dikt, karta)?
Japp. Personligen kommer jag använda Jakaar som ett sätt att bygga upp förväntningarna inför Karvosti. Så jag kommer fokusera på lite slp som är på väg till klippan, lite förväntansfulla pilgrimer eller som @Robert E. Howard skrev, en olycklig skattletare.
Sen har jag funderat på att göra en PDF för andra att använda, och då kanske jag vill bygga ut det mer för den som vill återkomma till platsen - eller vad det nu kan vara.
 
Joined
12 Aug 2013
Messages
159
Location
Stockholm
Kul, jag ska också leda Häxhammaren till hösten. På bloggen Ordo Magica finns lite påhitt om Jakaar: https://www.ordomagica.com/2018/02/01/the-town-of-jakaar/
Gillar verkligen hur du byggt upp trovärdiga motsättningar mellan den ambitiösa Magistraten och de första nybyggarna (gillade spec Berakkas stake in the game). Här finns det att plocka av. Verkar som om Jakaar håller på att utveckla sig till en formidabel äventyrsplats. Får se om Rpna ens vill resa vidare till Karvosti. Kul!
 

NSM

ROTN
Joined
3 Jan 2019
Messages
78
Gillar verkligen hur du byggt upp trovärdiga motsättningar mellan den ambitiösa Magistraten och de första nybyggarna (gillade spec Berakkas stake in the game). Här finns det att plocka av. Verkar som om Jakaar håller på att utveckla sig till en formidabel äventyrsplats. Får se om Rpna ens vill resa vidare till Karvosti. Kul!
Jo, tycker det finns en hel del att bygga på. Bra förslag här i tråden också, kommer definitivt sno några av idéerna.

(Vet inte om det var det du menade @Robert E. Howard men det är alltså inte jag som skrivit texten på Ordo Magica-bloggen).
 
Top