Nekromanti Jag vill prata om nåt roligt:: Musik i rollspel!

Fjodor Pollett

Swordsman
Joined
10 Dec 2013
Messages
416
Location
Lund
Krille;n200382 said:
Så till slut löstes det med att när de där ikoniska spåren kom – jag tittar på dig, Imperial March – så var det alltid en patrull stormsoldater som stormade in i scenen, utom möjligen när rollpersonerna redan var i en fajt med kejserliga trupper. Så det blev:

Spelaren: "Jag försöker förhandla ner priset på rymdskeppet…"
Musiken: "Pam-pam-pam pam-papam pa-papam…"
Spelledaren: "In kommer en patrull med stormsoldater. 'Därborta' ropar en av dem. 'Rebeller!' 'Pyew-pyew-pyew' säger hans karbin."
Varenda gång!
Det där var ju en helt lysande idé!
I spellistan för varje stämning/scentyp smyger man in en specifik svartepetter, sedan kör man shuffle. När just den där låten spelas händer något oväntat som bryter det vanliga flödet.

Jag har gjort försök med väldigt specifika låtar vid särskilda tillfällen i spelandet - Clan na Gael's "Men of Argyll" (säckpipa+virveltrumma) när spelgruppen möter en soldatpatrull, Enyas "Cursum Perficio" när gruppen efter månaders förberedelser ska borda det nybyggda luftskeppet för att segla ut över det outforskade dimhavet, timad så beskrivning av förberedelser, bordande, knarrande rep och släppta ankare blir färdigt lagom tills skeppet lättar vid 2:15. Det har fungerat bra, men krävde en del förberedande pyssel, och att jag visste att just de scenerna skulle förkomma i spelet den gången.

@Mandawall: jag misstänker att Birthday Massacre skulle passa perfekt till Morwhayles lite halloween-aktiga postapokalypsfantasy.
 

Tsianphiel

Swordsman
Joined
11 Jul 2007
Messages
419
Location
Edmonton
Krille;n200257 said:
En sak om dataspels-soundtracks: dessa har en inte oanad fördel: de är gjorda för att loopas så länge som en sekvens i spelet pågår. Höjdpunkterna i soundtracket sammanfaller oftast med dramatiska förprogrammerade scener, medan själva spel-soundtracket kör på en konstant nivå. (...)
Nackdelen med dataspels-soundtrack är att de ofta produceras med relativt låg budget och därför i bästa fall spelas in med en slask-orkester från Östeuropa och oftare med någon orkester-programvara. Och det hörs.

Klassisk musik använder jag ibland, men det är ofta samma problem som film-soundtrack: de är svåra att loopa.
Det har börjat ändra på sig rätt ordentligt. Eftersom jag är partisk rekommenderar jag soundtracket för Dragon Age Inquisition till fantasyrollspel och Mass Effect 3 till science fiction. Det finns mycket i båda de soundtracken som är oerhört fint.

Combat Simulator-tracken till DLCt Citadel är till exempel bra som bakgrundsmusik när det skall till strid, likaså Citadel Underbelly.

Mass Effect 3
https://play.spotify.com/track/1dt0Npy1xwBGWSEQZynnml - Citadel Underbelly på Spotify
https://play.spotify.com/track/73KDjHA3qKTkfxVEeHilIF - Combat Simulator Tier 1 på Spotify
https://play.spotify.com/track/0o81dHXrU6ziQBlqdJdZMR - Battle Within, Battle Without

Dragon Age Inquisition
https://play.spotify.com/track/2r94u49GnyvCgKLx9ieXr6 - Dragon Age Inquisition Theme (pampigt om man ger det en minut)
https://play.spotify.com/track/34piNuGFHpPYWQnwH7LBov - Wicked Eyes and Wicked Hearts - funkar bra till spionäventyr
https://play.spotify.com/track/53CWBiwYCpgtcOEorxWwFo - The Elder One Theme - funkar bra till strid eller flykt
 
Joined
28 Sep 2013
Messages
966
Location
Stockholm
Jag gillar John Carpenter's Lost Themes och Mad Max: Fury Road, annars brukar Ennio Morricones filmmusik gå varm i spelaren.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,117
Location
Tindalos
Krille;n200382 said:
Så till slut löstes det med att när de där ikoniska spåren kom – jag tittar på dig, Imperial March – så var det alltid en patrull stormsoldater som stormade in i scenen, utom möjligen när rollpersonerna redan var i en fajt med kejserliga trupper. Så det blev:

Spelaren: "Jag försöker förhandla ner priset på rymdskeppet…"
Musiken: "Pam-pam-pam pam-papam pa-papam…"
Spelledaren: "In kommer en patrull med stormsoldater. 'Därborta' ropar en av dem. 'Rebeller!' 'Pyew-pyew-pyew' säger hans karbin."

Varenda gång!
Kan tänka mig att strider i SW då blir lite Benny Hill-aktiga när Cantina Band drar igång sina trattar.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,610
Jag hade en period när jag var ambitiös och laborerade med stämningsmusik men jag blev sällan nöjd med resultatet. Numera använder jag därför nästan aldrig musik när jag spelleder. Har dock funderat på att köra med någon slags intromusik till mitt retro rymdopera-rollspel Solfläckar, t.ex. något parti ur: https://www.youtube.com/watch?v=ds85r-PWsK0&nohtml5=False&spfreload=1 Annars hämtar jag gärna inspiration till rollspel från musik. Många SLP har t.ex. döpts efter medlemmar i mer eller mindre kända hårdrocksband.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,683
Location
Eslöv
Som ovan nämnt brukar TV-spels eller serie-musik funka alldeles utmärkt för mig.

Det gäller bara att plocka bort de soundtrack som är ALLTFÖR out there. Somliga låtar är tex. väldigt stridsfokuserade och kommer nog få gruppen att flina lite om det plötsligt börjar spelas episka snabba låtar av typen Two Steps From Hell när man sitter och chillar i stadsparken.

Utan någon särskild ranking rekommenderar jag musik från Game of Thrones, Pillars of the Earth, Mass Effect, Dragon Age, Final Fantasy-spelen, Skyrim...

Blir det mer modernt/Noir så är ju Max Payne spelen tidlösa klassiker, speciellt Max Payne 2 och Max Payne 3 main theme.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Suck. Tappade hela inlägget... Aja.. Long story short.

Musik om använd rätt kan bli grymt bra, men håller med krille att viss musik inte funkar eftersom man tänker på annat.

Mitt bästa exempel är när jag timade en hel rad med låtar, där den sista startade lugnt men blev rätt snabb senare, bara för att jag skulle komma åt just den låten vid rätt tillfälle.

Jag lyckades alltså en kvart, tjugo minuter I förväg börja snacka för att senare bygga upp stämningen så alltihop blev precis stressigt just när den låten blev det.

Det blev skitbra, eftersom jag inte behövde röra musiken på så länge var det ju ingen som alls var förberedd.
 
Top