Nekromanti Jag vill prata om nåt roligt:: Musik i rollspel!

MandaWall

Veteran
Joined
6 Jul 2016
Messages
184
Efter alla deppiga trådar vill jag göra en tråd där vi bara pratar roliga saker. Jag som Tråd Startare bestämmer nu att vi ska prata om musik till rollspel.

Både som inspiration och i spel. <3

Jag älskar musik, jag lyssnar på muysik dugnet runt och även när jag somnat (musik snooze <3).

Jag älskar Battle Beast, Burzum, Dawn of Dextiny, Rapsody och Birthday Massacre. Men det passar inte när vi rollspelar alltid.

Midnight Syndictae har bästa rollspels musiken, men Burzums ambibalenta musik är också jätte bra.

Two Steps from hell också.
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
955
Location
Uppsala
Om man kollar på musik som inspiration så händer det att jag slår på musik ifrån filmer och serier när jag skriva äventyr eller annat till rollspel, för att förstärka stämningen jag har och vill försöka få fram i texten.

Att ha musik när man spelar var många år sedan jag testade, tror det blir mycket av stridsmusiken i Gladiator till strider i Eon. Men det blev mest att vi glömde bort den och helt plötsligt så var samma låt på loop även när vi vandrade runt i städer. Har tänkt testa olika program för att underlätta att använda musik och ljud men inte hunnit.
 

gustaf s

Warrior
Joined
11 Dec 2012
Messages
263
Location
Göteborg
Två tankar direkt om musik och rollspel:

Jag vet inte om det är helt original eller inhackat någonstans längs vägen, men när vi körde Prime Time Adventure förra våren satte vi en intro- en outrolåt runt varje spelmöte. Det funkade svinbra som ritual för att etablera att ”nu är spelet igång” resp ”över”. Då hade vi ingen musik under själva mötet, bara intro/outro oxh kanske ökade den kontrasten också effekten av musiken. (För den intresserade: Kampanjen handlade om gudar på jorden och byråkrati, introt var Thåströms ”Från himlen sänt”, outrot minns jag inte namnet på, men det var Zappelina som providade.) Vi har kört intro och outro i alla kampanjer sedan dess, men inte med samma effekt, tycker jag iaf.

Annars rollspel+musik=Ribbon Drive! Där är musiken absolut central och skall guida egentligen allting som händer i spelet. Alla spelare har med spellistor osv. Jag, som har musik som ett av mina absoluta största intressen, älskar det spelet. Senast vi spelade diskuterade vi lite musikens verkliga inverkan, och våra åsikter om det gick lite isär. Jag tyckte att den var central och hade påverkat mycket, men det kan kanske ha att göra med det egna förhållningssättet till musik.

(Eller tre: Franska Shadows of Esteren har ett tillhörande soundtrack [vilket jag tycker krockar med rollspelets text avseende stämning] och ger också i sin äventyr förslag på vilken musik som är passande.)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Jag brukar i allmänhet ha två eller tre spellistor rullande. Det är alltid instrumental musik och till stor del från soundtracks som inte är stenhårt kopplade till en IP. Ett exempel är just Gladiator som nämns ovan – den är så intimt kopplad till filmen med samma namn att jag får fel bild i huvudet. Undantaget är när man typ spelar Star Wars – då tycker jag att man bör ha en massa John Williams med i listan.

Nu har jag fördelen att jag samlar på soundtracks, så jag har en del att välja mellan och i många fall har spelarna knappt ens hört talas om filmen/tv-serien/dataspelet (jo, faktiskt – mer om det nedan) de kommer ifrån, än mindre sett dem.

De spellistor jag har är en strids-spellista, och en icke-strids-spellista. Sen har jag eventuellt en uppstarts-spellista med något som kan uppfattas som temalåtar.

En sak om dataspels-soundtracks: dessa har en inte oanad fördel: de är gjorda för att loopas så länge som en sekvens i spelet pågår. Höjdpunkterna i soundtracket sammanfaller oftast med dramatiska förprogrammerade scener, medan själva spel-soundtracket kör på en konstant nivå. Det gör att det är väldigt enkelt att få en lagom konstant nivå på soundtracket, utan plötsliga överraskningar som annars är vanliga i film- och tv-serie-soundtrack. Ni vet, lugn och stilla musik och plötsligt blir någon knivhuggen i duschen och musiken går eeek-eeek-eeek-eeek och bryter den där mysiga stämningen som ljudspåret hade. Sånt slipper man med dataspels-soundtrack, och det är därför lättare att pussla ihop dem till spellistor.

Nackdelen med dataspels-soundtrack är att de ofta produceras med relativt låg budget och därför i bästa fall spelas in med en slask-orkester från Östeuropa och oftare med någon orkester-programvara. Och det hörs.

Klassisk musik använder jag ibland, men det är ofta samma problem som film-soundtrack: de är svåra att loopa.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,134
Har inte laborerat så mkt med det, ytterst varierat resultat, men körde stenhårt med låtar från Hardware-soundtracket under mitt senaste postapoc-röj. Speciellt då The Order of Death av Public Image Limited. Kände att det satte stilen lite, höjde stämningen som fan, iaf för mig som SL.
http://www.youtube.com/watch?v=hMaVIAlJlnw?t=41


Men hade haft svårare att sätta musiken till fantasy faktiskt. Funderade på att köra Deep Purple och kanske lite Led Zeppelin till mit rätt så grottkräliga DoD-hack men det blev inte så. Har varit ett sånt jävla tempo där så det var nog lika bra..
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Krille;n200257 said:
Klassisk musik använder jag ibland, men det är ofta samma problem som film-soundtrack: de är svåra att loopa.
Ett undantag är Johan Strauss d.y. "Perpetuum Mobile" som uttryckligen är gjord för att loopas.


… men wiener-musik passar väl på sin höjd i Castle Falkenstein, och en snabb polka passar inte riktigt som bakgrundsmusik i rollspel alls.
 

MandaWall

Veteran
Joined
6 Jul 2016
Messages
184
Krille;n200263 said:
Ett undantag är Johan Strauss d.y. "Perpetuum Mobile" som uttryckligen är gjord för att loopas.


… men wiener-musik passar väl på sin höjd i Castle Falkenstein, och en snabb polka passar inte riktigt som bakgrundsmusik i rollspel alls.


Oh.. nice. <3
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
Det viktigaste med bakgrundsmusik är att den inte är för bra. Förut försökte jag ofta med Nine Inch Nails och Portishead och såna "riktiga" band som gjort väldigt stämningsfulla låtar, men det slutade oftast med att låten framträdde mer än stämningen.

Jag gillar Megadrive när vi kör Cyberpunk/smutsig framtid.
Wardruna passar bra till Drakar och Demoner Trudvang, och Burzum som nämnts tidigare.
Ett tag körde vi Lönndom också, men det funkade bättre som inledning till spelmötet än under spel.

Däremot har jag inga skrupler vad gäller filmmusik. Massor med klassiska filmer går på vår spellista,
Interstellar, Sunshine, Blade Runner, The Village, 28 dagar/veckor senare, Conan.
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Filmmusiken till Alien, The Ninth Gate och The Thing kan funka rätt bra till skräckrollspel. Man kan hitta en hel del mörka instrumentella saker om man söker på "dark ambient" på Youtube också. Jag personligen använder mest musik som inte sticker ut för mycket med aggressiva stråkar á la Friday the 13th. Men när jag har varit Drakar och Demoner-SL de senaste gångerna så har jag satsat mer på ljudeffekter i bakgrunden. Havsstormar, fiskmåsar och sådana saker. Då har youtube med sina 10-timmarsvarianter med regn, åska och sådant trevligt varit en enorm källa att knycka från. Medeltida musik och sådant användes främst på tavernor och värdshus.
 

dagbok

Veteran
Joined
25 Jan 2016
Messages
36
Hej!

I min relativt nyskapade rollspelsgrupp kör vi ofta på musik från följande spotify-playlist (1500 låtar från film och spel):

https://open.spotify.com/user/1144558621/playlist/1lX1B9UA2mRalRuKeg14zr

och kombinerar musiken med stämningsljud från:

http://www.ambient-mixer.com/

Beroende på vad det är för stämning vi eftersöker sorterar jag oftast på album eller artist och spelar utan shuffle.

Det ska bli väldigt intressant att se hur alla andra gör! Musiken och ljuden är ju så viktiga.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Vilken bakgrundsmusik som passar för att komma i rätt stämning varierar grovt. Jag har en karaktär som jag kommer i stämning till med denna.

https://www.youtube.com/watch?v=tDTQQWSmo8s

Jag spelleder en Miami by Night kampanj där musik av denna typ sätter mig i rätt stämning.

https://www.youtube.com/watch?v=qGKrc3A6HHM

När jag ska skapa sagostämning plockar jag ofta fram Loreena McKennitt

https://www.youtube.com/watch?v=iadDAYSnJ7s

Om jag ska köra svulstig ödesmättad brötfantasy blir det lätt

https://www.youtube.com/watch?v=3aB6CPyO0Ww

När saker spårar alldeles i spelet Werewolf eller liknande kan det bli såhär.

https://www.youtube.com/watch?v=NiwqRSCWw2g

Jag har haft flera SLP som har haft sina egna introlåtar

Tex hade jag en SLP som det var meningen att man skulle förstå att han var sjuk i huvudet trotts att han verkade trevlig och stabil. Han hade denna.

https://www.youtube.com/watch?v=gjxSJ0482U4

Det går att göra mycket små saker med musik. Men om man har spelare som är ovana med att spela till musik så är "snällare" alternativ bättre. Gärna utan för mycket urskiljningsbar text. Typ som...

https://www.youtube.com/watch?v=I0ETe5IkP0k

Jag har ägnat många timmar åt att göra playlists till olika kampanjer. Min Los Angeles by Night lista har funnits i typ 15 år på olika spelare och får då och då nya låtar på sig. Den är nästan bara aggressiv hip hop och rock/metal.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,115
Location
Göteborg
Jag använder mest bakgrundsloopar från Plate Mail, Darkraven och Ambient Environments.

Vid strid tar jag diverse stridsmusik ur dataspel (Baldur's Gate 2 är en favorit)

N.B.: Min erfarenhet är att alla ljudeffekter eller musikinslag fungerar bäst om volymen ligger på gränsen till subliminalt... såvida man inte vill få till en jump scare, såklart.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,729
En av de grejer jag spelat där musiken gjorde störst inverkan var Tangonätter av Gunnar/MrG. En låt per scen, och nästan så jag tror scenerna är skrivna efter låtarna. Blev riktigt bra på flera ställen och flera av låtarna råkade vara personliga favoriter också. Bowie, Sammy Davis Jr och annat lite äldre.

I Skuggan av igår-kampanjen som wilper körde så hade han förutom musik till spelandet också en "Spelarna samlar sig"-låt när det var dags att komma igång, och en låt som signalerade att "här bryter vi spelmötet". Det var riktigt gött. Vi hade teman för våra rollpersoner och kanske några spelledarpersoner också.

Själv har jag inte använt musik särskilt ofta under själva spelandet, men det här hänt nån gång. Den spellista som haft mest med mitt rollspelande att göra är väl den jag brukat slå på när jag suttit och skrivit nåt för Nor Bannog.

För musik i spelande har jag funderat på att testa "vinjetter" till olika scener nån gång, alltså att man lyssnar på en bit musik som inledning till nästa scen men inte nödvändigtvis har musik på medan man spelar sen. Nån som testat den varianten?

Zoth-Ya;n200359 said:
Oavsett vad jag spelleder så kör jag den här runt runt, https://youtu.be/gT0wonCq_MY
Troll <3
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
Jag har använt musik under spel tidigare, men jag tycker att det blir för mycket för mig som spelledare att fippla med, så jag lade ner det. Men musik är annars en stor inspiration för mig.

Jag lyssnar vanligen mycket på folk/etno, men just nu har jag gått ner mig ordentligt i black metal; Mayhem, Burzum, Darkthrone, osv. Och just nu påverkar det mitt skrivande i en bra (läs: mörkare) riktning. :)
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
Upptäckte för ett tag sen att det finns massor med färdiggjorda rollspelsspellistor på spotify, om man söker på "rpg" och eventuellt ett ord för genre. Kanske måste vara beredd att hoppa till nästa spår ibland, men annars har det funkat rätt bra för mig och mina spelgrupper att använda dem. Musiken kommer framför allt från filmer och dataspel.
Största missödet som skett var nog följande: "Pirates of the Caribbean? Men vi är ju ute i skogen. Ja ja, det är strid, det passar ändå."
 

gustaf s

Warrior
Joined
11 Dec 2012
Messages
263
Location
Göteborg
DeBracy;n200366 said:
För musik i spelande har jag funderat på att testa "vinjetter" till olika scener nån gång, alltså att man lyssnar på en bit musik som inledning till nästa scen men inte nödvändigtvis har musik på medan man spelar sen. Nån som testat den varianten?
I Genesis' Nerver av stål börjar ju varje scen med lite cool jazz som en berättar över. En låt. När låten är slut fortsätter scenen utan musik. Varje ny scen inleds dock med en ny bit musik. Funkar väldigt väldigt bra för det spelet.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Krille;n200257 said:
Jag brukar i allmänhet ha två eller tre spellistor rullande. Det är alltid instrumental musik och till stor del från soundtracks som inte är stenhårt kopplade till en IP. Ett exempel är just Gladiator som nämns ovan – den är så intimt kopplad till filmen med samma namn att jag får fel bild i huvudet. Undantaget är när man typ spelar Star Wars – då tycker jag att man bör ha en massa John Williams med i listan.
Vilket påminner mig om, även då bör man vara selektiv och pussla ihop spellistor med bitar som funkar för tillfället (en lugn lista och en stridslista). Annars kan det bli som det blev i en långkörar-Star Wars-kampanj när Imperial March gick igång då och då när det minst passade.

Spelaren: "Vi sitter och chillar på en bar…"
Musiken: "Pam-pam-pam pam-papam pa-papam…"

Spelaren: "Jag försöker förhandla ner priset på rymdskeppet…"
Musiken: "Pam-pam-pam pam-papam pa-papam…"

Spelaren: "Jag mediterar över gammal jedi-lore från min holocron…"
Musiken: "Pam-pam-pam pam-papam pa-papam…"

Och eftersom det här var på cd-växlar-tiden (för som inte var med då: en gång i tiden, i en mörk forntid när MP3or inte kunde spelas från vare sig platta eller telefon, datorer var släpbara och skitdyra, och Spotify inte var uppfunnet, var varje spelledares universalverktyg en cd-spelare med typ sex fack i som man växlade mellan) så hade man inte så god kontroll över spelandet så att man kunde ha separata spellistor alls.

Så till slut löstes det med att när de där ikoniska spåren kom – jag tittar på dig, Imperial March – så var det alltid en patrull stormsoldater som stormade in i scenen, utom möjligen när rollpersonerna redan var i en fajt med kejserliga trupper. Så det blev:

Spelaren: "Jag försöker förhandla ner priset på rymdskeppet…"
Musiken: "Pam-pam-pam pam-papam pa-papam…"
Spelledaren: "In kommer en patrull med stormsoldater. 'Därborta' ropar en av dem. 'Rebeller!' 'Pyew-pyew-pyew' säger hans karbin."

Varenda gång!
 
Top