Nekromanti Jag vill läsa Conan

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Närmare bestämt det som skrevs av Robert E Howard. Jag har hittat de här på Project Gutenberg. Är det de? Finns de i billig pocket någonstans? Vilken ordning ska jag läsa dem i?
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
Ja, det är Howards Conannoveller så vitt jag kan se. Här kan du välja ordning: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Conan_chronologies

Borde absolut finnas i billig pocket nånstans, det mesta om inte allt är väl public domain vid det här laget har jag för mig. Jag skaffade nån jättesamling som ebok till min kindle.

Och ja, det är på tiden! Mycket bra rollspelsinspo - nästan varenda novell kan bli ett äventyr.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Vilken ordning har jag ingen aning, men du hittar många billiga böcker, inklusive Robert e Howards böcker om Conan, på www.bokborsen.se.

Samt några dyra också. De svenska utgåvorna från Äventyrsspel verkar vara någon typ av samlarobjekt.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,341
Location
Helsingborg
Jag har den här älsklingen hemma.


Det är en antologi som hör hemma i allas bokhyllor.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,564
Cybot;n271637 said:
Jag har den här älsklingen hemma.
Samma här. Inte läst den dock. Däremot har jag plöjt igenom Äventyrsspels Conan-pocketar och Satellitförlagets Conan-tidningar på 80- och 90-talen. Bra grejer!
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,300
Location
Göteborg, Lindome
Björn Wärmedal;n271624 said:
Närmare bestämt det som skrevs av Robert E Howard. Jag har hittat de här på Project Gutenberg. Är det de? Finns de i billig pocket någonstans? Vilken ordning ska jag läsa dem i?
Alla hans skrifter är i Public Domain sedan många år tillbaka (11 för att vara exakt), så jag har lagt upp dem här:
http://www.hyborien.nu/original-stories/?
 

Kuma

Veteran
Joined
29 Jan 2015
Messages
123
Sitter och försöker ta mig igenom ovan visade antologi för tillfället. Kände lite att som fantasy-entusiast är det nästan obligatoriskt att ha läst Conan. Men... jag måste säga att dessa noveller kan inte har åldrats väl. Alls.

Det är i princip samma handfull berättelser som upprepas om och om igen, med små skillnader i lokalisering och eventuell hud- och hårfärg på dummingar (oftast mörkhyade i olika nyanser) och damsel in distress (lithe och supple är dock ord som upprepas om och om igen).
Vissa av berättelserna skiljer sig en aning, men så här i slutet av min läsning kan jag knappt säga vilken av berättelserna som handlade om vad, inte genom att bara se på titlarna iaf.

En typisk bok som jag vill ha läst, men inte läsa.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,300
Location
Göteborg, Lindome
Herr Grönstedt;n271658 said:
Men vad har hänt med typografin i PDF:erna, är det någon font som inte bäddats in som den skulle? Texten är i min PDF-läsare är riktigt svårläst pga kerningen.
?Jag genererade dem för, typ, hundra år sedan. Tusan vet hur jag gjorde det och vad som kan ha gått fel.
?Men nu har jag genererat om dem och laddat upp de nya versionerna. Bättre?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Ja, Howard var inte världens bästa författare, om man säger så.
Däremot är Marvels serier från 70-talet, baserade på novellerna (tecknade av Barry Windsor Smith) jävligt bra,
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
Arfert;n271665 said:
Ja, Howard var inte världens bästa författare, om man säger så.
Beror på vad det är du tittar på. Visst, hans tematik har inte åldrats väl. Men hans språk är betydligt mer intressant än vad de flesta presterar.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Hans E Magnusson;n271644 said:
Björn, blir du sugen på den så kan du låna den av mig.
Jag tänkte att jag skulle läsa på bussen, så pocket hade varit bäst. Ebok går ju, men då ser jag ju ut som en mobilnarkoman :)
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,618
Location
Uppsala
Arfert;n271665 said:
Ja, Howard var inte världens bästa författare, om man säger så.
Klart han inte är, han är ju död!

Med det sagt så spelar kronologin typ ingen roll alls för mer än ett par av novellerna, och då har det nästan helt med åldern på Conan att göra. Det finns ett par händelser som har kronologi, men resten av det är tänkt att läsas i blaskor av personer som inte nödvändigtvis har någon koll på karaktären sedan tidigare.

Det tycker jag personligen gör att formatet är urtufft. Conan börjar med inget och slutar med allt, eller åtminstone livhanken. I nästa novell är det ruta ett igen. Något som åtminstone Mongoose Conan-rollspel beskriver som essensen i en bra Conanstory. :)
 

Dunderklumpen

Veteran
Joined
1 Jan 2017
Messages
178
Björn Wärmedal;n271679 said:
Jag tänkte att jag skulle läsa på bussen, så pocket hade varit bäst. Ebok går ju, men då ser jag ju ut som en mobilnarkoman :)
Jag kan rekommendera pocketen The Conan Chronicles ISBN 9780575082731 Orion Publishing. Storpocket på 550 sidor.
 

Attachments

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Cybot;n271637 said:
Jag har den här älsklingen hemma.


Det är en antologi som hör hemma i allas bokhyllor.
Jag har den med. Håller på att läsa igenom den igen, men har pausat ett bra tag nu och läst annat. Håller med om att historierna är ganska lika och flyter samman så egentligen skulle jag rekommendera att läsa dem mer utspritt för att inte tröttna. Jag gillar dem dock, vissa riktigt mycket och det är ju nästan ett måste att läsa orginalet, jag läste Äventyrsspels översättningar för snart 30 år sedan och Marvels Conanserier på 90-talet samt Dark Horse versionerna i modern tid, men inget slår mustigheten och karaktären i orginalhistorierna.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,896
Location
The Culture
Jag har faktiskt inte läst någon Conan-berättelse alls, men jag minns när jag läste en novellsamling med Fafhrd och Grey Mouser. Jag konstaterade att det här är lite småkul, men inte jättebra -- men jag blir väldigt sugen på att slå fram en rollperson och röja en grotta! Är det likadant med Conan-novellerna?
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,564
Bara att läsa en tråd där Conan diskuteras gör mig sugen på att rulla fram en rollfigur och röja en grotta.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Gurgeh;n271757 said:
Jag har faktiskt inte läst någon Conan-berättelse alls, men jag minns när jag läste en novellsamling med Fafhrd och Grey Mouser. Jag konstaterade att det här är lite småkul, men inte jättebra -- men jag blir väldigt sugen på att slå fram en rollperson och röja en grotta! Är det likadant med Conan-novellerna?
Grotta och grotta... Mer gamla demonhelgade tempel, uråldriga försvunna städer, blodstänkta slagfält och mardrömslika fånghålor. Men det är klart de passar väl alla in under begreppet dungeon/grotta. ;)
 
Top