Nekromanti Jag vill läsa Conan

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,350
Location
Helsingborg
Paal;n271764 said:
Grotta och grotta... Mer gamla demonhelgade tempel, uråldriga försvunna städer, blodstänkta slagfält och mardrömslika fånghålor. Men det är klart de passar väl alla in under begreppet dungeon/grotta. ;)
Man måste komma ihåg att Lovecraft och Howard hörde till samma litterära cirkel, så det fanns en hel del korsbefruktning.
Conan är helt enkelt så badass att han överlever Cthulhu-mythos äventyr med livhanken och sinnet i behåll.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,898
Location
Port Kad, The Rim
Jag plockade upp diverse gratis REH-noveller till min Kindle nyligen, främst Conan och El-Borak (amerikansk pulpäventyrare i Hollywood-versionen av 1930-talets Centralasien). Det har gått 30 år sedan jag läste dem senast. Mycket tunnlar och "mäktiga muskler" (mighty thews). Som nämnts tidigare, avnjuts bäst i små doser eftersom man snabbt känner igen intrigerna och stilgreppen -- samma för de två hjältarna. Jag noterade att Conan gör sig bäst (åtminstone i min smak) i weirda miljöer, till exempel Beyond the Black River, som nog ska ses som en skogswestern placerad i Hyboria.
 
Top