Nekromanti Jag vill köpa ett nytt rollspel

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,723
Location
Göteborg
Det är inte ofta jag öppnar plånboken för att köpa rollspel. Jag brukar känna att det är knäppt att betala någon annan för att skriva spelet åt en; det är ju halva nöjet! Men just nu känner jag att jag vill öka min arsenal litegrann. Jag börjar tröttna på vissa av mina standardspel som jag kört många gånger. Så jag tror att jag ska köpa ett nytt spel och hoppades på att ni kunde tipsa om något. Här är saker jag letar efter:

* Spelet bör vara förberedelselöst. Jag tänker inte spela ett spel som jag behöver planera saker i, skriva äventyr och så vidare.
* Spelet ska ha fördelad auktoritet. Det måste inte nödvändigtvis vara spelledarlöst, men om det finns en spelledare får hon inte vara allsmäktig. Spelarna bör ha kontroll på saker utanför sina rollpersoner, såsom scensättning.
* Spelet måste finnas på PDF.

Med dessa förutsättningar, har ni några tips? Spel jag redan har inkluderar InSpectres, Best Friends, Remember Tomorrow och några fler. Spel jag funderat på är Annalise, Medan världen går under och Durance. Är de bra? Spel jag inte är intresserad av är framförallt Fiasco.

Vad har ni för tips?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,490
Wushu!

Finns att tillgå här:

http://danielbayn.com/wushu/


* Spelet bör vara förberedelselöst. Jag tänker inte spela ett spel som jag behöver planera saker i, skriva äventyr och å vidare.
Man behöver inte planera stats eller något annat. Bara hitta på ett scenario och kör!

* Spelet ska ha fördelad auktoritet. Det måste inte nödvändigtvis vara spelledarlöst, men om det finns en spelledare får hon inte vara allsmäktig. Spelarna bör ha kontroll på saker utanför sina rollpersoner, såsom scensättning.
När spelarna beskriver saker beskriver de hela scenen och exakt vad som händer. Och det de beskriver händer oavsett om de rullar bra eller dåligt. Man rullar för hur narrativt effektit något är. Så en spelare som säger "Jag dödar alla ninjorna" och rullar bra avslutar scenen. En spelare som säger "Jag dödar alla ninjorna" och rullar dåligt dödar alla ninjorna men antingen springer fler in (som i House of blue leaves scenen i Kill Bill) eller så reser sig ninjorna som zombies.

* Spelet måste finnas på PDF.
Gratis PDF dessutom.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,723
Location
Göteborg
God45 said:
Jag glömde säga: "Spelet ska inte suga pung". :gremsmile:

Nä, jag skojar, men Wushu har jag tittat på och dissat för länge sedan. Det faller mig inte alls i smaken. Mekanisk poäng för långrandiga beskrivningar är inte något som lockar mig. Wushu går bort, men tack för tipset.
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
Jag har Durance. Har inte spelat men läst igenom. Det verkar intressant, jag vet inte om du känner till vad det går ut på så jag ger en kortfattad bild här:

Auktoriteten ville bli av med en massa fångar från hemplanetens överfulla fängelser och skickade därför iväg dem till en avlägsen planet tillsammans med vakter. Tyvärr råder brist på resurser på planeten och den ursprungliga sonderingen stämmer inte alls överens med verkligheten. Spelet är väldigt inspirerat av när man skickade fångar till Australien och startade en fångkoloni. Det enda som ändrats är egentligen settingen.

Gruppen väljer ut ett antal huvudpersoner på fång- och vaktsidan, dessa är de som skapar historien. Spelandet går till som så att en person agerar guide och ställer en fråga om en av huvudpersonerna som denne vill ha svar på. De andra spelarna spelar sedan ut en scen där denna fråga besvaras. Störst rabalder blir det om en av huvudpersonerna sviker sin "ed" (typ "jag ska aldrig döda någon", "jag ska aldrig ge efter för en person lägre i hierarkin än mig" och såna saker). Bryter en karaktär sin ed är den karaktären inte längre med i spelet. När scenen är klar klipper man och nästa person runt bordet får agera guide. På så sätt fortsätter man till majoriteten av huvudpersonerna brutit mot sina eder.

Det är förberedelselöst på så sätt att gruppen skapar en koloni med geologiska och geografiska förutsättningar tillsammans samt karaktärerna som ska bli huvudpersoner i storyn. Själva historian växer fram under spelet.

Spelet finns som pdf och epub, jag vet dock inte var, jag fick med det i en Bundle of Holding för ett tag sedan.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Jag låter någon annan pitcha MVGU/WTWE. Ev kan du uppleva att det överlappar lite med RT i din samling.

Har du spelat Montsegur 1244? Det går iofs att köpa som PDF, men du måste skriva ut och göra de olika kortlekarna för att kunna spela. Det är ett intressant spel där man spelar katarer, en förföljd religös minoritet, under medeltiden. Det kan bli rätt grisigt, men har aldrig varit ointressant. Reglerna går igen i Witch - The Road to Lindisfarne och mitt eget The Daughters of Verona, men om man inte räds lite ångest tycker jag gott man kan gå till M1244 direkt.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,723
Location
Göteborg
Tack för en bra genomgång! Nu har jag lite mer bakgrund. Det låter intressant, men inte jättelockande. Kanske.

Åhvisstja, bra att du nämnde Auktoriteten. Misspent Youth är ju också ett spel jag funderat på länge.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,723
Jag talar gärna gott om både Annalise och Medan världen går under. De är båda spel med stark metastruktur, där preppen i Medan världen… introducerar de saker som kommer figurera stort i upplösningen (rollpersonernas mål och det de mest fruktar). I Annalise finns något liknande i form av hemligheter, men de är just hemliga.

Annalise är ett spel där man skyfflar runt sina metapluppar för att skydda eller åstadkomma det man tycker är viktigt. Det är svårare att veta var man hamnar i slutändan, och det spelas med fördel över ett par spelmöten.

Medan världen… håller ihop historien mer och även om den kan överraska en så kan det möjligen bli lite som det blev för dig med Contenders, att vägen känns lite väl utstakad, med är inget som brukar drabba mig. När jag spelat klart brukar det kännas som en jäkligt grund till ett manus för en film jag skulle vilja se.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,723
Genesis said:
Är MVGU en ensessionare?

Också: Vem är du?
Jag är demonprinsessan Debbie, och MVGU är ett enskottsarspel. Brukar ligga ganska stabilt kring 3-4 timmar i speltid har jag för mig.
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
Genesis said:
Tack för en bra genomgång! Nu har jag lite mer bakgrund. Det låter intressant, men inte jättelockande. Kanske.

Åhvisstja, bra att du nämnde Auktoriteten. Misspent Youth är ju också ett spel jag funderat på länge.
Inga problem. Jag har inte läst Morningstars Fiasco men baserat på det jag läst om det verkar det vara rätt likt Durance i hur det spelas, så om du är ointresserad av Fiasco kanske det inte är så underligt att Durance inte lockar. Dock verkar det ju passa med dina kriterier hyfsat bra. Får man fråga vad det är som gör att du är ointresserad av Fiasco? Jag har ju hört så mycket gott om det spelet.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,084
Location
Göteborg
13th Age.

Genesis said:
* Spelet bör vara förberedelselöst. Jag tänker inte spela ett spel som jag behöver planera saker i, skriva äventyr och så vidare.
Allt kan improviseras utifrån framrullade Icon Relationships.

Genesis said:
* Spelet ska ha fördelad auktoritet. Det måste inte nödvändigtvis vara spelledarlöst, men om det finns en spelledare får hon inte vara allsmäktig. Spelarna bör ha kontroll på saker utanför sina rollpersoner, såsom scensättning.
Spelare sätter dagordningen med sina One Unique Things och Player Picks, spelledaren har bara ansvaret att föreslå snygga sätt att knyta ihop paketet.

Genesis said:
* Spelet måste finnas på PDF.
http://www.pelgranepress.com/?p=9764
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
Spione

Positivt: Väldigt annorlunda och, i mina ögon, fräsch spelstil. Det skapar verkligen förutsättningen för drama och fokuserar mer på historien än att få en upplevelse genom inlevelse i sin roll.

Negativt: Genomgången av spionage under kalla kriget är cool och lärorik men ibland aningen torftig. Spelet bygger även en aning på att samtliga deltagare har i alla fall lite grundläggande koll på spy vs guy-genren eller kan tänka sig att lägga 5-10 min på att få en genomgång av den deltagare som läst spelet. Resolutionssystemet är lite knepigt förklarat men blev, när vi väl fick ordning på det, en naturlig fortsättning på berättandet.

Spelet spelas över ca två spelomgångar men den omgång jag testat fick vi klämma ner det på en. Det kändes lite rumphugget och vi hade mått bra av att vara en fjärde deltagare (vi lirade på tre) men potentialen fanns verkligen där.

Testomgången gav mersmak och ökad entusiasm inför Shahida (som släpptes kring årsskiftet?)
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,723
Location
Göteborg
kloptok said:
Får man fråga vad det är som gör att du är ointresserad av Fiasco? Jag har ju hört så mycket gott om det spelet.
Jag har spelat det ett par gånger och det är väl okej, men jag tycker att det inte riktigt levererar vad det lovar, och jag lyckas ofta inte riktigt engagera mig. Mekaniken engagerar mig inte riktigt. Jag diggar minimalism, men jag tycker inte att den funkar klockrent i Fiasco. Jag kan inte sätta fingret på var problemet är, till stor del för att det var ett tag sedan jag spelade det sist, men Fiasco är inte ett av mina favoritspel. Jag kan hålla med om att jag borde gilla det. Det är minimalistiskt och spelledarlöst och oftast i enkel nutid utan övernaturligheter, och allt det är grejer jag gillar. Fiasco är ett helt okej spel, men levererar ingen riktig kick för mig.
 

Nero_UBBT

Warrior
Joined
28 Jan 2001
Messages
373
Location
Umeå
Jag rekommenderar Apocalypse Now, kräver inte förberedelse men ger ändå många av godbitarna från tradspel tycker jag. Författaren hjälper en förstå vad det är man gör i spelet väl.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,723
Location
Göteborg
Nero said:
Jag rekommenderar Apocalypse Now, kräver inte förberedelse men ger ändå många av godbitarna från tradspel tycker jag. Författaren hjälper en förstå vad det är man gör i spelet väl.
Usch, nej. AW och alla AW-hack går fetbort. Jag har spelat det och är inte ett fan, och dessutom är boken typ flera hundra sidor tjock. :gremsmile:

Jag har svårt för Vincent Baker. Dogs är riktigt bra förutom mekaniken, men AW klickar aldrig riktigt för mig. Plus att det inte ger tillräcklig spelarmakt för min smak. Dessutom är alla Baker-spel (utom Dogs) så nergrottade i våld och svordomar att jag blir lite avtänd.

---

Jag noterade nyligen att Nathan Paolettas alla spel är "Pay what you want" på DriveThruRPG just nu, så det lutar åt att införskaffa Annalise, Witness the Murder of your Father och kanske något mer.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,653
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Jag inser att jag kommer dragande med gamla grejer här, men om du mot förmodan inte kollat på någon av de här så bör du göra det.

Society of dreamers Flummigt samberättande om personer på 1800-talet som utforskar drömmar och det kollektiva undermedvetna.

Archipelago Samberättande, spelarna turas om att berätta om sin rollpersons göromål, de andra kan presentera problem, ställa frågor osv. Kort används för att introducera problem i storyn och avgöra utgången av handlingar (ja och, nej men, kanske om, osv).

1001 Nights Spelarna turas om att berätta tusen och en natt sagor. Vem kommer att komma levande från kalifens hov?
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Varför har ingen föreslagit svavelvinter?

* förberedelselöst - check, man kommer på ett tema tillsammans, eller slumpar fram en profetia, skapar varsin skuggmakt + rollperson = igång
* spelarmakt - check
* pdf - check

Det är en tjock bok visserligen. Men man behöver inte läsa allt.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
Genesis said:
Nero said:
Jag rekommenderar Apocalypse Now, kräver inte förberedelse men ger ändå många av godbitarna från tradspel tycker jag. Författaren hjälper en förstå vad det är man gör i spelet väl.
Usch, nej. AW och alla AW-hack går fetbort. Jag har spelat det och är inte ett fan, och dessutom är boken typ flera hundra sidor tjock. :gremsmile:

Jag har svårt för Vincent Baker. Dogs är riktigt bra förutom mekaniken, men AW klickar aldrig riktigt för mig. Plus att det inte ger tillräcklig spelarmakt för min smak. Dessutom är alla Baker-spel (utom Dogs) så nergrottade i våld och svordomar att jag blir lite avtänd.

---

Jag noterade nyligen att Nathan Paolettas alla spel är "Pay what you want" på DriveThruRPG just nu, så det lutar åt att införskaffa Annalise, Witness the Murder of your Father och kanske något mer.
Psst! Shahida och Spione!
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,723
Location
Göteborg
Snow said:
Varför har ingen föreslagit svavelvinter?
Jag tror inte att Svavelvinter klassar in på min definition av spelarmakt. Jag har inte läst det, men misstänker att det fortfarande är alldeles för spelledarstyrt för min smak.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,723
Location
Göteborg
RasmusL said:
Psst! Shahida och Spione!
Jag väntar fortfarande på att du ska bjuda in mig så att vi kan spela Spione tillsammans. Nu har ju du fuskat och spelat det utan mig, och då får du vara så snäll att lära mig det. Sedan kan jag fundera på om jag vill köpa det eller inte.

Shahida har jag aldrig hört talas om. Edwards nyaste, alltså? Pitch?
 
Top