Nekromanti Jag vill köpa en platta och har ingen aning om vad fan jag vill ha!

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
Det är fantastiskt att denna tråd fortsätter. Jag sitter här alltså med min platta!
 

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
Cassius;n176524 said:
Det är fantastiskt att denna tråd fortsätter. Jag sitter här alltså med min platta!

Tillsammans skapar vi en resurs för framtidens* plattbehövare!


*så länge framtiden inträffar inom max två månader från skrivandes stund, och utan att någon ny version av iOS släppts i mellantiden.
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
krank;n176500 said:
Ja, Samsung har haft det ett tag, trots att flera android-distros blivit hotade av Google med att inte få ha deras appar om de implementerade det. Gäller det apparaternas alla appar, eller är det bara vissa specialbyggda man kan göra så med?
Jag har knappt använt funktionen om jag ska vara ärligt. Kollade runt lite nu och det verkar som att det finns restriktioner som endast låter dig använda funktionen med ett begränsat utbud av appar.

Dock, som alltid med android, finns det vägar runt detta som tillåter dig att lägga till alla appar! :)
(Vilket också är Androids förbannelse. Med iOS slipper man pilla, man är stenhårt förpassad till begränsad funktionalitet. På gott och ont!)
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Delad skärm är ju rätt värdo om man inte har en rejält stor skärm. Men då är det toppen.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
Arfert;n176604 said:
Delad skärm är ju rätt värdo om man inte har en rejält stor skärm. Men då är det toppen.

Tje, det beror väl lite på vad man gör. Och hur liten text man är bekväm med att läsa. Skulle definitivt vilja kunna dela upp min 8"-skärm i kanske 1/3 antecknings-app och 2/3 surf-app till exempel. För att slippa hålla på och byta mellan appar hela tiden.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
krank;n176642 said:
Tje, det beror väl lite på vad man gör. Och hur liten text man är bekväm med att läsa. Skulle definitivt vilja kunna dela upp min 8"-skärm i kanske 1/3 antecknings-app och 2/3 surf-app till exempel. För att slippa hålla på och byta mellan appar hela tiden.
Ja, med det är ju för att du är konstig. ;)
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,781
krank;n176435 said:
Vafan, Microsoft verkar vara de enda som fattat det här med delad skärm mellan olika appar. Väldigt mycket jag gör förutsätter att jag kan ha flera program framför mig, t.ex. en PDF och ett anteckningsverktyg.
iOS har ju split screen multitasking. Det fungera i princip exakt som på Windows 8. Appar måste stödja det explicit, men eftersom det är en standardgrej så brukar nya appar göra det. Tycker det är grymt att ha 2/3 surf och 1/3 chatt t.ex. som du beskriver.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Xhakhal;n176535 said:
*så länge framtiden inträffar inom max två månader från skrivandes stund, och utan att någon ny version av iOS släppts i mellantiden.
Försent!

Apple - The Word of Jobs!; said:
iOS 9.3.2 Beta 2: version history: Release date: 20 April 2016
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,562
Jag har själv en Samsung Galaxy Tab S (10,5 tums-varianten) som jag är extremt nöjd med. Har tidigare haft eller jobbat med Galaxy Tab 2, iPad (kommer inte ihåg modellen), Denver, IBM (har glömt vad deras pekplattemärke heter) och Galaxy Tab S blåser verkligen de andra ur vattnet. Finns också i en 12" variant, vilket underlättar om man vill titta läsa mycket som är A4 i grunden.

Om sedan Telenor hade kunnat leva upp till vad de lovade mig när jag ringde dem innan köpet och undrade om jag kunde få ett extra SIM till mitt abonnemang, vilket de backade på i nästa kommunikation, så hade den varit perfekt.

Dock, vill man ha en lite billigare, och inte ska göra alltför avancerade saker, så ska man inte underskatta plattorna för typ 995 spänn. De är mycket kapabla för priset, och ska man bara ha den som läsplatta, webbrowser, titta på film, lyssna på musik och sånt, well, då är det bättre valuta för pengarna, speciellt som man får 4-5 sådana för samma prislapp.

Några ord om storlek också:

10 tums skärm är lagom för en pekplatta enligt min smak. Mindre, och skärmen blir för pyttig, större och den passar inte i pekplatteväskor, och man får ont i tummen efter en stund när man har den i liggande läge.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,081
Location
Tindalos
Kapar lite...
Finns det någon app och penna till Samsungs Tab(ar) som gör den brukbar till att rita med?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
PAX;n178750 said:
Kapar lite...
Finns det någon app och penna till Samsungs Tab(ar) som gör den brukbar till att rita med?
Autodesk Sketchbook är troligen bästa alternativet till Android. Tycker jag.
Sen vet jag inte hur bra pennor det finns till Samsungplattorna.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,081
Location
Tindalos
Arfert;n178758 said:
Autodesk Sketchbook är troligen bästa alternativet till Android. Tycker jag.
Sen vet jag inte hur bra pennor det finns till Samsungplattorna.
Jag kollade runt precis. Adonit verkar ha ett par stycken. Sketchbook har jag ju testat tidigare på PC så jag börjar där troligen.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,440
Location
Köping
Jag vill också ha en platta, ety min gamla äro trött, låser sig i flera minuter emellanåt och inte har lagringsutrymme nog att uppdatera appar. :p

Jag har mindre habegär än Cassius och sneglar därför på en "Samsung Galaxy Tab A 9.7 WiFi 32 GB", verkar vara en direkt föregångare till hans nya kap. Android är en klar fördel eftersom jag har det nu (och helst undviker Apple). Jag ska ha den som surfmaskin när jag reser, kanske skriva något ord då och då. Den har ingen plats för SIM-kort och det är ju synd men jag kan leva med det. Gör jag ett katastrofalt misstag?
 

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Jag gillar nog Sony-plattorna bäst när det gäller android. Men de är lite dyra. Och det var ett tag sedan senaste versionerna kom.
 

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
Eftersom tråden lever och jag tycker det är sött så tänkte jag bara säga att plattan fungerar bra och jag är väldigt nöjd med den.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,081
Location
Tindalos
Sketchbook i Android fungerar bra om man inte har krav på upplösning. Åtminstone i den fria versionen.
 
Top