Jag vill ha en synth

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Tittar lite på synth, digitala piano, keyboards etc (och cellos, men bäst att fokusera) och undrar om folk har några rekommendationer? Är nybörjare och vet inte hur mycket jag skulle använda det om jag ska vara riktigt ärlig.
 

michael

geschtonkenflapped
Joined
29 Aug 2008
Messages
270
Location
Stockholm
Jag köpte en Medeli M331 till dottern som börjat spela piano. Medeli verkade vara ett populärt och prisvärt nybörjarmärke. Det går också att använda som ett MIDI-keyboard för att koppla mot datorn, så går att använda på två sätt vilket jag gillar.

Edit: det saknar dock andra MIDI-funktioner som programmerbara faders/knobbar om du vill manipulera pluginsynthar med fysiska knappar. Så då får du nöja dig med musen eller köpa en separat controllers.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Ska jag vara ärlig är jag nog mest lockad av digitala pianon, då jag gärna vill lära mig spela piano också... Men alla tips är bra tips!

Till att göra dungeon synth?
Jag skulle nog mest spela låtar från gamla SNES-spel TBQH.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,518
Location
Göteborg
Jag gör som @gabrielledebourg och kopplar en keyboard till datorn. Nackdel: Det behövs ett program (en DAW) att husera syntharna i. Fördel: Kan bli hur bra som helst (verkligen) om man bygger på systemet.

Ett helt annat spår är att köpa en fysisk synth för att ratta fram egna ljud, utan en massa datorprogram inblandade. Det har kommit många bra synthar under 5000kr de senaste åren, både analoga (à la 1980-tal) och digitala. MusicRadar har en lista som de uppdaterar ofta:

https://www.musicradar.com/news/the-best-cheap-synthesizers

Digitala pianon har jag däremot dålig koll på.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Några modeller som är bra som man borde hålla ögat öppet för, vare sig synth eller digitalt piano?
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,282
Några modeller som är bra som man borde hålla ögat öppet för, vare sig synth eller digitalt piano?
Det beror helt på vad du vill göra och hur den ska låta. Vill du ha en med många olika ljud, som kan låta som pianon, orglar osv, eller ska det vara en synth som låter som en synth? Och vad för typ? Analog, digital, FM, polyfonisk, monofonisk? Måste du ha ljud inbyggt eller kan du leva med att plugga in den i datorn? Hur stor ska den vara? Och hur mycket är du beredd att lägga?

Det är väl grundfrågorna att titta på innan du köper. Just nu är frågan typ ”kan någon rekommendera en bil?”
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Om det är viktigt att bli bra på piano skulle jag absolut satsa på en klaviatur med vägda tangenter. Det gör enorm skillnad för känslan och spelet.

Sedan finns det massvis med gratis/pröva-på-mjukvara så leta gärna efter det först.

Till sist: jag gillar Rolands FP-10 Digitalpiano. Det kan du sedan koppla till ljudkort och mjukvara.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Det beror helt på vad du vill göra och hur den ska låta. Vill du ha en med många olika ljud, som kan låta som pianon, orglar osv, eller ska det vara en synth som låter som en synth? Och vad för typ? Analog, digital, FM, polyfonisk, monofonisk? Måste du ha ljud inbyggt eller kan du leva med att plugga in den i datorn? Hur stor ska den vara? Och hur mycket är du beredd att lägga?

Det är väl grundfrågorna att titta på innan du köper. Just nu är frågan typ ”kan någon rekommendera en bil?”
Storlek är inte väldigt viktigt, "normalstor" vad gäller tangenter är inte fel men inte ett krav. Jag har ingen större dragning till något som är som ett klassiskt piano i möbelstorlek dock - Rolands FP-10 känns som en hyfsad maxstorlek för själva tangenterna.

Nej tack till att behöva plugga in i datorn. Helst vill jag ha något som låter som en synt med möjlighet till bra pianoljud. "Pianokänsla" i tangenter är inte så viktigt.

Kan lägga en del men någonstans runt 5000 börjar det kännas dyrt - det kan förstås vara jag som har dålig känsla för vad saker kostar.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,719
Just nu är tillgången på musikprylar lite knepig. Efter några år när allt funnits att få tag på från hela världen (nåja, typ i alla fall) så har pryl efter pryl gått ur lager med lite frågetecken kring när de dyker upp igen, och priserna klättrar.

Många grejer som gör syntljud och är kul att hålla på med (ratta, skruva) har inga pianoljud. Vill du ha lite av varje så blir det nåt mer allround med mer "färdiga ljud". Jag har själv sneglat lite på Yamaha MX-serien till exempel. Där är det bara minstingen som lägger sig nära 5000, men 49 tangenter är lite i minsta laget för att spela piano på.

Det närmaste jag hittar nu, som tycks vara beställningsbart, är Korg i3 som jag inte vet nåt om sen innan. Verkar ha en del schyssta ljud och massor med funktioner. Sneglat lite på den här videon.

Jag har tagit en snabbtitt på vad jag hittar begagnat också, och det som har varit rätt sorts pryl för rätt sorts peng är äldre saker (typ sent 90-tal) som inte känns som nåt att rekommendera om du inte har ett särskilt intresse i typ dansmusik från 1998.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,518
Location
Göteborg
Jag håller med de andra: kombinationen flexibla syntljud och bra piano är fortfarande dyrt (10 000 kr i bästa fall). Det har nog aldrig kommit så många nya billiga syntar som de senaste åren, men de struntar helt i pianon.

Billigaste lösningen - om du har plats - är nog att köpa ett begagnat piano (finns ofta som bortskänkes) och sedan lägga 5000 kr på en kul synth.

Näst billigast är kanske att köpa en begagnad iPad (om du inte redan har en) och en enkel midi-klaviatur (ca 1000 kr). Garageband på iPad är gratis och riktigt bra dessa dagar, med en del ljud inbyggda - inklusive piano. Behöver du fler ljud så finns det massor av bra och billiga syntar till iPad, från noll kronor och uppåt.

Nackdelen är att du behöver både en iPad och klaviatur. Visserligen superportabelt, men inga goa gamla rattar och knappar som på en synt. Men det kompenseras av att du kan spela på en Moog, DX7, Korg MS-20, Prophet VS och Wavestation på samma gång. Troligen mer än vad Jean-Michel Jarre hade i studion. Det är bara laserharpan som saknas!
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,896
Location
Nordnordost
Jag skakar om brickorna och föreslår att du skaffar en Novation Circuit Tracks. Har inte pianoklaviatur, har inte pianoljud men:

Det är färgglatt, massor med blinkande lampor, vridbara rattar, inbyggd sequencer med trum-spår så med bara den prylen kan du göra musik med enkla medel. Jag tror det är ett av det snabbare sätten att gå från att öppna lådan till att sitta och nicka med huvudet och göra musik.

Och den har MIDI, så senare kan du utöka med tex ett klaviatur eller fler ljud genom en ljudmodul.

 
Top