Nekromanti Jag välkomnar vårt nya rosa forum!

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,542
Location
Slätta
Jag upplever att det är lite för hög kontrast. Jag blir trött i huvudet av att läsa på forumet nu för tiden.

Fast jag vet inte varför... Den rosa nyansen i bakgrunden är mycket mild och "precis lagom". Den röda (cerisa?) meny-bar:en är toppen även om jag av någon anledning får intrycket att den gör bokstäverna "luddiga i kanterna".

Hm... Det är nog meny-bar:en i alla fall... Bara den scrollas ut så upplever jag det inte på samma sätt...
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Ram said:
Jag upplever att det är lite för hög kontrast. Jag blir trött i huvudet av att läsa på forumet nu för tiden.
Jag vill förstås inte att folk ska få ont i huvudet eller bli trötta av att läsa forumet.

Då du inte är den enda som anmärkt på detta har jag försiktigt gjort de »vita« ytorna ytterligare något mindre vita.
 

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Joined
13 May 2011
Messages
2,245
Location
The City
Dante said:
Ram said:
Jag upplever att det är lite för hög kontrast. Jag blir trött i huvudet av att läsa på forumet nu för tiden.
Jag vill förstås inte att folk ska få ont i huvudet eller bli trötta av att läsa forumet.

Då du inte är den enda som anmärkt på detta har jag försiktigt gjort de »vita« ytorna ytterligare något mindre vita.
Tycker snarare att det är den rosa bakgrunden som får mig att få ont i ögonen.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,542
Location
Slätta
Dante said:
Ram said:
Jag upplever att det är lite för hög kontrast. Jag blir trött i huvudet av att läsa på forumet nu för tiden.
Jag vill förstås inte att folk ska få ont i huvudet eller bli trötta av att läsa forumet.

Då du inte är den enda som anmärkt på detta har jag försiktigt gjort de »vita« ytorna ytterligare något mindre vita.
Tycker det blev bättre så. Har suttit och "glott" en liten stund nu och har följande analys att dele med mig av:
* Om man mildrar den rosa bakgrunden ytterligare lite så blir det ytterligare bättre. Det är skillnaden mellan den yttre och inre bakgrunden som gör det lite svårt, inte att läsa men att titta på, sidan. Uppmjukningen av läsytans bakgrund hjälpte dock av det rätt mycket tycker jag.
* Meny-raden... Ledsen, men den är på tok för skarp. Jag antar att den är gjord så för att kunna ha vita bokstäver på en färgad bakgrund? Den är snygg och tydlig, men väldigt skarp och "stör" när man läser andra saker på sidan. Men det är å andra sidan lätt avhjälpt. Det är ju bara att scrolla ned lite. :gremsmile:
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Det är bra nu. Ser att Times är ersatt, det är bra. Möjligen kan man testa annan, något ljusare, baktundsfärg i toppmenyn. Kanske.
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,784
Dante said:
Då du inte är den enda som anmärkt på detta har jag försiktigt gjort de »vita« ytorna ytterligare något mindre vita.
Nu blir jag störig i andra riktningen, men kan texten vara aningen mörkare än nu?
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,731
Märka ut aktuellt inlägg i trådad visning?

Jo! Jag märkte att det är ganska lurigt att hitta igen det inlägg man just nu visar om man skrollar ner och kikar på ”trädet” i trådad visning. I en längre tråd så söker man efter den enda icke-understrukna texten bland massor med understrukna, och det är en rätt subtil skillnad. Har för mig det var fet stil på det aktuella inlägget förut? Jag skulle tycka det var bra om det fanns något dylikt även framledes.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Jarl said:
Dante said:
Då du inte är den enda som anmärkt på detta har jag försiktigt gjort de »vita« ytorna ytterligare något mindre vita.
Nu blir jag störig i andra riktningen, men kan texten vara aningen mörkare än nu?
Då får man mer halo-effekt och den blir jobbigare att läsa. Dante har en bra balans nu.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Re: Märka ut aktuellt inlägg i trådad visning?

DeBracy said:
Jo! Jag märkte att det är ganska lurigt att hitta igen det inlägg man just nu visar om man skrollar ner och kikar på ”trädet” i trådad visning. I en längre tråd så söker man efter den enda icke-understrukna texten bland massor med understrukna, och det är en rätt subtil skillnad. Har för mig det var fet stil på det aktuella inlägget förut? Jag skulle tycka det var bra om det fanns något dylikt även framledes.
Det vore alldeles ypperligt. Trist bara att jag inte har en aning om VAR jag ändrar just detta.

EDIT: Aw, crap! Den enda skillnaden mellan det inlägg man visar och de övriga är att det förra inte är en länk, medan de senare är det. Och i och med att jag gjort länkarna diskretare har denna skillnad blivit så liten att den är närmast obefintlig.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Detta här säkert redan diskuterats. Nå, jag började faktiskt läsa tråden från början för att läsa den från början till slut, fast eftersom jag har en anskrämlig huvudverk så gav jag fann i det efter en stund.

Jag har bara en fundering just nu: Varför är inläggsrubrikerna så djävulskt gigantiska?

Förövrigt är det lite småsexigt att de är i ett typsnitt med seriffer. =)
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
solvebring said:
Jag har bara en fundering just nu: Varför är inläggsrubrikerna så djävulskt gigantiska?
För att det ska bli djävulskt tydligt var ett nytt inlägg börjar, ju.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Varför inte bara lägga samma grå bakgrundsfärg bakom rubriken som det är i vänsterspalten med forumitinformationen, så att det tillsammans med den tunna linjen nedtill bildar en "ram" som är lite sexigt uppbruten åt höger?
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
solvebring said:
Varför inte bara lägga samma grå bakgrundsfärg bakom rubriken som det är i vänsterspalten med forumitinformationen, så att det tillsammans med den tunna linjen nedtill bildar en "ram" som är lite sexigt uppbruten åt höger?
Well, helt ärligt för att jag inte tycker att det behövs.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Dante said:
solvebring said:
Varför inte bara lägga samma grå bakgrundsfärg bakom rubriken som det är i vänsterspalten med forumitinformationen, så att det tillsammans med den tunna linjen nedtill bildar en "ram" som är lite sexigt uppbruten åt höger?
Well, helt ärligt för att jag inte tycker att det behövs.
Okidok. Well, du är chefen i gruvan och ditt svar är motiverat så jag tackar och bockar för det i så fall.
... Fast om du är på experimenthumör någon dag får du gärna undersöka saker, eller typ prova hur mycket man kan minska inläggsrubrikerna utan att de tappar sin djävulska tydlighet. Det är förresten öppna förslag från min sida, menade i all välmening. Är inte ute efter att whina. :gremtongue:
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
solvebring said:
Det är förresten öppna förslag från min sida, menade i all välmening.
Såna har jag som sagt inget emot (även om jag såklart förbehåller mig rätten att inte genomföra dem).

Det är »fult!«, »dåligt!« och »rosa!« som jag har lite svårt för. (Och de som klagar på sånt jag inte ens ändrat.)
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Dante said:
solvebring said:
Det är förresten öppna förslag från min sida, menade i all välmening.
Såna har jag som sagt inget emot (även om jag såklart förbehåller mig rätten att inte genomföra dem).

Det är »fult!«, »dåligt!« och »rosa!« som jag har lite svårt för. (Och de som klagar på sånt jag inte ens ändrat.)
Tja, fult är ju ganska svår bedömt eftersom det är rätt så subjektivt. Sedan så saknar det ju relevans för funktionalitet så det är ju ovidkommande där också.

Är förövrigt med på att du inte lyssnar på varenda kommentar utan gör bedömningar och ändrar det du själv kan hålla med om eller är intresserad av att testa. Det är ju mer eller mindre självklart.

Jag gillar i alla fall det du gjort och tycker det är gött med nya handtag och lite förändringar. Det behövs. Det kände man direkt då när krank började pilla med designen förra gången. Det var skitskönt med ett ansiktslyft på forumet. Rosa är kanske inte min favoritfärg men det är ganska irrelevant. Färgen skiter jag i, i ganska lång utsträckning. Det enda jag klagat på hittills är att sidan är rätt skarp, fast det fungerar bättre sedan du dämpat det vita osv.

... Här kommer ett till förslag, eller rättare sagt en önskan: Om du ska testa att göra fler teman senare - kanske så att användarna själva kan välja ett - så skulle jag vilja se ett som går. Tror det kan bli snyggt. En "prototyp" vore iaf kul att se. =)
 

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Joined
13 May 2011
Messages
2,245
Location
The City
Detta känns inte längre som ett rollspels forum utan snarare ett ställe där 13-åriga flickor hänger.

Tycke det var trevligare när forumet hade en mer "seriös" ton.

Och då det färgschemat jag la upp för att kunna surfa och slippa denna hemska färg togs bort så väljer jag att inte komma hit tills det har lagts upp ett färgschema som inte ser ut som en "my little ponny-sida".
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Dante said:
Eksem said:
Det är vad jag reagerade på i alla fall, men något som kanske vore bättre vore att justera citat-texten så att den blir annorlunda. Mindre grad, kursiverad, annan färg, eller något sådant.
Är detta bättre?
Javisst, nu funkar det! Bra där!
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Spider Jerusalem said:
Detta känns inte längre som ett rollspels forum utan snarare ett ställe där 13-åriga flickor hänger.

Tycke det var trevligare när forumet hade en mer "seriös" ton.

Och då det färgschemat jag la upp för att kunna surfa och slippa denna hemska färg togs bort så väljer jag att inte komma hit tills det har lagts upp ett färgschema som inte ser ut som en "my little ponny-sida".
Lugn i brallan, det är på gång.

(Intressant förresten att gulbrunt är »seriöst«, medan rosa inte är det.)
 
Top