"Jag slänger ner en sten, när hör jag den landa?"

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,445
2097;n341831 said:
Leon , dom tycker det här är ballt. Att gå fram till ett mörkt hål där lampljuset inte når botten och sen släppa ner nåt och vänta på dunsen tycker dom är spännande ballt stämningsskapande osv.
Jag kanske missförstår dig. Du menar alltså att du, som SL, sitter tyst med ett stoppur och säger "duns" efter x sekunder? Eller att du säger "ni hör en duns efter x sekunder"?

Om det är det senare ger du ju egentligen spelarna mer information än deras rollpersoner har.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Rickard;n341841 said:
Jag menar, hur bra är rollpersonerna på att uppskatta sekunder? Har de ens den referensramen eller ens den vokabulären?
Alltså DM ska inte säga 3.8 sekunder utan DM ska räkna fyra mississippi i huvudet (eller kolla på sitt eget stoppur) och sen göra plonkljud med munnen eller med pennkanten mot bordet.

Vokabulären, gränssnittet är alltså själva lyssnandet då och den känsla som lyssnandet ger.

Är också därför jag inte ville lägga in stadssprätt-penalties eller säga ni tror det är 18.3 meter för vi kör nämligen i den s.k. "immeeeeeeersive" stilen. Dom ser det som rollpersonerna ser och hör det som rollpersonerna hör.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Gurgeh;n341846 said:
Finns det ingen besvärjelse för att mäta avståndet?
Ja men ibland vill dom göra såhär istället
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,033
Location
Sthlm
Är någon av spelarna fladdermus-humanoid så kan den såklart också av stenens eko upp i hålet berömma att det kanske finns andra gångar åt sidorna längre ner!
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Jocke;n341865 said:
Är någon av spelarna fladdermus-humanoid så kan den såklart också av stenens eko upp i hålet berömma att det kanske finns andra gångar åt sidorna längre ner!
Som när vi körde Caverns of Thracia
 
Top