"Jag slänger ner en sten, när hör jag den landa?"

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
1 sekund per 30 fot. Dom vet inte nödvändigtvis den formeln det kanske t.om. är mer spännande om dom inte vet.

I Veins siffrorna på rutterna varje siffra eftersom du inte vet exakt fotavstånd för dom är ju mer klättertid än exakta avstånd, då är varje siffra sex sekunder av stenfallande. Kan vi säga. (Ganska godtyckligt valt…) Så om det står 3 och det är rakt ner och dom släpper ner en sten så ja jo 18 sekunder sen hör dom ljudet. Om rutten böjer sig så får du DM först avgöra efter hur lång tid den böjer sig och sen gånga det med sex.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,892
Location
The Culture
Jag tycker att det känns lite orimligt att en grottutforskande äventyrare i en fantasyvärld skulle känna till hur snabbt en sten faller, eller kunna mäta sekunder på ett tillförlitligt sätt. Det här låter som något man skulle kunna göra om man är:
1) En dvärg som släppt ner stenar i gruvhål i hundra år och lärt sig av erfarenhet.
2) En lärd eller magiker som har en bok med fysikekvationer och ett väldigt pålitligt timglas.
 

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
574
Vet inte om jag kan hjälpa till här.

Om jag får fråga, vad är meningen med inlägget? Är det för att förmedla en avstånd i en scen där rollpersonerna ska klättra ner i en brunn?

Om mina spelare slänger ner en sten för att avgöra en distans så säger jag: Ni hör en duns efter några sekunder. Det kanske är 10 meter djupt, eller 20 eller 30. Beroende på distansen.
Om jag vill att det ska vara svårt för dem att avgöra så säger jag att stenen studsar några gånger mot väggarna och kastar upp eko så ni kan inte riktigt avgöra avståndet, men det borde vara mellan x och y meter.

Om man vill gå på hyperrealism så måste man börja med tyngdacceleration och luftmotstånd (Objektets vikt är inte relevant eftersom alla objekt oavsett massa faller med samma hastighet i vakuum, dock så påverkas objektet av luftmotstånd och området som luftmotståndet får verka på).

Räkneexempel:
Om man släpper en sten ner i en brunn så kommer den börja accelerera mot dragningskraftens riktning 9,8 m/s2 (varierar var på jordklotet du befinner dig men som normalacceleration brukar man använda 9,80 m/s2)
Efter en sekund så har stenen en fart av 9,8 m/s och efter två sekunder 19,6 m/s och så vidare.
Detta är dock inte en linjär ökning eftersom för var "enhet" ökning i fart så sker en "enhet" ökning i luftmotstånd. Luftmotståndet är en motriktad kraft som hindrar stenens acceleration genom att applicera kraft i motsatt riktning a.k.a bromskloss.


Vad jag menar är att det blir väldigt snabbt väldigt avancerat som man skall förhålla sig till verkligheten och i min mening fyller det knappt någon funktion.
Man kan ju som spellledare snabbt konstatera hur djupt hålet är, och svara angivet i distans istället för tid (Det låter som att hålet kanske är 10 meter djupt).
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Gurgeh;n341800 said:
Jag tycker att det känns lite orimligt att en grottutforskande äventyrare i en fantasyvärld skulle känna till hur snabbt en sten faller, eller kunna mäta sekunder på ett tillförlitligt sätt.
Det är inte till för grottutforskande äventyrare utan för DM!

Dom släpper ner en sten och frågar hur lång tid det tar. Du DM sneglar på din armbandsklocka/stoppur/timglas, håller upp fingrarna i en nya, öppnar (och börjar i hemlighet räkna sekunderna), och efter rätt tid säger "krrss" eller "plums" eller "klonk" eller vad som nu make sense.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Dancodan: ok kan du hjälpa mig göra en formel. Meter vet dom inte vad det är. Det är spännande för dom att slänga ner saker och sen efter si och så lång tid hör dom ljudet. Att dom vet exakt avstånd är inte spännande.

30 fot = 1 sekund.
90 fot = 2 sekunder
?? = 3 sekunder
(är det alltså 180 fot eller är det 210 fot? för du skrev en sekund 9.8, två 19.6, är då tredje sekunden 29.4 eller är den 39.2?) jag var tvungen att ta lsd istället för att läsa fysik i skolan
 

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
574
Kan tillägga att om en sten faller i 18 sekunder så är avståndet enormt

Om kroppen som faller har initialhastighet 0, ökar farten nedåt varje sekund med 9,8 m/s (med ungefär 35 km/timme): v = -gt. Sträckan ökar kvadratiskt med tiden, enligt s = -½ gt ². Hastigheten ökar med roten ur fallsträckan v = ?(2gs).
Källa:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Fritt_fall

Hastighet = v = -gt = 9,8*18 = 176,4 m/s (ca 635 km/h)
Sträcka = s = -1/2gt^2 = (9,8*18^2)/2 = 1587,6 meter = 5 208,66142 fot

Så om du sitter och räknar sekunder i 18 sekunder så är dom en ganska bra bit ner i jordskorpan. Just saying.
 

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
574
2097;n341808 said:
Dancodan: ok kan du hjälpa mig göra en formel. Meter vet dom inte vad det är. Det är spännande för dom att slänga ner saker och sen efter si och så lång tid hör dom ljudet. Att dom vet exakt avstånd är inte spännande.

30 fot = 1 sekund.
90 fot = 2 sekunder
?? = 3 sekunder
(är det alltså 180 fot eller är det 210 fot? för du skrev en sekund 9.8, två 19.6, är då tredje sekunden 29.4 eller är den 39.2?) jag var tvungen att ta lsd istället för att läsa fysik i skolan
Mitt tips är att köra utan acceleration och luftmotstånd för att göra det spelbart.
För varje sekund så har stenen färdats 10 meter (30 fot)

Exempel: Du väntar 8 sekunder innan du säger "bom". Spelarna räknade sekunder i tysthet och fick någonstans mellan 7-9 sekunder.
De kan då estimera att djupet borde vara mellan 60-90 meter /196-295 fot (När du vet att det egentligen är 82m eller whatever)

Borde vara spelbart och lätt att applicera.
 

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
574
Måste tillägga att jag inte räknat på fritt fall på väldigt lång tid och reserverar mig för eventuella banala felkalkyleringar =)
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,427
Jag förstår nog fortfarande inte riktigt syftet. Det är inte bara det att RP inte vet formeln, de har heller inte med sig något stoppur. Så även tiden komer att vara en grov uppskattning.

Jag betvivlar dessutom att dina spelare faktiskt är intresserade av hur lång tid det tar. De vill veta vad denna tidsintervall säger om hur djupt det är. Det är det du skall kommunicera till dem. "Ni hör dunsen nästan med en gång. Den är nog mindre än tio famnar djup". "Det tar en kort stund sedan hör ni dunsen. Den här gropen är djup, säkert trettio famnar."

EDIT: Med, som Gurgeh säger, mer precis information till dvärgveteranen, och mindre precis information till stadssprätten.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,576
Räkna det i meter och kapa lite decimaler så är det lätt att göra i huvudet.

1 s = 10 m
2 s = 30 m
3 s = 60 m

Längre än så kan man inte ignorera luftmotståndet, men, å andra sidan, längre än så är, i det aktuella fallet, mer än tillräckligt för att vara "långt ner" och man hör antagligen inte stenen landa.
 

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
574
Leon;n341821 said:
Jag förstår nog fortfarande inte riktigt syftet. Det är inte bara det att RP inte vet formeln, de har heller inte med sig något stoppur. Så även tiden komer att vara en grov uppskattning.

Jag betvivlar dessutom att dina spelare faktiskt är intresserade av hur lång tid det tar. De vill veta vad denna tidsintervall säger om hur djupt det är. Det är det du skall kommunicera till dem. "Ni hör dunsen nästan med en gång. Den är nog mindre än tio famnar djup". "Det tar en kort stund sedan hör ni dunsen. Den här gropen är djup, säkert trettio famnar."

EDIT: Med, som Gurgeh säger, mer precis information till dvärgveteranen, och mindre precis information till stadssprätten.
Måste hålla med här. För att en scen ska vara spännande och rolig för spelarna så behövs sällan exakta fysikaliska lagar.
Mitt förslag är (som jag skrev tidigare) att ge dem svaret i avstånd istället för tid. (Ni hör att stenen träffar botten av brunnen, ni tror att det kan röra sig om 30 fot eller liknande).
Här kan du ju (om du vill) även lägga till ett eventuellt slag för lärda män, dvärgar, geologer eller liknande. Lyckas de så får de en mer exakt distans (Tex Dvärgen Botoks hävdar å det bestämdaste att hålet verkar mer gå åt 40 fot djupt än 30 fot. Vilket stämmer då hålet är 38 fot djupt)

Då har du fått med dig att samtliga spelare fick gissa men de med expertis inom området gissade bättre.
Om du fortfarande vill att de ska räkna sekunder så tycker jag att du kör 30 fot per meter, eller för mer ackurat regel, kör som Troberg skriver.
1s 30 fot, 2s 90 fot, 3s 180 fot osv
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
dancodan;n341810 said:
Mitt tips är att köra utan acceleration och luftmotstånd för att göra det spelbart.
För varje sekund så har stenen färdats 10 meter (30 fot)
Dvs som jag skrev i trådstarten! <3

Men vad sägs om det här för att ta vara på acceleration upp till luftmotståndet bromsat in stenen:

90 fot per sekund förutom första sekunden, dvs:

1 sekund = 30 fot
2 sekunder = 90 fot
3 sekunder = 180 fot
4 sekunder = 270 fot osv

(Fot delat på 90) + 1 sekunder.

Så säg att hålet är 6 miles djupt.
6 miles omvandlat till fot delat på 90 är 352 så ungefär 353 sekunder.

För Veins ruttsiffror gånga med två och lägg till 1. Så en 3-rutt rakt ner = 7 sekunder.

Kan bestämma att för det här syftet (och enbart för det här syftet) så varje ruttsifferenhet ungefär motsv 180 fot.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
Om vi bortser från luftmotstånd vilket är hyfsat realistiskt för en sten i en brunn, så är djupet ca 16*T^2 fot. Det vill säga efter en sekund 16 fot, två sekunder 64 fot, tre sekunder 144 fot, fyra sekunder 256 fot. Längre en så och vi måste ta hänsyn till andra saker för att få något någorlunda realistiskt (och antagligen inte riktigt så länge heller, jag skulle nog säga att formeln blir rätt kass redan någonstans mellan 2 och 3 sekunder i praktiken).

Men som flera har sagt om du inte har ett tidtagarur så är det antagligen rätt svårt att veta exakt var mellan en och två sekunder du ligger. Men där är en tabell som går att använda iaf.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Leon , dom tycker det här är ballt. Att gå fram till ett mörkt hål där lampljuset inte når botten och sen släppa ner nåt och vänta på dunsen tycker dom är spännande ballt stämningsskapande osv.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,892
Location
The Culture
Troberg;n341822 said:
Längre än så kan man inte ignorera luftmotståndet, men, å andra sidan, längre än så är, i det aktuella fallet, mer än tillräckligt för att vara "långt ner" och man hör antagligen inte stenen landa.
Det här känns också lite viktigt: Hur långt bort kan man höra stenen landa?
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Dom kan höra längre pga spells och liknande
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Eller ja dom har inte alltid det men generellt har jag bra regler för hur långt bort dom kan höra osv
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,453
Location
Helsingborg
Formeln är d = vt + at²/2

Normalt är v(elocity) = 0 (man släpper stenen) så formeln är d = at²/2.

För enkelhetens skulle är a(ccelarationen) 10m/s²

d(istans) = 10t²/2

t(id) = ROOT(2 * distans / 10)

Så om det är tio meter ned blir formeln ROOT(2 * 10 / 10), vilket du antagligen kan räkna ut i huvudet. ROOT(2) är 1,41, vilket är en klassisk uträkning inom elektronik.

Om det är 20 meter blir det bara ROOT(2 * 20 / 10), alltså ROOT(2*2) = 2.

etc... Gör överslag. Jag menar, hur bra är rollpersonerna på att uppskatta sekunder? Har de ens den referensramen eller ens den vokabulären? Jag skulle säga att uppskattningen snarare handlar om a) låter det långt nog för att bli skadad eller dödad och b) låter det mjukt?
 

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
574
2097;n341829 said:
Dvs som jag skrev i trådstarten! <3

Men vad sägs om det här för att ta vara på acceleration upp till luftmotståndet bromsat in stenen:

90 fot per sekund förutom första sekunden, dvs:

1 sekund = 30 fot
2 sekunder = 90 fot
3 sekunder = 180 fot
4 sekunder = 270 fot osv

(Fot delat på 90) + 1 sekunder.

Så säg att hålet är 6 miles djupt.
6 miles omvandlat till fot delat på 90 är 352 så ungefär 353 sekunder.

För Veins ruttsiffror gånga med två och lägg till 1. Så en 3-rutt rakt ner = 7 sekunder.

Kan bestämma att för det här syftet (och enbart för det här syftet) så varje ruttsifferenhet ungefär motsv 180 fot.
Ja kör på det.
Mitt tips är att hålla det enkelt eftersom det ändå inte blir korrekt.
Om spelarna vill räkna sekunder så kör på:
1 sekund = 30 fot
2 sekunder = 90 fot
3 sekunder = 180 fot
4 sekunder = 270 fot osv

Sen måste man ju undra lite om de känner till sekunder som tidsenhet? Om de inte är lärda män som pluggat teorin bakom så känns det ju ganska missvisande.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Sekund

Men som sagt, om spelarna tycker det är en rolig grej, kör tidsräkning i sekunder och applicera dina fot-avstånd ovan. Se bara till att meddela dem att den kalkylen gäller så att de kan applicera den in-game.
Annars har de ju svårt att räkna om sekunder till distans.
 
Top