Nekromanti Jag skulle vilja ha litteraturtips!

talgboll

Rollspelskollektivet
Joined
24 Apr 2014
Messages
242
Hej!

Jag skulle vilja läsa en low fantasy-bok där magi har en central roll. Helst inte nån serie utan något fristående bok men är det första delen så är det ok. Jag skulle vilja läsa mycket beskrivningar av hur magin är dvs syns, hörs och hur den framkallas och magin får gärna vara fysisk dvs påverka världen fysiskt (i motsats till osynlig som tex tankeläsning etc). Är boken i övrigt bra så är det ett plus. Stort tack på förhand!

/Max
 

Dr. Acula

Veteran
Joined
19 Mar 2002
Messages
176
Jag skulle vilja tipsa om Silverdolken av Katherine Kerr. Low fantasy, mycket keltiska inslag i den. Magin är viktig i historien och väldigt bra beskriven och man får följa alla stegen i en besvärjelse/ritual.
Det är ju första boken i en serie men jag tycker den verkar stämma in så pass bra på vad du vill ha så jag nämner den ändå.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,420
Location
Malmö
En bokserie (2 böcker lång) med ett intressant magi system är Daniel Abrams "The long prince" (första boken heter Shadow & Betrayal). Magin är någonslags korsning mellan Demonologi och filosofi, där man skapar demoner genom att definera dem. Vet inte om den stämmer in helt på din beskrivning men är en kul tolkning på magi.
 

carrot

Veteran
Joined
25 Sep 2013
Messages
184
The Blade Itself är bland det bästa i Fantasy-väg jag har läst. Det är en serie på tre böcker, men efter första kommer du vilja läsa dom två andra. Kanske boken med dom absolut bästa stridsscenerna jag har läst. Så jävla mycket lera, blod, misär och humor. Kan inte rekommendera nog!
https://en.wikipedia.org/wiki/The_First_Law
Magi: Väldigt, väldigt främmande och ovanlig. Fruktansvärt kostsam för personen att använda, då den lätt suger ur användarens livsenergi.

Name of the Wind är en fantastisk fantasybok med ett väldigt speciellt och intressant magisystem och en huvudrollsperson som berättar om sitt livs äventyr. Den är mer mysfaktor än ovanstående, men har en hel del svärta, speciellt senare i böckerna.
https://en.wikipedia.org/wiki/The_Name_of_the_Wind
Magi: Skapa länkar mellan olika objekt, värmekällor osv. Länkar du två stenar med varandra kan du lyfta båda samtidigt, genom att bara lyfta en av dom, men den är då dubbelt så tung, eftersom du ju lyfter båda. Väldigt intressant och så att det nästan känns verkligt.
 

carrot

Veteran
Joined
25 Sep 2013
Messages
184
OBS. INTE FANTASY, men Dune har ett väldigt, väldigt coolt system för... mja, inte magi men ett übermäktigt drogrus som kan göra användaren till typ en superdator. Dune är en av mina favoritböcker av många olika anledningar, men just användandet av substansen "Melange" och beskrivningarna av hur det upplevs är mäktigt som attan!
 

talgboll

Rollspelskollektivet
Joined
24 Apr 2014
Messages
242
Stort tack moroten (!) men påbörjat The Blade Itself och gillade inte alls. Det är just klassisk magi jag är ute efter, inget nytänk. Jag vill läsa om elementarmagi och framförallt beskrivningar av hur den ser ut, låter, känns.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,368
LeGuins övärldböcker har du läst antar jag?
 

talgboll

Rollspelskollektivet
Joined
24 Apr 2014
Messages
242
Tack! :D Jag har ju inte det och som vänstermänniska är det ju ett smärre brott, skulle jag tro. Borde läsa dem även av andra anledningar men hur är magin i dem?
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,144
Location
Lund
talgboll;n188099 said:
Tack! :D Jag har ju inte det och som vänstermänniska är det ju ett smärre brott, skulle jag tro. Borde läsa dem även av andra anledningar men hur är magin i dem?
Magin är namnbaserad till stor del. Kan du någots sanna namn har du makt över det.

Cog.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
Om det är just att magins spelar central roll som är det viktiga så kanske bokserien The Darksword chronicles av Margaret Weis & Tracy Hickman. Där är en värld där magi styr allt. Har du inte magi så räknas du som död.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,988
Location
Ett häxkräl
Du vill läsa Susanna Clarke, Jonathan Strange and Mr Norell. Om du står ut med historisk fantasy. Boken handlar kort sagt om magin återkomst och världens två enda kända trollkarlar. Lysande. Den är över tio år gammal och i teorin första delen i en serie, men hälsoproblem och episk skrivkamp (tror jag) gör att den än så länge inte har fått någon uppföljare. (Jag har recenserat teveserien som bygger på boken här: http://www.rollspel.nu/forum/allm%C3...ben-2016/page2). Du kan också läsa novellsamlingen av samma författarinna, som jag har recenserat här: http://www.rollspel.nu/forum/allm%C3...juli-september).

Övärlden-böckerna är okej och har mycket magi, men det är boken med lite magi, Gravkamrarna i Atuan, som är bäst av de jag har läst.

Name of the Wind är första delen i en serie. Den är välskriven, men amerikansk ordbajsarfantasy modell 1A. Med andra ord kräver den tålamod. Hade den varit en tredjedel så lång hade den varit lysande, som det nu är den knappt uthärdlig.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,882
Location
Port Kad, The Rim
Declare av Tim Powers är en kallakrigsthriller med magiska inslag. Man kan nog kalla den urban fantasy/horror. Creepy på många ställen och riktigt bra.
 

Doomhamster

Swordsman
Joined
4 Feb 2011
Messages
480
Location
Linköping
Swedish Chef;n187695 said:
En bokserie (2 böcker lång) med ett intressant magi system är Daniel Abrams "The long prince" (första boken heter Shadow & Betrayal). Magin är någonslags korsning mellan Demonologi och filosofi, där man skapar demoner genom att definera dem. Vet inte om den stämmer in helt på din beskrivning men är en kul tolkning på magi.
Vill stötta det här förslaget! Inte minst för att Abrams är en IMO väldigt skicklig författare, som inte får den uppmärksamhet han förtjänar.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
+1 till Jonatan Konstig och Herr Norell. Mycket ordande om magi och dess detaljer! Annars gillar jag hur magin verkar funka i Stardust, men den har du säkert läst.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
Dresden Files av Jim Butcher kan kanske också vara ett förslag. Huvudpersonen är magiker och privatdeckare.
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
The lightbringer series av Brent Weeks. Det är iofs en trilogi men annars så uppfyller den allt du pratar om. Magin har en helt central roll och jag har nog aldrig läst några anda böcker som så tydligt beskriver hur magin syns, beter sig och används.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,912
Location
Ludvika
Ulfgeir;n189326 said:
Dresden Files av Jim Butcher kan kanske också vara ett förslag. Huvudpersonen är magiker och privatdeckare.
Oh ja! Faktiskt ett väldigt bra tips för just det du efterfrågar. Det är förvisso en bokserie, men första boken är en avslutat historia i sig, och den innehåller just ganska mycket förklaringar och beskrivningar kring hur magin fungerar.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,023
Location
Sthlm
Slår också på Strange & Norell-trumman. Den är på pricken rätt.
 
Top