Nekromanti TV/film/webb-serieklubben 2016

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Här är vi lika opretentiösa som i filmklubbs-, bokklubbs- och brädspelsklubbs-trådarna. Se en serie, skriv sedan om den här.
Och vi är inte så knussliga med formatet eller begreppet "serie" heller. Är det fler än ett avsnitt (oavsett format) kan vi kalla det en serie.
Dock menar vi mer som TV-serie än serietidning, d.v.s. rörlig media. Vill ni recensera en serietidning/magasin/album, som t.ex. Tintins äventyr, finns Serierecensionstråden.

Bry er inte om att jag själv mest recenserar anime, ni får recensera precis vad ni vill. Ex:
- alla James Bond-filmer är en serie.
- en Youtube-kanal är en serie.
- Skavlan är en serie.

Sedan behöver ni givetvis bara se så många avsnitt ni vill innan ni skriver. Det skulle vara horribelt om vi tvingade någon att se alla avsnitt av en serie innan de fick skriva. T.ex. finns det 10000+ avsnitt av serien "Våra bästa år".

Sist så får ni skriva precis så långt ni vill. vill ni bara skriva en rad går det bra. Vill ni skriva en hel uppsats som genomanalyserar serien så går det också bra. Vi blir glada bara ni skriver någonting.

Tidigare trådar:

[url=https://www.rollspel.nu/threads/63118 (2014)
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
2016 i alfabetisk ordning
Killjoys
Klondike
Moonbeam City
Ookami-san & her Seven Companions
Sherlock - The Abominable Bride
Steven Universe, season 2
The Magicians
The Seven Deadly Sins
The Shannara Chronicles
The Shannara Chronicles

2015 i alfabetisk ordning
37 Days
3x3 Eyes
Arrow
Babylon 5
Baccano!
Bletchley Circle
Blood Lad
Bodacious Space Pirates
CSI: Crime Scene Investigation
Dark Matter
Defiance
Fate/Zero
FLCL
Galavant
Ghost in the Shell: Stand Alone Complex
Gotham
Hero Corp
Is It Wrong to Try to Pick Up Girls in a Dungeon?
Is This a Zombie?
Jessica Jones
Jessica Jones
Leverage
Log Horizon, season 2
Lotte's Toy!
Love, Chunibyo & Other Delusions
No Game No Life
Moribito: Guardian of the Spirit
Parasyte
Roswell Conspiracies: Aliens, Myths and Legends
RWBY Volume 2
Say "I Love You"
Sci Fi Science: Physics of the Impossible
Shakugan no Shana
Sense8
Sword Art Online II
Tenchi Muyo!
The Addams Family (1964-1966)
The Devil Is a Part-Timer!
The Jinx
The Librarians
The Transporter
Toradora!
Vikings

2014 i alfabetisk ordning
.hack//SIGN
A Certain Magical Index
A Certain Scientific Railgun
Black Lagoon
Blue Exorcist
Cosmos: A Space-Time Odyssey
Danger 5
Fairy Tail
From Dusk till Dawn: The Series
GetBackers
Haven
Log Horizon
Nyaruko: Crawling With Love
Pandoras Hearts
Pet Shop of Horrors
RWBY
Star Trek: The Original Series
Sword Art Online
TableTop
The Dresten Files
The Killing
The Sacred Blacksmith
There She Is!!
Trailer Park Boys
True Detective
Xam'd: Lost Memories
XIII
Young Justice
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
?kami-san / Ookami-san & her Seven Companions / ?kami-san to Shichinin no Nakamatachi
Japansk Seinen (för vuxna män) anime, eng. SUB/DUB
Genres: action, romantisk parodi, folksagor, skolklubb.
½ säsong från 2010: 12 st 25-minuters avsnitt.



Handling
"Det var en gång för länge sedan en avlägsen by... Ja, egentligen inte så länge sedan. Och egentligen en vanlig förort..."
I Japan finns det massor med olika skolklubbar. Lite som föreningsverksamheten i Sverige, fast fokuserat på skolan. Det kan vara sportklubbar, musikklubbar, teaterklubbar... Eller som i det här fallet: "Otogi Academy Student Mutual Assistance Association", även kallat Otogi Bank. Syftet med klubben är att andra elever kan komma med sina problem som man hjälper till att lösa. När man löst problemet står eleven i skuld till Otogi Bank och måste någon gång i framtiden hjälpa banken med en tjänst. Det är lite som filmen Skicka vidare.

Ry?ko ?kami (?kami betyder varg) och hennes vän Ringo Akai (som kallas rödluvan) är medlemmar i klubben. Ry?ko är en långsmal pojkflicka som tränar boxning och är klubbens "muskel" när det behövs hårda nypor. En dag när hon är på väg hem efter ett utfört uppdrag kastar sig en pojke fram och säger att han älskar henne. Hon kan för sitt liv inte komma på var hon träffat honom. Inte ens när han säger att han går i samma klass och heter Ry?shi Morino kommer hon ihåg honom. Det visar sig att hans specialitet är att vara "vanlig" så att ingen lägger märke till honom. Klubben tycker att hans förmåga att inte märkas kan vara användbar och rekryterar Ry?shi. Han kallar sig för "jägaren" och hans mål är att fånga Ry?ko, som han älskar över allt annat. Ry?ko däremot tycker att han är helt värdelös, förstår inte alls varför han ska vara med i klubben och vill helst bara slippa honom. Dessutom lider han av ophthalmophobia, rädsla för att andra tittar på honom - vilket gör honom helt värdelös i alla sociala sammanhang.
Varje avsnitt bygger på en mer eller mindre maskerad saga från europeisk eller japansk folklore, som t.ex. Askungen eller Mästerkatten i stövlar. Dock är det här en vuxenserie, så när de tar sig an Törnrosa är det definitivt inte barntillåtet. Jag antar att ni vet hur den riktiga Törnrosa-sagan slutar.

Omdöme
Totalt är det 9 medlemmar i klubben så titeln "?kami-san och hennes sju följeslagare" är helt obegriplig - antagligen är det ett skämt som syftar på Snövit.
Jag tycker att det här är en mycket rolig serie, vilket är ovanligt då japansk humor normalt är av skämskudde-slaget som inte tilltalar mig alls. Det roliga ligger i att personerna i serien, även om de är japanska skolungdomar, även är arketyper från olika sagor - vilket leder till många dråpliga situationer. Sedan har vi den väldigt roliga berättarrösten, som personerna i serien ibland är medvetna om. Som i tjuren Ferdinand på julafton: "Hans mamma, som var en ko..." och mamma ko tittar plötsligt på publiken. S.k. 4th wall break. Tyvärr är detta ett tveäggat svärd eftersom berättarrösten pratar samtidigt som de övriga i serien och man måste kunna läsa undertexter extremt snabbt för att hinna med om man ser på japanska. Jag rekommenderar därför att man ser serien på engelska.
Det jag inte tycker om med serien är att den blandar mellan högt och lågt. Vissa avsnitt är som ljusa Disney-sagor, andra är slapstick-humor och åter andra är jättemörka - och blandningen skär sig lite väl mycket enligt mig.
Sedan är det här en teaser-anime, precis som så många andra ½-säsongs anime, d.v.s. den slutar i en cliffhanger och vill man veta hur det går får man läsa mangan.

Tyvärr har inte den här serien fått den uppmärksamhet som den förtjänar, vilket gör att det inte finns något bra youtubeklipp. Jag länkar därför rakt in till 12:35 i första avsnittet, där de ska försöka hinna få "Askungen" att träffa Tennis-prinsen innan klockan slår... det går inget vidare... :)

Betyg: 8/10

EDIT: mangan slutade ges ut 2012 och sträcker sig bara till avsnitt 8 animen. Vill man veta hur det går får man skaffa de 12 light novels som finns.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,616
Location
Rissne
Under slutet av 2015 och de första två dagarna 2016 har jag sett de tio avsnitt som är första säsongen av Killjoys.

Precis som Dark Matter har den Firefly:iska ambitioner, i det att det handlar om en besättning, ett skepp, uppdrag. Fast jag tycker ärligt talat att Killjoys är bättre än Firefly. Dels för att jag inte egentligen gillar westerngrejen, men för att Killjoys har ballare meta.

Skådespeleriet är bra, effekterna nästan alltid supersnygga, och avsnitten är mycket mindre "mall 1A" än vad de var i Dark Matter även när de är mission-of-the-week. Men där serien glänser är i världsbygge och i de övergripande arcsen.

Så okej, vad handlar det om då? Johnny och Dutch är två typ legoknektar inom en organisation som kallas RAC; valutan i världen heter Joy så legoknektarna har en anledning att kallas "killjoys". Via RAC får de missions i form av "warrants". Det finns olika grader av Killjoys och olika grader av warrants etc. En dag upptäcker Johnny att det finns en kill warrant, en level 5:a, ute på hans bror. Jag betraktar det inte som en spoiler att det slutar med att brodern också blir en killjoy eftersom de alla tre finns med i allt promomaterial för serien. Sen är de tre som flyger runt och gör uppdrag i solsystemet The Quad. Det finns ett företag, fantasifullt kallat The Company, och nio typ affärs-adelsfamiljer, och decenniegamla kontrakt och överenskommelser, mytologier och udda religioner. Kort sagt, det är en ganska matig röra, som kommer att stå sig i betydligt mer än en säsong. Jag skulle inte säga nej till att rollspela i det här universat.

En grej jag gillar är att den är rätt okej genusmässigt. Eller ja, helt OK är den väl inte, men den fixar ofta Bechdel, den musklige hunken i besättningen får gå runt och vara biffkaka och sexobjekt betydligt oftare än Dutch som är besättningens enda kvinna, och överhuvudtaget är det ganska snyggt gjort.

Jag ser fram emot nästa säsong; liksom Dark Matter har den här tydligen förnyats... SyFy höjer sannerligen ribban nu, med inte mindre än TRE riktigt bra rymd-scifiserier (The Expanse är den tredje, tänkte jag).
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Sherlock - The Abominable Bride var så dåligt att jag inte orkar skriva mer än att det var skitdåligt.



75m med ansträngd fanservice inblandad med desperata flörtar med den (mycket) bättre Holmes-serien Elementary och en total jävla ignorans över att seriens huvudperson faktiskt mördade en snubbe senast vi såg honom.

Moffat verkar vara helt övertygad om att han ska köra den här serien i botten lika hårt som han gjort med Doctor Who.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
The Shannara Chronicles är såndär riktig fantasy med en massa alver, magi, magiska träd, uråldriga böcker, legender och druider. Eller Druid, för sjävlklart är alla andra döda och magin är bortglömd och demoner finns inte etc etc etc. Också är det ju såklart postapokalyptiskt och fullt av unga personer som inte vet något som måste bevisa att de är på riktigt genom att typ springe genom skogen med bakbundna händer och ögonbindel eller inte titta på den nakna alvkvinnans kropp när hon kliver upp ur badet.

MTV gör fantasy verkar ha blivit ganska precis som det låter. Det är liksom målgrupp tonåring.

Bra saker (minor fucking spoilers)

Skurken ser ut som en snygg lotr-orch

den buttra Druiden spelas av deathstroke

De1 två2 huvudpersonerna3 är snygga4?
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
FUCK det här forumet och dess editering och begränsningar.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Om jag minns böckerna rätt så tyckte jag alltid att huvudkaraktärerna var rätt unga i Shannara bokserien som de baserat tv-serien på... som äldst är de i tjugoårsåldern var mitt intryck av dem i böckerna. Nu var det ju sent 90-tal som jag sist läste Shannara grejer, så jag minns kanske fel där. Men som sagt, utefter vad jag minnns så stämmer det ju överäns med tv-serien åldersmässigt.

Post-apocalyps grejen var ju också något som man gjordes medveten om i böckerna har jag för mig. Vilket ju då också stämmer överens med tv-serien.

De andra sakerna minns jag inte så himla starkt för att veta om det stämmer... alltid tänkt läsa om Shannara böckerna men det har bara inte blivit av, än... men chansen är nog större att det kommer hända nu tack vare tv-serien. Tv-serien kommer ju antagligen inte följa böckerna helt heller, tror den redan har avikt en del, men det har jag inga problem med heller.

Ser heller inget problem med att det kan tyckas som att serien är riktad till tonåringar... för orginal böckerna tycker jag är rätt tonårsvänliga de också... men även för att jag har inga problem med att titta på tv-serier/film/mm som är riktat mot tonåringar. Om jag tycker det är bra så bryr jag mig inte vem den tänkta ålders/målgruppen är, jag kommer kolla på det ändå. Sen så tycker jag att Shannara alltid legat bortåt Tolkien/Eddings/Jordan hållet (vilket jag inte ser som något dåligt måste jag påpeka... Eddings är min favorit Fantasy författare trots allt)... och de är ur min mening rätt, till väldigt, tonårsvänliga.

Kan väl också erkänna att jag faktiskt tycker att MTV's serie Teen Wolf är rätt bra också, har sett allt av den hitintills redan. XD Så ur min mening så har MTV faktiskt lyckats, sedan 2011, att producera något värt att se... och sist de hade det innan dess var för en ca 16-17 år sedan när de fortfarande visade musikvideor på kanalen (började visserligen redan tappa intresse för MTV runt ca 1997, när de tillslut slutade vissa Headbangers Ball i Europa... brukade spela in videoband av programmet, specielt efter programmet flyttades till natten, så att jag senare kunde söka ny musik). XD

I alla fall... utefter vad jag sett än så länge av Shannara, de första 3 avsnitten (ska se fjärde senare i kväll, eller i morgon), så gillar jag vad jag ser/sett. Där är inget som jag har sett än så länge som stör mig i alla fall... och jag vet att jag kommer fortsätta titta på den, även om något skulle krypa upp senare.


And lastly... inte nog med att Druiden spelas utav Deathstroke, som chrull påpekar... han spelas också utav Crixus och Azog the Defiler! :grin: Har gillat Manu Bennett som skådespelare sedan första gången jag såg honom i något. Vilket var 2010 när jag började kolla på tv-serien Spartacus, han spelade ju just Crixus där. :)
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,042
Location
Sthlm
Steven Universe är tillbaka och fortsätter vara den bästa dramaserien sen breaking bad och mad men tog slut.
För att göra den Steven-lösa tiden under senhösten rättvisa så har det gått ett avsnitt om dagen den här veckan.
Än så länge har jag bara hunnit se s02e22, The Answear, där Garnet väcker Steven vid midnatt på hans födelsedag för att berätta om hur Ruby och Sapphire blev Crystal Gems. Som vanligt när man kommer nära gems:en så blir jag tårögd (särskilt när de väljer att leva tillsammans och deras sång går över i melodi till Stronger Than You i några toner).

Efter som det är ett avsnitt om förr i tiden får vi se lite mer av Stevens mamma, men vi får också se lite mer om hur Gem-imperiet fungerar.
5 av 5.

--

Alltså folk som inte tar tecknat på allvar förstår inte vad de missar!
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,042
Location
Sthlm
Jag såg också piloten på The Magicians.
Det är en tv serie som bygger på en bok som jag inte har läst.
Det känns som att nån har fått ett beställningsjobb på att skriva en vuxen-harry potter och sen tagit varje möjlig genväg. Det är dock ganska tufft när de använder magi än så länge, alla spells är rätt spexiga.
I alla fall så kändes det som nått av det lataste jag har sett på år och dar (det känns faktiskt latare än True Blood, som exakt varje gång gjorde det enkla och förväntade valet).

Det finns med nån slags narnia-värld också. Hade vart fetare om de vågade använda Narnia i stället för att bara fila bort serienummret.

2 av 5 trotts bra produktion kan det vara den tråkigaste fantastiken jag någonsin har tagit del av. Och då läste jag ändå en del knastertorr fantasy som grabb.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,616
Location
Rissne
Jocke;n139893 said:
Jag såg också piloten på The Magicians.
Det är en tv serie som bygger på en bok som jag inte har läst.
Det känns som att nån har fått ett beställningsjobb på att skriva en vuxen-harry potter och sen tagit varje möjlig genväg. Det är dock ganska tufft när de använder magi än så länge, alla spells är rätt spexiga.
I alla fall så kändes det som nått av det lataste jag har sett på år och dar (det känns faktiskt latare än True Blood, som exakt varje gång gjorde det enkla och förväntade valet).

Det finns med nån slags narnia-värld också. Hade vart fetare om de vågade använda Narnia i stället för att bara fila bort serienummret.

2 av 5 trotts bra produktion kan det vara den tråkigaste fantastiken jag någonsin har tagit del av. Och då läste jag ändå en del knastertorr fantasy som grabb.

Det låter som att de gjort ett väldigt bra jobb med att föra över bokoriginalet till tv-serieform. Det där är nämligen extremt nära vad jag tyckte om boken. Förutom att magin inte kändes så ball, då.
 

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
597
Jag såg första avsnittet av The Shannara Chronicles igår.

Det ska först förtydligas att jag inte har någon insikt i hur böckerna är. Jag har haft några av böckerna stående i hyllan för länge sedan, köpta för typ 10 kr styck på Rusta på 90-talet, men de rensades bort i någon flytt och blev aldrig lästa. Utifrån att enbart ha sett bokomslagen trodde jag kanske det var nån lagom otäck vuxenfantasy (https://covers.openlibrary.org/b/id/6685689-M.jpg). Jag såg trailern till serien och tyckte sceneriet och miljöerna såg ut att vara riktigt episka och snygga på riktigt. Med tanke på att det var MTV antog jag dock att det kunde bli lite mainstream teenager-inriktat... men herrejävlar - jag var inte förberedd för att det skulle ligga på denna nivå.

Det är som om man gjort en fantasyserie baserad på Eric Saades osympatiska popmusik. Tonårskaraktärerna ska vara "cheeky sexy" och får antas starta varje morgon med att göra tvåhundra situps. Detta var verkligen "MTV-fantasy", en genrebenämning jag hade klarat mig utan att behöva uppleva... Men jag har som sagt ingen aning om ifall detta är hur Shannara ska vara, men om det är så här det ska vara är jag glad att jag inte läste böckerna.

Det absolut enda jag gillade med serien var landskapsscenerierna - miljöerna och det postapokalyptiska upplägget var riktigt, riktigt snyggt. Men sorry. Det här var verkligen inte för mig. Jag är förstås inte målgruppen, men borde ändå få jämra mig över att målgruppen kunde erbjudits coolare fantasy än den porträtterad med modellsmal modeprinsessa med halvöppen mun och popstjärnekammade sportkillar...
Men som sagt, riktigt snygga miljöer. Det gjorde de bra. Och huvudskurken(?) var riktigt bra designad.
 

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
597
Men för att bidra med lite positivitet, efter föregående sågning, kan jag nämna en serie jag såg nyligen som jag gillade - Klondike.
En mini-serie i sex delar, som handlar om guldgrävare under guldruscherna i Kanada på 1890-talet. Episka landskapsbilder, otäcka karaktärer, snygga kostymer. Richard Madden (Robb Stark i Game of Thrones) spelar huvudrollen. Tim Roth är självklar som badguy.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
The Seven Deadly Sins / Nanatsu no Taizai
Japansk shounen (ungdoms) anime, eng SUB/DUB.
Genres: Fantasy, Superpowers, Action, Adventure, Ecchi.
1 säsong från 2014-2015, 24 st 25-minuters avsnitt.
Säsong 2 ryktas komma någon gång under 2016.



Handling
Det hela utspelas i Brittania, en fantasyversion av England, i ett land som heter Liones (en förvanskning av det legendariska landet Lyonesse). Senare i serien får vi veta att söder om Liones ligger Kung Arthurs kungarike.
En liten (pervers) leende blond kille driver en bar, The Boar Hat, tillsammans med sin talande gris, Hawk. En dag kommer "Riddaren i Rostig Rustning" in på baren och skrämmer bort alla kunder. "Riddaren" visar sig vara Elisabeth, tredje prinsessan i kungariket Liones. Landets beskyddare, "The Holy Knights", har genomfört en statskupp och fängslat kungafamiljen. Den enda som lyckades fly var Elisabeth. Prinsessan har tänkt ut att om "The Holy Knights" egentligen är onda, så kanske de mest efterlysta brottslingarna i hela riket, The Seven Deadly Sins, i själva verket är goda. Följaktligen har hon flytt slottet i jakt på de sju dödssynderna som ska hjälpa henne att befria landet från de heliga riddarna.
Det knackar på dörren och det kommer män som jagar "Riddaren i Rostig Rustning" som de påstår vara en av The Seven Deadly Sins. Snart dyker en helig riddare upp och visar sig ha superkrafter som med lätthet borde dödat pojken, grisen och prinsessan - om det inte var för att pojken visar sig vara Meliodas, kapetenen för The Seven Deadly Sins, som har ännu mäktigare superkrafter.
Tillsammans ger sig de tre ut på jakt efter de resterande sex av de sju dödssynderna och för att rädda kungariket.

Omdöme
Det här är en fantastisk shounen (ungdoms)-serie, med så mycket action att det kommer ut genom öronen på en. Tycker ni slutstriden i Avengers var mäktig? Första striden i första avsnittet på den här serien är mäktigare. Sedan blir det bara värre och värre för varje avsnitt som går.
Varje Holy Knight har superkrafter tillräckliga för att de var och en för sig skulle kunna vara med i Justice League eller Avengers. Och The Seven Deadly Sins är så mäktiga att de får de flesta av The Holy Knights att framstå som barnungar. Och samtliga actionscener är helt enkelt magnifikt koreograferade.

Det finns inte så mycket personlighetsutveckling i serien. Istället använder man sig av tillbakablickar i personernas tidigare liv som ger oss en större förståelse för dem och deras starka personligheter.
Och om jag inte räknar fel så är det ända upp till fem olika kärlekshistorier invävda i berättelsen - men eftersom detta är action för japanska ungdomar så läggs inte så mycket fokus på kärleken.

Jag tycker också om att första säsongen känns avslutad. Nu kommer en andra säsong, men första säsongen har faktiskt ett ordentligt slut som många av dagens anime-serier saknar.

Det dåliga i den här serien är ecchin: i princip består det av att Meliodas är fullständigt pervers och tar sig friheter med Elisabeth. Sedan reagerar hon "fel", eller mer korrekt så reagerar hon inte alls när han antastar henne - och det känns enormt fel.

Här är ett youtube-klipp där Meliodas träffar Ban för första gången på tio år. Ban är den tredje dödssynden att ansluta till gruppen (den andra är jättekvinnan Diane som bär runt Elisabeth i sin ryggsäck). För tillfället är de instängda i ett fort som de heliga riddarna förslutit med en "ogenomtränglig" magisk barriär. Om det är så här gamla vänner hälsar på varandra kan ni räkna ut hur det går när de vill slåss istället för att leka. :)

Betyg
Om man tycker om action och förtränger ecchin är det här en av de bästa anime som gjorts: 8/10.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Jag har tittat på Moonbeam City också. Det är lite sent, den dök ju upp redan i september i fjol, men ändå.

Moonbeam City är som archer fast på 80-talet. Det är lika dumt, med mer sex och lika bra. Eller kanske bättre.
Här är trailern:

Och här är en kommentar: I ett av avsnitten har Dazzle Novak en delfindräkt som han simmar runt med i havet, blir kär i en delfinhona som kidnappas för att användas i delfinryttar-race av en ond grek. Allt medan ett Fake-Toto sjunger en omgjord variant av Africa om det hela.

Då låter det såhär:
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Den här veckan började ovanligt många - därför hade jag bestämt mig för att börja titta på nya TV-serier denna vecka (även om vissa började sändas för ett par veckor sedan).
Eftersom det finns så fruktansvärt många TV-serier och det hela tiden kommer så många nya, har jag extremt dåligt tålamod med dem. Fångar de inte mitt intresse efter en kvart så stänger jag av och börjar på nästa serie - och det skulle jag i princip kunna göra resten av livet utan att hinna se en bråkdel av alla TV-serier i världen, så många finns det.

Jag har tidigare sagt att jag bara ska recensera serier som jag sett minst en hel säsong av - därför ska jag givetvis bryta mot den regeln och beskriva mina första intryck efter första avsnittet av dessa serier. :)
Den här veckan har jag sett första avsnittet av: Colony, Legends of Tomorrow, Lucifer, The Magicians, Shadowhunters, The Shannara Chronicles, The X-files.

Colony
Handling: jorden har invaderats av utomjordingar och Los Angeles har förvandlats till ett gigantiskt fängelse med en 50 meter hög mur runt hela staden. Vi får följa en familj i denna fängelsevärld, där deras ena son försvunnit under invasionen (för att denne var utanför Los Angeles vid tillfället). Fadern gör ett desperat försök att få tag på sin son genom att försöka låta sig smugglas ut ur staden i en frysbox. Tyvärr spränger motståndsrörelsen tullstationen samtidigt som faderns bil passerar och han blir tillfångatagen. Samtidigt får vi se moderns desperata kamp, dels för att få reda på vad som hänt med fadern, dels för att få tag på insulin till sin sockersjuka dotter.
Omdöme: det här känns som en remake av den gamla TV-serien V med rymdödlorna. Skillnaden är att här får vi aldrig se några utomjordingar. :p
Jag ska försöka orka med ett avsnitt till.

Legends of Tomorrow
Handling: det här utspelas i samma universum som TV-serierna Arrow (som jag orkade se en säsong av) och Flash (som jag orkade se en halv säsong av). En Time Master (Dr. Who-vibbar, någon?) reser tillbaka till vår tid för att samla ihop en grupp människor med superkrafter som enligt honom blivit "legender i hans egen tid" - därav namnet på serien.
Förutom vår Time Master består gruppen av: "superhjältarna" Firestorm, Atom, White Canary, Hawkgirl, Hawkman, Heat Wave och Captain Cold.
Målet för gruppen är att, genom tidsresor, sätta stopp för den odödlige och 4000 år gamla DC-superskurken Adam Savage som i princip tagit över världen under Time Masterns framtid.
Omdöme: ett kul koncept med ett gäng superhjältar som reser genom tiden för att stoppa en superskurk. Det jag inte tycker om är att redan under första avsnittet uppstår spänningar inom gruppen och olika fraktioner bildas, kort sagt kommer "motorn" i serien vara massor med intersonellt bjäfs och tjafs. Ytterligare en sak som drar ner är Time Mastern och ledaren för gruppen verkar vara lika labil som emo-Anakin Skywalker från Mörkrets Hämnd.
Jag orkar nog med ett par avsnitt till.

Lucifer
Handling: den här är inspirerad av den tecknade DC/Vertigo-serien med samma namn. Vi som läst serien känner igen ett par namn: djävulen Lucifer Morningstar, hans nattklubb Lux, hans följeslagerska halvdemonen Mazikeen och hans motståndare ängeln Amenadiel - i övrigt finns inga som helst likheter. Djävulen har sagt upp sig som härskare över helvetet och driver i stället en nattklubb i Los Angeles - något som himlen inte tycker om. En kväll blir en av hans före detta nattklubbssångerskor nedskjuten och dör i hans armar. Av någon outgrundlig anlening bestämmer han sig för att sätta fast mördaren så han slår sig ihop med polisen Chloe Decker.
Omdöme: den här serien förvånade mig. Jag trodde att "baserad på" betydde att de skulle följa serietidningen, precis som Constantine gjorde, men tji. Istället ser det ut att bli en ren kriminalserie där en utomstående hjälper en polis, som TV-serierna Castle, Elementary eller The Mentalist. Å andra sidan tror jag att det var ett klokt beslut, annars hade nog denna serie lagts ner efter en säsong - för redan nu tror jag att denna kommer att få flera säsonger. Och jag är fortfarande nyfiken på hur de kommer att hantera de övernaturliga elementen i serien. Det ÄR ändå djävulen vi talar om och han umgås med både änglar och demoner.
Det här är en av de få serier som jag tror att jag kommer att följa.

The Magicians
Handling: denna serie bygger på boken med samma namn av Lev Grossman. Den har beskrivits som vuxen-"Harry Potter". När Harry Potter blev antagen till Hogwarts magiskola vid 11 års ålder - blir vår huvudperson, Quentin Coldwater, antagen till Brakebills College for Magical Pedagogy vid 18 års ålder. Man kan säga att den här serien börjar där Harry Potter slutar: med sex, drugs and rock n' roll. Quentin är ett stort fan av fantasy-bokserien "Fillory and Further" som har vissa likheter med vår Narnia-serie av C.S. Lewis - men när han får veta att magi existerar så börjar han undra om det inte också finns andra fantastiska världar... som Fillory.
Omdöme: det här är i grunden en vanlig college-serie, men satt i väldigt annorlunda miljö. Det är också en mörk serie där folk dör. Jag tyckte inte om boken och TV-serien verkar tyvärr inte vara mycket bättre.
Vi får se hur många avsnitt jag orkar med. Då serien bara är en halv säsong med 13 avsnitt kanske jag orkar med hela serien.

Shadowhunters
Handling: denna serie bygger på boken The Mortal Instruments av Cassandra Claire. Samma bok blev även en film 2013, The Mortal Instruments: City of Bones. Huvudpersonen, Clary Fray, upptäcker på sin 18-årsdag att hon har övernaturliga förmågor, som hennes mamma försökt dölja för henne under hela hennes uppväxt. Som alla överbeskyddande mammor blir hon bestraffad och dör. Så Clary börjar vuxenlivet med att bli föräldralös, upptäcka att hon har övernaturliga förmågor, samt att alla övernaturliga varelser i hela universum jagar henne för att hon har "The Cup". Hon förstår ingenting och gör precis så som alla andra tonåringar skulle ha gjort i samma situation: får ett nervsammanbrott.
Omdöme: det här är ungdomsfantasy när den är som sämst. Se filmen istället.
Jag ska försöka se ett avsnitt till.

The Shannara Chronicles
Handling: denna serie, producerad av MTV, bygger på Terry Brooks böcker om Shannara.
Omdöme: jag orkade inte ens med att se färdigt första avsnittet.

The X-files
Handling: det här är en miniserie på 10 avsnitt, men i praktiken är det säsong 10 av X-files. Fox Moulder blir kontaktad av en konspirations-knäppgök som har nya utomjordingsbevis. Moulder och Scully börjar återigen samarbeta och upptäcker att de haft helt fel om deras utomjords-teorier (iallafall tror Moulder det, Scully är som vanligt lite mer skeptisk). Någon mörklägger allt och alla bevis försvinner.
Omdöme: jag anser att den ursprungliga X-files är världens bästa TV-serie och det här är helt klart en värdig uppföljare. Det känns som det var igår man Moulder och Scully senast. Men ändå inte. Ett och ett halvt decennium har gått sedan sist. Och på den tiden har de åldrats och världen förändrats. Till det sämre. Vilket bara gör serien bättre.
Wee! Jag vill se mer!!!
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
anth;n149645 said:
Målet för gruppen är att, genom tidsresor, sätta stopp för den odödlige och 4000 år gamla DC-superskurken Adam Savage som i princip tagit över världen under Time Masterns framtid.
Vandal Savage. Adam Savage är en Mythbuster.

Handling: denna serie bygger på boken The Mortal Instruments av Cassandra Claire.
Tidigare känd från The Very Secret Diaries of the Fellowship of the Ring.
 

Skarpskytten

Mellan två äventyr
Joined
18 May 2007
Messages
6,009
Location
Smålands golvbrunn
Jag har just sett klart den brittiska miniserien Jonathan Strange & Mr Norell (2015) som bygger på Susanna Clarkes briljanta roman med samma namn (2004). Genren är "(alternativ)historisk fantasy. Settingen kan beskrivas som "Jane Austen med magi". Det är England, det är tidigt 1800-tal, det är högreståndsmiljöer och handlingen drivs av känslor och missförstånd. Magin försvann under medeltiden, men nu har den kommit tillbaka och det finns gentlemannamagiker: Strange och Norell. I centrum för handlingen står deras relation och olika syn på magi.

Boken är lång och komplicerad och långsam (på ett bra sätt) och jag tycker att man har gjort ett bra jobb i miniserien med att koka ned handlingen till något som fungerar på teve. Det börjar ganska långsamt och trevande (men inte så långsamt som i boken), för att ta fart runt mitten av serien (som har sju avsnitt). Mot slutet är det riktigt spännande, för detta är en historia som går bortom alla trötta fantasy-klicheer.

Visuellt är det en fest; kläderna, interiörerna, Londons gator, Yorkshires hedar, det grymma Faerie, allt är otroligt snyggt gjort. CGIn är också bra, och de fläskar på rejält med magin i vissa avsnitt.

Rollbesättningen och skådespeleri är nästan klockrent. Många är bra här, men jag vill ändå lyfta fram Eddie Marsan som gör den arrogante, stolte, inbundne, ambitiöse och boklärde på ett helt strålande sätt. Tyvärr får Bertie Carvel spela över den charmige och vilde Strange ganska rejält, och det drar ned hela serien. Om han och Paul Kaye (Vinculus) hade skruvat ner sina rolltolkningar lite hade serien blivit betydligt bättre.

Här finns en lite putslustig humor som nog kommer från boken, men som inte gör sig så bra och som bryter av mot seriens ganska mörka grundtema. Det kunde de gärna tagit bort, och istället skruvat upp skräckstämningen ännu mer.

Sammantaget: en bra filmatisering av en fantastisk bok. Älskare av boken måste dock varnas; detta är en enklare, mer dramatisk, historia än den som går att läsa.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,042
Location
Sthlm
Jag har sett Arkiv X säsong 1 under hösten och han klart med sista avsnittet idag.
Det är inte så himla bra alltså. Med tanke på att det när serien började gå var det bästa som hände under väldigt lång tid är det nu rätt trist.
Enstaka avsnitt är dock rätt spännande och i ett eller annat så får de till den där Arkiv X känslan.
Jag hade för mig att jag gillade mythic arc avsnitten, men i s1 är alla avsnitt (utom den helt fantastiska piloten) som når över en svag trea i betyg av veckans-monster typ.
Hoppas att det blir bättre i s2.
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
Kollade klart på Narcos igår. Jag var klart positivt överraskad av den serien, premissen kändes lite halvtråkig men den var välproducerad och höll genomgående bra kvalitet. Vad jag förstår kommer det en säsong 2, själv hade jag föredragit om de avslutat allt och stoppat efter en säsong. Den här gången har Yngwie fel, ibland är det faktiskt så att less is more.

Nu funderar jag på att kika på antingen The Expanse eller The Man in the High Castle som båda fått en del kärlek. Eller så ser jag båda.

I övrigt så håller jag parallellt med detta på att kolla igenom världshistoriens bästa tv-serie – Curb Your Enthusiasm.
 
Top