Nekromanti TV/film/webb-serier 2015

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,142
Location
Ereb Altor
Jag har precis gett upp Gotham, TV-serien som är en prequel till Batman, och som utspelar sig direkt efter mordet på makarna Wayne. Tyckte att det började ganska bra med ett smutsigt och genomkorrumperat Gotham, små roliga blinkningar till senare Batman-storys, sköna karaktärer och något som liknande en handling, men det blev ganska snabbt repetitivt och efter 5 avsnitt fick det vara nog. Då hade i princip inget hänt och jag fattade inte vad serien handlade om.

Eller som Rasmus hade sagt:
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,232
Location
Stockholm
RasmusL;n66762 said:
Här ser jag i inläggslistan att anth skrivit om en fysikserie och tänker att det är detta som föranleder Rasmus att skriva "kloptok?". Tänk hur naiv man kan vara.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Roswell Conspiracies: Aliens, Myths and Legends
(serien går även under namnet "The Roswell Conspiracies")
Amerikansk tecknad serie
Genre: Action, Sci-Fi, Hemliga agenter, Mysterier, Konspirationer
2 säsonger 1999-2000, 40 st 25-minuters avsnitt
Blev även datorspel till Playstation oh Game Boy Color 2001.



Handling
Nick Logan är en ensamvarg och prisjägare. En dag förvandlas ett rutinuppdrag till något helt annat när ett sjätte sinne hos Nick varnar honom för att det inte är en vanlig brottsling som han ska ta tillfånga. Mycket riktigt förvandlas brottslingen till varulv, men Nick besegrar varulven med ett par trick som han lärt sig av sin far Walter. Även poliserna som tar emot fången och betalar Nick är lite konstiga, då deras bil förvandlas till ett flygplan och de flyger iväg.
Någon dag senare får han ett nytt uppdrag av samma personer som ville att han skulle tillfångata varulven. Han ska leta rätt på en platinablond tjej. Återigen varnar hans sjätte sinne honom för att det inte är ett normalt uppdrag. Istället för att ge sig efter tjejen beger han sig till Walter och frågar honom hur det kommer sig att de "trick" han lärde sig i barndomen fungerar så bra mot varulvar.
Walter berättar att de som gett honom uppdraget är Alliansen och att den platinablonda tjejen är Sh'lainn Blaze (hon är "irländska" därav namnet), en Banshee.
Istället för att ta tillfånga Sh'lainn, som först förväxlar honom med hans far, räddar han henne från både Banshees och Alliansen och de blir vänner.

Glöm allt ni vet om världen; de är bara dimridåer utlagda av konspiratörer.
Glöm alla konspirationsteorier ni hört om UFOs, utomjordingar, Roswell och Area 51. De är också bara dimridåer utlagda av de riktiga konspiratörerna.
Alla mytologiska varelser, som vampyrer, varulvar och yetis, är i själva verket utomjordingar. Alliansen är den grupp människor som försöker kontrollera alla utomjordiska raser på jorden och samtidigt försöker lägga ut dimridåer om att de själva verket är små gråa utomjordingar med stora svarta ögon (som alltså inte existerar). Area 51 är den amerikanska militären som undersöker de "små gråa männen" och är fullständigt duperade av alliansen, samtidigt som de i sin tur försöker dölja "sanningen" om de små gråa männen för allmänheten.

Nick och Sh'lainn ansluter så småningom till alliansen, men någonting är fel. Även inom alliansen finns det konspiratörer. Och den Walter som Sh'lainn kände ser inte alls ut som Nicks far. Det hela kompliceras ytterligare av att Nicks far försvinner. Nick är dessutom en ensamvarg och passar inte alls in i Alliansens militära organisation. Han bryter mot alla regler som finns, speciellt när han får upp spår efter sin far.

Ett par andra intressanta personer i serien är paret Simon "Fitz" Fitzpatrick och Nema Perrera och är de inom alliansen som har hand om "public relations", d.v.s. de som skapar de flesta dimridåerna, som bara blir vansinnigare ju längre serien går. Deras jobb går ut på att folk ska tro att det finns konspirationer, men inte den riktiga konspirationen att jordens mytologiska varelser är utomjordingar.
En annan viktig person är General James Rinaker, ledare för alliansen och en person som anser är målen helgar medlen. Sanningen måste undanhållas till varje pris, även om det betyder att man måste offra sina egna.

Omdöme
För att vara en "Saturday Morning Cartoon" är detta en ovanligt vuxen serie med en historia som finns med från början (även om man inte ser den) och personer som utvecklas.
Tecknarstilen är densamma som i de animerade Läderlappen- och Stålmannen-serierna från 1990-talet. Det betyder att "Riktiga män" har fyrkantiga hakor. Har man inte en fyrkantig haka är man inte en riktig karl och är inte en person att hålla i handen när det börjar hetta till. Personligen är jag dock ganska trött på den tecknarstilen.
Sedan är Nick så "Amerikansk" när han som ensamvarg bryter varenda regel som finns för att göra "Det Rätta." Även detta är jag väldigt trött på.

Men det här är ändå en fantastisk serie. Även om många avsnitt känns som "Monster of the Week" finns det en underliggande plot och konspiration som gör serien värd att följa. Sedan är det kul att se en amerikansk serie med personer och relationer som utvecklas över resans gång. Det finns två romanser som växer fram i serien och bägge känns naturliga, vilket man inte förväntar sig i en amerikansk serie som riktar sig mot personer i de yngre tonåren.

Sammanfattningsvis gjorde den här serien mig glatt överraskad. Jag hade förväntat mig amerikansk tonårssmörja, men det finns massor med saker här för en äldre publik.

Jag hittade inget bra klipp på youtube så här kastas vi rakt in i handlingen (innan Nick och Sh'lainn har anslutit till alliansen). De har just undkommit en dödlig missil från alliansen och Banshees är på krigsstigen.


Betyg
Trots att serien innehåller en del amerikansk smörja finns oväntat många bra saker med den här serien så den får 7/10.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
3x3 Eyes / Sazan Aizu
Seinen (vuxen) anime, engelsk SUB/DUB
Genres: action, fantasy, horror, demons, violence
Manga: 40 böcker mellan 1987-2002.
Ett flertal videospel under 1990-talet.
Anime: 2 OVA-serier
3x3 Eyes: 1991, 4 st 25-minuters episoder
3x3 Eyes Seima Densetsu: 1995, 3 st 45-minuters (dubbel) episoder



Den här animen skulle fått betydligt fler avsnitt om det inte var för Japans hårda censur-regler. Den är helt enkelt för våldsam för japansk TV och släpptes därför direkt till VHS (ja, den är så gammal att vi talar VHS).

Handling
Yakumo Fujii är en vanlig tonåring som bor i Tokyo (och som alla anime-karaktärer går han i andra ring på gymnasiet). Han är sen till sitt extra-jobb och kör därför sin moped som en galning för att hinna. Det resulterar i att han kör på en flicka vid namn Pai. Hon verkar vara lite efterbliven och från landet, så han försöker bli av med henne så snabbt som möjligt. När hon får höra vad han heter visar det sig att hon är i Tokyo för att överlämna ett brev från hans döde far. I brevet berättar hans far att han varit i Tibet de tre senaste åren och letat efter Sanjiyan Unkara, en ras odödliga, tre-ögda, "gudomliga demoner". Pai är 300 år gammal och den sista av sin ras och fadern ber Yakuma att hjälpa henne att bli mänsklig.
Yakumo blir bara arg när han läser brevet: först skämmer hans far ut honom genom att ägna sig åt pseudo-vetenskap som demonologi, sedan försvinner han spårlöst i flera år, till slut skriver han ett brev där han säger åt sin son att hjälpa en treögd 300-årig demon att bli mänsklig. Uppenbarligen var hans far tokig och Pai verkar vara lika tokig, för hon är uppenbarligen en helt vanlig tjej som hans far antagligen lurat i en av sina tokiga historier. För demoner finns ju inte.

På vägen hem blir han dock anfallen av en jättestor demonfågel och Pai måste aktivera sin demoniska natur och sitt tredje öga för att absorbera Yakumos livsenergi. Han förvandlas till en Wu, en odödlig väktare av Sanjiyan. Det tar ett tag innan han inser vad som hänt: att han är odödlig så länge Pai lever eftersom hans själ befinner sig i henne. Det visar sig också att hon är som Dr Jekyll och Mr Hyde när hon växlar mellan den naiva bondflickan Pai och den lite mer demoniska Sanjiyan.

När han väl inser att hans liv oåterkalleligen är sammankopplat med hennes ger de sig av för att göra henne mänsklig, eftersom det är det enda sättet för honom att bli mänsklig igen.

Omdöme
Det här är en gammal anime som är tecknad för hand, d.v.s. inte datoranimerad, och jag älskar den vintage-känsla det ger. Det är samma sak med gamla Disney-filmer som Robin Hood, Djungelboken, Snövit och Askungen: även om nyare filmer som Trassel, Modig och Frost är fantastiska så saknar de något som bara finns i de gamla handtecknade filmerna.
Det är också en extremt våldsam serie där människor och demoner bokstavligen sliter varandra i bitar. Den är definitivt barnförbjuden.
Dess största nackdel är att den är så kort; mangan är på 40 volymer som man försöker återge i 7 animeavsnitt. Det gör också att det krävs en del av tittaren för att följa med i handlingen då många viktiga saker i mangan helt enkelt inte får plats i animen. Tydligast ser man forceringen i kärlekshistorien mellan Yakumo och Pai: det som i vanlig anime skulle ha tagit 20+ avsnitt att utvecklas, tar här bara tre avsnitt. Det ställer även intressanta frågor om vem Yakumo egentligen älskar, för hon är dels den mänskliga Pai, dels den demoniska Sanjiyan.


Betyg
Trots den forcerade berättelsen på endast 7 avsnitt tycker jag serien är sevärd: 7/10.
 

Magnamund

Warrior
Joined
29 Jan 2015
Messages
398
Tv-serien Vikings rekommenderas starkt för den som är ute efter våld, dramatik och ränkspel i smutsig fornnordisk miljö.

Svek, sex, grafiskt våld, fantastiskt storslagen natur, starka kvinnliga och manliga karaktärer i en salig röra gör det hela till några timmars lättsmält underhållning. Jag tror inte jag är ensam om att se fram mot tredje säsongen.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,647
Location
Rissne
Jag har sett första miniserien av Bletchley Circle.

Det är en brittisk serie om fyra kvinnor som var analytiker i Bletchley Park (där de knäckte koder, Alan Turing; Enigma, ni vet) under kriget. Nu har de återgått till civilt liv på 50-talet och har det inte så jäkla rockigt. Så ser en av dem mönster i ett antal mord som förbryllar polisen...

Jag gillar premissen till den här serien. Dels kopplingen till kodknäckande, dels att det är kvinnor som får vara smarta problemlösare. Det är rätt kompetent utfört också; trots att jag är rätt avtrubbad vad gäller videovåld och sånt så lyckas serien bygga upp det fåtalet våldsamma scener snyggt, så jag blir rentav illa till mods ett par gånger.

Det jag inte gillar är att det nödvändigtvis måste vara en massa män med som hindrar och tillfälligt får rätt mot kvinnorna. Klart det måste finnas motgångar, men... Jaja. Det är en serie om Starka Kvinnor, så det är klart det måste finnas Störiga Män som försöker hindra dem. Och det är inte så illa, egentligen. Jag gillar ju att alla kompetenta karaktärer i serien är kvinnor och att män är klantar, elaka jävlar och fånar i stort sett. Men... Äh, jag vet inte. Jag blir mest arg varje gång en av de här fantastiska kvinnorollerna "sätts på plats" även om jag vet att det bara är tillfälligt.

Jag gillar att de fyra kvinnorna egentligen inte porträtteras som först och främst Kvinnor, utan att de råkar vara kompetenta individer med varsitt specialområde (mönster, minne, kontakter och det sociala) som... också råkar vara kvinnor. Ingen sexualisering här. De känns levande. Det är lite deprimerande att behöva påpeka det, för det händer så sällan.

Serien hade nog inte funkat jättebra med 26 delar, tror jag. Jag behöver lite mer fantastik för det. Men som miniserie var den utmärkt, och jag kommer nog se den andra miniserien också.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
RWBY Volume 2
Amerikansk anime webbserie
Genre: Action, Adventure, Science Fantasy
Hittills 2 säsonger, 2013-2014, totalt 35 avsnitt av varierande längd (2 minuter - 18 minuter).
Säsong 2 består av 12 avsnitt som är c:a 15 minuter långa + 3 bakrundsavsnitt som är c:a 2 minuter långa.



Jag hade tänkt vänta med RWBY och recensera den tillsammans med övriga serier som jag redan recenserat, men som fortsatt efter min första recension.
Men någonting har hänt.
Den 01 Februari 2015 dog Monty Oum, seriens skapare.
Den 21 Januari 2015 hamnade han i koma av en allergisk chock. En kickstarter drog i gång för att betala hans sjukhusräkningar; efter 3 timmar hade den dragit in $50 000, efter 4 timmar hade den dragit in $100 000. Men den första februari somnade han in för gott. Han kommer att bli saknad av väldigt många och jag hoppas att RWBY kan leva vidare utan honom och fortsätta hålla samma höga kvalitet på stridsscenerna.

För er som inte läst min recension av RWBY Volume 1 kommer här en sammanfattning.
Serien utspelas på världen Remnant. I Remnant finns ett ämne, kallat "dust", som ger magiska förmågor. Det finns även magiska monster, kallade "Grimm, som löses upp i tomma intet när de dör (de har vissa likheter med demoner).
I denna värld finns också Faunus, som är hälften människa, hälften djur. De betraktas som andra klassens medborgare, lite som Romer i Sverige.
I denna värld finns en (magi)-skola, Beacon, som utbildar Hunters och Huntresses, de som jagar Grimm och beskyddar mänskligheten. Skolan delar in eleverna i 4-mannagrupper. Rose, Weiss, Blake och Yang, Team RWBY (uttalas "Ruby"), är våra fyra kvinnliga huvudpersoner.
Serien är känd för sina fantastiska stridsscener. Allt annat i serien är skräp.

Här är de 4 trailerna till RWBY Volume 1:


Handling
Vi får fortsätta följa Team RWBY på Hunter-/Huntress-skolan Beacon. Det fokus på olika grupper inom skolan som fanns under första säsongen är borta. Faktum är att de enda som man får se är Team JNPR (Team Juniper). Istället riktas fokus mot den terrororganisation, White Fang, som planerar ett attentat och hur Team RWBY försöker klara av detta UTAN att informera eller ta hjälp av vuxna, skolkamrater eller lärare. Flera personer som inte går på skolan introduceras, som t.ex. pojk-faunerna Sun och Neptune, som skapar romantiska spänningar i gruppen.
Nu knyter man även samman de 4 trailers som släpptes innan säsong 1 (se ovan) och kallar dem inte längre för trailers, utan för Prequels.

Omdöme
Monty Oum, som skapade serien, jobbade tidigare som Combat Designer, vilket märks då stridsscenerna är RWBYs starkaste varumärke. Vi får se hur man lyckas göra stridsscenerna i season 3 nu när Monty är borta.
Det märks att Season 2 fått betydligt större budget. Dels är avsnitten längre (runt 15 minuter), dels har man lagt ner mer arbete på bakgrundsbilderna (vilket knappt existerade under första säsongen). Man kunde tro att detta skulle vara positivt, men istället blir det bara mer fokus på det och man ser hur dåligt det är, samtidigt blir det mindre fokus på striderna som fortfarande är fantastiska.
Det positiva är att man börjat lägga ner arbete på en riktig historia (om skolflickor som slåss mot terrorister) som kan bli riktigt bra.

Trailer till RWBY Volume 2:


Betyg
Med viss tvekan ger jag andra säsongen samma betyg som första:
Strider: 10/10
Hela serien 6/10

För er som vill se serien finns den gratis och helt lagligt på: Rooster Teeth, Youtube, Crunchyroll.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Toradora!
Japansk shounen (pojk) anime, engelsk SUB/DUB.
Genre: romantisk komedi
År 2008-2009, 25 st 25-minuters episoder



Handling
Ry?ji Takasu (som fritt kan översättas till drakens son) ska börja andra ring på gymnasiet. Han har sanpaku-ögon (man ser ögonvitan både över och under iris) vilket i Japan är ett tecken på att man är kriminell och våldsam, så alla är rädda för honom. I själva verket är han en jättesnäll plugghäst med toppbetyg som älskar att städa och laga mat.

Samtidigt gör sig Taiga Aisaka redo för första dagen i andra ring. Hon är en mörkblond tsundere, d.v.s. hon ses som ganska våldsam och ibland t.o.m. elak, men innerst inne är hon jättesnäll, men lite osäker. Hon är endast 144 cm lång och har komplex för sin längd, för sina små bröst och att hon är allmänt klumpig. Hon kallas för palmtop tiger för att hon är så liten och för att hon är så våldsam (och för att hennes namn, Taiga, uttalas som engelska tiger).

Toradora betyder ungefär Tiger-Drake och syftar på Taiga och Ry?ji.
Så här går det när de träffas för första gången:


Det visar sig att de går i samman klass tillsammans med: Y?saku Kitamura, en glasögonprydd kille som är klassens elevrådsrepresentant; Minori Kushieda, ett rödhårigt energiknippe som spelar softball och har tre extrajobb bara för att hon anser att man ska arbeta hårt; samt Ami Kawashima som är fotomodell med blåsvart hår och ganska otrevlig, hon byter skola och kommer in efter ett par avsnitt i serien.
Så här går det när Taiga och Ami träffas första gången och Taiga börjar kalla Ami för "den dumma chihuahuan".


Det visar sig att Ry?ji är förälskad i Minori, men är för blyg för att berätta det. Senare visar det sig att Minori är förälskad i Ry?ji men är för blyg att berätta det med. Y?saku blev förälskad i Taiga förra året. Han är inte blyg så han uttryckte sin kärlek för henne, men hon avvisade honom. Detta år har Taiga blivit förälskad i Y?saku, men är för blyg för att berätta det, men nu är Y?saku förälskad i elevrådsordföranden Sumire. När sedan Ami dyker upp i klassen blir hon förälskad i Ry?ji.
Kort sagt är det en kärlekskarusell utan like.
Ganska snart kommer Ry?ji och Taiga på att de bor grannar (hon är nyinflyttad) och vem den andre älskar. De beslutar sig därför för att bli ett team och hjälpa varandras kärleksliv, så Taiga flyttar i princip in hos Ry?ji. Givetvis blir det bara pannkaka av hjälpen och istället tror alla andra att de är ett par, vilket inte hjälper deras kärleksliv det minsta.

Omdöme
Jag blev lite förvånad över att den här serien räknas som en romantisk komedi för killar, den borde passa minst lika bra för tjejer.
Som ni förstår av handlingen ovan så är detta farsartad förvecklingskomedi där folk blir förälskade i fel personer. Mitt problem är att det är en japansk komedi.
Det pinsammaste en japan vet är att göra bort sig, följaktligen tycker japaner att det roligaste som finns är när andra gör bort sig. Resultatet blir att alla skämt gör att jag vill plocka fram skämskudden hela tiden.
Här är ett typexempel när de firar sommarlov på Amis lantställe och Ry?ji råkar kliva in i badrummet när Ami duschar:


Och här är ett ännu värre exempel där Taiga dels måste erkänna att hon inte kan simma och dels tappar ett bröstinlägg (som hon använder i baddräkten):


Skämskudde-skämt är inte alls min stil, men tycker man om sån humor är det här antagligen den bästa animen som finns.

Betyg
Jag ger serien 5/10,
men tycker man om skämskudde-skämt så är detta 9/10.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,057
Location
Sthlm
Jag rekommenderar dokumentärserien The Jinx, som i sex st 45 minuters avsnitt gräver ned sig ett fall som brukar vara en parentes i program om seriemördare och andra olösta mord; Robert "Bob" Dirst, som 2001 dömdes för att ha stycket sin granne (vilken avled under minst sagt oklara omständigheter). Men det är inte riktigt så enkelt, Bob misstänks nämligen även ha mördat sin första fru och sin bästa vän. Det är en djup granskning av en ensam människas liv, ett finansimperium och en trave olösta mord.
Serien är möjlig för att Robert har ställt upp på att intervjuas, något som han aldrig tidigare gått med på eller verkat vara intresserad av.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Sword Art Online II



Det här är en recension av den andra säsongen av Sword Art Online och den förutsätter att man känner till den första säsongen.

Säsong 2 består av 24 avsnitt och 3 Story Arcs:
1-14 Gun Gale Online
15-17 Excalibur
18-24 Mother's Rosario

Gun Gale Online (GGO)
Ett år har gått när Kirito blir kontaktad av en regeringstjänsteman som övervakar Virtual Reality-spel. I ett spel där man skjuter på varandra (GGO) verkar det som en spelare har en pistol som kan döda andra spelare på riktigt. Sedan det första VR-MMO:et SAO dödat 4000 spelare byggde man om VR-hjälmarna så de inte kan bränna ut spelarnas hjärnor. Dessutom verkar spelarna ha dött av hjärtattack, inte av hjärnskador. Kirito blir tillfrågad om han vill hjälpa till att utreda dödsfallen och åtar sig uppdraget. Han konverterar sin Alfheim-karaktär till GGO, men något går dock fel så hans nya karaktär är en kvinna, vilket leder till vissa komiska förvecklingar. Kirito är inte så förtjust i skjutvapen, men hittar ett energisvärd att använda. Eftersom han konverterat från Alfheim är han löjligt bra med svärd och slåss som en jedi som stoppar kulor med svärdet.


Han slår sig samman med en kvinnlig spelare, Sinon, för att jaga mördaren som kallar sig Death Gun. Spänningen stiger ytterligare när de inser att Sinon är Death Guns nästa tilltänkta offer.

Den här delen är betydligt bättre än den låter. Återigen behandlar serien filosofiska frågor som liv och död: skulle du kunna rikta en pistol mot någon och trycka av om du vet att denne dör på riktigt? Skulle du kunna döda någon annan om du vet att det skulle rädda livet på dina vänner? Jag tycker också om att Sinon inte går och kärar ner sig i Kirito som alla andra kvinnliga karaktärer gjorde under första säsongen.
Tycker man dessutom om lasersvärd från STAR WARS kommer man att tycka om den här serien.

Excalibur
Kirito är tillbaka fantasy-MMO:et Alfheim och på ett quest för att få tag på det legendariska svärdet Excalibur tillsammans med sitt harem av kvinnliga vänner. Den här delen är riktigt dålig och det är skönt att den bara är 3 avsnitt lång.

Det jag stör mig på är att man blandat från flera olika mytologier på ett sätt som bara känns fel. Man spelar alltså en älva i Alfheim, från nordisk mytologi. De är på jakt efter Excalibur (Arthuriansk mytologi). Det utspelas i Jotheim (nordisk). De får sin quest från Damen i sjön (Arturiansk) som heter Urd och har två systrar, Verdandi och Skuld (Nordisk) som är "hill giants" (??? mytologi). Det visar sig att Frostjättarna (Nordisk) invaderat Jotheim och gjort det till en frusen värld genom att sticka Yggdrasil (Nordisk) med Excalibur och Kirito måste dra ut Excalibur ur trädet för att Jotheim återigen ska bli en grön värld. Frostjättarnas kung heter för övrigt Thyrm ??? På sin väg mot Excalibur måste dessutom Kirito och hans vänner slåss mot Thyrms väktare Minotaurerna (varifrån kom grekisk mytologi in?).

Precis som tidigare delar av SAO tar denna del upp filosofiska frågor om liv och död. Det visar sig att i spelet Alfheim är det inte människor som gör quests, utan en AI som kallas Cardinal. Denna AI kan skapa andra AIs, t.ex. Thyrm och Urd. Eftersom Thyrm är en AI har denne lurat andra spelare att det är en quest att hjälpa honom att ta över Jotheim. Problemet är att lyckas han kommer han även att invadera Alfheim, Ragnarök börjar och hela VR-MMO:t kommer att sluta existera. Kirioto och hans vänner kämpar verkligen mot klockan för att rädda en hel värld.
Det är faktiskt ett intressant koncept, tyvärr förstörs det av mytologisoppan och Kiritos harem.

Mother's Rosario
Vid det här laget är man ganska trött på att Kirito far fram som en James Bond som alla kvinnor faller för. Därför är det skönt att den sista delen fokuserar på Kiritos flickvän Asuna, som hittills bara framställts som någon form av hängsmycke/prydnad. Serien ändrar karaktär från shonen (kill-) till shoujo (tjej-) anime och hon får chansen att visa varför hon kallas för "The Berserk Healer" som alla andra spelare fruktar.

En ny spelare, Zekken, har dykt upp som utmanar alla på duell. När Asunas vänner lyckas övertyga henne att ställa upp har Zekken redan vunnit mer än 60 dueller. Duellen slutar med att de blir goda vänner och att Asuna hälper Zekken med "A Last Quest", sedan försvinner Zekken och Asuna bestämmer sig för att hitta Zekken IRL.

Återigen är temat liv och död: vad ska man göra med sitt liv om man vet att man bara har ett par månader kvar att leva? Det handlar även om hur Asuna, som har väldigt rika föräldrar, måste kämpa för att få umgås med sina vänner som bara är medelklass, samt slåss för sin rätt att själv få välja vem hon ska gifta sig med (antagligen ett koncept som är lite mer relevant i Japan än i Sverige).

Jag är fortfarande inget stort fan av shoujo anime, men den här delen lyckas sprida mycket värme och kärlek på ett väldigt positivt sätt.

Omdöme
SAO II är inte lika bra som första säsongen, men den är betydligt bättre än jag trodde att den skulle vara. Jag tycker också om att de fokuserar nya existentiella frågor i varje story arc och att de inte fumlar bort de stora frågorna som jag sett i andra serier.
Förutom djupdykningen med Excalibur är detta en serie som jag rekommenderar varmt.

Betyg
Gun Gale Online 8/10
Excalibur 4/10
Mother's Rosario 7/10
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Is It Wrong to Try to Pick Up Girls in a Dungeon? / Danjon ni Deai o Motomeru no wa Machigatteiru Dar? ka / DanMachi



Jag tänkte tipsa om en splitter ny animeserie som har stor chans att bli årets blockbuster. Första säsongen pågår fortfarande så jag återkommer med en fullständig recension senare. C:a 10 avsnitt har hittills släppts, men bara 2 st på den lagliga sajten Crunchyroll: http://www.crunchyroll.com/is-it-wro...s-in-a-dungeon (som ligger ett par månader efter sändningarna i Japan, bl.a. för att de ska lägga till engelsk textning. Den finns ännu bara med engelsk SUB och vi lär få vänta nästan ett år på engelsk DUB).

Det här är shonen, d.v.s. en pojk-anime. Titeln är extremt lång både på japanska och engelska, därför brukar man använda den förkortade japanska titeln DanMachi. Trots titeln är den inte alls så sexistisk som anime brukar vara. Den är nästan helt befriad från Fan Service.

Serien utspelas i en fantasyvärld, Orario, med människor, alver, dvärgar, "furries", goblins, orcer och allt annat man kan förvänta sig i en fantasy-värld.
I denna värld har gudarna bestämt sig för att komma ner från himlen för att leva tillsammans med de dödliga och samtidigt inte använda sina gudomliga krafter. Gudarna är som vanligt i anime ett svamelsurium av mytologier så Hestia, Loke, Hefaistos, Freja och Ganesha blandas hej vilt. Dessutom är både Loke och Hefaistos kvinnor.

Det finns en stor "Dungeon" där "äventyrare" kan gå ner och döda monster, men varje äventyrare måste tillhöra en familj (party/klan) som leds av en gud.

Huvudpersonen är en 14 årig grabb vid namn Bell Cranel som bott hos sin farfar hela sitt liv. Farfadern har alltid sagt att bästa sättet att träffa tjejer är att rädda dem i "The Dungeon", för räddar man livet på dem kommer de att bli blixtförälskade i en. Farfadern dör och Bell beger sig av för att ansluta till en familj för att bli äventyrare. Men han är så liten och spinkig att ingen familj vill låta honom bli äventyrare. Utom en liten gudinna, Hestia, som inte har någon familj ännu. Han får alltså bli äventyrare, men måste börja äventyra solo. Det börjar inte så bra; han blir jagad av en minotaur, men blir räddad av den mäktigaste äventyrerskan i hela dungeonen: Aiz Wallenstein. Givetvis blir resultatet tvärt emot vad farfar sagt: Bell blir räddad av en tjej och han blir blixtförälskad i Aiz.

En väldigt speciell sak med fantasyvärlden Orario är att det inte är ett MMORPG (som t.ex. Sword Art Online eller Log Horizon), d.v.s. man föds, lever och dör i världen, men i övrigt fungerar världen som ett MMORPG:
- Dödar man ett monster försvinner det i en blixt och förvandlas till en ädelsten som man kan växla in mot guld.
- Monster respawnar.
- Alla äventyrare har ett character sheet med abilities, skills och levels. Detta character sheet är en tatuering på ryggen på varje äventyrare. Vartefter man dödar monster blir man bättre och ens gud hjälper en att uppdatera character sheeten.



När Bell kommer tillbaka till Hestia efter att ha räddats av Aiz visar det sig att hans värden har stigit löjligt mycket och han har fått en ny skill som ingen hört talas om tidigare: Realis Phrase, som gör att hans värden stiger snabbare ju mer han älskar någon, i detta fall Aiz, vilket gör att han börjar göra en kometkarriär i "The Dungeon" eftersom han älskar Aiz mer än något annat i hela världen.

Här har det gått en månad och han möter sin andra minotaur:

Detta är en harem-anime, för varenda flicka som Bell träffar blir blixtförälskad i honom, inklusive flera gudinnor. Och som i nästan all anime är han helt ovetande om att han är alla kvinnors stora kärleksintresse, han är totalt clueless. Själv är han dessutom jätteblyg och springer och gömmer sig så fort hans eget stora kärleksintresse, Aiz, visar sig.

På pappret ser det ut som en dussinanime, men den är väldigt välgjord dussinanime (serier som Bleach, One Piece, Naruto och Fairy Tail är egentligen också bara dussinanime, men är extremt välgjorda och har därför blivit extremt populära).

Jag ger denna serie ett preliminärt 8/10 i betyg och rekommenderar denna för alla som vill se äventyr, men inte vill överanstränga hjärnan.

Gissningsvis kommer denna serie få ett dussin säsonger utan att Bell förstår att någon av hans flickbekanta är förälskade i honom eller att han själv kommer över sin egen blyghet och vågar säga till Aiz att han älskar henne. Precis så som en anime brukar vara. :)

EDIT:
Nu har jag sett färdigt animen och jag måste ändra mig om ett par saker.
Animen var bara 13 avsnitt, d.v.s. en halv säsong lång (en vanlig animesäsong brukar vara 25 avsnitt).

Det betyder flera saker:
1. Tempot blir fel. Man hinner helt enkelt inte få med allt som behövs på 13 avsnitt och det känns som ett hafsverk.
2. Det blir antagligen inte en andra säsong. Det här är vad man brukar kalla för en teaser-anime. Man gör en kortare serie för att locka folk att läsa mangan eller böckerna. Tanken är att man ska se animen och tycka att den är så bra att man vill veta vad som händer och börja köpa animen/böckerna.

På grund av att det bara var tretton avsnitt och att det antagligen inte kommer mer ger jag serien det slutgiltiga betyget: 6/10

EDIT: Länk till mangarecension
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
Sens8 är förmodligen det bästa jag sett sedan Babylon 5, och av ungefär samma anledningar. Alla karaktärer är människor (även de vi inte skall sympatisera med), de hanterar relationer fantastiskt, och tar upp faktiska livsproblem - alltifrån politik till fattigdom till korruption och det mindre ondas teori.
Rekommenderas starkt.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Is This a Zombie? / Kore wa Zonbi Desu ka?
Japansk anime, engelsk SUB/DUB.
2 st ½-säsonger från 2011-2012, totalt 24 st 25-minuters avsnitt (inkl.OVA som man SKA se).
Genres: Action, Comedy, Ecchi, Fantasy, Harem, Magic, Supernatural.



Handling
Denna serie handlar om Ayumu Aikawa, en helt vanlig gymnasiekille som råkar bli mördad av en seriemördare, men återupplivas som zombie av en nekromantiker. En zombie i den här världen är som vilken vanlig människa som helst, förutom att de torkar ut i solljus, är flera gånger starkare än en vanlig människa och inte kan dö.
Här är Ayumu som uttorkad zombie:



In i Ayumus liv (och hem) flyttar snart:
- Nekromantikern Eucliwood Hellscyte (som är en liten tjej med vitt hår, som går runt i plåtrustning och som är så mäktig att hon inte kan tala för hennes röst dödar.
- Den magiska flickan (tänk Sailor Moon) Haruna, vars vapen är en motorsåg. Hon anser sig vara ett geni, men som mestadels beter sig som en idiot (ett säkert tecken i anime på att någon har låg IQ är att denne har en hårtofs som sticker rakt upp (observera att Nyaruko i Haiyore! inte har en hårtofs som sticker upp, utan en antenn, så hon är inte en idiot)).
- Vampyrninjan Seraphim, en svarthårig tjej med gröna ögon som mest går runt och kallar Ayumu för en pervers dyngbagge. Som vampyr kan hon bara dricka blod från kvinnor för om hon kysser en man räknas det som hon har gift sig med honom.

Fler knasiga personer (mest tjejer) kommer snabbt in i serien, men de är för det mesta antingen magiska flickor eller vampyrninjor. T.ex:
- Yuki Yoshida, en blond tjej som går i Ayumius parallell-klass. Vid en olyckshändelse råkar Ayumi snubbla så att han ramlar på Yuki så att deras läppar möts. Tyvärr visar sig Yuki vara en vampyrninja så hon ser sig hädanefter som Ayumus hustru.

Det visar sig snart att magin som krävs för att skapa en zombie är så mäktig att den suger ut annan magi, t.ex. från den magiska flickan Haruna, vilket gör att Ayunu även måste ta på sig denna roll. Han blir en magisk flick-zombie med motorsåg, vilket han tycker är väldigt pinsamt eftersom i japan ska man inte sticka ut... och är det något som sticker ut är det en kill-zombie i magisk flick-kostym. Och det blir givetvis ännu pinsammare när hans klasskamrater fotograferar honom och skapar fan-sites på nätet.
här är Ayumu som magical girl:



Det nekromantiker, magiska flickor och vampyrninjor normalt slåss emot är megalos. Det är "demoner" från helvetet som ser ut som djur i kläder (ofta smoking).

Omdöme
Det här är en serie som jag verkligen tycker är kul. Normalt har jag jättesvårt för japansk "humor" men den här serien är jättekul.
Vissa kanske avskräcks av att serien räknas som Ecchi, men det känns mer som Benny Hill än mjukporr.
Här ska Ayumu, Eu och Sera stjäla en pergamentrulle från deras vänner Haruna och Yuki:


Betyg: 8/10
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
The Devil Is a Part-Timer! / Hataraku Maou-sama!



Japansk anime, engelsk DUB/SUB.
En ½-säsong med 13 st 25-minuters avsnitt från 2013.
Genres: Demoner, Komedi, Fantasy, Romantik, Shounen (för pojkar)

Detta är från början en light novel som har har blivit både manga och anime (och den borde väl heta "MÖRKRETS FURSTE skaffar sig ett arbete" på svenska).
Berättelsen är ganska absurd, därför ska jag förklara två olika handlingar. Bägge är sanna, beroende på från vems synvinkel man tittar.

Handling 1
Sadao Maou och hans kompis Shir? Ashiya är två unga killar som haft det lite motigt i livet. De har bestämt sig för att flytta från problemen på landet till Tokyo och börja om. De har inga pengar så allt de har råd med är en liten enrummare som de delar på. Shir? står för marktjänsten och förvandlas i princip till en "hemmafru", medan Sadao tar jobb på MgDonalds. Nej det är inte felstavat, det är antagligen författarens sätt att inte bli stämd av hamburgerjätten. Senare öppnar en konkurrerande snabbmatsrestaurang som säljer kyckling... den heter Sentucky... :p
Sadao arbetar hårt (som man kan förvänta sig av en japan) och hans mål verkar vara att en dag bli chef för hela MgDonalds i Japan. Han är givetvis jättesnäll och omtyckt på jobbet. En arbetskamrat, 16-åriga gymnasieeleven Chiho Sasaki, kärar givetvis ner sig i honom. Han är inte "clueless" som vanliga animekillar brukar vara inför tjejers känslor, tvärt om är han hyperintelligent. Det är bara det att han inte bryr sig.
Hans stora problem är Emi Yusa, en tjej som vuxit upp på samma plats som honom och som också flyttat till Tokyo där hon arbetar som telefonist. Hon vet hur han var innan han flyttade till Storstaden och gör allt för att alla ska få reda på vilken skitstövel han i själva verket är.

Handling 2
Fantasyvärlden Ente Isla håller på att erövras av MÖRKRETS FURSTE. Han har har redan lagt 4/5 av världen under sina hovklädda fötter när HJÄLTEN (som är en kvinna) kommer och leder den heliga kyrkan mot honom så han måste retirera. Till slut är MÖRKRETS FURSTE tvungen att fly med en av sina generaler genom en portal och hans sista ord är att han ska komma tillbaka. HJÄLTEN beslutar sig för att följa efter för att förhindra att han någonsin kommer tillbaka igen och kastar sig genom portalen innan den stängs...
...och hamnar mitt i Tokyo, där magi inte existerar och där demoner ser ut som vanliga människor.

Omdöme
Det som är bra i den här serien är det absurda i att huvudpersonen Sadao är en typisk anime-kille enligt formulär 1a och samtidigt MÖRKRET FURSTE (fast utan några riktiga krafter) och måste därför stå bakom disken på MgDonalds för att ha råd att leva.

Samma sak med Emi som är HJÄLTEN och försöker övertyga alla hur hemsk Sadao i själva verket är, vilket inte är så lätt då han är världens snällaste kille. Framför allt kämpar hon mot alla som tror att han är hennes ex och att det är därför som hon inte tycker om honom:


Serien ställer också frågan vad som egentligen är gott och ont (på ett väldigt lättsinnigt sätt):
- Är Sadao verkligen ond? Det enda han gör är att hjälpa sina vänner och slå ner sina fiender.
- Är den heliga kyrkan verkligen god? De låter ändamålen helga medlen när de är villiga att döda MÖRKRETS FURSTE till vilket pris som helst, inklusive att jämna Tokyo med marken.
Lustigt nog är det kyrkans försök att förgöra MÖRKRETS FURSTE som gör att han återfår sina krafter. När folk känner förtvivlan i sina hjärtan (som vid naturkatastrofer) blir han mäktig igen. Även HJÄLTEN Emi återfår lite av sina krafter (och förvandlas från rödhårig jordbo till vithårig Ente Isla-hjältinna som kan flyga)


Det som är synd är att detta är en "teaser"-serie. Precis som Is it Wrong är det egentligen en framgångsrik manga som man lägger mycket pengar på att göra en bra anime på ett dussin avsnitt. Sedan har man inga som helst planer på att fortsätta animen, utan de som vill veta hur det går får snällt börja läsa mangan istället.

Betyg: 8/10
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Log Horizon, säsong 2
(länk till säsong 1)



Jag hinner visst med en recension till innan jag försvinner på ett par veckors höstsemester.
Log Horizon är en av de tre animeserier som jag faktiskt följer (de andra två är SAO och RWBY).
Jag hade enormt starka förväntningar när jag började titta på denna säsong och jag blev så fruktansvärt besviken. Ni som tittat på anime vet att det är väldigt vanligt att man stoppar in meningslösa "filler episodes" mellan story arcs. HELA JÄVLA ANDRA SÄSONGEN VAR BARA FILLER EPISODES!!!
När första säsongen lyckas dra in en i världen och bygga upp en stämning med mysterier som tittaren vill ha svar på - lyckas andra säsongen inte ge svar på en enda fråga, utan bara skapa fler mysterier. Det känndes som att den andra säsongen bara var en enda long transportsträcka till tredje säsongen; och det, mina damer och herrar, är ett utmärkt sätt att förlora tittare på.

Betyg: 5/10
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
No Game No Life / N?g?mu N?raifu
Japansk anime, engelsk DUB/SUB
En ½-säsong om 12 st 25-minuters avsnitt från 2015
Genres: Adventure, Comedy, Ecchi, Fantasy, Seinen, Supernatural



Handling
Bland MMO-spelare talar man bara om en sak: Kuuhaku. Det är en grupp om fyra spelare som är helt överlägsna i alla MMO-spel i hela världen. Serien börjar med en strid mellan de fyra och 1200 andra MMO-spelare - gissa vem som vinner.
Kuuhaku betyder [ ]. Alltså inte två hakparenteser, utan det som är mellan dem: Blank, ett mellanslag.

Det visar sig att [ ] inte är fyra personer, utan två syskon: den 18-årige storebrodern Sora och den 11-åriga lillasystern Shiro. De är NEET (Not in Education, Employment, or Training) och hikikomori (instängda) ungdomar. Bägge är en aning aspergeraktiga genier: Sora är den kreativa, Shiro är den logiska. Tillsammans är de som ett supergeni som aldrig förlorat ett enda spel.

Plötsligt får de epost från en okänd person som vill utmana dem på schack och som dessutom känner till deras hemlighet: att de är [ ]. Det borde inte vara något problem, Shiro besegrade världens bästa schackdator (som sedan 1997 var bättre än schackvärldsmästaren) tjugo gånger på raken innan hon tröttnade på schack. De vinner, men det var det tuffaste schackparti som de någonsin spelat.
Den okände presenterar sig som Tet, en gud över en annan värld där allt styrs av spel. Han undrar om de vill komma över till hans värld, Disband, och spela. Givetvis tackar de ja.

Disband är en värld med sexton intelligenta raser (människor (imanity), änglar (flügel), furries (warbeasts), alver, dhampirer,...), där varje ras representeras av en schackpjäs. För länge sedan utkämpade gudarna ett krig mot varandra. Alla utom en slogs och förgjorde varandra. När striden var över var det bara spel-guden som inte deltagit i striderna kvar: Tet.
Tet förbjöd krig och mord, istället skulle allt avgöras genom spel. Ett rån går numera till så att man utmanar någon på ett spel och om man vinner tar man alla dennes pengar. Vill man bli kung utmanar man kungen på ett spel om tronen. En utmärkt plan för att skapa utopia, om det inte var för ett litet problem: människan är den ras som är sämst på spel och håller på att förvandlas till en slav-ras till de övriga. Det här är anledningen till att Tet fört över Sora och Shiro från vår värld till hans. Han lovar dessutom att om de lyckas besegra alla sexton raserna får de utmana honom om titeln som gud över världen Disband.
Sora kan sägas vara huvudpersonen och hans mål är att bli av med oskulden, därför samlar han ihop ett "harem" med vackra kvinnor som han spionerar på när de badar (att besegra gud är bara sekundärt och anses inte ens vara ett problem, bara ett kul sidoprojekt). Syskonen utmanar t.ex. furry-rasen först bara för att han tycker att furries är sexiga.

Omdöme
Vi börjar med den dåliga biten: det här är ecchi, det är alltså mycket naket och fokusering på tuttar och trosor. Det är också en "teaser"-serie, d.v.s. det blir bara 12 avsnitt och tycker man att den är bra får man fortsätta att läsa mangan för att veta vad som händer (har någon ett bättre namn än teaser-serie får ni gärna nämna det).

Så det som är bra: det här är en fruktansvärt vackert tecknad serie där varje avsnitt drar in en i världen mer och mer.
Till skillnad från andra "dataspels"-anime (som Sword Art Online, Log Horizon,...) handlar detta om hur syskonen överlistar sina motståndare i olika spel. Varje avsnitt är som ett Sherlock Holmskt spelproblem. De som tycker om Sherlock Holmes för hans knivskarpa och övermänskliga intellekt kommer antagligen att älska den här serien.

Här är ett klipp där de utmanar ängeln Jibril i ett spel som heter Shiritori (den andra kvinnan är Stephanie Dola, en människa som de redan besegrat i spel ett dussin gånger och som därför var tvungen att klä ut sig till hund). Shiritori är ett spel där man genom ord lägger till och tar bort saker i världen och man vinner när motståndaren inte kan säga något nytt inom 30 sekunder (ett spel värdigt änglar) - ni som läst Sandman och kommer ihåg avsnittet när han besöker helvetet och utmanar Choronzon i spelet Reality vet vad som väntar.


Betyg
"No Game No Life", tillsammans med "Is It Wrong to Try to Pick Up Girls in a Dungeon?", är de två bästa anime-serierna som kommit under 2015.
Trots all onödig ecchi och trots att animen tar slut för tidigt efter bara 12 avsnitt, ger jag serien betyget: 8/10.
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,185
Krille;n68480 said:
Jag återupptäckte Tenchi Muyo! igen.

Den äger fortfarande.
Ryoko är min favoritkaraktär, synd bara att tenshi är så platt
 
Top