Nekromanti Jag SKA skriva ett äventyr - men var?

Kraetyz

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
352
Jag SKA. Jag VILL. Jag tror inte jag KAN. Jag har inga idéer. Så den här tråden får bli ett jävligt simpelt försök att få inspiration.
VAR ska äventyret utspela sig? Ge mig ett av Mundanas land (helst något som det finns en bok eller i alla fall en artikel om), och lite argument för varför just det landet är awesome att spela Eon i. Alternativt gör ett argument för att inte spela i något land. Typ pirater eller utforskningsexpedition bortom kända Mundana. Bara du kan övertyga mig att platsen är awesome.

Icke tillåtet svar:
Thalamur. Thalamur är världens bästa land, är fantastiskt och vackert och underbart och jag älskar det. Jag älskar det såpass mycket att om jag skriver ett äventyr till Thalamur kommer jag grotta ner mig såpass mycket i det att jag aldrig blir klar. Det är inte okej. Det måste gå att skriva ett äventyr och vara nöjd med det.

Så. Hjälp mig.
 

Nirbulas

Veteran
Joined
8 May 2011
Messages
148
Drunok eller Cermira är två länder som är ganska nära varandra som jag hade velat se mer material om. Närheten till Mitheraskogen gör ju att det blir lätt att använda skugglandsfolk eller försvunna regenter som har anslutit sig till skugglandshov och kanske får för sig att på något sätt åter involvera sig i sitt gamla rikes angelägenheter. Dessutom är ju Cermira coolt eftersom det finns ett tiraktempel på en ö utanför huvudstaden, och det innebär ju att det går att slänga in Frakk-tiraker.

I Drunoks fall behöver ju antalet riddare i riket uppdateras och jag hade tyckt det var kul att se ett magikerskrå i riket i likhet med Damarien, eller åtminstone färgstarka magikerindivider som rollpersoner kan interagera med. Här hade äventyrsingredienser kanske kunnat vara ett möjligt krig med det stora jargiska kejsardömet, en demonisk artefakt i ruinstaden Ramdor som olika fraktioner vill åt och kanske en ny inriktning av Daak-kyrkan som har uppstått efter att en särdeles karismatisk predikant har dykt upp.

Det går säkerligen att slänga in en drake i äventyret oavsett vilket land som väljs. Tror inte att något av de nu publicerade äventyren har drakar ännu så det hade nog inte skadat.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,420
Location
Malmö
Skriv i Jargien, specifikt i Absalon. Vem styr staden egentligen, varför regnar det i öknen, varför ligger det en dimma vid Silverbergens fot och vem har egentligen stulit Remulis skor?






PS.
Hjälpte det
 

jensofsweden

Stjärnmagiker
Joined
24 Mar 2014
Messages
380
Location
Birmingham, UK
Någon av de jargiska kolonierna, fast där man spelar som urinvånarna snarare än kolonisatörerna


EDIT: vafan autocorrect "fixade" urinvånare till utensils *hytter med näven*
 

Kraetyz

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
352
Ni hjälper, mina vänner! Jag har tre äventyrsidéer nu: En som jag tänker på med, och två som jag bara är skitnöjd att jag kom att tänka på.

1. Absalon. Någon viktig blir kidnappad, spelarna blir inhyrda att rädda honom. De blir parade med en till person, men tanken är att NPCn (som egentligen inte är affilierad med uppdragsgivaren) ska bli bytesvara mot den kidnappade. Vilket denne inte vet. Så man reser genom öknen för att ta sig till kidnapparna, lär känna guiden, och sedan blir det typ moraliskt dilemma i slutet när man ska byta hen? <- Den kör vi på.

2. Raunisk mandomsrit. Rollpersonerna är unga rauner, och mandomsriten är att ta sig till och bestiga Hornberget, den absolut mest norra namngivna punkten i centrala Mundana.

3. Cermiriska arkeologer. Typ liknande vad historien i Mithera-artikeln ger. Åk in i Cermira och lista ut who in the fan byggde konstiga grejer där inne, eller kanske hitta någon häftigt Colonsk ruin.

Så, nu har man bara en fråga:
Enligt logiken för Eon 4 bör resan genom öknen vara en Utmaning, men det känns svårt att skapa tillräckligt mycket av en personlighet för guide-NPCn under bara en scen. Bör man kanske splitta upp Utmaningarna per dag, eller några få dagar, och sedan köra konversationer under dagarna och kvällarna mellan Utmaningarna som egna scener?
Jag har inte SLat särskilt mycket Eon än.

EDIT: Finns det någon officiell information om Absalon? Jag hittar inget. :(
EDIT2: Är det vettigt att säga att Silverbergens (eller är det Abandabergen???) yttersta spets ligger i öken? Jag har ju ingenting emot att ändra lite geografi för mina egna mål, men officiellt material är ju för det mesta att föredra. Jag vill gärna kunna använda lite av "Tarkas gränstrakter"-grejer från Tarkas-PDFen, om möjligt.
http://helmgast.se/asset/image/Jargien.jpg
Karta for reference.
 

Fahnen

Swordsman
Joined
24 Apr 2003
Messages
459
Kraetyz;n174294 said:
Så, nu har man bara en fråga:
Enligt logiken för Eon 4 bör resan genom öknen vara en Utmaning, men det känns svårt att skapa tillräckligt mycket av en personlighet för guide-NPCn under bara en scen. Bör man kanske splitta upp Utmaningarna per dag, eller några få dagar, och sedan köra konversationer under dagarna och kvällarna mellan Utmaningarna som egna scener?
Jag har inte SLat särskilt mycket Eon än..
Dela upp det på flera skulle jag ha gjort, så spela lite däremellan. Man kan också låta utmaningsslagen vara en indikator på vad som kommer hända. Slår man dåligt så kanske man hamnar i en farlig situation som måste lösas (den valda vägen visade sig vara direkt farlig, vattnet var dåligt, tecken på farliga djur), går fel eller blir sinkade. Sedan behöver man ju inte "straffa" med livsfara utan istället använda felstegen med att lära känna varandra. Samma sak om det går bra då, man kanske hittar något värdefullt eller användbart, hittar en källa med friskt vatten, träffar på en ickefientlig ökeninvånare etc.
 

Kraetyz

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
352
Fahnen;n174311 said:
Dela upp det på flera skulle jag ha gjort, så spela lite däremellan. Man kan också låta utmaningsslagen vara en indikator på vad som kommer hända. Slår man dåligt så kanske man hamnar i en farlig situation som måste lösas (den valda vägen visade sig vara direkt farlig, vattnet var dåligt, tecken på farliga djur), går fel eller blir sinkade. Sedan behöver man ju inte "straffa" med livsfara utan istället använda felstegen med att lära känna varandra. Samma sak om det går bra då, man kanske hittar något värdefullt eller användbart, hittar en källa med friskt vatten, träffar på en ickefientlig ökeninvånare etc.
Det låter som ett bra sätt att hantera det! :)
 

Nirbulas

Veteran
Joined
8 May 2011
Messages
148
Finns en bra artikel om Absalon i Fenix nr 1, 2011! Lite kort dock.
 

Kraetyz

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
352
Tsianphiel;n174369 said:
Bara en tanke - måste det vara så många män? :wink:
Nu tycker du att du är rolig. ;) Givetvis inte. Idén med den kidnappade kommer från en vän jag pratade med och hon defaultade till 'nobleman', så det blev skrivet så. :p Äventyret är ju inte klart än, mycket kan komma att ändras.

Men ja, jag har fått för mig att raunerna kör på mandomsriter och inte femdomsriter (... det låter inte rätt. hm.). Jag kanske har missuppfattat raunernas kultur. If so, may Ymir strike me down.
 

Toman

Warrior
Joined
10 Jun 2011
Messages
266
Location
Bohuslän
Låt RP färdas genom kolonin Lopnor, Muhad och Tarkas, eller till sjöss mot Absalon i jakt efter sina nära och kära som sålts som slavar till jargien.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,420
Location
Malmö
Kraetyz;n174294 said:
Ni hjälper, mina vänner! Jag har tre äventyrsidéer nu: En som jag tänker på med, och två som jag bara är skitnöjd att jag kom att tänka på.

1. Absalon. Någon viktig blir kidnappad, spelarna blir inhyrda att rädda honom. De blir parade med en till person, men tanken är att NPCn (som egentligen inte är affilierad med uppdragsgivaren) ska bli bytesvara mot den kidnappade. Vilket denne inte vet. Så man reser genom öknen för att ta sig till kidnapparna, lär känna guiden, och sedan blir det typ moraliskt dilemma i slutet när man ska byta hen? <- Den kör vi på.


EDIT: Finns det någon officiell information om Absalon? Jag hittar inget. :(
EDIT2: Är det vettigt att säga att Silverbergens (eller är det Abandabergen???) yttersta spets ligger i öken? Jag har ju ingenting emot att ändra lite geografi för mina egna mål, men officiellt material är ju för det mesta att föredra. Jag vill gärna kunna använda lite av "Tarkas gränstrakter"-grejer från Tarkas-PDFen, om möjligt.
http://helmgast.se/asset/image/Jargien.jpg
Karta for reference.
Det man kan väva in här är väl en maktkamp mellan guvenören i Absalon och Rogerrian Londstirm ett snabbt förslag är att det är guvenören som ger rollpersonerna uppdraget och att det är folk hyrda av Londstirm som ligger bakom kidnappningen. Jag tycker absolut att du skall leda ut rollpersonerna i Tarkas här finns ju massa roliga grejer skriva som du kan använda.
 

Kraetyz

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
352
Nirbulas;n174319 said:
Finns en bra artikel om Absalon i Fenix nr 1, 2011! Lite kort dock.
En fem år gammal Fenix. Det lär ju bli lätt att hitta. :D

Swedish Chef;n174464 said:
Det man kan väva in här är väl en maktkamp mellan guvenören i Absalon och Rogerrian Londstirm ett snabbt förslag är att det är guvenören som ger rollpersonerna uppdraget och att det är folk hyrda av Londstirm som ligger bakom kidnappningen. Jag tycker absolut att du skall leda ut rollpersonerna i Tarkas här finns ju massa roliga grejer skriva som du kan använda.
Om man ändå visste vad Londstirm var, haha. :D Fattar konceptet dock, det var något i den stilen jag tänkt mig. Och ja, Tarkas är rätt extrem-awesome. Ökentigrar och demoner? Ja tack.
 

Kraetyz

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
352
Nässe;n174478 said:
Vad ska du ha äventyret till? Din egen spelgrupp eller andras?
Min egen, bara två personer. Första gången vi spelar tillsammans på några år. :) Tänkte slänga ihop något roligt och snabbt för att komma igång.
 

Nirbulas

Veteran
Joined
8 May 2011
Messages
148
Tidningen kostar typ 110 spänn med frakt om du beställer den från fenix hemsida. Om du är intresserad av voodoo och ett äventyr där Ödets spjut dyker upp (går säkerligen att ändra om till en Daak-relik i Absalon) så hade jag rekommenderat den, även om det är dyrt.

Kom på att en drake figurerar i Utmark-äventyret som ingick i spelpaketsboken med, så drakar har dykt upp i officiella äventyr redan. Utmark är kul för lite episka äventyr.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Kraetyz;n174479 said:
Min egen, bara två personer. Första gången vi spelar tillsammans på några år. :) Tänkte slänga ihop något roligt och snabbt för att komma igång.
Sätt rollpersonerna i Tarkas. Rulla på magistormtabellen i Tarkasartikeln i Codex Mundana. Watch chaos ensue.
 

Kraetyz

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
352
Ymir;n174508 said:
Sätt rollpersonerna i Tarkas. Rulla på magistormtabellen i Tarkasartikeln i Codex Mundana. Watch chaos ensue.
Den tabellen har lockat mig sedan dagen PDFen publicerades. Jag KANSKE inte kan låta bli.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Halva Eon forumet har ju under sistone handlat om Tokon.
Kör Tokon för bövelen!

Also...

Kraetyz;n174431 said:
Men ja, jag har fått för mig att raunerna kör på mandomsriter och inte femdomsriter (... det låter inte rätt. hm.). Jag kanske har missuppfattat raunernas kultur. If so, may Ymir strike me down.
Raunerna är ett av de mer sexistiska folkslagen i Eon. Har för mig att det finns exempel på kvinnor som bryter mot normen (typ, stanna i ditt tält och avla barn) men att de blir outcasts.
Då är Tokon bättre, för de är mer eller mindre jämställda!

Sa jag Tokon?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Kraetyz;n174540 said:
Den tabellen har lockat mig sedan dagen PDFen publicerades. Jag KANSKE inte kan låta bli.
du vet att du vill! Första gången jag använde den förföljde rollpersonerna några rövare, då rövarna flyr in i en magistorm. Rollpersonernas gamle, luttrade tarkiske vägvisare tittar upp på den enorma, annalkande ridån av rök, sand, aska och ylande spöken, och ba' "fuck this, I'm outta here". Men rollpersonerna, fromma tempelriddare som de är, litar på Daak, och rider rakt in i kaoset.

Jag slår vad som händer. "58-60; Följet teleporteras till det inre av Dalkhrekni".

Okeeej...det här kommer så totalt sidetracka hela kampanjen, och jag är redan The Lord of Sideplot:itis. Men fuck it! Tabeller är tabeller. Sagt och gjort. Rollpersonerna befinner sig strax i den väldiga stencirkeln i Dalkhreknis hjärta (se Legender & hemligheter).

Sedan slår jag vad som hände rövarna. "58-60; Följet teleporteras till det inre av Dalkhrekni".

...

 
Top