Nekromanti Jag recenserar alla äventyr på Scenariobiblioteket!

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,381
Jag tänker helt enkelt läsa igenom alla äventyr på Scenariobiblioteket (http://www.scenariobiblioteket.se) och recensera dem. Om jag är osäker på ett äventyrs kvalitet och känner att det behöver test spelas kommer jag göra det. Nu börjar vi!


Scenario: Vinterskogens Hemlighet
Till: Drakar och demoner
Författare: Magnus Seter

Det här scenariot är det första äventyret till sjätteupplagan av Drakar och Demoner och på många sätt är det precis vad man väntar sig från ett Drakar och Demoner äventyr. Det finns en lång och invecklad bakgrund med flera lager av historia som har format äventyrsplatsen, det finns ett kraftigt fokus på stämning, det finns direkta uppmaningar att fokusera på rollspelande över strid (och extra regler som tillexempel gör det svårare att slåss i snö som stärker det) och det finns en övergripande gåta för äventyrarna att finna.

Äventyret handlar om en skog där det varit vinter i fem år och inte blir vår. Karaktärerna kommer till skogen och måste lösa gåtan med varför det är så, vilket inte är det lättaste. För i skogen finns också en hel uppsättning spelledarpersoner, troll, häxor, älvor och halv-gudar skapade med uråldrig magi. Att lista ut vems fel hela grejen är blir nog svårare än man kan tro och sedan måste man lösa det hela också.

Äventyret har många referenser och populärkulturella nickningar som jag gillar. Att en sektion tillexempel heter Flickan och Kråkan är ganska coolt och hjälper till att sätta stämningen. Äventyret låter också spelarna göra vad de vill men visar konsekvenserna. Vill du lämna den lilla flickan ensam i trollskogen? Då blir hon äten av vargar och du kommer få se resultatet, din fega skurk!

Boken förutsätter sällan att spelare ska göra något särskilt och ger ofta förslag på hur spelledaren kan reagera på olika handlingar.

Det värsta med äventyret är hur erfarenhetspoäng delas ut. Här kan spelare få avdrag för att de gjort "idiot grejer" eller för att de "förstört sagostämningen" vilket inte bara är orättvist men känns som ett resultat av dåligt spelledande om det händer.

Det blir inte bättre än så här när det kommer till Drakar och Demoner men jag drar en halv poäng för erfarenhets systemet och en halv poäng till för att scenariot så hårt driver på för att få en stämning som hade uppståt ändå och därför tar bort vissa val för spelarna. 4 av 5.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,381
Scenariot: Julefrid
Författare: Robert Jonsson
Till: Bortom: Lögnens slöja

En bakgrund som innehåller de osaliga andarna från uråldriga utomjordingar, onda företag, schamaner, galen vetenskap och tempel av kött resulterar att i en mordisk jultomte jagar en familj (spelarkaraktärerna) i en liten amerikansk stad i bästa slasher stil.

Så jag älskar idéerna här. Slasher tomten är amazing, att bakgrunden är så extremt konstig är great. Att tomten sliter folk i bitar och bygger ett hus av deras kött är fantastiskt... men resten är inte lika bra.

Det finns ingen anledning att äventyret utspelar sig i USA. Namnen (som hotel Vilan) funkar inte. Skämten och referenserna i kapitel uppdelningen funkar inte eftersom de är svenska referenser och samtidigt blir det skumt med konstiga små referenser om amerikansk kultur.

Det är väldigt rälsat på ett tråkigt sätt. Och i ett äventyr som kan börja med att tomten sliter en spelarkaraktär i stycken är det inte bra. Äventyret gör också logiska hopp som inte funkar. Vi får en färdig familj (som är okej skriven) som är väldigt normal... och sedan vill äventyret att jag tar den strikta familjefadern jag spelar och går bärsärka gång på monster tomten? Nah... tveksamt. Hade det här varit ett äventyr till Werewolf the Apocalypse hade det fungerat mycket bättre.

NPC:erna och de färdiga karaktärerna är helt okej, men inget speciellt.

Jag ger äventyret 3 av 5 poäng. Men med en sämre estetik och en mindre rolig grund ide hade det här varit en 2:a. Med det sagt hade jag kastat mig över stt få spela i det här scenariot baserat på pitchen och på hur jäkla snygg framsidan är.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,381
Scenariot: Den femte kolonnen
Till: Bortom: Lögnens slöja
Författare: Robert Jonsson

Spelarkaraktärerna är medlemmar av en konspiration i en konspiration relaterad till det övernaturliga. De tar sig till en avlägsen stad i Alaska på jakt efter en Kurtz liknande karaktär av anti-kristliga proportioner. När de anländer till den lilla staden finner de plötsligt att de stigit rakt in i ett helvete av dubbla meningar, övernaturliga konspirationer och fasa. Det är så, så, så mycket konspirationer, ledtrådar, övernaturliga fasor och mysterium som kastas mot karaktärerna och tvingar dem att hantera det hela.

Det här är superbra! Det är Hearth of Darkness + Mountains of Madness + Hellraiser. Handlingen är bra, spelstilen är cool, karaktärerna är taighta och härliga och creepy, metafysiken är cool och konstig, monsterna är badass och läskiga och bilderna freaks me out! Enda kritiken är att du måste plugga in allt det här för att kunna spelleda äventyret, men det är verkligen värt det!

5 av 5! Ladda ner det NU!
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Efter som Scenariobiblioteket och God45 är två av mina favoritgrejer med den svenska delen av rollspelsinternet ser jag den här tråden som årets julklapp.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,381
Scenario: Den fjärde kolonnen
Till: Bortom: Lögnens Slöja
Författare: Robert Jonsson och John A. Jonsson.

Jag är väldigt imponerad. Det här scenariot tar en macguffin och sedan väver det in fyra spelarkaraktärer, en magisk seriemördare, magiska advokater, fanatiska siare, onda böcker och flera sidospår.

Handoutsen är äkta (!) ockulta böcker, scenariot har en struktur där varje spelare spelar flera karaktärer och förslag på att använda lukt och smak för att förstärka spelupplevelsen. Det är enormt ambitiöst och det är verkligen skrivit för att maximera inlevelsen för spelargruppen.

Kampanjen har ett politiskt/socialt tema kring homosexualitet som det trycks väldigt hårt på och detta görs på ett bra och effektivt sätt. Clive Barker inspirationen är tung här och det är en bra sak. Ska jag sätta på mig akademiker glasögonen har jag frågor om hur BDSM framställs men det är tråkiga glasögon och utan dem är det här kinky och bra. Det är dock, som scenariot själv är väldigt tydligt med, inte för alla. Och har du svårt för sexuellt explicita teman bör du inte spela det här.

Problemet kampanjen har är att den försöker bita över väldigt mycket och strukturen gör kampanjen lite styltig för spelarna. Men det är priset av ambition och nytänkande. 4 av 5, jag hade lätt spelledit det här.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,381
Scenario: Kräftfeber
Till: Bortom: Lögnens slöja
Författare: Robert Jonsson

Oh my god. Okej, så är du någon som spelar med mig ibland får du inte läsa vidare för jag tänker spelleda det här scenariot när jag får chansen.

Det här scenariot handlar om en ondskefull Voodoo gud i form av ett svart träd som impregnerar en kvinna med levande cancer och ett barn som del av en ohelig pakt. Man ger sig ut i ett fruktansvärt träsk efter vad man tror är en cancersjuk kvinna men som egentligen är fylld med något annat... det är också uttalat en tragedi och igen ser vi att de färdiggjorda karaktärerna har mörka hemligheter och agendor som vissa vet om och andra inte.

Jag har svårt att se hur scenariot kan fungera med andra karaktärer än de färdigskrivna fastän scenariot säger att det är möjligt. Men det är inget problem när karaktärerna är så här välskrivna.

När man kommer ut i träsket så skiner scenariot som en sol. Alla händelserna är jätte, jättebra. Men listan över alla möjliga frågor man kan fråga en NPC och stämningsfulla svar är rent geni och måste varit ett helvete att skriva.

NPC:erna är överlag jättebra och konsten är äcklig och stämningsfull.

4 av 5, ett nästan perfekt äckelskräck scenario. Det är lite för rälsat för att vara en 5:a men det är den enda negativa kritiken jag har.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
MODERERING

Fint initiativ, men jag flyttar tråden till "Nyheter! Recensioner! Promotion!"
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,381
Gurgeh;n266320 said:
MODERERING

Fint initiativ, men jag flyttar tråden till "Nyheter! Recensioner! Promotion!"
Ledsen om jag lade den fel, var osäker på var den skulle vara. Tack för flytten :)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,381
Scenario: Som man sår...
Till: Bortom: Lögnens Slöja
Författare: Robert Jonsson

Så jag är en kräsen och gnällig spelare. Och där är några saker jag hatar. Jag avskyr "ni har tappat minnet och vet inte vem ni är" scenarion. Jag hatar rälsade äventyr. Och jag har mycket lite över för "Här var en twist!" Scenarion. Och "Som man sår..." är alla de sakerna.

Men det är den bästa versionen av ett sådan scenario.

Sure, du har tappat minnet. Men det är det minst konstiga i ett scenario som 20 sekunder in har dig talandes med Asmodeus själv, som innehåller odödliga seriemördare som staten inte kan avrätta och CIA bunkrar. Det är nuts, det är kul, det är snabbt och det är kreativt.

Scenariot vet också att det är rälsat och ger dig råd om hur man rälsar så bra som möjligt och hur man döljer att man gör det. Som jag inte vill göra... men vill man är det bra råd.

Och så twisterna... som är bra! Och flera och luriga men inte orättvisa. Och som har flera villospår.

Så, är det här vad det sätter ut för att vara? Ja! Är det en väldigt bra version av det som är väll utförd? Ja! Är det min grej? Nej. Men är det här din grej är det en höjdare. 3 av 5.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,381
Scenariot: Tårarnas Bägare
Till: Bortom: Lögnens Slöja
Författare: Robert Jonsson

Det här är sista Bortom scenariot på ett tag och efter detta går vi tillbaks till fantasy. Men innan vi lämnar Bortom och innan vi ens börjar den här recensionen vill jag säga följande. Robert Jonsson, din estetik är aktivt fientlig mot skönhet. Den är äcklig och köttig och får det att krypa i skinnet på mig. Du är en estetisk terrorist och sakerna du designat har fått mig att vilja ta en dusch efter jag läst dem. Det är briljant och du är ett geni. Det är en genre av skräck som jag bara sett på film tidigare och som litteratur har svårt att fånga. Men du sätter 10 poängarna stämningsmässigt och får det att se lätt ut.

Tårarnas bägare är lätt att göra en Elevator pitch på, det är Evil Dead! På en söderhavs ö. Med en rad twister, och när spelarkaraktärer dör får de spela vidare som super zombier! Och det är verkligen ett kul scenario. Problemet är att scenariot vill sätta ett fokus på mänsklig godhet, uppoffring och förlåtelse. Och jag tycker det mest känns påspikat i efterhand.

Men det här är ändå ett köttigt, spännande och överraskande äventyr med starka filmiska förlagor.

3 av 5. Och en stark 3:a.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,308
Location
Göteborg
God45;n266280 said:
Jag tänker helt enkelt läsa igenom alla äventyr på Scenariobiblioteket (http://www.scenariobiblioteket.se) och recensera dem. Om jag är osäker på ett äventyrs kvalitet och känner att det behöver test spelas kommer jag göra det. Nu börjar vi!
Så efter några kommentarer som egentligen handlar om andra saker (och jag hoppas den deltråden bryts ut) så vill jag bara säga att: Wow! Det här är tråden jag inte visste att jag längtade efter och antagligen det bästa som kunde hända scenariobanken (möjligtvis näst efter att hitta en sociala medier expert som vill jobba med oss).

Jag ser verkligen fram emot recensionerna. Tycker du att det är ok att diskutera recensionerna/äventyren i den här tråden också eller ska vi hålla den fritt från diskussioner eftersom den ligger i promotionforumet?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,180
Kul att du God45 tar dig tid att läsa. Nu blir man ju sugen på att slänga upp ett :)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,381
Björn den gode;n266385 said:
Så efter några kommentarer som egentligen handlar om andra saker (och jag hoppas den deltråden bryts ut) så vill jag bara säga att: Wow! Det här är tråden jag inte visste att jag längtade efter och antagligen det bästa som kunde hända scenariobanken (möjligtvis näst efter att hitta en sociala medier expert som vill jobba med oss).

Jag ser verkligen fram emot recensionerna. Tycker du att det är ok att diskutera recensionerna/äventyren i den här tråden också eller ska vi hålla den fritt från diskussioner eftersom den ligger i promotionforumet?
Klart man kan diskutera äventyren och recensionerna tycker jag :) Det är ju kul om någon har andra åsikter eller märkt andra saker i dem :)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,381
Scenario: Faller Snö Växer Sten
Till: Västmark
Författare: Krister Sundelin

Suck... jag skulle vilja vara positiv rakt igenom den här tråden :( Men det går inte fullt ut. Jag är inte jätte glad i det här scenariot tyvärr.

Till att börja med är scenariot så ologiskt och opedagogiskt upplagd att det är svårt att läsa eller använda för att spelleda. Sedan är det skrivet med den där pekpinne och mästrande rösten som karaktäriserar en viss sorts svenska rollspel vilket gör mig lite obekväm. För det tredje är scenariot en röra av pixelbitchande och att spelledaren ska "ge" spelarna saker eftersom annars går inget vidare till nästa grej. Det här är tyvärr inget bra scenario alls.

Karaktärerna i det här spelet är en grupp unga kvinnor i en grisodlar fantasy by (scenariot, och spelet, hävdar att det inte är fantasy men det är inte sant vad jag kan se). De får tre alternativ i det här scenariot när en dålig situation drabbar deras by, nämligen att vinteralver ingen utom karaktärerna kan se förbannar byn. De kan navelskåda och ångest rollspela tills de dör, problemlösa och bli rälsade eller fly och... bli jagade? Det är inte det mest spännande alternativet att fly men du får i alla fall uppleva att en grupp adelsmän mansplainar att det här inte är fantasy och att alver inte finns på dig.

Det här är verkligen allt jag inte gillar i fantasy rollspel, men det är inte heller bra utfört för att vara rälsad semi-realistiskt stämningsbaserad grisodlar fantasy.... 2 av 5, men det blev bara så högt för att det finns lite kul idéer här och där och det är ganska unikt.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,381
Scenario: All about love
Till: Skymningshem Andra Imperiet
Författare: Krister Sundelin

DET ÄR HAREM-MANGA JETPLAN OCH SCI-FI BLANDAT MED FANTASY MED RYMDPIRATER, RYMDPRINSAR ATT LIGGA MED OCH ASTROIDBASER!!!!!

4 AV 5


(Det är en awesome pvp dating sim i rymd fantasy miljö där miljön inte är så viktigt. Det är lite kort vilket är varför det får 4 poäng istället för 5. Men å andra sidan följer alla reglerna du behöver med. Spela en rymdkrigar prästinna och plocka prinsen före de andra nu!)
 
Top