Jag kan inte se spelvärlden för alla träd!

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Detaljer är problemet. Ha stora svepande grejer och skrik detaljer när de kommer upp om ens då. Folk som vill ha detaljer i förväg är en del av problemet.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Vill du veta hur du gör en spelvärld? Vampire.

Det är nutid fast det suger till och med mer än på riktigt. Den finns vampyrer som ingen känner till. Här är sju smaker av vampyrer. Du har sett alla av dem i en vampyrfilm. Vi har den heta vampyren, splatter vampyren, 50 shades vampyren, trollkarls vampyren och Werewolf vampyren, fula vampyren och galna vampyren. Vampyrer funkar som på film. KÖR!!!

Sedan finns det 100 böcker med djupt, djupt, fuktig och djupt världsbyggande. Som du inte behöver. Jag kan prata om enskilda canon NPC:ers backstory i typ en timme. Men du behöver ingen av den skiten.
Mmm, tack, men nej tack. För mig är det motsatsen.

"Ok, tänkt dig att ni spelar vampyrer i en noir-version i vår verklighet? OK, skit nu i det och titta istället på de här påklistrade menyn av sju förpaketerade koncept. Din RP kommer inte ha något att göra med temat "att spela vampyr i en skitig verklighet" utan allt kommer att relatera till de här helt parallel klankoncepten."

Visst, jag förstår att det är tydligt. Betyder inte att det är bra.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Jag skulle nog snarare se det utifrån positiva och negativa koncept. Jag tror spelare har stor kapacitet att svälja många positiva koncept.

- Det finns jättespindlar som man kan rida på.
- Det finns coola karavanserajer där man kan köpa unika varor.
- Dvärgar har flygmaskiner.

Är enklare att komma ihåg än:

- Det finns inga hästar.
- Det finns inga värdshus.
- Dvärgar pratar inte med skottsk (norrländsk?) brytning
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Är du inte en fantastisk författare så behöver du kanske ta lite genvägar. Exempelvis behöver du inte beskriva _allt_ Välj ut några tydliga exempel och presentera dem. Och kom ihåg att inte allt måste ske i skrift! Du behöver inte skriva att kvinnor kan vara fighters i din setting, det räcker att du bara har en stor cool bild på en kvinna i fullplåtrustning med ett tvåhandssvärd över axeln och kanske en bildtext som säger "Kapen Irinia Kimathi, befälhavare över 7:e kompaniet". Det behövs egentligen inget mer. Vi vet nu att kvinnor tillåts vara soldater, uppnå kaptensgrad åtminstånde, och kan leda trupper i strid.

Samma sak med exempelvis ett karavanseraj. Du kan skriva en kort text om att det finns sådana utspridda längst med alla stora handelsvägar för att resenärer ska kunna övernatta säkert. Sen har du en bild på "ett typiskt karavanseraj" som visar vad ett karavanseraj egentligen är.

Så vill du göra en hel setting som faktiskt bryter mot tråkiga fördommar, fokusera på de du tycker är de allra viktigaste (eller helt enklet coolaste) exemplen (Säg 3 stycken) och beskriv dessa detaljerat, med både text och bilder. Förklara varför saker är på det sättet. De är menade att få folk att börja tänka i rätt banor.

Därefter kan du nämna ytterligare en bunt exempel lite mer i förbifarten. Antingen bara genom en bild, som exemplet Irinia. Eller några korta meningar, utan att egentligen förklara den bakomliggande tanken.
Håller med om det här till 100%. Show dont tell, förstås, men också en bild säger mer än tusen ord. System matters, visst, men fluff och bilder matters med. Det går att göra rätt mycket med små medel och specifika signaler.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Välj ut några tydliga exempel och presentera dem.
Det där tycker jag är en ypperlig metod. En punktlista, säg en halv till en sida, med de utmärkande dragen för spelvärlden är guld värd.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Det där tycker jag är en ypperlig metod. En punktlista, säg en halv till en sida, med de utmärkande dragen för spelvärlden är guld värd.
Ett exempel på info overload är många Pathfinder-äventyr som ofta är så fulla med ord och beskrivningar och specifika händelser att man aldrig hittar vad man ska när man letar.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Det där tycker jag är en ypperlig metod. En punktlista, säg en halv till en sida, med de utmärkande dragen för spelvärlden är guld värd.
Punktlistor är sjukt underskattat. Jag får ofta läsa igenom rollspel (Eller kanske främst äventyr och göra mina egna punktlistor. Först därefter kan jag börja sätta mig in i äventyret på allvar.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Vill du veta hur du gör en spelvärld? Vampire.

Det är nutid fast det suger till och med mer än på riktigt. Den finns vampyrer som ingen känner till. Här är sju smaker av vampyrer. Du har sett alla av dem i en vampyrfilm. Vi har den heta vampyren, splatter vampyren, 50 shades vampyren, trollkarls vampyren och Werewolf vampyren, fula vampyren och galna vampyren. Vampyrer funkar som på film. KÖR!!!
Nja, jag vet inte du. Det tog mig bokstavligen 20 år av rollspelande att lära mig spelleda Vampire. Spelet funkar mycket dåligt för vanligt questande och upptäckande, de två standard-plotterna i rollspel, och innehåller mycket lite instruktioner om hur det egentligen ska spelas och hur man kan bygga bra kampanjer i det. Faktum är, jag är beredd att hävda att Vampire är det mest svår-spelledda av alla stora mainstreamrollspel på marknaden. Det finns inget annat stort mainstreamrollspel där settingen är så konsekvenstung och politiskt invecklad, och där det är så svårt att få till en casual fight.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Nja, jag vet inte du. Det tog mig bokstavligen 20 år av rollspelande att lära mig spelleda Vampire. Spelet funkar mycket dåligt för vanligt questande och upptäckande, de två standard-plotterna i rollspel, och innehåller mycket lite instruktioner om hur det egentligen ska spelas och hur man kan bygga bra kampanjer i det. Faktum är, jag är beredd att hävda att Vampire är det mest svår-spelledda av alla stora mainstreamrollspel på marknaden. Det finns inget annat stort mainstreamrollspel där settingen är så konsekvenstung och politiskt invecklad, och där det är så svårt att få till en casual fight.
Om man är en rollspelare vill säga. Och det var ju Vampires styrka; det lockade folk som inte redan var inne i hobbyn och de brydde sig inte alls om quester. De ville spela goth vamps!
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Oroa er inte. White Wolf gav just tillbaka kontrollen över spelet till Justin Achilli som planerade och genomförde Gehenna, och nedläggningen av historiens näst mest framgångsrika rollspel, senast han var ansvarig. Så spelet finns nog inte så mycket längre till i alla fall.
 
Top