Jag kan inte se spelvärlden för alla träd!

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,420
Istället för att gå OT i tråden om könsroller skapar jag en ny tråd. Könsroller har iofs för mig varit lite av en inkörsport för mig för att tänka på sådant här, eftersom det är så grundläggande koncept. Men jag tror problematiken är mycket bredare: spelarnas - och spelledarens! - "glasögon" eller förutfattade föreställningar.

Allt spelande bygger på förutfattade föreställningar om hur spelvärlden fungerar. Detta kan vara allt från att grundläggande fyskaliska lagar gäller, till vad som finns i ett värdshus, att folk bor i byar med butiker etc. Så allt från grundläggande premisser som gör att vi känner igen den som en fungerande värld till väldigt specifika kulturella föreställningar som vi färgats av från vår egen framtid och från den litteratur, med sin rötter i 1800-talets medeltidsvurm - som fantasy bygger på.

Så för mig är det här både ofrånkomligt och problematiskt. För vi vill ju bygga egna världar! Även en ganska mainstream fantasyvärld vill ha unika drag som ger den verkshöjd. Samtidigt bör man vara försiktig med vad man kräver av sina läsare och spelare. Olika spel har olika ansats och olika läsarskaror, men jag tror att även för de mest ambitiösa spel är det lätt att folk tappar koncentrationen och fokuset, och falller tillbaka på etablerade troper.

Hur ser ni på den här balansgången?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Som jag ser det är den stora vinsten med att ta hänsyn till allt det här när man skriver rollspelet inte att man "justerar" spelares åsikter i sånna här frågor, utan att man gör spelet välkommnande även för de som inte är vita, heterosexuella cismän.

Jag har hört flera exempel från folk som tittat i rollspel som aktivt arbetat med det här som sagt "åh, äntligen ett rollspel där jag får spela mig själv!". För man ska inte underskatta den önskan hos folk. Kanske inte exakt en själv, med alla brister, utan en mer intressant och kapabel version. Men fortfarande baserad på sig själv.

Jag menar, jag vet inte hur många karaktärer jag gjort som alla varit vita män. Väldigt få som inte varit det. Jag misstänker att det inte är helt olika från hur många andra funderar.

Så grupperna som redan har sunkiga värderingar kommer säkert fortsätta ha dem. Målet är att få in nya spelare och grupper som inte har det.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
För nio år sedan så gjorde några av oss en setting här på forumet. Det var tänkt att man skulle börja med en närmare blank slate än man har i vår värld och sedan kanske lägga in fördomar igen om de passade snarare än att bara defaulta på det. En av de första sakerna vi funderade på var religion. Det blev någon slags förfädersdyrkan istället för "I can't believe it's not christianity". Således fick vi en ganska aggressivt jämställd kultur med komplicerade familjestrukturer som utgick ifrån att eftersom barn var lika med förfädernas fortsätta odödlighet så var att äktenskap och relationer producerade barn mycket viktigt i samhället. Således blev samkönade relationer per default ogillade av makten trotts att det inte var en default vi hade utan bara effekten av vad vi byggt. Små barn och riktigt gamla personer ansågs vara närmare förfäderna och respekterades således mest, emedan tonåringar ansågs vara helt värdelösa, vilket är nästan raka motsatsen till det ungdomsdyrkande samhälle vi har idag. Vi mot dom-tänket mellan de man delade förfäder med var i princip totalt och således var alla som inte var ifrån kulturen per default mindre värda så rasism var utbredd och vanligt förekommande men eftersom samhället var uppbyggt kring handel och sjöfart var det inget som hindrade att man hade med andra kulturer att göra utan bara något som gjorde kulturen inbyggt självisk i sina motivationer.

Att ta några idéer kring kultur och fördomar gav en intressant setting som definitivt var full av äckliga fördomar som även finns i vår värld men som också saknade en del fördomar som är allmängiltiga här. Jag tror att det var ett bra bygge och någon gång skulle jag gärna göra ett nytt med andra kulturella grundförutsättningar och se hur det blir. Eftersom jag inte ser människan från innan upplysningen som någon som är trolig att den är helt fördomsfri så kommer nästan garanterat någon form av fördomar att existera i alla kulturer som innehåller människor och är designade av mig dock.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,420
Så grupperna som redan har sunkiga värderingar kommer säkert fortsätta ha dem. Målet är att få in nya spelare och grupper som inte har det.
Det här är en jätteviktig, och grundläggande poäng.

Men jag resonerar nog egentligen mer allmänt om världsbyggande, och inte nödvändigtvis från ett inklusivitetsperspektiv (även om det var min inkörsport).

Jag tänker mer att försöka tänka och forma vad som finns runt spelgruppen. Ett sätt att göra spelvärlden levande bortom spelarnas förutfattade uppfatning om genren. Om man vill berätta något mer än om riddare, värdshus och troll, eller vill göra sina riddare, värdshus och troll annorlunda.

Ett exempel är vad jag försökte göra med Halls i Barbarians of the Dark ages. Det finns inga byar, du kan inte ta in på ett värdshus eller köpa mat på en krog. Vill du sova torrt och äta gott måste du söka gunst hos en Lord. Och där har du hela spelet.

Lite mindre dramatiskt är vårt försök att skifta från Värdshus till Karavanserajer i Kopparhavets hjältar. Vilket ger en likartad men lite annorlunda social mötesplats (mer fokus på resande) som också är ordningsmakt och innehåller äventyrarvänliga butiker.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Tills jag har en spelgrupp som är villig att sätta sig in i saker innan spel (läsa texter, köra workshops som vissa lajvare verkar göra, osv) så brukar jag välja att köra något av dess.

* Våran värld och nutid, alternativt att det även finns en dold värld rollpersonerna just blivit introducerade till eller snart blir introducerade till.

* Strangers in a strange land. Rollpersonerna kommer från någonstans som är kända för spelarna, men på något sätt transporterats till settingen.

* Spelar i kända IPn, som t.ex. Star Wars.

* Spelarna kommer från en isolerad bonnhåla, och därmed mest bara behöver lite information för att förstå hur deras hemby funkade.

Sedan undviker jag helst standardfantasy av flera anledningar i vilket fall.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,420
Karavanseraj är en utmärkt miljö att spela kring. Borg, värdshus och marknad i ett.
Visst är det :) Vi introducerar det i Grundboken men funderar på att bygga vidare i kommande material. Till exempel med slumptabeller för a) fasta butiker (främst allt-i-allo butiker för resande) och b) resande handelsmän som säljer varor. Rent av ha ett gäng legendariska hantverkare som reser från karavanseraj till karavanseraj och som man kan stöta på om man har tur.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Visst är det :) Vi introducerar det i Grundboken men funderar på att bygga vidare i kommande material. Till exempel med slumptabeller för a) fast butiker (främst allt-i-allo butiker för resande) och b) resande handelsmän som säljer varor. Rent av ha ett gäng legendariska hantverkare som reser från Karavanseraj til Karavanseraj och som man kan stöta på om man har tur.
Som en person som har haft min egen version av Calimport och Calimshan (en lite vagt odefinierad blandning av andalusien, persien, turkiet och arabien i ett) som en av mina defaultsettings i många år nu skulle jag verkligen uppskatta sådana tabeller.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
Som en person som har haft min egen version av Calimport och Calimshan (en lite vagt odefinierad blandning av andalusien, persien, turkiet och arabien i ett) som en av mina defaultsettings i många år nu skulle jag verkligen uppskatta sådana tabeller.
Jag har någon slags kinesisk-persisk-mongolsk setting i huvudet och skulle också verkligen uppskatta sådana tabeller.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
En av sakerna som både kan anknyta till grundämnet i det att det ger en känsla av vilken sorts setting man är i och hur dagligt liv ser ut och återfinnas i tabellform är tabeller/listor fulla med rykten man kan plocka upp. De bör vara minst mestadels skvaller och inte "den stora skatten finns där borta". Detta gör settingen mer levande, gör det lättare att illustrera hur folk tänker och kan ibland ge intressanta äventyrsuppslag baserade på att "Johansson ligger med Bodhilda, undrar om hennes mor matriarken verkligen uppskattar det? Tänk om hon skickar mördare efter honom nu när ryktet kommit ut?"
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,420
En av sakerna som både kan anknyta till grundämnet i det att det ger en känsla av vilken sorts setting man är i och hur dagligt liv ser ut och återfinnas i tabellform är tabeller/listor fulla med rykten man kan plocka upp. De bör vara minst mestadels skvaller och inte "den stora skatten finns där borta". Detta gör settingen mer levande, gör det lättare att illustrera hur folk tänker och kan ibland ge intressanta äventyrsuppslag baserade på att "Johansson ligger med Bodhilda, undrar om hennes mor matriarken verkligen uppskattar det? Tänk om hon skickar mördare efter honom nu när ryktet kommit ut?"
Håller 100% med det här. Det är ett utmärkt sätt att ge både spelvärlds- och lokalkänsla. Det viktiga är att det inte bara är fluff utan, som du säger, tydliga äventyrskrokar. Även om det inte är rykten om den stora skatten så bör de ge något RP kan agera på. Annars är risken att det blir bakgrundsbrus.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Vi tar gärna input och idéer från er båda när det beger sig :)

Inget vi börjat skriva än, så vi får se hur Kopparhavsspecifikt det blir.
Jag som tänkt sno idéer från dig. Ska jag behöva göra jobbet själv? *gnäller som ett barn*

Men ja lite mer på allvar. Jag har en massa gamla tabeller som jag använt i andra settings. Har ingen för caravanserai/bazaar dock.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Håller 100% med det här. Det är ett utmärkt sätt att ge både spelvärlds- och lokalkänsla. Det viktiga är att det inte bara är fluff utan, som du säger, tydliga äventyrskrokar. Även om det inte är rykten om den stora skatten så bör de ge något RP kan agera på. Annars är risken att det blir bakgrundsbrus.
Min erfarenhet är att det bör vara ungefär 1/3 bakgrundsbrus, 1/3 drama som man kan blanda sig i och 1/3 riktiga krokar. Bakgrundsbruset behövs för att få känslan av att stället inte bara centrerar runt dig. Att sultanen är missnöjd med sin sons senaste ekivoka poesirecitation är inget som RP förmodligen kan göra något med men det säger något om sultanen och dennes son som kanske kan komma in senare och det ger en känsla av att det händer annat i världen än bara det RP går igenom.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Men jag resonerar nog egentligen mer allmänt om världsbyggande, och inte nödvändigtvis från ett inklusivitetsperspektiv (även om det var min inkörsport).
Well... först och främst tycker jag världsbygget även det är väldigt viktigt för inklusiviteten. Trots det som sades i andra tråden så är det verkligen inte alla som vill spela normbrytare och snöflingor. En del av oss är fullkomligt nöjda att följa normerna, vi vill bara att de normerna tillåter oss att spela oss själva... (vilket är oerhört simpelt för mig del, för andra är det lite mer komplicerat i många rollspel).

Det handlar så klart om vad fokuset för spelet är. Handlar det om die hard culture gaming så vill en del kanske ha alla de där fördommarna att spela på. Men vill man bara gå runt och döda lite monster och leta skatter i gammal ruiner så känns det rätt ointressant. Till och med jobbigt.

Men så här va: det kanske är okej att de grupper som redan har en massa inkörda föreställningar, bra eller dåliga, tar med sig dem in i din setting när de spelar hemma i sin stuga. Det viktigaste är att du inte tvingar på de fördommarna på alla nya som vill ta till sig din setting. Det viktigaste skulle jag säga är att inte presentera en massa dåliga stereotyper i din setting. Gör du inte det är lämnar du det fritt och folk med bra värderingar att ta med sig dem in i spelet, istället för att stoppa dem i dörren.

Det sagt, vill du dessutom försöka presentera en bättre värld i din setting är det toppen. Då kommer vi så att säga in på utmaningen att "skriva bra". Inte alltid så lätt. En fantasisk författare skulle säkert kunna skriva en setting som bryter mot precis alla normer, men göra det på ett så intressant och lättläst sätt att du bara slukar allting på en gång.

Är du inte en fantastisk författare så behöver du kanske ta lite genvägar. Exempelvis behöver du inte beskriva _allt_ Välj ut några tydliga exempel och presentera dem. Och kom ihåg att inte allt måste ske i skrift! Du behöver inte skriva att kvinnor kan vara fighters i din setting, det räcker att du bara har en stor cool bild på en kvinna i fullplåtrustning med ett tvåhandssvärd över axeln och kanske en bildtext som säger "Kapen Irinia Kimathi, befälhavare över 7:e kompaniet". Det behövs egentligen inget mer. Vi vet nu att kvinnor tillåts vara soldater, uppnå kaptensgrad åtminstånde, och kan leda trupper i strid.

Samma sak med exempelvis ett karavanseraj. Du kan skriva en kort text om att det finns sådana utspridda längst med alla stora handelsvägar för att resenärer ska kunna övernatta säkert. Sen har du en bild på "ett typiskt karavanseraj" som visar vad ett karavanseraj egentligen är.

Så vill du göra en hel setting som faktiskt bryter mot tråkiga fördommar, fokusera på de du tycker är de allra viktigaste (eller helt enklet coolaste) exemplen (Säg 3 stycken) och beskriv dessa detaljerat, med både text och bilder. Förklara varför saker är på det sättet. De är menade att få folk att börja tänka i rätt banor.

Därefter kan du nämna ytterligare en bunt exempel lite mer i förbifarten. Antingen bara genom en bild, som exemplet Irinia. Eller några korta meningar, utan att egentligen förklara den bakomliggande tanken.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,466
Låt oss tala fantasy. Look, du får 10 saker som skiljer sig från normal standard D&Dig vanilj fantasyn som vi alla känner till. Skriver du dåligt/har kassa bilder får du färre och är du great får du någon mer. I övrigt kommer jag och dina spelare anta att det är som vanligt. Har du för många kommer vi inte komma ihåg dem eller inte bry oss.

Dark Sun:

1: Det är mad max postapokalyps öken.

2: Det finns ingen metall.

3: Städerna styrs av onda magiker kungar

4: Allt är psioniskt.

5: Magi är dåligt och förstör världen.

6: Dvärgarna är weird.

7: Alverna är weird.

8: Halflingarna är weird.

9: Kanibalism är vanligt.

10: Det finns coola insektspersoner.


Så du får bara 10 skillnader men du behöver bara 10 skillnader också.

Så jag kommer inte komma ihåg färgen på orcherna eller att dvärgarna inte är från Skottland om du har en massa annat också! Och jag tycker du är orimlig som kräver det av mig.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Låt oss tala fantasy. Look, du får 10 saker som skiljer sig från normal standard D&Dig vanilj fantasyn som vi alla känner till. Skriver du dåligt/har kassa bilder får du färre och är du great får du någon mer. I övrigt kommer jag och dina spelare anta att det är som vanligt. Har du för många kommer vi inte komma ihåg dem eller inte bry oss.

Dark Sun:

1: Det är mad max postapokalyps öken.

2: Det finns ingen metall.

3: Städerna styrs av onda magiker kungar

4: Allt är psioniskt.

5: Magi är dåligt och förstör världen.

6: Dvärgarna är weird.

7: Alverna är weird.

8: Halflingarna är weird.

9: Kanibalism är vanligt.

10: Det finns coola insektspersoner.


Så du får bara 10 skillnader men du behöver bara 10 skillnader också.

Så jag kommer inte komma ihåg färgen på orcherna eller att dvärgarna inte är från Skottland om du har en massa annat också! Och jag tycker du är orimlig som kräver det av mig.
Mad Max postapokalyps öken implicerar bilar och skjutvapen. Mina spelare kommer nu vilja ha bilar och pistoler. Du behöver mer än 10 koncept på dig att beskriva dark sun. Du har inte ens kommit in på defilers. *älskar för övrig Dark Sun*.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,466
Vill du veta hur du gör en spelvärld? Vampire.

Det är nutid fast det suger till och med mer än på riktigt. Den finns vampyrer som ingen känner till. Här är sju smaker av vampyrer. Du har sett alla av dem i en vampyrfilm. Vi har den heta vampyren, splatter vampyren, 50 shades vampyren, trollkarls vampyren och Werewolf vampyren, fula vampyren och galna vampyren. Vampyrer funkar som på film. KÖR!!!

Sedan finns det 100 böcker med djupt, djupt, fuktig och djupt världsbyggande. Som du inte behöver. Jag kan prata om enskilda canon NPC:ers backstory i typ en timme. Men du behöver ingen av den skiten.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,466
Mad Max postapokalyps öken implicerar bilar och skjutvapen. Mina spelare kommer nu vilja ha bilar och pistoler. Du behöver mer än 10 koncept på dig att beskriva dark sun. Du har inte ens kommit in på defilers. *älskar för övrig Dark Sun*.
Rymdhamstern har redan svarat på grejen. Racea enorma insekter genom öknen och skjuta psiblasts på folk har sin egen jävla bok.

Men ingen fucking bryr sig om defilers. De behöver inte. När en trollkarl dyker upp så skrik som spelledare att han mördar de enda växterna i öknen eftersom magi är dåligt! De behöver inte fucking veta det innan de krossar sin första trollkarls huvud. Att gå in på sådana detaljer är exakt problemet!
 
Top