Nekromanti Jag hatar ett spel

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Det finns ett rollspel som jag hatar. Det finns också en hel del system som jag ogillar, men bara ett som jag hatar. Vilket spel det handlar om spelar ingen roll.

Med hata menar jag att jag ogillar det så mycket att jag känner ett behov av att ropa ut det i tid och otid. Om en tråd om spelet dyker upp vill jag in och skriva hur dåligt spelet är. Jag vill göra egna trådar med huvudsyftet att såga spelet. Om någon säger att spelet är bra blir jag provocerad och vill jag säga emot.

Det här är ett beteende jag tycker extremt illa om hos andra. Om en trådstartare direkt frågar vad folk tycker om ett spel är det väl OK att vädra sin avsmak, men att spontant springa omkring och skrika att något som andra gillar är sämst i världen – det är bara destruktivt.

Ändå gjorde jag just det, på flera fora, tills jag insåg vad jag höll på med. Då kom jag också på varför jag betedde mig på det sättet: jag hade varit tvungen att spela spelet, flera gånger.

SL var en god vän och gammal medspelare som ville pröva att spelleda. Kampanjen hade han förberett mycket noga och han spelledde bra. Spelgruppen var idel folk som står mig mycket nära och som jag spelat mycket med. Men spelsystemet var i både grundfilosofi och mekanismer precis tvärtemot allt jag uppskattar i rollspel. Jag spelade alltså för att umgås och för att jag var nyfiken på kampanjen, men blev så frustrerad av att spela ett så jobbigt system att jag var tvungen att få utlopp genom att skriva hatinlägg (och naturligtvis förtala systemet privat).


Min fråga: är det någon som känner igen sig? Är det vanligt att spel man vill skriva hatinlägg om är sådana spel som man själv känt sig tvingad att spela en hel del (utöver enstaka provomgångar)?
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Jag tycker det är barnsligt och odisciplinerat. Jag kan förstå att man reagerar så, men då skulle jag gå runt och konstant förklara mitt hat för färgen lila, reklamradion och Hewlett Packard. Men det gör jag inte. För det är barnsligt och odisciplinerat.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Min fråga: är det någon som känner igen sig? Är det vanligt att spel man vill skriva hatinlägg om är sådana spel som man själv känt sig tvingad att spela en hel del (utöver enstaka provomgångar)?
Japp, delvis. Det är det som får mig att skriva irriterade inlägg, kritiken skulle jag skrivit ändå.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,895
Jag förstår definitivt om man hatar ett spel (eller någonting annat) så mycket att man slinter på tangentbordet i en diskussion och vräker ur sig något hyfsat ogenomtänkt. Sånt är bara mänskligt. Men att ägna år efter år och tusentals inlägg för att klaga på något så banalt som ett rollspel. Det är fan maniskt, och då måste man försöka hitta något viktigare i sitt liv.

Tror jag.

- Vulf
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Jag hatar inga spel, vad jag kan komma på, sådär på rak arm..

..sen finns det ju spel jag inte drekt skulle springa iväg och köpa allt av, eller spelleda.. men det är en annan sak... men jag testar gärna om nån frågar om jag vill vara med och spela.

I min spelhylla har jag ju väldigt olika spel, som jag spelat, eller i alla fall läst, med behållning. Från d20 Modern till Sorcerer. Just nu läser jag in mig på så spridda saker som Fudges stora grundbok, Sword & Sorcerer, Burning Empires, All Flesh, Feng Shui och D&D 3.5.

Då och då har jag blivit besviken på att spel inte blivit det jag hoppats (som att nya RQ var så j-la fult) men det är ju en annan sak. Och kanske barnsligt det med.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Det närmaste jag kan komma hat av ett spel är nog Eon. Och nu när du säger det så är det nog det rollspel som jag har spelat mest bland dem jag ogillar. (En kompis gillade Eon, så därför körde vi det när han var SL.) Övriga system som vi har testat har vi varit ganska eniga om, och därför övergivit snabbt.

Och jag försökte verkligen gilla Eon, köpte lite moduler för att försöka komma in i det, men det var helt enkelt inte min kopp te. Det finns spel som jag skulle kunna hata mycket mer, men eftersom vi typ aldrig har kört dem (mer än möjligtvis nån enstaka gång) så är det liksom inte någonting man bryr sig om.

Så jag tror på din tes. Hat var någonting man ogillade från början, men blev utsatt för ändå, vilket växte till ett hat. Kan man göra någonting åt det, nu när man kommit till hat-fasen?

Kan även förklara varför jag hatar Microsoft.
 

Thermight

Warrior
Joined
3 Jan 2006
Messages
277
Location
STHLM
Jag tycker också att det är trist att nya RQ var så fult, teckningarna var snygga iaf. Jag får nästan lust att skylla på infytande från D&D som vanligt, eller nåt... :p

Snyggaste RQ är ju den från GW, en av de rollspelsböcker vilkets utseende som faller mig bäst i smaken.

De enda som har snygga böcker nuförtiden tycker jag är Chaosium. De närmsta ett snyggt Runequest man kan hitta kanske är Stormbringer v.5, var och kollade efter det på sci-fi bokhandeln, men det fanns inte inne. Men däremot hade de Everquest rpg, antagligen diablo, och Warcraft rpg... :gremsuck:
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
"De närmsta ett snyggt Runequest man kan hitta kanske är Stormbringer v.5"

Stormbringer 5 var ju ohyggligt fult. Omslaget var toppen, men inlagan var ju som om de tagit inlagan från ELRIC! och bara skalat upp text och bild. Det såg ju helt oproportioneligt ut. Att de lyckades öka sidantalet från typ 160 till 300 utan att lägga till mer text mellan versionerna säger det mesta om formgivningen av den styggelsen.


Att ett 6 år gammalt spel från en utgivare med ekonomiska problem inte finns i butik är för övrigt inget att himla med ögonen över. SF Bokhandeln har ju tagit in t.ex. Burning Wheel, så gnäll lagom.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Kan man göra någonting åt det, nu när man kommit till hat-fasen?
Jag tror det. När jag märkte hur barnsligt jag bar mig åt bestämde jag mig för att aldrig mer på eget initiativ tala om vad jag tyckte om spelet, och det har funkat. Dels startar jag inte längre själv några hattrådar, dels trollar jag inte ner andras diskussioner om spelet. Dessutom har detta gjort att jag inte känner samma behov längre att ösa galla. Det fanns en kort period när jag fick anstränga mig för att inte börja larva mig igen, men den gick snabbt över.

Jag tillåter mig fortfarande att svara om någon direkt frågar vad man tycker om spelet eller vad man tycker illa om med spelet, men hatkänslorna har faktiskt minskat till hanterbar nivå.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
är det någon som känner igen sig?
För min del så skippar jag det där om at basunera ut vilka spel jag hatar. Känns som det är ganska lönlöst på nått sätt. Tycker bara att det blir eb´n tråkig stämmning om man böölar ut hatet sit.
För min del så för man gjärna kritiser, men rena sågningar är bara tist.
 
G

Guest

Guest
Vad finns det att hata? Den dagen jag verkligen hatar eller anstränger mig dagligen att tycka illa om ett spel så skjuter jag mig i huvudet eller skaffar mig ett liv.

Det är ju för fan ett SPEL. Jag kan förstå att man hatar orättvisor, Cancer, män födda på 40-talet, men spel... Nja, vem bryr sig...?
 

Yokiboy

Veteran
Joined
17 Sep 2004
Messages
140
Location
Södertälje
Hej.

Visst är det något som känns igen, de är rätt vanligt på webbforum av alla slag. Jag tycker det är skönt att höra att du lärt dig förstå problemet och numera hanterar det på ett bra sätt - grattis! :gremsmile:

Själv har jag inga spel jag hatar till den graden. Visst, det finns spel jag inte tycker om, eller helst aldrig skulle spela mer, men de orkar jag absolut inte skriva om på nätet.

Mors,

Jocke
 

Flurtis

Hero
Joined
27 Feb 2004
Messages
1,076
Location
Oskarshamn
Love to us all :D

Tror jag har för fullt upp att hata andra saker i livet, typ svensson svenssons, 60-talister och samhälls normer, för att kunna lägga energi på ett rollspel.

//Flurtis som ej funnit ett rollspel än som han inte sett charmen i.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Utan hat, kan det finnas kärlek?
Det hoppas jag verkligen. :gremsmile:
Åtminstone i det här sammanhanget. Nog kan man tycka att ett spel är helt fantastiskt utan att behöva tycka att ett annat spel är Satans avföda.
 

PVC

Veteran
Joined
5 Jun 2005
Messages
176
Location
Luleå
Visst, hata på du

Jag känner själv inte något hat som påverkar mig i den utsträckningen du nämner. Visst det finns de spelsystem jag känner att jag vill bränna upp varenda tryckta kopia av men där stannar det för mig för jag är en sådan person. Kanske är du den typen av person som måste skrika ut sina åsikter för full hals, vad vet jag?

Dock ser jag ingen som helst anledning till att du inte ska få uttrycka det hatet du känner på vilket sätt du vill, förutsatt att det inte är olagligt förstås. Vaddå barnsligt? Din övertygelse är av den graden; antingen det är du som person eller just din relation till sagda rollspel spelar ingen roll. Hata så öppet och mycket du vill, det har du faktiskt full rätt att göra.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,679
Location
Värnhem, Malmö
Jag har inte gripits av sådan motvilja mot något system, även om jag lyckats bli ganska trött på D&D under längre kampanjer. Annars har jag rätt lätt för att finna nöje i de flesta spel.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
Fast om man verkligen hatar ett spel, är det inte isf ett tecken för at man brinner för hobbyn, eller ett annat spel.

Var snäll mot din lokale spelhatare: han är en eldsjäl! :gremlaugh:
 
Top