Jag har spelat (bräd-, sällskaps-, kort-, whatever-spel)

Vi körde Drakborgen, nya utgåvan nu på lunchen. Jag har aldrig spelat det förut, och det... märks att det har några år på nacken?
Händelselotteri. Gillar man sånt är det rätt habilt, imo (kort speltid, dråpligt, etc)

Jag har spelat World Order. Det är vad jag förstått ett nästan sprillans spel som nyligen släppts i handeln efter en framgångsrik kickstarter. Det är för fyra spelare och är en kamp mellan stormakterna (USA, Europa, Kina och Ryssland) under kalla kriget. Man vinner genom att sprida sitt inflytande (militärt, kulturellt, diplomatiskt eller med handel) till så många småländer som möjligt. En stor del av spelet handlar om att blockera eller i alla fall matcha andras inflytande i olika regioner för att hindra att de andra får övertag.

Ett mycket bra spel.

1788850407094.png

Jag har spelat Zone wars - Robots & Psionics. Jag spelade robotar och min motståndare spelade Psi-mutanterna. Jag gick in men lite flaxigt självförtroende med såpass låg survival på alla mina gubbar, men det blev en sådan där dag då det inte hade någon som helst betydelse. Jag fick massor med Zone tokens och jag klarade alla slag tror jag. Kanske missade jag en. Min motståndare hade en precis motsatt dag. Galet höga survival-värden slutade misslyckades i alla fall. Jag tror det gick till runda fyra innan första skottet avfyrades från hans sida. Jag sprang runt som en tetting och samlade massor med fynd (och då spelet var nytt och jag glömde blanda så fick jag 100% skit för de låg överst). När jag sedan fick för mig att anfalla så slog jag även där bra och när två av hans figurer var bloodied så var det dags att ge upp.

Jag vet inte vad jag skall tro om det här spelet. Det är skitkul att spela men slumpen är stor och kan vara ganska skoningslös. I teorin skall det jämna ut sig, men i båda matcherna som vi spelat så har den liksom inte gjort det vilket ger en lite besk smak i munnen. Sedan är känslan att de här grupperingarna är rätt mycket starkare än dem i grundspelet, men jag kan inte mycket nog för att vara säker.

Men trots diverse tveksamheter så är detta fortfarande skitkul om man har en timme att slå ihjäl. Det är snabbt att sätta upp, snabbt att spela och snabbt att städa upp så i min skirmish-hylla har det definitivt en plats.

Jag vet inte vad jag skall tro om det här spelet. Det är skitkul att spela men slumpen är stor och kan vara ganska skoningslös.
Ja, det är väldigt mycket slump i spelet och med zon-korten blir det ännu värre. Ett spel jag inte kommer att återvända till. Man ska definitivt spela spelet med samma inställning som Drakborgen. Att det är tokroligt med slump.

Back