Jag har spelat (bräd-, sällskaps-, kort-, whatever-spel)

Tycker detta funkar otroligt mycket bättre dessutom, för istället för att få en hand full med högersvängar (vilket kan hända och har hänt i gamla versionen) så kommer du oftare få något användbart när du har din egna hög du drar ifrån. Antalet kort gör också att du inte kan dra skithänder i all evighet.
Jag gillar båda versionerna och spelar glatt vidare med mitt exemplar från 1995.

Jag fick Botswana i julklapp, men det verkar som det släppts under lite olika namn tidigare. Det är ett snabbt, enkelt och roligt kortspel som hela familjen kan spela men som ändå blir lite klurigt i slutet på rundorna.

Döttrarna (13 & 8) är jättesålda på kortspelet Love Letter (kul spel på max 4 spelare, med en expansion som tillåter 6 som jag tycker sänkte upplevelsen). 8-åringen glömmer ibland bort vad kort gör och kan inte läsa engelskan men det är så få kort att det allt som oftast flyter på bra. Fullt normalt spelparti att jag kommer sist (jag fejkar som regel aldrig när jag spelar med barnen). 15-åringen och frun är inte helt förtjusta.

6nimmt (Tjurskalle?) är ett snabbt kortspel som hela familjen gillar. 8-åringen kommer som regel sist tyvärr då hon inte hajjat taktiken riktigt utan spelar på chans.

Två mycket bra spel för folk som aldrig varit tillräckligt intresserade av spel för att någonsin surfa in till boardgamegeek. (Jag och frun är lite antiteser till varandra vad gäller spel... hon tycker regelgenomgången får vara max 5 sekunder och gillar försvunna diamanten och "rulla tärning och gå så många steg-spel" medan jag gärna skulle köra mer Eldritch Horror och liknande 4+timmarsspel och inte trivs i spel med få val).

Jag har spelat en liten trave småspel undet julledigheten.

Jag har spelat ett antal rundor A gentle rain och har blivit fånigt förtjust i det. Det marknadsförs som en avslappnande aktivitet snarare än ett spel och jag har nog helt enkelt köpt hype:en för jag upplever det faktiskt som precis det och det trots att det inte är mycket till spel. Tänk pussel möter Carcasone med mysig backstory.

Brädspelsparet kom över och vi spelade ett antal rundor Coloretto. Det är ett rikitgt bra spel i all sin enkelhet och har ett litet bett i sig.

Sedan passade jag på att solo-testa Victory at sea, lite för att testa systemet och en hel del även för att jag fått hem några snajsiga öar som jag ville ha ut på ett bord. :) Det var ett rätt fippligt spel med massor med olika slag och meckande och var såpass tungt att det reducerades till mekaniker och förtog mycket av sjöstridskänslan för mig, men det kan mycket väl vara beroende på ovana vid regler och att med lite automatisering så blir det nog mycket roligare. Men öarna prydde sin plats. Tog inga kort på spelet så det får bli min skrytbild som jag skickade till min primära minispelspolare. :)

Öar.jpg

Sedan spelade jag två rundor Pixies med tjejerna. Mysigt litet spel som även det har ett litet litet bett i sig. :)

Back