Jag har spelat (bräd-, sällskaps-, kort-, whatever-spel)

Jag har spelat Detective Club. Ett rejält klurigt associeringsspel där man ska hitta på saker med hjälp av bilder och ord. Kruxet är bara att en av spelarna inte känner till vad ordet är utan bara låtsas. Sedan ska man rösta om vem man tror den ovetande var. Bra och kreativt.

Attachments

• 1755516723563.png
    1755516723563.png
    1.6 MB · Views: 2
Var och hälsade på föräldrarna igår och då blev det några parti skip-bo.

I skip-bo har man en hög med kort och 5 kort på hand och man skall sedan bli den första att bli av med sin korthög genom att lägga ut kort i nummerordning 1-12 i 4 högar på bordet och när man nått siffran 12 vänder man bort högen och påbörjar en ny.

Man får spela så länge man kan lägga ut kort och kan man inte lägga ut ett kort placerar man ett valfritt kort ifrån sin hand framför sig och turen går vidare till nästa spelare

Utöver kort numrerade 1-12 har man även skip-bo kort som kan bli vilken siffra som helst

Detta är ett spel som är mycket uppskattat av föräldrarna då det inte kräver nått djupare kunnande för att kunna delta.

Nått du finner kul med att mina 70+ åriga föräldrar som inte har nått brädspelsintresse och typ näst intill aldrig spelar modernare brädspel uppskattar att spela rules light spel och att jqg upplever det som trevligt att det finns enklare spel som jag kan spela ihop med mina föräldrar.

Nått du finner kul med att mina 70+ åriga föräldrar som inte har nått brädspelsintresse och typ näst intill aldrig spelar modernare brädspel uppskattar att spela rules light spel och att jqg upplever det som trevligt att det finns enklare spel som jag kan spela ihop med mina föräldrar.

Spelar en del UNO med dottern och Rummy-kub med bredare familj inkl äldre generationen.

Spel är spel och behöver inte ha meeplar och auktionselement för att vara kul. Det är kul att bara spela tillsammans*

* Förutom Monopol då. Död åt Monopol.

Jag skrattar igenkännande och menar ingen elakhet mot din far och mor.

Barcelona (2023). Det är invecklat, inte så långt, och spelet vräker belöningar över en. Den som lyckas använda alla presenterna bäst vinner. Kul! Fast jag var sämst.
1760211183358.png

Jag var igår och hälsade på föräldrarna och då blev det några parti idotkunskap - ja eller nej.

Detta är ytterligare ett av dom där rules light spel som mina föräldrar uppskattar och det är ett spel som jag kan tänka mig passar bra ihop med ett par öl med vännerna på lördagskvällen.

En ja eller nej fråga ställs i stil med har thailand monarki eller har Japan vänstertrafik eller är sej en torskfisk.

Sedan skall alla samtidigt hålla upp en röd lapp för nej eller en grön lapp för ja och svarar man rätt får man ett poäng och den förste att samla på sig 10 poäng har vunnit.

Vid delad vinst blir det utslagsfråga tills en vinnare har korats.

Spelade The Gang häromsistens. Riktigt bra och snabbt Coop deduction I stil med Hanabi m fl. Bygger på poker-strukturen så kräver nästan ingen regelgenomgang!

Jag har spelat Axis & Allies War at sea i en hemmasnickrad gridless version med manövertemplates. Skoningslös fight som på ett bra sätt visade att mitt regelverk var en bit ifrån färdigt. :) Klar tysk seger i den matchen.

2.jpg3.jpg4.jpg5.jpg6.jpg7.jpg8.jpg
.9.jpg10.jpg11.jpg

Sedan har jag pysslat Beacon patrol med ungdomarna. Mysig liten co-op-sysselsättning om än kanske inte helt ett spel.

Och sedan ett par rundor Castle Combo med frun och vårt lätt-spels-spelpar. Det är ett riktigt trevligt enkelt men inte för enkelt spel

Jag fick en spelhelg (fredag eftermiddag till söndag lunch) utan distraktioner, förutom mat- och sovpauser, i födelsedagspresent av några av mina spelkompisar. Spelen som betades av var (i ungefärlig spelordning):

Feud
Monster Flux
Powergrid
The Grizzled
Heat: Pedal to the Metal
Arkham Horror
Kingdomino
Flamme Rouge

plus något till jag inte minns här och nu.

Jag har spelat Axis & Allies War at sea i en hemmasnickrad gridless version med manövertemplates. Skoningslös fight som på ett bra sätt visade att mitt regelverk var en bit ifrån färdigt. :) Klar tysk seger i den matchen.

View attachment 26163View attachment 26164View attachment 26165View attachment 26166View attachment 26167View attachment 26168View attachment 26169
.View attachment 26170View attachment 26171View attachment 26172

Sedan har jag pysslat Beacon patrol med ungdomarna. Mysig liten co-op-sysselsättning om än kanske inte helt ett spel.

Och sedan ett par rundor Castle Combo med frun och vårt lätt-spels-spelpar. Det är ett riktigt trevligt enkelt men inte för enkelt spel
Ambitiöst.

Jag har spelat The One Ring tillsammans med några gamla rollspelskompisar. Det var säkert tjugo år sedan sist som vi var samlade och spelade alla tillsammans. Hemskt kul, både systemet, äventyret och återträffen.

• Like
Reactions: Ram
Ambitiöst.
Det är inte så avancerat som det kan verka. I A&A War at sea så är allt hårt abstraherat och movement är i ett rutnät. Jag tyckte det skulle vara kul att använda X-Wings manövertemplates för att flytta båtar och sedan en range ruler för att mäta avstånd. Det funkade i sig väldigt bra och var rätt kul, men jag hade sönder matten för nu plötsligt så var det möjligt för skeppen att sluta avstånden rätt mycket fortare vilket ledde till att de största skeppen fick ännu större fördel av sina stora bössor och även att bordet plötsligt kändes väldigt litet och trångt. Så Scharnhorst skulle nästan kunnat ta sig an hela den mixade flottan på egen hand... Så lite att fixa inför nästa omgång.

Relaterat: Är det någon som har några 3D-printade öar till salu? :)

Back