Jag har spelat (bräd-, sällskaps-, kort-, whatever-spel)

Under påskhelgen har vi kört hårt på rummykub och backgammon

Under påskhelgen har vi kört hårt på rummykub och backgammon
Backgammon är ett av mina absoluta favoritspel. Riktigt bra blandning mellan riskhantering och långsiktig strategi.

Rekommenderar också att kolla in svenskt bräde som spelas på samma bräde med samma pjäser, men på lite annat sätt. Finns en hel hög fler att titta på i Libro de los juegos om man vill ha mer variation.

Backgammon är ett av mina absoluta favoritspel. Riktigt bra blandning mellan riskhantering och långsiktig strategi.

Rekommenderar också att kolla in svenskt bräde som spelas på samma bräde med samma pjäser, men på lite annat sätt. Finns en hel hög fler att titta på i Libro de los juegos om man vill ha mer variation.

Det finns ju hur många historiska varianter av bräde/tavla som helst - svenskt bräde, duodecim scriptorum, grammai, och mer samtida som portes, plakoto, nardi etc etc

Finns bra appar där man kan prova olika varianter, men mitt intryck är ändå att anglo-amerikanska Backgammon med sin dubbleringskub och snabba spel ändå är den mest spelbara varianten.

Jag spelade Killer: alien onboard på gothcon.

Korta rundor, enkla regler och litet humor för upp till tio personer, kändes som ett bra konvent/föreningsspel eftersom det var så snabbt att få igång med många människor.

På GothCon i helgen spelade jag en hel hög partier Carcassonne.

Det här är mitt favoritspel bland brädspel, alla kategorier. Inga expansioner, inga konstigheter, och för det mesta duell. De "nya" reglerna från 2020 gör allting betydligt mer balanserat, istället för att alla satasar stenhårt på att få bönder och fältpoäng.

1745321132638.jpeg

Anledningen till att jag spelade så mycket var att jag ställde upp i SM. Jag minns inte riktigt hur många i var totalt, men säg 20-25 pers någonstans. Jag kom tyvärr tvåa, och får inte representera Sverige i Essen i höst om inte den värdiga vinnaren Malin får förhinder. Jag är ändå helt okej med att hon vann här - jag vann över henne i Ticket To Ride-SM på BSK 2019, så nu är vi lika. Nästa konvent blir det en tävling till. Då får vi se vem som tar hem bäst-av-tre.

Jag spelade två scenarier Memoir 44 igår. Trevligt spel, den här gången lyckades tyskarna täppa till tillfarterna mot Paris och torde därmed ha förlängt kriget åtskilligt.

Jag leker fortfarande med tanken på att ägna mitt eget kommande 50årsfirande åt att spela det massiva Overlord-scenariet, så att spela spelet med folk i bekantskapskretsen för att de skall lära sig reglerna i förväg står högt på min spel-att-göra-lista.

Jag spelade två scenarier Memoir 44 igår. Trevligt spel, den här gången lyckades tyskarna täppa till tillfarterna mot Paris och torde därmed ha förlängt kriget åtskilligt.

Jag leker fortfarande med tanken på att ägna mitt eget kommande 50årsfirande åt att spela det massiva Overlord-scenariet, så att spela spelet med folk i bekantskapskretsen för att de skall lära sig reglerna i förväg står högt på min spel-att-göra-lista.
Jävlarns vad jag älskar det spelet! Hos mig är det ett av få spel att få betyget 10/10.

Det blev en halvt improviserad och ytterst oplanerad spelkväll i helgen. Det blev en omgång Ave Caesar och en omgång Wings of War.

Vi var tre erfarna brädspelare som tänkte prova på Spirit Island för första gången i förrgår. Efter en timma med att försöka ta oss igenom Game Setup, kapitulerade vi och började kolla på Youtube-tutorials för att förstå hur man gör detta. Efter en dryg halvtimma av det hade vi spelet redo för att börja spelas. Varje runda består av cirka tio signifikanta steg där många krävde noggrann läsning av reglerna och ibland ytterligare YouTube. Första rundan tog en dryg timma.

Vid det här laget hade vi lagt närmare tre timmar på spelet och kände fortfarande inte att vi hade såpass koll på reglerna att det flöt på. Så vi beslutade att ge upp och spelade några partier Tsuro istället. Kanske gör vi ett nytt försök någon annan gång. Men kanske inte.

Har speltestat Mississippi Queen som jag köpte på GothCon.

1746434597619.jpeg

Det är ett racingspel som bygger mer på strategi än tur, och det finns närapå ingen slump alls. Det vi gör är att racea hjulångare längs med just Mississippi. De är stora och otympliga, och att manövrera dem kräver finess och framförhållning. Ruskigt kul. Typexempel på spel med mycket djup men förrädiskt lätt att grokka.

Hur floden flödar slumpas fram bit för bit, och beroende på om floden svänger eller rultar på måste du planer för det oplanerbara hela tiden. Vi spelade det på två, vilket nog är lite supboptimalt. Spelet verkar förutsätta att det är trångt på banan och att man ska tackla undan sina motspelares hjulångare hela tiden. Det fick vi inte riktigt till. Enligt BGG rekommenderas det för 4+ spelare dessutom.

Hur som.

Vi hade sjukt kul. Rekommenderas varmt.

Vi var tre erfarna brädspelare som tänkte prova på Spirit Island för första gången i förrgår. Efter en timma med att försöka ta oss igenom Game Setup, kapitulerade vi och började kolla på Youtube-tutorials för att förstå hur man gör detta. Efter en dryg halvtimma av det hade vi spelet redo för att börja spelas. Varje runda består av cirka tio signifikanta steg där många krävde noggrann läsning av reglerna och ibland ytterligare YouTube. Första rundan tog en dryg timma.

Vid det här laget hade vi lagt närmare tre timmar på spelet och kände fortfarande inte att vi hade såpass koll på reglerna att det flöt på. Så vi beslutade att ge upp och spelade några partier Tsuro istället. Kanske gör vi ett nytt försök någon annan gång. Men kanske inte.
Ge det en chans till! Spirit island är ett helt fantastiskt spel! Jag har inte spelat det på mycket länge, men det är ett sådant där spel som åtminstone jag kan fundera mycket över efter en spelad runda, vilket jag tycker är ett mycket gott betyg till ett spel.

Vi var tre erfarna brädspelare som tänkte prova på Spirit Island för första gången i förrgår. Efter en timma med att försöka ta oss igenom Game Setup, kapitulerade vi och började kolla på Youtube-tutorials för att förstå hur man gör detta.
Jag kommer gärna upp till Göteborg och spelar det med er någon helg. :D

Jag har under gårdagens öl och brädspelskväll spelat citadels och zombies.

I Citadels väljer man varje runda mellan ett antal olika karaktärer så som mördare ,tjuv magiker, kung ,biskop osv och beroende på vilken karaktär man valt så får man olika förmågor samt när man får agera I intiativordningen och nu skall man vara den första som bygger 8 distrikt i sin stadsdel och när någon byggt 8 distrikt så räknas poäng ihop utifrån lite olika faktorer och den med mest poäng koras till vinnare.

Zombies är en form av dungeon builder där man på sin tur drar en bricka och placerar ut den och sedan gör man sin movement fas och slås mot eventuella zombies man stöter på. Vinner gör man genom att antingen vara sen första som tar sig till helikoperplattan och lyckas fly i helikoptern eller genom att vara den första att döda 25 zombies.

Back