Backgammon är ett av mina absoluta favoritspel. Riktigt bra blandning mellan riskhantering och långsiktig strategi.Under påskhelgen har vi kört hårt på rummykub och backgammon
Backgammon är ett av mina absoluta favoritspel. Riktigt bra blandning mellan riskhantering och långsiktig strategi.
Rekommenderar också att kolla in svenskt bräde som spelas på samma bräde med samma pjäser, men på lite annat sätt. Finns en hel hög fler att titta på i Libro de los juegos om man vill ha mer variation.
Jävlarns vad jag älskar det spelet! Hos mig är det ett av få spel att få betyget 10/10.Jag spelade två scenarier Memoir 44 igår. Trevligt spel, den här gången lyckades tyskarna täppa till tillfarterna mot Paris och torde därmed ha förlängt kriget åtskilligt.
![]()
Memoir '44
Revisit the battles of D-Day and control the forces of the Allies and the Axis!boardgamegeek.com
Jag leker fortfarande med tanken på att ägna mitt eget kommande 50årsfirande åt att spela det massiva Overlord-scenariet, så att spela spelet med folk i bekantskapskretsen för att de skall lära sig reglerna i förväg står högt på min spel-att-göra-lista.
Ge det en chans till! Spirit island är ett helt fantastiskt spel! Jag har inte spelat det på mycket länge, men det är ett sådant där spel som åtminstone jag kan fundera mycket över efter en spelad runda, vilket jag tycker är ett mycket gott betyg till ett spel.Vi var tre erfarna brädspelare som tänkte prova på Spirit Island för första gången i förrgår. Efter en timma med att försöka ta oss igenom Game Setup, kapitulerade vi och började kolla på Youtube-tutorials för att förstå hur man gör detta. Efter en dryg halvtimma av det hade vi spelet redo för att börja spelas. Varje runda består av cirka tio signifikanta steg där många krävde noggrann läsning av reglerna och ibland ytterligare YouTube. Första rundan tog en dryg timma.
Vid det här laget hade vi lagt närmare tre timmar på spelet och kände fortfarande inte att vi hade såpass koll på reglerna att det flöt på. Så vi beslutade att ge upp och spelade några partier Tsuro istället. Kanske gör vi ett nytt försök någon annan gång. Men kanske inte.
Jag kommer gärna upp till Göteborg och spelar det med er någon helg.Vi var tre erfarna brädspelare som tänkte prova på Spirit Island för första gången i förrgår. Efter en timma med att försöka ta oss igenom Game Setup, kapitulerade vi och började kolla på Youtube-tutorials för att förstå hur man gör detta.