Nekromanti Jag har fått blåskrev! Vad ska jag göra?

Purgatid

Warrior
Joined
12 Mar 2012
Messages
276
Location
Göteborg, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Or
Intressant exempel eftersom stigbygeln uppfanns runt år 350 vad jag kan se, och anlände till Europa runt år 600. Betydligt mer än två generationer med andra ord. Nåväl, jag syftar inte att vara motvallskärring i det här ämnet, det låter bara osannolikt i mina ögon att det skulle vara vedertagen kunskap, eller att ens skulle bli vedertagen kunskap bara för att det råkar vara en bra idé. Vi får väl göra så att sprutor är vanligt i dina kampanjer men sällsynta i mina, så är alla glada.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Tolka inte mitt påstående 'två generationer' som så absolut och allmängiltigt; för stigbygeln att sprida sig över hela Eurasien på bara två sekler tycker jag fortfarande är att betrakta som ett belägg för att fantastiskt praktiska uppfinningar tenderar att sprida sig väldigt fort. Förstå mig rätt, det -finns- självfallet många exempel på motsatsen, och hur kulturer har gravt underskattat potentialen i diverse uppfinningar och framsteg, men fantasyvärldar har den här tendensen att låtsas som att en kulturs upptäckter -aldrig- läcker över till alla omgivande kulturer, och det är bara bullshit (ta Thalamurs tryckpressar i Eon som ett särskilt irriterande exempel).

Med allt detta sagt, vad vår sprutdebatt basically kokar ned till i slutändan är; vi har konstaterat, om du har rätt, att teknologin för att tillverka sprutor torde finnas i Mundana. På frågan om detta innebär att bruket av sprutor är känt och utbrett eller ej finns bra argument både för och emot.

I det läget är det ganska naturligt, tycker jag, att låta drama avgör, liksom; tycker vi sprutor är koolt och vill ha det i Mundana? Förr hade jag definitivt sagt 'ja', men till saken hör att jag numera är rätt nöjd med 'nödlösningen' att Isha'al injiceras via blommans taggar, eftersom det gör det till lite mindre av en uppenbar heroin-analogi.

Så i nuläget får jag helt sonika tänka på saken, sprutors vara och icke vara är inte så himla relevant in actual play trots allt.
 

Purgatid

Warrior
Joined
12 Mar 2012
Messages
276
Location
Göteborg, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Or
Reagerar likadant själv. Personligen är jag mer frustrerad över det vi diskuterar i en annan tråd, magi och så. Men man gör som man behöver göra för att bibehålla en intressant värld. Ett alternativ vi både skulle kunna använda är att sprutan just uppfunnits och att den sprider sig som en löpeld men att spridningen just börjat. Då har rollpersonerna i alla fall en generation på sig att slippa skiten, så om man sedan börjar en ny kampanj kan man återigen börja då sprutan just uppfunnits. På så vis skjuter man det oundvikliga spridandet av den teknologin på framtiden. Lite som Tirakernas segel, eller principerna med Jus Magna - saker som börjat sprida sig men som ännu inte är allmänt vedertagna.

Är i alla fall grymt tacksam att Neogames gjort ett framtidsspel som neotech så att jag kan införa musköter för en framtida mundanasetting med pirater. Alltid praktiskt när det finns färdiga regler. Go neogames. : )
 
Top