Nekromanti Jag har fått blåskrev! Vad ska jag göra?

Vinterskog_UBBT

Veteran
Joined
25 Mar 2013
Messages
62
Location
Sverige
I eon kan man ju få allehanda sjukdomar. Vissa av dem smittar ju vid intim kontakt. Men om man nu får massor med... bölder och drypande saker "där nere" i Mundana var går man då? Det finns ju knappast någon ungdomsmottagning och läkare som så är väl inte så vanligt (förutom hos Cirefalierna kanske).

Finns det magi som botar könssjukdomar? Typ - veneraliska besvärjelser?

Eller måste man gå till nån Daak-nunna eller munk och lyfta på kjolen och visa upp "oredan" och sedan få nån salva?

Ja. I Mundana. Hur ser man på sjukdomar och i synnerhet de lite mer intima.

Anledningen till detta inlägg är att en av rollpersonerna, en fryntlig missla, inte riktigt var sig själv efter en stund med en sabrisk grevinna. Och nu undrar spelaren såväl som rollpersonen var denne ska gå och lyfta på lurvan för att få en salva mot det hemska.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,939
Location
Ludvika
Jag tänker mig att man går till den lokala "visa X" (där X är gumman eller gubben) där man får en salva att smeta på två gånger om dagen, eller ett varmt grötomslag kanske. Saker som syftar till att mildra symptomen snarare än att bota vilket antagligen ligger bortom kunskapen i många fall.

Någon form av barberarkirurger kanske också kan vara intressant. Bölder punkteras, och dåliga saker skärs bort innan allt dränks i alkohol eller annan decificerande och välluktande vätska. Smärtsamt, men för livet, men kanske lite effektivare än ovanstående.

På många sätt tror jag att det snarast är en fråga om att "uthärda" tills det går över framför att bli botat.
 

Vinterskog_UBBT

Veteran
Joined
25 Mar 2013
Messages
62
Location
Sverige
Någon form av barberarkirurger kanske också kan vara intressant. Bölder punkteras, och dåliga saker skärs bort innan allt dränks i alkohol eller annan decificerande och välluktande vätska.
:gremfrown:
:gremshocked:

Misslan Bolmtass kommer inte bli glad av att höra detta!!!
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Blåskrev säger du! Jamen visst ja, flera män har gått döden till mötes med det, men för dem med lite silver på börsen så finnes det bot, jade säger jag dig allt. Men ont gör et, som hin håle själv tränger in i pun, ehm... underlivet på dej. Medikusen, ja läkarn allt ja, för en redig slant plockar han fram ett ihåligt svärd, jafan han kalla det spruta men jag kallar det vad det va! Sen trycker han in flytande silver, eller vade nu kallas in i blåsorna, men efter tre fyra dagar av sveda värk och ett kliande som gjorde att jag ville slita av hela pun, ehm underlivet så gick det över. Tacka Daak att det numer finns någe bot mot begränsningarna med otukt!




/poseur
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,939
Location
Ludvika
Massor av mer eller mindre plågsamma huskurer existerar antagligen också. Några av dem kanske till och med inte har någon negativ inverkan :gremwink:
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,553
Location
Umeå
"Bota sjukdom" är ju en magisk effekt. Du behöver hitta en magiker som kan den och är villig att använda den. Notera att magiker - eller de som påstår sig vara sådana - kan vara kvacksalvare de också. Och dessutom ta ruskigt mycket betalt.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Du nämner sprutor, vilket kan vara värt en sidodiskussion: jag har i samband med drogen Isha'al varit i en lång debatt om huruvida sprutor realistiskt vore möjliga att tillverka med Mundanas befintliga teknologi. Debatten är inte definitivt avslutad, men jag valde att låta Isha'al injiceras via blommans naturliga taggar, för att vara på den säkra sidan.

Är sprutor trovärdigt i Mundana? Vad säger folket?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Några ytterligare effekter som kan tänkas vara intressanta i sammanhanget, från spelgruppens wiki:

Sylfens influx
Astrotropi: 6, Räckvidd: Beröring, Varaktighet: Provisorisk*

*Effekten kan inte göras permanent

Förstärker länken mellan målet och stjärnbilden Sylfen. Sylfen kommer att synas tydligare för målet under ungefär en månad, och under den tiden blir alla motståndsslag mot sjukdomar och infektioner Ob1T6 lättare. Är målet född under relevant stjärntecken halveras effektens magnitud.


Diagnostisera
Biotropi 1+, Räckvidd: Beröring, Varaktighet: Momentan*

*Effekten kan inte göras temporär, provisorisk eller permanent

Effekten varskor magikern om medicinska och fysiska obalanser, problem och svagheter hos målet (som måste vara en levande varelse). Sammantaget får man av effekten en relativt komplett insikt i en persons hälsotillstånd, men effektens magnitud måste motsvara målets Rang. Notera dock att effekten endast upptäcker tillstånd som är mer eller mindre -skadliga-, vill man till exempel upptäcka ofarliga implantat eller en graviditet där allt är bra måste andra effekter användas.


Prana
Biotropi 1+, Räckvidd: Beröring, Varaktighet: Temporär*

*Effekten kan inte göras permanent

Effekten 'renar' energiflöderna i en individs kropp. Detta medför att alla motståndsslag mot sjukdomar, gifter och infektioner och chock- och dödsslag orsakade av dessa minskar i svårighet med en nivå (Ob1T6) per magnitud. Svårigheten kan aldrig bli lägre än mycket lätt (Ob1T6).


Ohälsa
Nekrotropi: 1+, Räckvidd: Beröring, Varaktighet: Temporär*

*Effekten kan inte göras permanent

Målet får Ob1T6 svårare på alla slag för att motstå sjukdomar och gifter. Varje ytterligare filament ökar svårigheten med Ob1T6.


Sangvinika
Pneumotropi: 5, Räckvidd: Beröring, Varaktighet: Provisorisk

*Effekten kan inte göras permanent

Effekten orsakar ett överskott av blod i offrets kropp. Den drabbade blir under varaktigheten påtagligt livlig och sorglös - alla sociala färdigheter blir Ob1T6 lättare, men koncentrationen som krävs för kunskapsfärdigheter är ett minne blott - dessa blir Ob1T6 svårare. Med detta kommer också översvallande, passionerade känslor - slag för Heder, Lojalitet, Amor och Generositet blir Ob1T6 lättare. Sangviniker drar lätt på sig sjukdomar; risken för detta är under varaktigheten dubbelt så hög.
 

Purgatid

Warrior
Joined
12 Mar 2012
Messages
276
Location
Göteborg, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Or
Principen för en spruta är inte komplicerad och fanns redan på romartiden. Användes sedan under tidig medeltid för att avlägsna gojs från ögon osv. Frågan är väl snarare hur väl läkare, även Cirefaliska, är medvetna om blodets funktioner och betydelse. Det är inte särdeles svårt teknologiskt att göra en spruta, men man fattade inte ordentligt vilken funktion injicering av läkemedel hade förrän någon gång på 1800-talet. Min gissning är att mundana mycket väl kan krångla samman en spruta, men att man ändå inte förstått vad man skall ha den till. Ja, jo, man kan spruta in saker i blodet, men varför skulle man göra det? Alla vet ju att hälsa utgår från magen och att sjukdomar orsakas av nekrotropiska miasmer, eller ännu värre - av synder och demonväsen som tagit sig in i kroppen.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag tror att Mundanas läkare mycket väl kan ha viss koll på blodets funktion; de har trots allt haft tusentals år av relativt avancerad läkekonst på sig att göra dylika upptäckter.

Det här är ett fall där jag tror magi kan vara -positivt- för vetenskaplig utveckling, snarare än någon slags bromskloss som många eoniter bestämt verkar anse att det måste vara. Ett exempel: Eons magi gör det möjligt att läka fast avhuggna lemmar igen. Då borde magiker förr eller senare bli förbryllade av varför man inte kan läka fast -någon annan- persons lemm på en annan persons stump, och få den att fungera som vanligt. Med vissa, till synes slumpmässiga, kombinationer av individer borde dylika försök dock ge bättre resultat än på andra. Detta torde i sin tur kunna leda till upptäckten av eller spekulationer om blodgrupper. Detta är bara ett exempel, men det verkar rimligt att tänka sig att magi på detta sätt kan väcka frågeställningar om saker som i vår världs äldrehistoria mer sågs som en självklarhet.

Kontentan är att jag har svårt att köpa att Mundanas mest avancerade läkare inte fattat att man kan påverka kroppen genom att injicera saker i blodet.
 

Purgatid

Warrior
Joined
12 Mar 2012
Messages
276
Location
Göteborg, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Or
Får väl säga nja, håller med dig om att det säkert finns flera stycken som absolut förstått betydelsen. Man kanske kan göra det, för rollpersonernas del, till ett av slagen på huvudtabellen. Att veta blodets betydelse osv menar jag. Däremot vill jag påstå att det kommer finnas ett ivrigt motstånd mot sådana idéer. Trots allt så fanns det personer, högt utbildade personer, som nekade till att vacciner skulle fungera även efter att vacciner besviligen stoppat epedemier med t.ex smittkoppor. Ungefär som att vissa magikergrupper envist håller fast vid sina magiteorier trots att både Thalamur, Kabalorden och Legio Colonan med all önskvärd tydlighet bevisat hur fälttätheter och dylikt fungerar.

Vill inte låta negativ, men människor är fantastiskt dumma i huvudet när det gäller att motta nya framsteg.
 

preaker81

Veteran
Joined
10 Mar 2013
Messages
11
Location
Södertälje
Förstår inte hur detta motsäger sig Ymir´s påstående, att folk är snabba att motsätta sig saker betyder ju inte att upptäckterna och frågeställningarna inte finns där och har bearbetats. Det betyder bara att det inte är allmänt vedertaget och accepterat som en sanning, men det gör det ju inte mindre sant och speciellt inte mindre effektivt.
Med andra ord behöver du hitta den där tokiga läkaren folk undviker att gå till om det absolut inte är enda utvägen för ALLA vet ju att han håller på med otyg och är mest troligtvis galen.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Also, det tar kanske en generation eller som mest två att acceptera nya upptäckter och förändringar, vilket ibland är ganska lång tid i vår värld, men i Mundana är det en ren bagatell, eftersom 100 år typ inte är någonting öht med Mundanas tidsskala.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,553
Location
Umeå
Problemet med den här logiken är att de egentligen borde kommit lika långt som vi - eller åtminstone nära - i utvecklingen. Det var 10 000 år sedan det senaste mörkret, ffs. När det mörkret var över fanns det civilisationer som var på vår medeltids nivå. I vår historia var mänskligheten en liten klick i Afrika helt utan civilisation för 10 000 år sedan. Med andra ord så måste vi ändå till viss del bortse från den logiska utvecklingen. Sen kan man ju diskutera hur mycket, naturligtvis.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Problemet med den här logiken är att de egentligen borde kommit lika långt som vi - eller åtminstone nära - i utvecklingen.
Inte säkert, mina historiestudier har lett mig till att tro att industrialisering är en relativt osannolik utveckling, och beroende av ett antal kritiska faktorer för att komma till stånd; detta understöds av det faktum att akademiker ofta frågat sig varför romarriket och Songkina aldrig industrialiserades, trots att de ur många perspektiv nådde epitomet av avancerat samhälle under sin respektive era. Europa är den enda civilisation i vår värld som någonsin industrialiserades, och det ligger närmare till hands för mig att tro att Europa härvidlag är en anomali, än att det på något vis var något fel på civilisationer som araberna, Indien och Kina. Faktorer som är en förutsättning för industrialisering hade tex kunnat inkludera, väldigt kortfattat:

- En brist på/sug efter råvaror som föranleder upptäcktsresor och därefter kolonisation och exploatering av nya landområden, så att man får tillgång till exotiska varor (tex gummi) och bruk av arbetsmetoder/produktionsformer (spinnerier) som är nödvändiga förutsättningar för industrialisering. Kina hade aldrig detta sug därför att de redan hade allt, och araberna hade det aldrig på samma skala som Europa för att deras ekonomiska styrka helt byggde på kontrollen av de medeltida handelslederna genom vilka Europas exotiska varor införskaffades.

- En digerdöd eller motsvarande episk katastrof som fuckar upp arbetskraftstillgången så att man tvingas mekanisera och effektivisera jordbruket; kineserna var så många att detta aldrig skedde, trots massiva massakrer och naturkatastrofer, och arbetskraft i Kina konstant extremt billigt, så att man aldrig behövde mer effektiva plogar eller produktionsmetoder.

- En rik tillgång på kol nära tidiga industriella produktionscentra; Kina saknade detta då allt deras kol var i fjärran västern. England hade allt kol precis där de behövde det på hemmaplan.


Dessa med flera faktorer leder mig till att tro, som vi sett av arabernas och kinesernas exempel, att om en kultur på medeltida teknologinivå med denna teknologinivå uppnår ett tillräckligt rikt, bekvämt och tillfredställande samhälle kommer folket i detta samhälle aldrig som kollektiv att ha incitament att eftersträva något ännu bättre, varvid stagnering sker, och industriell utveckling aldrig kommer till stånd (eller skjuts på en oerhört avlägsen framtid där situationen förändrats markant).

Detta hade, om man ska vara lite djärv, också kunnat förklara Fermis paradox; utomjordiska civilisationer finns kanske i massor därute, men har inga högteknologiska samhällen. Man tänker sig härvidlag två stora 'steg' intelligenta varelser måste ta på vägen, som det är osannolikt att de tar, där det ena är transitionen mellan jägare-samlare och jordbrukare, och det andra är transitionen mellan jordbrukande samhällen och industriella samhällen. (Man kan också eventuellt tänka sig ett eller flera ytterligare steg, som många SETI-gubbar har gjort, som ännu ligger framför oss i vår värld, tex steget mellan att uppnå högteknologi och att faktiskt i det långa perspektivet överleva de potentiella faror den skapar).

Summa summarum; problemet du menar finns där med min logik är inte ett problem för mig, utan helt logiskt.
 

Purgatid

Warrior
Joined
12 Mar 2012
Messages
276
Location
Göteborg, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Or
preaker - Har väl inte påstått att det motsäger Ymirs tanke om att sprutor och användandet av dem skulle förekomma? Men det låter tyvärr i det inledande argumentet som om existensen av en teknologi är detsamma som att den kommer användas. Ångmaskinerna vad uppfunna långt innan järnvägen. Konservburken uppfanns 20 år innan en öppnare. Industriugnar fanns i Damaskus på medeltiden. Det enda jag motsätter mig med idén om sprutor är att det skulle vara vedertaget, eller att det per automatik skulle få stor spridning bara genom att existera. De flesta teknologiska upptäckter har inte blivit omsatta i samma veva som man upptäckt dem.

I en värld där det inte krävs en inneboende talang för att använda t.ex magi utan bara att man håller en kroppstemperatur runt 37 grader för att kunna få färdighetsvärden i alstra och besvärjelse, en värld där simpla växtextrakt är galet mycket mer effektiva än läkemedel (massodling av Kiriyaört och svart läkemalva!), en värld där en bön från en hög präst kan bota tusentals... Ja, då känns sannolikheten att fokusera på sprutor när man inte ens kan vara säker på existensen av (eller ens har någon antydan till) mikroorganismer eller blodgrupper ganska tveksam. Speciellt när både mikroorganismer och blodgrupper är något som hör vår värld till och som jag då aldrig sett några exempel på i någon EONbok.

Ymir - En generation eller två? Visst, förutom alla de gånger då det tagit tusentals år i verkligheten då. Allt från matematiska principer man kände till innan Jesu födelse, men ändå inte omsatte praktiskt, till jordens form som man också kände till tidigt men vars information inte spreds, eller sprutor (som vi ändå diskuterar) som fanns tusen år innan den började användas för injicering och ångmaskiner som betraktades som leksaker utan industriell användning. Kan troligen rada upp ett dussintal eller fler uppfinningar på rak arm som det tog längre än två generationer att finna en applikation för.

Dessutom förstår jag inte resonemanget, i enda änden argumenterar du för att existensen av en uppfinning är likställt med att den bör börja användas inom en generation eller två, för att i nästa andetag föreslå att ett samhälle som stagnerat inte kommer ha incitament att utvecklas. Så samhällen som är hyggligt bekväma och har tillgång till magiker, läkeörter och böner kommer såklart ha incitament att utveckla läkekonsten. Låter som en smygande Non Sequitur i mina öron.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Dessutom förstår jag inte resonemanget, i enda änden argumenterar du för att existensen av en uppfinning är likställt med att den bör börja användas inom en generation eller två, för att i nästa andetag föreslå att ett samhälle som stagnerat inte kommer ha incitament att utvecklas.
Det sa jag aldrig, jag skrev att dessa samhällen inte kommer ha incitament att -industrialiseras-. Utveckling och upptäckter skedde även i Mingkina, man hade tex en omfattande urbanisering, det bara ledde aldrig till samhällets och dess ekonomis totala omstöpande.

Och ja, det finns självfallet fall där man känt till saker väldigt länge men inte använt dem på optimalt sätt, men detta är historiskt undantag snarare än regel; gör någon en uppfinning som är tillräckligt uppenbart smart kommer den sprida sig över världen som en löpeld oavsett hur dåliga kommunikationerna är, ta tex hur snart sagt varenda civilisation hade stigbyglar kort efter att det uppfanns.
 

antorax

Swordsman
Joined
11 Aug 2003
Messages
568
OT - jägare/jordbrukare

Är inte just steget till jordbrukare från jägare ett tämligen naturligt steg? Har inga källor, men fick lära mig på universitet att man helt enkelt började med permanent jordbruk för att det blev för mycket folk. Det fanns helt enkelt inte plats för alla som ville jaga och samla. Jordbruk kräver mindre yta - fler människor får plats.

Alltså - om andra planeters varelser börjar bli för många så borde de börja med jordbruk också.
 
Top