Jag gör en kampanj

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Den här tråden tänkte jag som en liten insikt i hur jag skapar kampanjer, att lära av, förfasas över eller vad er reaktion nu blir. Det här är spoileraktigt för mina spelare så de får väl rannsaka sig själva och läsa detta nu eller efter, eller inte alls.

Vi är nu 7 personer som spelleder i min klubb, varav 6 spelleder på våra fredagsspelningar då de flesta av oss spelar. Det betyder att jag vetat ett tag om att min tur närmat sig men det har inte varit till hjälp i detta fall. Tanken var att spela Alternity i Star*Drivemiljön, men jag och några var sugna på fantasy då vi dragit genom en bunt scifirollspel efter varandra. Så planen ändrades för en månad sen ungefär. Är det fantasy och jag spelleder så har jag ett förstahandsval i AD&D 2nd ed, men en ny spelare vill eventuellt bara köra D&D 5E så då fick det bli så. Jag vet vilka regler jag ville ändra eller välja sen en tidigare kampanj i systemet.

Jag fick inte feeling för Inspiration som 5E använder så den togs bort annat än de formler och förmågor som ger sådan. Hit Points i D&D har ju alltid stått för en kombination av fysisk tålighet, mental hårdhet, vilja, tur, träning och gudomligt beskydd så jag separerade upp dem så fysiska hit Points är samma mängd som Constitution och resten kan användas som tidigare, att negera skada. Men, nu kan den också användas för att boosta sina kamrater genom att betala från sina hit Points kan man temporärt höja andra rollpersoners grundegenskaper, magi osv för att kunna genomföra magiska dåd.
Jag gillar inte long och short-restgrundreglerna utan kommer använda mig av en variant som gör det mer likt AD&D och D&D 3.

Jag skickade ut en enkät specifikt om fantasyspelandet där spelarna fick komma med åsikter och önskemål. Jag har också skickat en enkät till dem tidigare som mer detaljerat går in på preferenser om innehåll i äventyr och hur sociala interaktioner ska skötas med mycket mer. Svaren ligger till grund för en del saker i världen och äventyren.

Klubben är så pass stor att om inte de flesta ville spela hela gänget 9-12 spelare så ville jag dela upp gruppen. Det ville de flesta. Det skapar ju lite olika möjligheter som ska vägas mot den tillgängliga tiden. Att spela samma äventyr med bägge grupperna är den enklaste lösningen. Att ha två grupper i konflikt med varandra är en kul idé men skulle kräva för mycket logistik för att bli så bra som jag vill ha det. Två rivaliserande grupper är också kul, men jag har redan en annan kampanj med det som stort inslag inplanerat längre fram. Den slutliga lösningen jag valde var att de två grupperna har varsina äventyr som sker parallellt i tiden, förhoppningsvis med ett gemensamt intro, och slut.

Infall som jag fick medan jag funderade och skrev ner idéer var att jag ville ha världen som ett typiskt japanskt tv-spelsrollspel, med bara några få städer och byar i hela världen, och att den skulle inspireras av Masters of the Universe som jag hållt på att skapa ett spel om sen 7 år tillbaks men nu lagt ner då ett officiellt kommer nästa år. Tv-rollspelskänslan skulle också återkomma senare i mina tankar kring farten på hur fort rollpersonerna går upp i grad.

Önskemålen från spelarna var knark, coola uråldriga civilisationer och magi som en del av vardagslivet likt Eberron (eller diskussionen nyligen här på forumet) och inte så mycket sociala intriger.

Vid det här stadiet brukar jag inte ha en specifik ordning som jag börjar skapa efter, utan det blir anteckningar, idéer, ritningar och bilder till jag känner att jag kan börja sätta sakerna i pränt. Då öppnar jag ordbehandlaren och staplar upp vad jag vill att jag och spelarna ska veta, som en innehållsförteckning. Först är ett samlingsdokument där allt jag kommer på skrivs in, både det som blir färdig text och små idéer eller stödord.
För denna kampanj ville jag ge spelarna information i två steg, en kortfattad del med tillägg och världsspecifika regler för rollfigurskapandet, och en mer utförlig, lagom illustrerad del. Tiden för figurskapandet blev ca 2 veckor tidigare än planerat/önskat så spelarna får nöja sig med den kortfattade delen. De andra kommer innan spelet börjar. Den kortfattade skriften är bifogad här.
Bilder och kartor är nu färdiga men hanns inte med till skriften. Jag har andra bilder och tidningsarbete som tar min tid också. Jag har inget jobb så det hjälper.

Så världen är alltså en standard-D&D 5E-värld, som så många andra postapokalyptisk, men till skillnad från exempelvis Forgotten Realms och Greyhawk, så kommer kampanjen ha en stor fokus på civilisationen innan apokalypsen. Världen är i stor utsträckning vildmark och allt från grottmänniskor till muskötbärande soldater i zeppelinare ryms inom samma land. Nationerna är inte många, men de gillar att ta mycket territorium i anspråk. Men i stort kan man väl säga att Masters of the Universe utan någon teknologi i början av kampanjen är hur jag tänker mig världen. Precis som där har den tidigare civilisationen utplånat sig själv i försvar mot en farlig fiende och gjort världen mer kaotisk med tidsvirvlar, teleporteringsvirvlar, portaler till andra världar och varelser från hela galaxen. En del av det är känt för rollpersonerna men inte allt.

Så rollpersonerna kommer få reda på att fienden som utrotade den uråldriga civilisationen är på väg tillbaks och försöka stoppa det. Jag tänker mig 6-7 äventyr, så tre ensamma för varje grupp, och ett gemensamt. I första kommer ena gruppen få reda på att domedagen snart är här och den andra gruppen kommer få reda på att nåt är på väg mot deras planet. De kommer också få en bunt högteknologiskt loot som ett flygplan (vilket i ett japanskt tv-rollspel betyder att man nu kan flyga runt till andra kontinenter och platser i världen) och energivapen. Andra äventyret kommer handla om att forsla en energikälla via underjordiskt tåg för att ge energi till e satellitbas som behövs för att möta hotet. I sista gör de en tvåvägsattack mot Skurken. Det slutar med att de får reda på att Skurken typ bara är en förspejare.

Jag kommer skriva mer om utvecklingen, men troligtvis inte posta typ en äventyrskrönika, då vi redan har en bunt sådana.

Detta är ett forum så alla respons är bra respons och givetvis ska ni posta hur ni går tillväga också, om ni vill.
 

Attachments

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Idag har vi skapat rollpersoner. Två spelare har valt att avstå kampanjen och två spelare kunde inte komma så vi var jag plus 6 spelare. De har fått välja klasser och raser fritt och vi utökade med nya klassmöjligheter från Xanathar's Guide to Everything. Det finns en hel del världsanpassning vilket påverkar vilka länder rollpersonerna kommer ifrån och vilken startutrustning de har tillgång till. Mellan mitt utskick av skaparguiden och ikväll så hade några spelare bett om andra raser än standard så det hade jag skickat ut material för. En spelare hittade inte en bakgrund som passade utan hade en egen som jag ska sätta på pränt.

De här 6 rollpersonerna täcker yrkena askdruid, bard av kunskapsskolan, beriden barbar, präst, krigare, munk, häxmästare (warlock dedikerad till Askhjärta), besvärjare (sorcerer med Divine Soul). De ni inte känner igen kommer antingen från skaparguiden eller kanske Xanathar's. De börjar på 2:a graden med några multiklassade.
Raserna blev tieflings, halvling, människa, tabaxi och hagga. Tabaxi och hagga var efterfrågade av spelare. Jag har bifogat hur jag gjort med dem som spelbara rollpersonsraser.
Av vikt var att två personer kommer från det land som kommit längst i den teknologiska utvecklingen med ångmaskiner och krutvapen och tre från det land som de kommer utgå från under spel och som är det land med de godaste ambitionerna. En vet jag inte än.

För mig är nästa steg nu att skriva och skicka ut spelarspecifik information. Den innehåller mer information om deras hemland och deras ras i hemlandet, och mer detaljer om deras respektive klass, saker som inte är allmänt känt. De kommer också få mer allmän information om det jag inte hann med i första utskicket som religioner. Vissa färdigheter kommer också ge extra information som Arcana och History. Målet med denna är dels att spelarna ska kunna svara som sina rollpersoner på vissa frågor, känna till saker om världen, och ge mig möjlighet att kanske klämma in lite hemligheter och ledtrådar. Eftersom kampanjen ska vara mer äventyrsfokuserad så kommer det inte vara så mycket av den varan som är brukligt för mig.

Jag blev klar med både min egen världskarta och spelarnas karta vilka visar den hälft av världen som de känner till. Kartorna ska få färg och lite nya saker utmarkerade nu när jag vet var de kommer från. Det borde hinnas i tid för spelarutskicket som jag nämnde ovan.

Spelarna har fått veta att de ska kommunicera om de vill att speciella saker från deras bakgrunder ska spela in i kampanjen, eller andra önskemål om rollpersonerna dyker upp.

Parallellt med att jag skriver klart den sista infon till spelarna så ska äventyren göras. Jag tror jag har minst två veckor på mig. Det första jag kommer göra är att titta på rollpersonernas förmågor och färdigheter och se vilka typer av utmaningar som passar, kolla vad spelarna skrivit som svar på mina enkäter och spalta upp det. Båda äventyren kommer vara grottor, den ena en i stort vertikal konstruktion byggd av en uråldrig högteknologisk och magisk civilisation, och den andra en kombination av naturliga grottor och konstruerade gångar och rum, ett stort gravvalv skapat under loppet av hundratals år.
Spelarna har lite önskemål om vilka de vill spela med, och vissa rollpersonsval innebär att de inte kan vara med på ena äventyret, och vilka dagar de kan spela kommer också vara en faktor. De sakerna behöver jag få reda på innan jag skapar på allvar.
Utmaningarna kommer i grunden vara densamma för bägge grupperna och grottorna kan man väl kalla moduler som sätts ihop på olika sätt, och sen kommer ett kraftigt tema på dem. Det är ett sätt att spara tid för mig och tänka kring vissa utmaningstyper som kommer vara gemensamma för bägge grupperna.
 

Attachments

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
En ny bakgrund och två nya yrkesvarianter blev resultatet av diskussioner och idéer medan vi gjorde rollpersoner så jag skrev upp dem och mailade ut dem och en av spelarna nappade på den nya häxmästar/warlockvarianten. Jag har bifogat utskicket nedan.

Två personer har kvar att göra rollpersoner men jag har påbörjat arbetet med den spelarspecifika informationen. Först ut blir mer ingående beskrivningar av länderna med tillhörande kartor. Målet med beskrivningarna av länderna är dels att fastställa för egen del hur jag vill att de ska kännas och vad som gör dem unika samt att få spelaren att se sin rollpersons syn på sitt hemland som kan avvika från den korta allmänna beskrivningen alla fått tidigare. Länderna kommer inte spela någon större roll i själva kampanjen men jag vill nå ett stadie där jag känner att platsen känns levande, och som kan tjäna som en kul värld för kommande kampanjer. Jag jobbar också på ett litet kompendium av egenskapande världar för publikation där jag vill kunna erbjuda olika nivåer av detalj för olika spelledares behov.

Jag har en egen karta med korrekta mått och detaljer som jag vill ha under spel som klimatzoner, resetider, för rollpersonerna okända platser och liknande. Spelarna får en mer periodkorrekt karta med fantasifullare detaljer över den sida av världen de känner till och en landskarta i samma stil. För denna kampanj är målet att alla spelarnas länder och bakgrundsmaterial ska vara klart och utskickat.

Samtidigt med detta snurrar äventyrsidéerna runt i huvudet, mest den grafiska delen. Hur ska den uråldriga forskningsstationen som idag kallas Ishjärta porträtteras, hur lätt eller svårt ska det vara att förstå vissa maskiners funktion. Hur är korpriddarnas katakomber utformade. Jag vill få en bra känsla av djup och att färdas bakåt i tiden här också.
I de uråldrigas labb kommer ena gruppen få tag i en flygfarkost, uråldriga "batterier" och möjlighet att genetiskt modifiera sig själv (tänk mutationer från Mutant/Gamma World, eller superkrafter). Gravplundrarna...eller vad de nu anser sig vara kommer få tillgång till en teleporteringskarta, energivapen, en teknologisk "Iron Man"-aktig rustning. Jag vill nog ge dem nåt liknande genmodifieraingen men det ska passa mer in på vad som finns i katakomberna. De kommer att träffa en återupplivad ordensgrundare med kunskap om de uråldriga och jag funderar på olika förmågor relaterade till odöda och levande som osynlighet för ena eller andra. Odöda är en stor del av världen, men inte kampanjen i sig än vad jag tänkt.
 

Attachments

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Innan jag kan skicka ut spelarinformation damp första rollpersonsbakgrunden ner i inkorgen och den fungerade utan några justeringar som jag tänkt mig världen. Bakgrunden gav mig en bunt SLP, en by och en ny religion men inget som jag känner ska spela in i äventyren som det ser ut nu om spelaren inte ber om det.

Jag har skrivit klart alla länder utom ett av de som rollpersoner kommer från. När det kommer till att skriva så har jag väldigt lätt att få ur mig en massa bokstäver och jag får det relevanta på plats. Felet är att jag gillar att skriva och lätt skriver mer än vad som behövs så jag är väldigt ineffektiv på det området egentligen. Det blir mer information än jag själv kommer kunna minnas men jag är nog i lägret för hellre för mycket än för lite.

Målet med informationen om deras hemländer är att de ska få en nyanserad bild av sitt samhälle och en bild av en existerande värld. Jag har ju nämnt inspirationskällorna tidigare och det blir mer och mer Masters of the Universe x en massa japanska tv-rollspel, men fokuset i världen är samhällelig och teknologisk utveckling, världsutforskning och vilken väg man tar i jakten på ett bättre samhälle. Tre länder sticker ut i hur de går till väga. Det fokuset kommer inte spela in annat än som smakgivare i själva kampanjen dock, utan är något för senare.
Jag ser alla AD&D-världar och en del andra som satta i samma multiversum så även om det inte blir nåt mer spelat i just den här kanske andra rollpersoner kan titta förbi senare.

De länder som spelare kommer ifrån kommer också få kartor och två av dem är gjorda. För olika spel gör jag kartor på lite olika sätt. Jag brukar alltid rita världskartan för hand på ett A4 i blyerts och kanske fylla i med tusch. I förra kampanjen så blev första utkastet spelarnas karta och jag gjorde en egen med lite extra detaljer och information på. Därefter scannade jag in och färglade kartan i gimp. Slutligen då den kampanjen utspelar sig i en avgränsad del av världen så gjorde jag en karta över den delen där man har plats för fler städer, byar och detaljer som vägar. Även den är gjord i gimp och uppdateras när rollpersonerna upptäcker nya platser, samt när de blir uppdaterade om fiendens spridning.
Jag har inte bestämt mig till hundra men jag tror det blir en spelledarkarta i gimp, och spelarnas kartor blir färglagda med akvarellfärg och lite fejk pergamentnyans och stänk. Jag älskar själv rekvisita och tycker att det är kul att göra. Spelarkartorna blir i A3 för att få plats med det jag vill visa.

All extra info, kartor och sånt hamnar i ett häfte som jag tänkte lägga upp här, samt tillsammans med en krönika blir en del av klubbens fanzin när det är klart.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Premiären för kampanjen skulle ursprungligen vara ikväll, men som tur var blev vi inte klara med Cyberpunk 2020-äventyret vi spelar nu. Det ger mig en vecka till, nåt som behövs efter några dagars förkylning.

Jag tänkte visa lite vad jag har att jobba med annat än min egen fantasi. Jag har skickat ut en enkät till mina spelare med en massa frågor förra året, och skickade lite frågor i samband med denna kampanj. Alla har inte svarat på allt, en del har tillkommit efter stora enkäten men inför denna kampanj och första äventyret har jag sammanställt informationen. Detta är vad jag har på papper för ena gruppens spelare:


Spelare 1 (halfling, sorcerer(divine soul),
Dalländerna
Vill gärna ha strider (gärna med syfte, ha med korta uttröttande, ok med långa)
Vill ha sociala interaktioner
Vill ha inomhusutforskning
Utomhusutforskning är ok
Vill ogärna ha gåtor
Vill ha mysterier
Vill ha färdighetsutövning
Vill ha fällor som skadar
Vill ha fällor som dödar (om de är rättvisa)
Moraliska dilemman är ok
Ok med att RP dör (om man spelar som en idiot, eller har extrem otur)
Kolla av efter äventyret vad som var bra och inte
Föredrar utan metakunskap
Regler kan slås upp om det tar mindre än 5 minuter
Gillar hemliga lappar och hemliga samtal

Spelare 2 (hag, beast rider/cleric),
Dalländerna
Vill ha strider (gärna långa, gärna stora, gärna komplexa, ha med små)
Vill inte ha sociala interaktioner
Inomhusutforskning är ok
Vill gärna ha utomhusutforskning
Vill inte ha gåtor
Mysterier är ok
Färdighetsutövning är ok
Vill gärna ha fällor som skadar
Vill inte ha fällor som dödar
Vill gärna ha moraliska dilemman
Gestalta din rollperson via vad du som spelare framför, addera ett färdighetsslag, och bli besvarad i hur SLP:n agerar/reagerar
Berätta vad din rollperson gör, addera ett färdighetsslag, och bli besvarad genom att spelledaren gestaltar vad SLP:n säger och gör hs
Vill ha överenskommelse/veto vid död.
Kolla av efter äventyret vad som var bra och inte
Föredrar utan metakunskap
Spelledarens ord gäller när det gäller regler, sen kollar man upp i pauser eller mellan möten
Gillar hemliga lappar och hemliga samtal

Spelare 3 (tiefling, ash druid),
Endalien
Resistance to Fire
Småeffekter

Spelare 4 (human bard)
Prinsöarna
History
Teknologi
Sucker for a pretty face
Inte sociala intriger

Min uppgift är att hitta de gemensamma nämnarna och anpassa mina idéer efter dessa. När jag gör äventyr har jag några olika metoder. Den metod jag använder mest är att när jag fått en idé, skapa de platser och personer som behövs enbart utifrån spelets verklighet, och inte modifiera det för spelarna utan låta spelarna och rollpersonerna hitta ett sätt att klara utmaningarna. I denna kampanj kommer jag modifiera verkligheten efter spelarna och rollpersonerna för att aktivt ge dem möjlighet att använda sina rollpersoners förmågor och få spelarnas önskemål uppfunna.

De här gruppen är de som ska undersöka de Uråldrigas flyglaboratorium. De som svarat på enkäten gillar strider, och jag vet att spelare 4 också gör det. Spelare 3 är helt ny så där har jag ingen koll. De vill ha strid med syfte, och komplexa, och om det är långa så är det ok.
För den delen tänker jag mig en strid som kommer ta plats i en reparationshangar där en grupp drönare och hangarens reparationsrobotarmar kommer angripa dem. Drönarna flyger och kan manövrera som de vill. Armarna sitter nära olika reparationsplattformar och har en begränsad räckvidd. Hangaren är fylld med trasiga farkoster och bitar av skrot. Varje plattform har en panel som kan stänga ner armarna (enkelt), eller styra armarna (svårare). Så RP kan manövrera taktiskt, hyffsat snabbt neutralisera robotarmarna om de tänker på det, använda plattformarna för att hjälpa dem mot drönarna. Detta kommer köras med en rutnätskarta. Striden är inte dödlig, de Uråldriga planerade för olyckor och spioner, inte för angrepp, så de kan bli småskadade och utslagna och sen placerade i en sjukhusbädd (och ta sig förbi en dörr som annars skulle vara ett hinder). Det ska dock mycket till att de är så smarta (och lyckas med färdighetsslag mot History för att veta att de Uråldriga var snälla pacifister för det mesta.)
Senare kommer en alternativ strid, en jätterobot kommer antingen kunna lämnas ifred, hjälpa dem eller angripa dem. Beroende på tid så har jag funderat på en strid till mot något mer naturligt djur som borrat sig ner i laboratoriet.

Inomhusutforskning är en gemensam nämnare för tre av dem så jag vill belöna letande efter hemliga dörrar, genomsökning av rum och undersökning av för dem främmande föremål. Så jag kommer spritsa ut lite småsaker som är lätta att ta med sig, några maskiner som kommer bidra till eventuellt komiska scener, och en varuhiss som kan underlätta deras förflyttning i labbet som är mestadels vertikalt.

På samma sätt går jag genom alla önskemål och preferenser. Ibland inspireras jag av preferenserna, ibland får de mig att modda nåt jag redan tänkt på. Vissa saker faller tyvärr bort. Spelare 4 har en bard som lätt faller för snygga fejs men det är inte tänkt att vara så mycket SLP-interaktion i kampanjen öht, så det kanske jag inte kan nappa på alls.

Jag kommer lägga upp äventyren här när de är färdigskrivna så andra kan förstå dem, för min egen del är det oftast streck och rutor och stödord.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Idag har jag blivit klar med nästan all extra information och skickat ut den. Postar ett exempel på extra information om man är en medlem i en av världens riddarordnar. Så fyra och en halv dag att förbereda de två äventyren, det är mer än tillräckligt då alla viktiga punkter är fyllda och de ska nu fluffas ut och skatterna skrivas upp i läsfärdigt format, och "fiender" väljas och eller skapas

Tänkte lägga upp den nyaste utökade versionen av grundskriften för kampanjen men nu när den har bilder och sånt är den för stor så jag kommer lägga upp den på min hemsida och länka senare i veckan.
 

Attachments

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
I förrgår hade jag 8 spelare som skulle få spela i två grupper om 4, men idag har jag bara 7 vilket ställer till det så jag är tvungen att skjuta på premiären till nästa vecka. Funderade först om jag skulle köra med en grupp på 7 men spelarna ville ha mindre grupper så två spelare kommer få frågan om de vill spela i bägge grupperna så det blir en grupp på 4-5 och en på 5-6 istället.

Det jag behöver göra nu är att expandera äventyren för den större mängden rollpersoner, och för att äventyren ska passa fler spelares smak och önskningar. Jag kommer börja ta itu med det på lördag. Det blir några extra dagar vilken jag ska använda för att förbereda handouts på några föremål och datorpaneler, och om allt sånt blir klart att göra klart de olika världs- och landskartorna.

Resten av den här veckan ska ägnas åt att läsa på Mage the Ascension som är vårt reservspel men jag hoppas fortfarande på att kunna posta mer material här snart.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Då har en del hänt.

Jag har lyckats fått upp nyaste versionen av spelagruiden som jag lagt här: http://www.griffindesign.org/dokument/CotEPlayersv2.pdf

Sedan senast har jag gått över från att göra den mesta planeringen i skissig form för mig själv på papper, till att skriva den i renare och förhoppningsvis lättläst version i ett dokument på datorn istället. Jag har sedan uppdaterat den med mer information efter påbörjat spel där jag märkt att jag inte fått på pränt vissa saker som bara existerat i mitt huvud. Jag är mest rädd för att det ska kännas som om det är för mycket information dock. I slutändan tänker jag mig att jag släpper världen och kampanjen här som ett dokument för den som är intresserad att läsa eller använda, och med vissa delar som separata dokument som kan delas ut till spelarna, eller användas utan någon koppling till världen eller kampanjen.

Majoriteten av tiden har spenderats på att fylla ut äventyrens detaljer, som vilka fynd rp kan göra, slps namn och kort personlighet samt sätta exakta stats på saker de troligen kommer bråka med. Den första konflikten tar plats i en stor hangar så där gjorde jag en karta med rutnät och markörer för rp och motståndarna så man kunde vara taktisk och avgöra avstånd lätt. För att få plats med allt och få plats på bordet vi spelar vid så hade jag ett mindre rutnät än de som vanligtvis används med ungefär 5mm stora rutor.
En spelare blev sjuk så äventyret i gravkatakomberna blev uppskjutet till denna vecka och jag skjöt då också på förberedelserna för det. Kvar att göra är att designa om grottan en bit så den får fler gångar för att öka rps möjlighet att röra sig runt i miljön oupptäckta, alternativa angrepps- och flyktvägar. Jag vill också bli klar med att hitta ett dunkande ljud som ska ligga i bakgrunden som tidsmarkör och visa om de kommer närmre.

Första gruppen som besöker flygtestinstallationen Ishjärta spelade i fredags och kom ungefär så långt som jag förväntat mig. För säkerhets skull ska jag preppa lite möjliga utfyllnader om det går för fort nästa gång. En av dem blir en potentiell strid och de andra är obestämda, kanske nåt elektroniskt haveri, eller ai:n som styr stället får en knäpp av något slag.
Det är inte heller nån fara om det skulle bli 3 spelmöten istället för fyra då vi har reservspel, men 4 veckor är tiden för nästa SL att preppa sitt äventyr och jag vill inte förkorta den tiden. Lite av min prepptid denna vecka kommer gå åt att förbereda sista spelmötet i Mageäventyret vi spelar.

Jag vet redan nu att flera av spelarna är väldigt nöjda med sina rp och investerade i dem, och en del lite missnöjda med att det är en så kort kampanj. Jag skulle inte ha nåt emot att göra en längre heller men jag valde detta format och speltid med tanken att det inte ska gå för långt mellan olika spelledares spel. Jag hoppas att detta är en sjysst kompromiss med alla olika önskemål och olika möjligheter till speltid och speltillfälle.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Ingen plan överlever kontakt med fienden.

Andra gruppen har nu också spelat och även de kom så långt som jag förväntat mig, men detta på grund av att en av spelarna inte gjort färdigt sin rollperson så ungefär en och en halv timme gick åt till detta.

Jag hade fått tag på ett bra dunk-ljud, men tyvärr (som är vanligt med laptopar) så blir det missljud när jag kopplar laptopen till förstärkaren så jag körde ljudet direkt från datorn och det blev lite för lågt. Ska kolla om eventuellt gitarrförstärkaren kan kollas in eller om jag behöver införskaffa en ljudkabel med jordbrumsskydd. Tre rekvisitapergament har tillverkats (papper i ett vattenbad med lite kryddor och téer, kört i ugnen en stund) med kartor över katakomberna. En som de får direkt som har den grundläggande grottgeografin, en som de får genom efterforskningar i böcker som har fällor som placerats ut och en komplett karta som visar igenmurade gångar som de också kan hitta i en bok. De två första har de hittat.

En av de nya klasserna för kampanjen har en förmåga som låter dem veta vad som helst på ett slag på 19-20, som jag måste fundera hur den verkligen ska fungera, om den ska få fungera med färdigheter en rollperson redan har (ungefär som en kritisk träff) eller bara användas av de färdigheter som rollpersonen inte har.

Jag renskriver de här äventyren så att andra ska kunna spela dem och själva spelandet har också lett till att jag fått skriva dit extra saker, saker som funnits i huvudet men som på ett bra sätt ska presenteras för en läsare. Jag tror den svåraste biten är att hitta det bästa upplägget på hur informationen presenteras på mest användarvänliga sätt.

Om allt går som det ska ska första äventyret vara färdigspelat inom en månad och då nånstans kommer en första färdig version av världen och de två äventyren läggas upp här.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Efter spelandet av de två äventyren så började jag renskriva äventyren och spelvärlden. Där mina anteckningar, kartor och sådant för första äventyret var 1-2 A4 sidor så har den renskrivna versionen växt till 90+ sidor. Allt sådant jag haft i huvudet ska ner på papper, extra material för lite olika spelledarstilar och för att utöka eller korta ner äventyret ska ner, och det jag lärt mig av spelandet av det ska implementeras.

Jag skrev ursprungligen världen och äventyren på svenska men nu blir det på engelska. Jag har som deadline för mig själv satt december i år för världen och åtminstone ett av äventyren. Texten är kanske 90% klar, 3 kartor är klara och runt 10 bilder är tecknade men inte färglagda. En del av materialet från kampanjen har varit med i Yuletomten's Guide och på Loke's Library och det är på den sistnämnda som det färdiga materialet kommer dyka upp.

Det här är den första förtitten på Champions of the Eternities:

I Champions of the Eternities spelar man personer som välsignats av Evigheterna och fått krafter av dem. Tack vare dessa kan de överleva faror och skador som skulle dödat vanliga personer, dela kraften med varandra för att öka sina förmågor med mera.
Deras krafter får dem att sticka ut och tack vare dem så är det naturligt att det är de som tar sig an de faror andra inte kan och de flesta av dem blir lokala hjältar. Vanligt folk är tagna av dessa hjältar och vissa ser dem som heliga och söker upp dem för att få deras välsignelse.

Champions of the Eternities utspelar sig inledningsvis på världen Elassar som i grund är en "vanlig" D&D-värld så att nästan allt till spelet är kompatibelt med kampanjmiljön. Elassar var en gång i tiden centrum för en intergalaktisk och interdimensionell union där teknologi och magi användes sida vid sida för att göra livet bättre, men en invaderande flotta av krigiska arter lyckades slå sig fram till planeten. För att förhindra att de kunde lägga Elassar under sig utlösta man ett enormt vapen som utplånade anfallarna men även stora delar av unionen. Idag vittnar deras ruiner och kvarlämningar om denna tid och andra civilisationer har sprungit upp världen över. Efterdyningarna av kriget kan märkas inte bara i ruinerna utan i de kaotiska bubblorna av dimensionsrevor, tidsrevor och märkliga väderfenomen som plågar vissa områden i världen.

Den första volymen av tre av världen beskriver ena sidan av världen, kontinenten Elass och ökedjan Prinsöarna. Tre stora nationer och sju mindre är kända områdena där civilisationen åter frodas. De tre stora nationerna har sina egna sätt att försöka nå liknande mål, att ena världen och bygga upp en civilisation lik den tidigare. De olika länderna beskrivs med sin geografi, ideologi, politiska struktur, kultur, årskalender och namnlistor. Kampanjmiljöns fokus är äventyr och är inte tänkt som någon slags culture gaming men det finns tillräckligt med kultur för att platserna ska vara distinkta.

För den som gillar nytt material att sno till sina egna världar och kampanjer kommer det finnas en hel del godis. Nya klassvarianter, nya spelbara raser, nya växter, varelser, material, magiska och teknologiska föremål och utrustning. En kort kampanj på 5 äventyr där det finns fantasyalternativ till de högteknologiska delarna är också tänkt att följa med, men eventuellt hinner jag inte med att få med alla äventyr till deadlinen.

De två kommande volymerna fokuserar på att expandera världen. Den andra volymen hoppar fram några decennier i tiden sedan slutet på kampanjen och beskriver Elassars andra sida, några andra planeter och dimensioner samt ett kampanjförslag. Den och den första volymen kan båda användas som startpunkt. Den tredje volymen utökar med ännu fler världar och dimensioner. Dessa två volymer hoppas jag ska komma om 2 respektive 4 år.

Champions of the Eternities är till för den som antingen vill ha en grundvärld som man själv kan utveckla och fylla med egna äventyr och platser, eller den som vill spela den korta kampanjen enbart. Det finns ingen metakampanj och det kommer inte komma nåt mer material som motsäger det man gör själv.

Första volymens spelledarbok kommer vara ca 200 sidor i färg och ackompanjeras av en spelarbok och rollpersonsmaterial på ca 80 sidor.

Om någon är intresserad av att läsa genom materialet och komma med åsikter och sånt så är det bara att skicka ett meddelande.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Som en andra förtitt så har jag lagt upp det som är skrivet om landet "The Valleys" som är det land som är drivande i kampanjmiljöns kampanj och en av de tre tongivande nationerna på kontinenten i en pdf. Alla länder kommer få liknande sektioner med kartor, namnlistor, lite om kulturerna där och några miljöbilder. Just de sistnämnda är inget jag är klar med och därför är inga sådana med i denna förtitt.

The Valleys PDF
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Har arbetat vidare på kampanjvärlden under månaden och är klar med namnlistorna och ungefär 50 procent av texten i grundboken (inte att textmängden är hälften av vad jag tänker den ska bli, utan att 50 procent av styckena är helt klara). Har en bunt skisser med idéer för en del av bilderna och har samlat dem i i en liten skrift som denna månads förtitt. Ta gärna en titt och uttryck er kring dem här ifall ni har lust.

Images of Elassar PDF
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Den här månaden koncentrerade jag mig på att skriva klart texter så att korrekturläsning kan börja och medan den pågår ska jag fokusera på bildmaterialet. Många texter är färdiga men det finns en hel del kvar att göra. Nya varelser behöver få korrekta värden, en massa ny utrustning likaså och fyndtabeller ska fyllas ut. (Och eftersom antika fynd är en stor del av världen så kommer förstås en "förstå-fynd"-matris att finnas.)

Jag har också hunnit med att bestämma mig för designen av rubriker, underrubriker och dylikt vilka i grund och botten följer D&D 5:s design.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Vad får ni för intryck av den här kartan? Det är den engelska versionen av kartan som ni kunde sett i svensk version tidigare i förtittarna. Åsikter? Önskemål om det hade varit nåt för nåt spel eller nån värld ni spelade i? Eller spellede?

Karta
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Ungefär 1 procent av testen kvar att skriva och fixa, som nya varelsers stats.

Två kartor är klara, två av världens huvudstäder, som rollpersonerna besöker under kampanjens gång. Den första är City of Elass, huvudstad i The Valleys där de flesta bor i fyrkantiga sten och lerhus i ett subtropiskt klimat. Den andra är Markov City, huvudstad i Marikovian empire, delvis byggd på gamla platåer från föregångarnas civilisation. Här bor folk i större trä och lerstrukturer, eller i hus av sten och klimatet är tempererat. En akvedukt gör att folk slipper gå till floden för att hämta vatten, och ger också kraft till stadens fontäner.

Elasskarta

Markovkarta
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Under november har jag skrivit vidare på texten, assisterad av input från korrekturläsarna. Mestadelen av tiden har gått till att organisera och skriva förklaringar av de fynd från forntiden som rollpersoner kan hitta i ruinerna de lämnat efter sig. Jag har också arbetat på indexet och hur jag vill att det ska funka (dvs, ska det finnas korta förklaringar av namn som att X är en by exempelvis). Har också hållt på mycket med bilderna som ska vara med, kanske för mycket då jag varit tvungen att vila handen i en vecka nu för att inte orsaka några permanenta skador. Runt 60 bilder är planerade på lite under 300 sidor i världsboken och de flesta av dessa delas med spelarboken. Till det kommer kanske 30 kartor. Med äventyren blir det runt dubbla det men många bilder är ansikten på olika SLP och tar inte så lång tid.

Efter egna funderingar och rådfrågande här på forumet har jag valt att skjuta på lanseringen till dess de 5 äventyren som ska medfölja är klara så istället för slutet av december så blir det någon gång i slutet av nästa år.

Under hela processen har tanken och världen fortsatt vara som jag först tänkt och jag har fått hålla tillbaks under skrivandet för att det ska kännas som en värld för äventyr snarare än en för kulturspel. Det är väldigt lätt att ordbajsa när man väl sätter sig och skriver.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
I februari ska jag sätta igång att speltesta te sista tre äventyren i kampanjen. I äventyr 3 ska rollpersonerna åka till ena månen som är en försvarsstation för att se om de kan få igång den. Det tänker jag blir närmast ett klassiskt grottäventyr, fast i teknologisk miljö. Djur och natur som också fanns ombord på stationen har förstört en hel del och det finns inte tillräckligt med energi för att använda försvarsfunktionerna.
I äventyr 4 är målet att få tag på en sådan källa och den enda kända finns i ett av de tre stora rikena och det blir rollpersonerna som får välja metod för att "få loss" den. Några alternativ jag tänker är diplomati, stöld och tidsresa.
I äventyr 5 ska de de konfrontera fienden de känt till sen de tidigare äventyren och beroende på resultatet där så kan man välja att ha med olika konsekvenser för kampanjmiljön framåt.

Jag har kommit så långt att jag gjort en skissliknande karta över månen, skrivit ner lite möjliga problem, och funderat kring hur jag vill ha det med val av färdvägar. Jag lutar åt att de kommer ha ett initialt förslag på landningsplats och väg men att de kan välja andra. Bland problemen så finns felaktig och fientlig teknik, farliga varelser, farlig botanik. Det kommer inte vara en inbyggd tidspress, men ju längre tid de tar här, desto kortare tid kommer de ha i nästa äventyr och med andra förberedelser de kanske vill göra. Jag tänker också att de här ska få lära sig mer om den annalkande fienden om de vill.

Anteckningar för de sista två äventyren är i princip det jag skrev i inledningen. Kommande vecka ska jag rita bilder, planera detta och förbereda en sväng Marvel Super Heroes, ett eller två äventyr.
 
Top