Jag gör en kampanj

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
Dec 10, 2000
Messages
2,462
Location
Enköping
Den här tråden tänkte jag som en liten insikt i hur jag skapar kampanjer, att lära av, förfasas över eller vad er reaktion nu blir. Det här är spoileraktigt för mina spelare så de får väl rannsaka sig själva och läsa detta nu eller efter, eller inte alls.

Vi är nu 7 personer som spelleder i min klubb, varav 6 spelleder på våra fredagsspelningar då de flesta av oss spelar. Det betyder att jag vetat ett tag om att min tur närmat sig men det har inte varit till hjälp i detta fall. Tanken var att spela Alternity i Star*Drivemiljön, men jag och några var sugna på fantasy då vi dragit genom en bunt scifirollspel efter varandra. Så planen ändrades för en månad sen ungefär. Är det fantasy och jag spelleder så har jag ett förstahandsval i AD&D 2nd ed, men en ny spelare vill eventuellt bara köra D&D 5E så då fick det bli så. Jag vet vilka regler jag ville ändra eller välja sen en tidigare kampanj i systemet.

Jag fick inte feeling för Inspiration som 5E använder så den togs bort annat än de formler och förmågor som ger sådan. Hit Points i D&D har ju alltid stått för en kombination av fysisk tålighet, mental hårdhet, vilja, tur, träning och gudomligt beskydd så jag separerade upp dem så fysiska hit Points är samma mängd som Constitution och resten kan användas som tidigare, att negera skada. Men, nu kan den också användas för att boosta sina kamrater genom att betala från sina hit Points kan man temporärt höja andra rollpersoners grundegenskaper, magi osv för att kunna genomföra magiska dåd.
Jag gillar inte long och short-restgrundreglerna utan kommer använda mig av en variant som gör det mer likt AD&D och D&D 3.

Jag skickade ut en enkät specifikt om fantasyspelandet där spelarna fick komma med åsikter och önskemål. Jag har också skickat en enkät till dem tidigare som mer detaljerat går in på preferenser om innehåll i äventyr och hur sociala interaktioner ska skötas med mycket mer. Svaren ligger till grund för en del saker i världen och äventyren.

Klubben är så pass stor att om inte de flesta ville spela hela gänget 9-12 spelare så ville jag dela upp gruppen. Det ville de flesta. Det skapar ju lite olika möjligheter som ska vägas mot den tillgängliga tiden. Att spela samma äventyr med bägge grupperna är den enklaste lösningen. Att ha två grupper i konflikt med varandra är en kul idé men skulle kräva för mycket logistik för att bli så bra som jag vill ha det. Två rivaliserande grupper är också kul, men jag har redan en annan kampanj med det som stort inslag inplanerat längre fram. Den slutliga lösningen jag valde var att de två grupperna har varsina äventyr som sker parallellt i tiden, förhoppningsvis med ett gemensamt intro, och slut.

Infall som jag fick medan jag funderade och skrev ner idéer var att jag ville ha världen som ett typiskt japanskt tv-spelsrollspel, med bara några få städer och byar i hela världen, och att den skulle inspireras av Masters of the Universe som jag hållt på att skapa ett spel om sen 7 år tillbaks men nu lagt ner då ett officiellt kommer nästa år. Tv-rollspelskänslan skulle också återkomma senare i mina tankar kring farten på hur fort rollpersonerna går upp i grad.

Önskemålen från spelarna var knark, coola uråldriga civilisationer och magi som en del av vardagslivet likt Eberron (eller diskussionen nyligen här på forumet) och inte så mycket sociala intriger.

Vid det här stadiet brukar jag inte ha en specifik ordning som jag börjar skapa efter, utan det blir anteckningar, idéer, ritningar och bilder till jag känner att jag kan börja sätta sakerna i pränt. Då öppnar jag ordbehandlaren och staplar upp vad jag vill att jag och spelarna ska veta, som en innehållsförteckning. Först är ett samlingsdokument där allt jag kommer på skrivs in, både det som blir färdig text och små idéer eller stödord.
För denna kampanj ville jag ge spelarna information i två steg, en kortfattad del med tillägg och världsspecifika regler för rollfigurskapandet, och en mer utförlig, lagom illustrerad del. Tiden för figurskapandet blev ca 2 veckor tidigare än planerat/önskat så spelarna får nöja sig med den kortfattade delen. De andra kommer innan spelet börjar. Den kortfattade skriften är bifogad här.
Bilder och kartor är nu färdiga men hanns inte med till skriften. Jag har andra bilder och tidningsarbete som tar min tid också. Jag har inget jobb så det hjälper.

Så världen är alltså en standard-D&D 5E-värld, som så många andra postapokalyptisk, men till skillnad från exempelvis Forgotten Realms och Greyhawk, så kommer kampanjen ha en stor fokus på civilisationen innan apokalypsen. Världen är i stor utsträckning vildmark och allt från grottmänniskor till muskötbärande soldater i zeppelinare ryms inom samma land. Nationerna är inte många, men de gillar att ta mycket territorium i anspråk. Men i stort kan man väl säga att Masters of the Universe utan någon teknologi i början av kampanjen är hur jag tänker mig världen. Precis som där har den tidigare civilisationen utplånat sig själv i försvar mot en farlig fiende och gjort världen mer kaotisk med tidsvirvlar, teleporteringsvirvlar, portaler till andra världar och varelser från hela galaxen. En del av det är känt för rollpersonerna men inte allt.

Så rollpersonerna kommer få reda på att fienden som utrotade den uråldriga civilisationen är på väg tillbaks och försöka stoppa det. Jag tänker mig 6-7 äventyr, så tre ensamma för varje grupp, och ett gemensamt. I första kommer ena gruppen få reda på att domedagen snart är här och den andra gruppen kommer få reda på att nåt är på väg mot deras planet. De kommer också få en bunt högteknologiskt loot som ett flygplan (vilket i ett japanskt tv-rollspel betyder att man nu kan flyga runt till andra kontinenter och platser i världen) och energivapen. Andra äventyret kommer handla om att forsla en energikälla via underjordiskt tåg för att ge energi till e satellitbas som behövs för att möta hotet. I sista gör de en tvåvägsattack mot Skurken. Det slutar med att de får reda på att Skurken typ bara är en förspejare.

Jag kommer skriva mer om utvecklingen, men troligtvis inte posta typ en äventyrskrönika, då vi redan har en bunt sådana.

Detta är ett forum så alla respons är bra respons och givetvis ska ni posta hur ni går tillväga också, om ni vill.
 

Attachments

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
Dec 10, 2000
Messages
2,462
Location
Enköping
Idag har vi skapat rollpersoner. Två spelare har valt att avstå kampanjen och två spelare kunde inte komma så vi var jag plus 6 spelare. De har fått välja klasser och raser fritt och vi utökade med nya klassmöjligheter från Xanathar's Guide to Everything. Det finns en hel del världsanpassning vilket påverkar vilka länder rollpersonerna kommer ifrån och vilken startutrustning de har tillgång till. Mellan mitt utskick av skaparguiden och ikväll så hade några spelare bett om andra raser än standard så det hade jag skickat ut material för. En spelare hittade inte en bakgrund som passade utan hade en egen som jag ska sätta på pränt.

De här 6 rollpersonerna täcker yrkena askdruid, bard av kunskapsskolan, beriden barbar, präst, krigare, munk, häxmästare (warlock dedikerad till Askhjärta), besvärjare (sorcerer med Divine Soul). De ni inte känner igen kommer antingen från skaparguiden eller kanske Xanathar's. De börjar på 2:a graden med några multiklassade.
Raserna blev tieflings, halvling, människa, tabaxi och hagga. Tabaxi och hagga var efterfrågade av spelare. Jag har bifogat hur jag gjort med dem som spelbara rollpersonsraser.
Av vikt var att två personer kommer från det land som kommit längst i den teknologiska utvecklingen med ångmaskiner och krutvapen och tre från det land som de kommer utgå från under spel och som är det land med de godaste ambitionerna. En vet jag inte än.

För mig är nästa steg nu att skriva och skicka ut spelarspecifik information. Den innehåller mer information om deras hemland och deras ras i hemlandet, och mer detaljer om deras respektive klass, saker som inte är allmänt känt. De kommer också få mer allmän information om det jag inte hann med i första utskicket som religioner. Vissa färdigheter kommer också ge extra information som Arcana och History. Målet med denna är dels att spelarna ska kunna svara som sina rollpersoner på vissa frågor, känna till saker om världen, och ge mig möjlighet att kanske klämma in lite hemligheter och ledtrådar. Eftersom kampanjen ska vara mer äventyrsfokuserad så kommer det inte vara så mycket av den varan som är brukligt för mig.

Jag blev klar med både min egen världskarta och spelarnas karta vilka visar den hälft av världen som de känner till. Kartorna ska få färg och lite nya saker utmarkerade nu när jag vet var de kommer från. Det borde hinnas i tid för spelarutskicket som jag nämnde ovan.

Spelarna har fått veta att de ska kommunicera om de vill att speciella saker från deras bakgrunder ska spela in i kampanjen, eller andra önskemål om rollpersonerna dyker upp.

Parallellt med att jag skriver klart den sista infon till spelarna så ska äventyren göras. Jag tror jag har minst två veckor på mig. Det första jag kommer göra är att titta på rollpersonernas förmågor och färdigheter och se vilka typer av utmaningar som passar, kolla vad spelarna skrivit som svar på mina enkäter och spalta upp det. Båda äventyren kommer vara grottor, den ena en i stort vertikal konstruktion byggd av en uråldrig högteknologisk och magisk civilisation, och den andra en kombination av naturliga grottor och konstruerade gångar och rum, ett stort gravvalv skapat under loppet av hundratals år.
Spelarna har lite önskemål om vilka de vill spela med, och vissa rollpersonsval innebär att de inte kan vara med på ena äventyret, och vilka dagar de kan spela kommer också vara en faktor. De sakerna behöver jag få reda på innan jag skapar på allvar.
Utmaningarna kommer i grunden vara densamma för bägge grupperna och grottorna kan man väl kalla moduler som sätts ihop på olika sätt, och sen kommer ett kraftigt tema på dem. Det är ett sätt att spara tid för mig och tänka kring vissa utmaningstyper som kommer vara gemensamma för bägge grupperna.
 

Attachments

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
Dec 10, 2000
Messages
2,462
Location
Enköping
En ny bakgrund och två nya yrkesvarianter blev resultatet av diskussioner och idéer medan vi gjorde rollpersoner så jag skrev upp dem och mailade ut dem och en av spelarna nappade på den nya häxmästar/warlockvarianten. Jag har bifogat utskicket nedan.

Två personer har kvar att göra rollpersoner men jag har påbörjat arbetet med den spelarspecifika informationen. Först ut blir mer ingående beskrivningar av länderna med tillhörande kartor. Målet med beskrivningarna av länderna är dels att fastställa för egen del hur jag vill att de ska kännas och vad som gör dem unika samt att få spelaren att se sin rollpersons syn på sitt hemland som kan avvika från den korta allmänna beskrivningen alla fått tidigare. Länderna kommer inte spela någon större roll i själva kampanjen men jag vill nå ett stadie där jag känner att platsen känns levande, och som kan tjäna som en kul värld för kommande kampanjer. Jag jobbar också på ett litet kompendium av egenskapande världar för publikation där jag vill kunna erbjuda olika nivåer av detalj för olika spelledares behov.

Jag har en egen karta med korrekta mått och detaljer som jag vill ha under spel som klimatzoner, resetider, för rollpersonerna okända platser och liknande. Spelarna får en mer periodkorrekt karta med fantasifullare detaljer över den sida av världen de känner till och en landskarta i samma stil. För denna kampanj är målet att alla spelarnas länder och bakgrundsmaterial ska vara klart och utskickat.

Samtidigt med detta snurrar äventyrsidéerna runt i huvudet, mest den grafiska delen. Hur ska den uråldriga forskningsstationen som idag kallas Ishjärta porträtteras, hur lätt eller svårt ska det vara att förstå vissa maskiners funktion. Hur är korpriddarnas katakomber utformade. Jag vill få en bra känsla av djup och att färdas bakåt i tiden här också.
I de uråldrigas labb kommer ena gruppen få tag i en flygfarkost, uråldriga "batterier" och möjlighet att genetiskt modifiera sig själv (tänk mutationer från Mutant/Gamma World, eller superkrafter). Gravplundrarna...eller vad de nu anser sig vara kommer få tillgång till en teleporteringskarta, energivapen, en teknologisk "Iron Man"-aktig rustning. Jag vill nog ge dem nåt liknande genmodifieraingen men det ska passa mer in på vad som finns i katakomberna. De kommer att träffa en återupplivad ordensgrundare med kunskap om de uråldriga och jag funderar på olika förmågor relaterade till odöda och levande som osynlighet för ena eller andra. Odöda är en stor del av världen, men inte kampanjen i sig än vad jag tänkt.
 

Attachments

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
Dec 10, 2000
Messages
2,462
Location
Enköping
Innan jag kan skicka ut spelarinformation damp första rollpersonsbakgrunden ner i inkorgen och den fungerade utan några justeringar som jag tänkt mig världen. Bakgrunden gav mig en bunt SLP, en by och en ny religion men inget som jag känner ska spela in i äventyren som det ser ut nu om spelaren inte ber om det.

Jag har skrivit klart alla länder utom ett av de som rollpersoner kommer från. När det kommer till att skriva så har jag väldigt lätt att få ur mig en massa bokstäver och jag får det relevanta på plats. Felet är att jag gillar att skriva och lätt skriver mer än vad som behövs så jag är väldigt ineffektiv på det området egentligen. Det blir mer information än jag själv kommer kunna minnas men jag är nog i lägret för hellre för mycket än för lite.

Målet med informationen om deras hemländer är att de ska få en nyanserad bild av sitt samhälle och en bild av en existerande värld. Jag har ju nämnt inspirationskällorna tidigare och det blir mer och mer Masters of the Universe x en massa japanska tv-rollspel, men fokuset i världen är samhällelig och teknologisk utveckling, världsutforskning och vilken väg man tar i jakten på ett bättre samhälle. Tre länder sticker ut i hur de går till väga. Det fokuset kommer inte spela in annat än som smakgivare i själva kampanjen dock, utan är något för senare.
Jag ser alla AD&D-världar och en del andra som satta i samma multiversum så även om det inte blir nåt mer spelat i just den här kanske andra rollpersoner kan titta förbi senare.

De länder som spelare kommer ifrån kommer också få kartor och två av dem är gjorda. För olika spel gör jag kartor på lite olika sätt. Jag brukar alltid rita världskartan för hand på ett A4 i blyerts och kanske fylla i med tusch. I förra kampanjen så blev första utkastet spelarnas karta och jag gjorde en egen med lite extra detaljer och information på. Därefter scannade jag in och färglade kartan i gimp. Slutligen då den kampanjen utspelar sig i en avgränsad del av världen så gjorde jag en karta över den delen där man har plats för fler städer, byar och detaljer som vägar. Även den är gjord i gimp och uppdateras när rollpersonerna upptäcker nya platser, samt när de blir uppdaterade om fiendens spridning.
Jag har inte bestämt mig till hundra men jag tror det blir en spelledarkarta i gimp, och spelarnas kartor blir färglagda med akvarellfärg och lite fejk pergamentnyans och stänk. Jag älskar själv rekvisita och tycker att det är kul att göra. Spelarkartorna blir i A3 för att få plats med det jag vill visa.

All extra info, kartor och sånt hamnar i ett häfte som jag tänkte lägga upp här, samt tillsammans med en krönika blir en del av klubbens fanzin när det är klart.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
Dec 10, 2000
Messages
2,462
Location
Enköping
Premiären för kampanjen skulle ursprungligen vara ikväll, men som tur var blev vi inte klara med Cyberpunk 2020-äventyret vi spelar nu. Det ger mig en vecka till, nåt som behövs efter några dagars förkylning.

Jag tänkte visa lite vad jag har att jobba med annat än min egen fantasi. Jag har skickat ut en enkät till mina spelare med en massa frågor förra året, och skickade lite frågor i samband med denna kampanj. Alla har inte svarat på allt, en del har tillkommit efter stora enkäten men inför denna kampanj och första äventyret har jag sammanställt informationen. Detta är vad jag har på papper för ena gruppens spelare:


Spelare 1 (halfling, sorcerer(divine soul),
Dalländerna
Vill gärna ha strider (gärna med syfte, ha med korta uttröttande, ok med långa)
Vill ha sociala interaktioner
Vill ha inomhusutforskning
Utomhusutforskning är ok
Vill ogärna ha gåtor
Vill ha mysterier
Vill ha färdighetsutövning
Vill ha fällor som skadar
Vill ha fällor som dödar (om de är rättvisa)
Moraliska dilemman är ok
Ok med att RP dör (om man spelar som en idiot, eller har extrem otur)
Kolla av efter äventyret vad som var bra och inte
Föredrar utan metakunskap
Regler kan slås upp om det tar mindre än 5 minuter
Gillar hemliga lappar och hemliga samtal

Spelare 2 (hag, beast rider/cleric),
Dalländerna
Vill ha strider (gärna långa, gärna stora, gärna komplexa, ha med små)
Vill inte ha sociala interaktioner
Inomhusutforskning är ok
Vill gärna ha utomhusutforskning
Vill inte ha gåtor
Mysterier är ok
Färdighetsutövning är ok
Vill gärna ha fällor som skadar
Vill inte ha fällor som dödar
Vill gärna ha moraliska dilemman
Gestalta din rollperson via vad du som spelare framför, addera ett färdighetsslag, och bli besvarad i hur SLP:n agerar/reagerar
Berätta vad din rollperson gör, addera ett färdighetsslag, och bli besvarad genom att spelledaren gestaltar vad SLP:n säger och gör hs
Vill ha överenskommelse/veto vid död.
Kolla av efter äventyret vad som var bra och inte
Föredrar utan metakunskap
Spelledarens ord gäller när det gäller regler, sen kollar man upp i pauser eller mellan möten
Gillar hemliga lappar och hemliga samtal

Spelare 3 (tiefling, ash druid),
Endalien
Resistance to Fire
Småeffekter

Spelare 4 (human bard)
Prinsöarna
History
Teknologi
Sucker for a pretty face
Inte sociala intriger

Min uppgift är att hitta de gemensamma nämnarna och anpassa mina idéer efter dessa. När jag gör äventyr har jag några olika metoder. Den metod jag använder mest är att när jag fått en idé, skapa de platser och personer som behövs enbart utifrån spelets verklighet, och inte modifiera det för spelarna utan låta spelarna och rollpersonerna hitta ett sätt att klara utmaningarna. I denna kampanj kommer jag modifiera verkligheten efter spelarna och rollpersonerna för att aktivt ge dem möjlighet att använda sina rollpersoners förmågor och få spelarnas önskemål uppfunna.

De här gruppen är de som ska undersöka de Uråldrigas flyglaboratorium. De som svarat på enkäten gillar strider, och jag vet att spelare 4 också gör det. Spelare 3 är helt ny så där har jag ingen koll. De vill ha strid med syfte, och komplexa, och om det är långa så är det ok.
För den delen tänker jag mig en strid som kommer ta plats i en reparationshangar där en grupp drönare och hangarens reparationsrobotarmar kommer angripa dem. Drönarna flyger och kan manövrera som de vill. Armarna sitter nära olika reparationsplattformar och har en begränsad räckvidd. Hangaren är fylld med trasiga farkoster och bitar av skrot. Varje plattform har en panel som kan stänga ner armarna (enkelt), eller styra armarna (svårare). Så RP kan manövrera taktiskt, hyffsat snabbt neutralisera robotarmarna om de tänker på det, använda plattformarna för att hjälpa dem mot drönarna. Detta kommer köras med en rutnätskarta. Striden är inte dödlig, de Uråldriga planerade för olyckor och spioner, inte för angrepp, så de kan bli småskadade och utslagna och sen placerade i en sjukhusbädd (och ta sig förbi en dörr som annars skulle vara ett hinder). Det ska dock mycket till att de är så smarta (och lyckas med färdighetsslag mot History för att veta att de Uråldriga var snälla pacifister för det mesta.)
Senare kommer en alternativ strid, en jätterobot kommer antingen kunna lämnas ifred, hjälpa dem eller angripa dem. Beroende på tid så har jag funderat på en strid till mot något mer naturligt djur som borrat sig ner i laboratoriet.

Inomhusutforskning är en gemensam nämnare för tre av dem så jag vill belöna letande efter hemliga dörrar, genomsökning av rum och undersökning av för dem främmande föremål. Så jag kommer spritsa ut lite småsaker som är lätta att ta med sig, några maskiner som kommer bidra till eventuellt komiska scener, och en varuhiss som kan underlätta deras förflyttning i labbet som är mestadels vertikalt.

På samma sätt går jag genom alla önskemål och preferenser. Ibland inspireras jag av preferenserna, ibland får de mig att modda nåt jag redan tänkt på. Vissa saker faller tyvärr bort. Spelare 4 har en bard som lätt faller för snygga fejs men det är inte tänkt att vara så mycket SLP-interaktion i kampanjen öht, så det kanske jag inte kan nappa på alls.

Jag kommer lägga upp äventyren här när de är färdigskrivna så andra kan förstå dem, för min egen del är det oftast streck och rutor och stödord.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
Dec 10, 2000
Messages
2,462
Location
Enköping
Idag har jag blivit klar med nästan all extra information och skickat ut den. Postar ett exempel på extra information om man är en medlem i en av världens riddarordnar. Så fyra och en halv dag att förbereda de två äventyren, det är mer än tillräckligt då alla viktiga punkter är fyllda och de ska nu fluffas ut och skatterna skrivas upp i läsfärdigt format, och "fiender" väljas och eller skapas

Tänkte lägga upp den nyaste utökade versionen av grundskriften för kampanjen men nu när den har bilder och sånt är den för stor så jag kommer lägga upp den på min hemsida och länka senare i veckan.
 

Attachments

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
Dec 10, 2000
Messages
2,462
Location
Enköping
I förrgår hade jag 8 spelare som skulle få spela i två grupper om 4, men idag har jag bara 7 vilket ställer till det så jag är tvungen att skjuta på premiären till nästa vecka. Funderade först om jag skulle köra med en grupp på 7 men spelarna ville ha mindre grupper så två spelare kommer få frågan om de vill spela i bägge grupperna så det blir en grupp på 4-5 och en på 5-6 istället.

Det jag behöver göra nu är att expandera äventyren för den större mängden rollpersoner, och för att äventyren ska passa fler spelares smak och önskningar. Jag kommer börja ta itu med det på lördag. Det blir några extra dagar vilken jag ska använda för att förbereda handouts på några föremål och datorpaneler, och om allt sånt blir klart att göra klart de olika världs- och landskartorna.

Resten av den här veckan ska ägnas åt att läsa på Mage the Ascension som är vårt reservspel men jag hoppas fortfarande på att kunna posta mer material här snart.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
Dec 10, 2000
Messages
2,462
Location
Enköping
Då har en del hänt.

Jag har lyckats fått upp nyaste versionen av spelagruiden som jag lagt här: http://www.griffindesign.org/dokument/CotEPlayersv2.pdf

Sedan senast har jag gått över från att göra den mesta planeringen i skissig form för mig själv på papper, till att skriva den i renare och förhoppningsvis lättläst version i ett dokument på datorn istället. Jag har sedan uppdaterat den med mer information efter påbörjat spel där jag märkt att jag inte fått på pränt vissa saker som bara existerat i mitt huvud. Jag är mest rädd för att det ska kännas som om det är för mycket information dock. I slutändan tänker jag mig att jag släpper världen och kampanjen här som ett dokument för den som är intresserad att läsa eller använda, och med vissa delar som separata dokument som kan delas ut till spelarna, eller användas utan någon koppling till världen eller kampanjen.

Majoriteten av tiden har spenderats på att fylla ut äventyrens detaljer, som vilka fynd rp kan göra, slps namn och kort personlighet samt sätta exakta stats på saker de troligen kommer bråka med. Den första konflikten tar plats i en stor hangar så där gjorde jag en karta med rutnät och markörer för rp och motståndarna så man kunde vara taktisk och avgöra avstånd lätt. För att få plats med allt och få plats på bordet vi spelar vid så hade jag ett mindre rutnät än de som vanligtvis används med ungefär 5mm stora rutor.
En spelare blev sjuk så äventyret i gravkatakomberna blev uppskjutet till denna vecka och jag skjöt då också på förberedelserna för det. Kvar att göra är att designa om grottan en bit så den får fler gångar för att öka rps möjlighet att röra sig runt i miljön oupptäckta, alternativa angrepps- och flyktvägar. Jag vill också bli klar med att hitta ett dunkande ljud som ska ligga i bakgrunden som tidsmarkör och visa om de kommer närmre.

Första gruppen som besöker flygtestinstallationen Ishjärta spelade i fredags och kom ungefär så långt som jag förväntat mig. För säkerhets skull ska jag preppa lite möjliga utfyllnader om det går för fort nästa gång. En av dem blir en potentiell strid och de andra är obestämda, kanske nåt elektroniskt haveri, eller ai:n som styr stället får en knäpp av något slag.
Det är inte heller nån fara om det skulle bli 3 spelmöten istället för fyra då vi har reservspel, men 4 veckor är tiden för nästa SL att preppa sitt äventyr och jag vill inte förkorta den tiden. Lite av min prepptid denna vecka kommer gå åt att förbereda sista spelmötet i Mageäventyret vi spelar.

Jag vet redan nu att flera av spelarna är väldigt nöjda med sina rp och investerade i dem, och en del lite missnöjda med att det är en så kort kampanj. Jag skulle inte ha nåt emot att göra en längre heller men jag valde detta format och speltid med tanken att det inte ska gå för långt mellan olika spelledares spel. Jag hoppas att detta är en sjysst kompromiss med alla olika önskemål och olika möjligheter till speltid och speltillfälle.
 
Top