Nekromanti Jag behöver ett nytt fantasy system

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,986
Location
Göteborg
Rymdhamster;n291444 said:
Jag hade fått för mig att quest core var levelbaserat? Har jag fått detta om bakfoten?
Grunden är skillbaserad. Level används mest för att snabbt bedöma hur bra en varelses är. Questcore skalar även på ett helt annat sätt än DnD. Tex får man inte mer kroppspoäng. En RP som är grad 10 kan spela med en som är grad 5.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,555
Location
Umeå
Whitehack är levelbaserat, så det faller på det kriteriet. Saga tycker jag passar in, men jag har för mig att magiker brukar bli rätt op där?

Jag skulle hur som helst säga att Saga är värt att kolla in. Reglerna kan du ladda ned gratis på Sagagames hemsida, så enda investeringen är tiden det tar att läsa 40 sidor.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,151
Location
Lund
Magnus Seter;n291471 said:
Jag håller på att kika på det. Först hatade jag det systemet (som var i WFRPv3), sen körde vi det modifierade (SW) och nu ska jag kolla på Genesys och se om vi ska köra det i WFRP-världen.
Har inte spelat Genesys själv men har spelat mycket FFG Star Wars och jag tycker det funkar väldigt bra och att läsa av symbolerna på tärningarna går snabbt att lära (mycket snabbare än jag trodde faktiskt).

Har inte själv testat WFRP3 men har kompisar som har gjort det och där fanns det många flera olika tärningar OCH ffa en hel mängd andra saker som gjorde spelet väldigt pilligt (mängder av olika tokens, gauges osv.).

Vad tycker du om Genesys som generisk motor? Funkar det bra? Kanske föremål för annan tråd, bryt ut isf. :)

Cog.
 

NisseJ

Veteran
Joined
6 Jul 2009
Messages
81
Location
Boden
Björn Wärmedal;n291469 said:
Whitehack är levelbaserat, så det faller på det kriteriet.
Jo, men inte på samma sätt som det jag minns från D&D vilket jag tolkade det som. :) Ska dock kolla in Saga jag med. Tack för tipset om vart man hittar reglerna.
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,784
Hjältarnas Tid och Whitehack är väl knappast "system med lite mer djup" iofs?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,061
Location
Ereb Altor
Jarl;n291481 said:
Hjältarnas Tid och Whitehack är väl knappast "system med lite mer djup" iofs?

Med Magins Väv och kommande Hjältarnas Väg finns det djup så det räcker. OP har redan beställt, så det dög nog :)
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,819
Jarl;n291481 said:
Hjältarnas Tid och Whitehack är väl knappast "system med lite mer djup" iofs?
Behöver inte vara jätteavancerat men söker framförallt ett system där man kan göra lite mer varieade karaktärer. Vilket detta verkar erbjuda :) Ska ge mina åsikter efter jag har fått och läst igenom boken
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,784
Måns;n291487 said:
Med Magins Väv och kommande Hjältarnas Väg finns det djup så det räcker. OP har redan beställt, så det dög nog :)
Ja, tilläggen har jag inte koll på. Fast verkar ju lite jobbigt om man ska behöva grundspelet OCH två expansioner för att nå dit man vill :) Men jaja, jag var inte så impad av HT, men det kanske klickar för trådstartar'n.
 
Top