Nekromanti Jag behöver ett nytt fantasy system

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,816
Jag har spelat Fantasy! OSG länge nu. Det är en av mina favoriter och jag rekommenderar till alla. Men nu när jag förbereder en ny lång kampanj så vill jaga ha ett system med mer djup.
Så här är en lista på vad jag vill ha och inte ha, så hoppas jag ni kan guida mig till ett system som träffar alla eller åtminstone de flesta av dem här punktern.

Vad jag vill ha:
Ett enkelt system som inte kräver att lära sig 100 olika regler.

Karaktärsskapande som går fort (ok om det är intressanta val som man funderar på ett tag men när man bestämt sig så ska det gå fort att skriva ner)

Ska vara lätt att spela online ( så inga minis eller system överdrivet beroende av avstånd.)

Kul tärningar, jag vill använda min samling. Inte bara T6 tack

Karaktärer som blir väldigt olika. Tänk lärd man, tjuv, riddare etc.

Stöd för rena kunskapsgrejer såsom språk etc

Vapen som känns olika, inte bara +1 i skada jämfört med nåt annat

Val i strid men inte för matematiskt. Men det ska finnas mer än "Jag attackerar"

Magiker ska INTE vara op


Vad jag INTE vill ha:

Massa böcker som man måste läsa igenom.

Leveling system (karaktärer ska bli bättre men inte som i D&D

Överdrivet seriöst och realistiskt. Det ska vara rule of cool och balanserat


Kampanjer och sådant skriver jag själv så regler är det viktiga.
Vad är detta för system?
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,993
Location
Ett häxkräl
Hjältarnas tid?

(Förutom det där med val i strid låter det som om det är Drakar och Demoner från 80-talet du vill spela).
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
WFRP 2e? Jävla skön värld oxå..

(med reservation för att det antagligen inte uppfyller vartenda krav - men det är det nog inte mkt som gör..)
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,300
Location
Göteborg, Lindome
Jag var på vippen att föreslå Dunder&Drakar, eftersom det uppfyller allt det du vill ha. Men sedan förstörde du det med:
Anchorman;n291365 said:
Vad jag INTE vill ha:
Leveling system (karaktärer ska bli bättre men inte som i D&D)
Så nära...
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Om du använder grundreglerna i Burning Wheel, och inte tilläggen kan det kanske vara något? Folk tror ofta det är ett avancerat spel eftersom de vill använda hela regelboken direkt. Gör man inte det är det ett enkelt, snabbt och otroligt smart system med bra balans. Visserligen är det bara T6 så det faller väl där... Hmm, i och för sig är karatärsskapandet inte supersnabbt.

Vad tror du om Ligans nya fantasy-spel? En massa olika tärningar, tydliga arktyper som RP, snabbt att göra rollpersoner.
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,816
Tack för alla svar :)
Just nu ligger hjältarnas tid bra till. Verkar som ett mysigt system.
Och som skarpskytten säger så är gamla DoD likt det jag beskriver, kanske för att det var det jag växte upp med så är det också något sånt jag vill gå tillbaka till. Dock känns det utdaterat och inte särskilt kul numera. Vet inte hur den nya verisionen är men kanske värt att kolla på.

Dunder och Drakar har jag inte bra koll på. Har väl egentligen inget emot level system så länge inte karaktärer blir helt brutna efter ett tag. Fiender som var farliga på lvl 1 måste fortfarande kunna döda dig på lvl 5 och så.

Wfrp är för specifik värld, samma med fria ligans verkar det som. Burning wheel, mythras och runequest ska jag undersöka mer om :)
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,149
Hjältarnas tid är ett vansinnigt charmigt spel. Jag ser fram emot att få spela det igen när min sambo läst in sig på reglerna. Har bara spelat ett kort scenario spellett av Krille himself. Med Hjältarnas väg, som förhoppningsvis kommer i september och med Magins väv, finns det väldigt mycket variation i karaktärsskapandet, utan att det blir klumpigt.
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,816
Rangertheman;n291405 said:
Hjältarnas tid är ett vansinnigt charmigt spel. Jag ser fram emot att få spela det igen när min sambo läst in sig på reglerna. Har bara spelat ett kort scenario spellett av Krille himself. Med Hjältarnas väg, som förhoppningsvis kommer i september och med Magins väv, finns det väldigt mycket variation i karaktärsskapandet, utan att det blir klumpigt.
Hur mycket påverkas regelsystemet av världen det utspelar sig i? Har mina egna spelvärld, så vill helst inte ha för mycket världspecifika regler (tänker på saker såsom religion osv)
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,084
Location
Göteborg
Anchorman;n291410 said:
Hur mycket påverkas regelsystemet av världen det utspelar sig i? Har mina egna spelvärld, så vill helst inte ha för mycket världspecifika regler (tänker på saker såsom religion osv)
Om du menar specifikt HV, så inte alls, eftersom det inte finns någon fullt utvecklad spelvärld.

Men tar vi exemplet RuneQuest, så är den nya upplagan ganska hårt knuten till Glorantha. Det går väl att flytta till nån annan stans, men du måste i så fall göra en egen hack för magisystemet.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,920
Location
Ludvika
Nässe;n291399 said:
Vad tror du om Ligans nya fantasy-spel? En massa olika tärningar, tydliga arktyper som RP, snabbt att göra rollpersoner.
Rov och ruiner/Svärdets sång/Forbidden lands, menar du? Det är huvudsakligen T6:or. Andra tärningar används ganska sparsamt. Och vapnen könns inte jätteolika.

Inte så fasligt bundet till spelvärlden dock. Det mesta är väldigt fritt att hitta på själv.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,010
Location
Ereb Altor
Anchorman;n291410 said:
Hur mycket påverkas regelsystemet av världen det utspelar sig i? Har mina egna spelvärld, så vill helst inte ha för mycket världspecifika regler (tänker på saker såsom religion osv)
Hjältarnas Tid är så generiskt det kan bli (utan att sakna själ helt). Det finns en del settingmarkörer men de är vaga och ganska enkla att byta ut. Men det beror ju lite på din egna spelvärld ser ut. Men om vi säger så här; jag skulle utan några större problem kunna spela samtliga äventyr/kampanjer till gamla DoD med HT.

Men även om din värld har en del egenheter så finns det bra riktlinjer för hur du skapar egna, balanserade, magiskolor, yrken och folkslag. Och kanske monster med.

Men överlag är det bara att luta sig tillbaka och tuta och köra. Systemet håller ihop och gör det mesta betydligt bättre än DoD. Nej, det gör ALLT bättre än DoD.

Det sagt så ÄLSKAR jag Burning Wheel också, men även om det går att hoppa över alla subsystem så är det mer att hålla reda på. Det är absolut inte svårt. Men det är nog på gränsen till att vara för seriöst. Det är absolut inget Eon III (Eon IV är däremot kanon!).

Det är f.ö modulärt på samma sätt som HT. Det är meningen att du ska bygga ut det själv.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,724
Location
Eskilstuna
Jag återkommer om ett halvår när jag slipat färdigt på mitt nuvarande projekt. Det uppfyller allt förutom andra tärningar än T6:or.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,564
Mitt minne är luddigt, men jag tror att Saga uppfyller samtliga kriterier.
 

NisseJ

Veteran
Joined
6 Jul 2009
Messages
80
Location
Boden
Whitehack röstar jag på. Tror det passar in med alla kriterier också. OSR med en twist :)
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,816
Hjältarnas tid är beställt så jag börjar där. Men ska kika in de andra ni tipsar om också :)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,920
Location
Ludvika
Caligo;n291442 said:
QuestCore uppfyller kraven väldigt bra... Förutom att du bara använder en t12!
https://www.rollspel.nu/threads/642...levelbaserat? Har jag fått detta om bakfoten?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Saga naturligtvis. Eller Savage Worlds, med lämplig kampanjbok till (finns många). Där använder man många tärningar, och det är snabbt och ganska enkelt.
 
Top