Jag bara undrar?

vije

Warrior
Joined
21 Jan 2017
Messages
246
Ma Ramotswe är alltid glad och nöjd om jag minns rätt. Inte svensk, men finns på svenska. Vad heter den nu? First womens detectiv Agency eller nåt (helt otänkbart att jag skulle orka googla det :) ) En hel serie. Av han som skrev Golden Compass, vad heter han nu - Alexander McCall?

EDIT: Googlade ändå:
Damernas detektivbyrå är en serie kriminalromaner av Alexander McCall Smith. Böckerna handlar om Precious Ramotswe, Botswanas första kvinnliga privatdetektiv, hennes sekreterare Grace Makutsi och mekanikern J.L.B. Matekoni.
 

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
597
I Guillous "Tjuvarnas marknad" och "Fienden inom oss" har huvudpersonen (polisen Eva) väldigt trevligt hemma med fantastisk make, härlig unge, underbara vänner och lyxiga middagar och fina viner. Det är på jobbet det är lite tufft. Dock inte deckare i betydelsen mord och mordgåta, utan i första titeln en stöldliga som jagas och i andra terrormisstankar som ska utredas.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,182
Just det ja, angående postapokalyps med vanliga människor finns ett ruskigt bra seriealbum som heter Tryggare kan ingen vara, eller When the Wind Blows på engelska. Skriven av Raymond Briggs. Handlar om ett gammalt par som förbereder för en kommande atombomb och vad som händer därefter. Ett otroligt bra seriealbum som varmt rekommenderas!
Fast kanske verkligen inte om man som TS är ute efter något som inte är totalt deprimerande? :)
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,182
Om vi lämnar Sverige? Harry Bosch har en del (fullt berättigade) problem med erfarenheten från sin uppväxt, men hans privatliv är ingen katastrof och han har (eller får) en bra relation med sin dotter.

TV-serien är bra.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,974
Fast kanske verkligen inte om man som TS är ute efter något som inte är totalt deprimerande? :)
Jojo, men om du läser några inlägg längre fram så kommer du upptäcka att jag inte visste att myspyset gällde även postapokalypsen när jag skrev inlägget.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,015
Jojo, men om du läser några inlägg längre fram så kommer du upptäcka att jag inte visste att myspyset gällde även postapokalypsen när jag skrev inlägget.
Det får gärna vara supervidrigt och skitjobbigt. Och huvudpersonen får vada i blod på jobbet. Men hen ska inte vara alkis, bitter, otrogen, missbrukare. Utan vara lycklig hemma och miserabel på jobbet.

Station 11 är mysigt och funkar.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,974
Det får gärna vara supervidrigt och skitjobbigt. Och huvudpersonen får vada i blod på jobbet. Men hen ska inte vara alkis, bitter, otrogen, missbrukare. Utan vara lycklig hemma och miserabel på jobbet.

Station 11 är mysigt och funkar.
Ah men då kan nog Tryggare kan ingen vara/When the Wind Blows vara nåt ändå. Fast där finns ju ingen med något jobb i och för sig, det handlar om ett pensionerat par.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,015
Ah men då kan nog Tryggare kan ingen vara/When the Wind Blows vara nåt ändå. Fast där finns ju ingen med något jobb i och för sig, det handlar om ett pensionerat par.
Den har jag läst. Den är jättefin. Jag har läst vägen oxå.
Det är väl det som är problemet jag har läst för mkt grejer. Som gör att man tröttnar på samma stereotyper.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,974
Den har jag läst. Den är jättefin. Jag har läst vägen oxå.
Det är väl det som är problemet jag har läst för mkt grejer. Som gör att man tröttnar på samma stereotyper.
Har du sett filmen Ponyo? Visserligen ingen bok, men hela världen stänka i vatten men alla är nöjda, glada och hjälpsamma. Gillar verkligen den filmen!
 
Top