Jag bara undrar?

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,009
Nu under sommaren vill jag läsa deckare eller Fantasy, eller historisk action.
Men började precis på en bok och blev deppig med en gång.

Finns det inga lyckliga poliser som löser brott i dagens Sverige?
Har någon här inne läst något som är spännande men där inte hjälten har uppförsbacke på det privata planet. Ge mig tips på lyckliga snutar som löser brott.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,494
Svenska moderna deckare eller vilka deckare som helst? För jag kommer inte på några svenska där deckarens liv inte suger.
 

Poromaa

Veteran
Joined
3 Jul 2016
Messages
90
Jag är ingen konnässör, men utöver LasseMaja-serien kommer inte heller jag på någon.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,931
I Sjöwall & Wahlöös tio böcker om Martin Beck är Beck lycklig i de tre sista romanerna (Det slutna rummet, Polismördaren och Terroristerna). Man behöver inte ha läst de tidigare böckerna i serien för att ta sig an dessa.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,238
Räknas enhörningen i Happy?
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,931
Det finns ju även en del barnböcker i genren som kan vara trevliga att läsa om man har barnasinnet i behåll (jag har det). Exempelvis Ture Sventon eller Agaton Sax.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,900
Location
The Culture
Jag är ingen expert på deckare, men är inte Leif GW Perssons figur Evert Bäckström relativt levnadsglad för att vara en svensk polis. (Har endast läst en roman där han var en bifigur, så är inte säker på att jag har rätt.)
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,009
Jag är ingen expert på deckare, men är inte Leif GW Perssons figur Evert Bäckström relativt levnadsglad för att vara en svensk polis. (Har endast läst en roman där han var en bifigur, så är inte säker på att jag har rätt.)
Han är jävligt bitter och trasig.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,322
Jag försökte läsa en bok av Camilla Läckberg för länge sedan och vill minnas att det mest var mys och knappt något drama alls.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,931
Om det går bra med böcker som inte är svenska rekommenderar jag böckerna om James Bond. Attentat (Moonraker) och Döden på Jamaica (Dr. No) är de bästa böckerna i serien som jag läst. Sen finns också Solo som är skriven av en annan författare men som jag gillar.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,931
Henning Mankells bok Innan Frosten handlar om Wallanders dotter som inte är lika deppig som Wallander. Sen tycker jag att boken är ruskigt usel (precis som Mankells andra böcker) men det är ju en personlig preferens.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,009
Man får väl skriva en själv. Om en helmysig polis som hämtar på dagis och ibland måste handla på cirkel k när man blir sen. Och går på mysiga föräldramöten för att sedan släpas ner i underjorden av en tjacksjuk pedofilring som kidnappar och mördar
 

Luftslottet

Warrior
Joined
15 Oct 2014
Messages
223
Har för mig att the hound of Baskerville var rätt lättsam och att SH inte hade så mycket framträdande problem i just den boken.
 

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Joined
24 Nov 2005
Messages
600
Jag gillar Torsdagsmordsklubben, om ett gäng pensionärer i England, de är mysiga.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,009
Poliserna verkar gladare på 40-talet.
Har vi ingen svensk Jack Reacher.

Det är samma som jag vill läsa lite post apokalyps men där vanliga människor är i huvudrollen.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,931
Poliserna verkar gladare på 40-talet.
Har vi ingen svensk Jack Reacher.

Det är samma som jag vill läsa lite post apokalyps men där vanliga människor är i huvudrollen.
Det är nog lättare att komma med tips om du ger folk lite respons på vad i deras tips som inte riktigt landade rätt för dig 🙂
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,931
Det är samma som jag vill läsa lite post apokalyps men där vanliga människor är i huvudrollen.
Vägen av Cormac McCarthy handlar om en vanlig pappa och hans son i en postapokalyptisk värld. Inga actionhjältar eller liknande.
 
Top