Måste bara flika in att jag inte håller med alls, anledningen till att jag också är trött på D&Ds dominans är just att regelbasen med en T20 är trist och alldeles för simplifierad. T20+mod+prof över svårigheten ger dels en alldeles för finkornig skala för "svårighet" (typ 1–30), och dessutom blir det väldigt mycket träff/miss-svartvithet (inga egentliga regler för att hantera mellanskillnaden, som ju också blir alldeles för finkorning).
Visst att D&D är intrikat gjort med alla listiga trollformler och funktioner som med kombinatorik skapar sin egna lilla värld, men det som puttar mig bort från D&D är just exakt det tråkiga tärningsslagssystemet. Det enda som inte bara ger banala + eller – på tärningsresultatet är som du nämner Fördel eller Nackdel. Men det är det enda.
Man kan förstås alltid använda ett system till vad som helst (typ), men ska man ha ett generaliserat system som inte har detaljerade tabeller för exakta svårigheter (såsom AC), så ÄR det lättare för en spelledare att avgöra om något är "lätt, normalt, svårt eller bajssvårt" istället för att haspla ur sig en siffra mellan 1 och 30.
Att de dominerar så pass känns som om det blir en skev bild av vad rollspel är, onekligen.