Nekromanti Jag är bara så trött på...

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,007
Location
Ereb Altor
OSR. Jag antar att det var så här en del kände när vi snackade Story Now i tid och otid back in the day.

Och ja, jag tyckte att det verkade coolt i början men det gick över ganska snart...
 

shugal

Veteran
Joined
27 May 2009
Messages
34
Location
Örebro
Dr_Dängrot;n237172 said:
Levlar och taktisk strid ala DnD , om du flyttar över hit och står brevid olle så får du plus 2 på slaget och om ingmar är i närheten så får du plus 3 på alla saves och nu har du använt din holy aura of great mega ancient red dragon balls i 4 rundor hur länge är den aktiv osv osv .

Jag orkar fan inte hålla reda på 711 olika saker samtidigt
Åh, vad jag håller med dig! Blir brädspelspannkaka och huvudvärk av sånt.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,611
Location
Uppsala
Jag tyckte regler skulle kunna göra allt och vara så generella och simulationistiska som möjligt. Idag vill jag att de ska göra *sin* grej, och ser jag ett spel som påminner för mycket om något annat så tittar jag vidare.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Jag kom på det! "Rules light". För jag har äntligen börjat fatta hur man kan hantera regeltunga system och hur mkt dom kan göra för mig. Men, det ska inte vara ett system där att hantera enkla saker är svårt (såsom att slåss). Det ska vara ett system med många subsystems och mycket kodifierat. Exemplet jag tog häromdan var ACKS tabell mellan befolkning i en stad till hur många av olika utrustning det finns att köpa varje månad.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Reglerna ska ge mig svar, inte vara i vägen. det är därför jag är så mot 'Finna dolda ting'. Vill att det ska vara 'hmm, vi lyfter på krukan, ligger det nåt under?''

En bra regel:
• är enkel
• tar bort ett "hmm jag får väl höfta" från SL
• är inte i vägen för ett "ja så är det ju" heller

Reglerna i stil med den där "Equipment availability per market class"-regeln gör att jag behöver preppa mindre och ffa, bäst av allt, bestämma mindre.
 
Top