Nekromanti Jag är bara så trött på...

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,495
Vad tyckte ni om en gång i tiden men har nu sett så mycket i rollspel att ni kräks vid blotta tanken?

Jag tänker börja med: Vikingar! Jag gillade vikingar, tills jag blivit bombad med dem i alla former. Jag vill inte se dem något mer!

Vilka är era forna älsklingar ni nu hatar?
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,151
Färdighetsvärden och liknande som kräver en ingenjörsexamen för att räkna fram.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Måste ju hålla med om vikingar, det är skitcoolt, men lite uttjatat. Ungefär som dvärgar som bara super hela tiden och är små mini-comic-reliefs.

Dvärgar som är trollkarlar och sjömän istället, det är grejer det!
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,743
Location
Göteborg
Stridssystem. Jag älskade att sitta och klura på roliga stridssystem, men nu blir jag avtänd om ett rollspel har ett. Inga fler stridssystem, tack!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,495
Rangertheman;n236961 said:
Färdighetsvärden och liknande som kräver en ingenjörsexamen för att räkna fram.
Gillade du dem en gång i tiden? De har jag hatat från början :p
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,614
Location
Huddinge
Standad-fantasy
Jag tyckte länge det fanns en charm i att alla visste vad man kunde förvänta sig av dvärgar,alver och magi. Jag uppskattade de skumma typerna på värdshus och jag älskade att hela settingen kände som ett par mysiga ingångna tofflor.

Nu är jag trött på skiten, det är det mest avtändande jag kan tänka mig just nu med rollspel. Spelar ingen roll om spelet är fantastiskt, känns det som en tolkien klon på något vis kommer jag vägra röra skiten ens med en gummihandskar.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,567
Träffområden. Då = realistiskt och häftigt. Nu = överdetaljetat och tröttsamt.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,151
God45;n236972 said:
Gillade du dem en gång i tiden? De har jag hatat från början :p
Nu kan jag inte förstå hur jag kunde gilla sådana system, men då tyckte jag om matematiska formler och siffertrixande :)
 

LordMarlowe

Veteran
Joined
15 May 2013
Messages
100
Location
Göteborg
Extremt detaljerade världar, med tonvis av historia, fraktioner och lore - beskrivet ner in i minsta lilla mikrocentimeter.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
"Realistiska" regler.

En gång i forntiden trodde jag verkligen att ju mer komplicerade regler jag skapade desto mer realistiskt blev spelet.

Idag spelar jag OSR som antagligen är minst lika realistiskt som alla dumheter jag hittade på i min ungdom.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Alver. De där jobbiga världsfrånvända kräken som alltid bär eller är ansvariga för de stora metaplotterna. Ännu värre om de är satans ninja-fixar-allt-alver därtill. Alver är för övrigt ett samlingsnamn på vampyrer, mutanter, dunedain eller vad det nu må vara som är skapade för att vara elitens elit i världen. Men värst av alla alver är riktiga alver.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,322
Ram;n236991 said:
Alver. De där jobbiga världsfrånvända kräken som alltid bär eller är ansvariga för de stora metaplotterna. Ännu värre om de är satans ninja-fixar-allt-alver därtill. Alver är för övrigt ett samlingsnamn på vampyrer, mutanter, dunedain eller vad det nu må vara som är skapade för att vara elitens elit i världen. Men värst av alla alver är riktiga alver.
Håller med 100%, skulle precis oxå gå in och dra en rant om alver. Kör totalt alvförbud i mina kampanjer, inte minst för att deras långa livslängd fukkar upp alla kampanjer.
SL - "för femhundra år sedan bodde det en ond trollkarl i trakten"
Spelare - "jaha, kände jag honom eller? Jag är ju åttahundra år gammal"
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Långa texter med världsinfo eller jättelika regelkapitel med tusen val som alla ändrar grundsystemet utan att någon undersökt om det blir en helhet som håller.

Annars måste jag säga att jag har oväntat svårt för att hitta något som jag är trött på, ge mig zombies, och onda magiker, ge mig orcher och demoner med kedjor, ge mig styltiga uppdragsgivare som i hemlighet är onding, ge mig inbrott och slutstrider, ge mig shoot-outs i Westernmilj, ge mig alla stereotyper på en gång!
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,031
Location
Sthlm
Jag har riktigt börjat ruttna på magi som det ser ut i nästan alla rollspel. Att det är nån besvärjelse som egentligen bara är en blaffa med unika regler, värst är det i D&D 5:th ed när en fiende bara har en lista på en kvantiljon besvärjelser denne förväntas kunna kasta i strid för fun & profit. Hur ska det här gå till?

Dessutom har vi en regelvridare i gruppen som alltid ska spela magiker och sitter och väger varenda liten formulering på guldvåg. Det är kul en gång varannat möte när han lyckas göra något förbluffande och festligt, men oftast betyder det bara att han tar två till tre gånger så lång tid på sig att göra något och spelledaren blir irriterad.

Ge mig mage vilken dag som helst i veckan, eller nobilis för den delen. enkla och tydliga magiregler. Tre blippar? Då kan du förvandla en kubikkilometer luft till eld, eller dylikt, för alltid. Då vet man vad som gäller!
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,225
Sci-fi som lägger sig en teknisk nivå (realistisk eller ej) jag som stackars samhällsvetare inte kan greppa.

Fast just, det har ju aldrig gillat...
 

soda

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
315
Jag tycker att i princip allt ni nämner verkar skitcoolt, men kanske främst det här:
Rangertheman;n236961 said:
Färdighetsvärden och liknande som kräver en ingenjörsexamen för att räkna fram.
Långa färdighetslistor känns dock helt ute.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
Splatt books och komplicerade regler.

En gång i tiden var nya supplement till favoritrollspelet något underpart som skulle köpas, dyrkas och så småning om läsas. Nu hatar jag när det dyker upp en massa nya regler och annat som kanske sabbar sånt jag redan etablerat i spel, men nån jäkla spelare skall ju förståss tycka att det är fantastiskt roligt och tjata om att ta med det också.

Det senaste är Dark Heresy, där flera av spelarna älskar att sitta och lusläsa böckerna och komma och vilja få köpa det där nya geväret som är supperbra i den här boken, eller ta den där extraklassen som fann i den där boken. Blä!

Och det här är egentligen mest för att jag inte gillar att säga nej. Jag har sagt nej flera gånger till saker som helt enkelt varit lite för "over the top" ("Nej din nästa rollperson får inte vara en space marine"), men i grund och botten skulle jag helst vilja inkorporera alla möjliga påhitt från spelarna (jag har allt för står erfarenhet av spelledare som säger "nej, det där är ju inte alls coolt. det får du inte göra!", medan jag tyckt att det var superhäftigt. Jag vill liksom låta var och en diktera vad som är "coolt nog för att få vara med", snarare än att som SL sitta där som nån jäkla smakguru.

Men ibland tenderar splat books att införa något som bara krockar med hela kampanjen och då får det bli nej ändå...

Därför ogillar jag splat books. Plus att de inbland inför information om något i spelvärlden som jag redan hittat på något eget om. Då är det ju ett definitivt nej, men samtidigt tycker jag det är tråkigt att inte följa det skrivna materialet. Särskilt om det visar sig vara roligare än vad jag kom på...

Sen komplicerade regler. Jag brukade älska shadowrun, men nu står jag inte ut med det (reglerna, alltså. Världen är awesome och jag vet att det finns många rätt bra hack som löser regelproblemen). Hade jag bara spelat ett rollspel resten av mitt liv kanske något mer tungrott hade funkat, men nu orkar jag fanken inte. Sitta och plugga inför spelmöten, liksom; spelmöten skall ju vara kul! Inte kräva läxläsning!

Det här har kommit mycket i och med Dark Heresy också, och den senaste gruppen där i. Jag kör det ju i två grupper. Första gruppen är mindre, och helt inriktad på det "klassiska" spela-äventyret-som-det-är-skrivet-följ-linjen-inte-dra-iväg-på-egen-hand-sättet att spela på. Där funkar det eftersom de oftast följer äventyret som det är skrivet, och då står det ofta med i äventyret vilken regel som är aktuell, men någon gång ibland måste vi slå upp en regelbok men även det går fort eftersom alla i gruppen äger var sin och hjälps åt att leta (följdkaktigen blir det heller ingen paus där alla väntar på SL; alla är upptagna med att leta regler).

Andra gruppen gillar att gå sina egna vägar (jäkla sandlådespelare =) och hitta på helt nya lösningar. Skitkul eftersom det tvingar mig att utvecklas som spelledare och tänka på mina fötter (ursätta anglesismen), men det funkar dåligt ihop med ett tungt regelsystem som ibland helt enkelt inte skulle låta spelarna göra det dom vill.

Och självfallet är ett par spelare i den gruppen sånna som inte gillar när jag är inkonsevent i mina regelbedömningar när jag bara drar till med något som inte visar sig stämma med reglerna.

Så nej, jag är trött på detaljerade regler. Ett lätt regelsystem i grunden för att ha något att falla tillbaka på, och sen rulings not rules ovanpå det, tack och hej!

Om det inte var för att jag starkt ogillar det från spelarperspektiv så hade jag gått all in på Anths linje om OSR. Å andra sidan verkar det inte som att jag kommer få vara spelare särskilt ofta så det kanske är något man skulle sluta ta hänsyn till =)
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,743
Location
Göteborg
Jocke;n237013 said:
Jag har riktigt börjat ruttna på magi som det ser ut i nästan alla rollspel.
Något jag tyckte var fräckt förr i tiden men nu bara tycker är råtöntigt är magi överhuvudtaget, i spel som inte behöver det. Scifi FAST MED MAGI! Cyberpunk FAST MED MAGI! Postapokalyps FAST MED MAGI*! Swashbucklingpirater FAST MED MAGI! Oj va originellt. Det finns fan knappt ett rollspel som inte tvunget ska ha med magiker, oavsett vad det är för genre. Fantasy och urban fantasy, möjligtvis skräck, funkar med magi. I övriga genrer är det mest originella man kan göra att skippa trollisarna.

* Ja, malströmmen suger. Den suger så djävla mycket. Jag hatar den, och AW vore tusen gånger bättre utan den. Och psimutanter i Mutant är också gjorda av bajs.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Mörker, ångest och regn. Då tar jag hellre standardgladfantasy tretton dagar i veckan, även med magi, tolkien, och alver och dvärgar.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
Krille;n237035 said:
Mörker, ångest och regn.
I och för sig gillar jag fortfarande mörker, ångest och regn, men bara så länge det görs på glatt och humoristiskt sätt.

Typ när man inleder ett spelmöte med Shadowrun med Chrulls öppning (Det är mörkt och det regnar...) och sen går vidare med troll som är utbildade filosofilärare och dvärghackers med rosa tuppkam.
 
Top