Nekromanti Jag är bara så trött på...

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Port Kad, The Rim
Über-boostad magi (typ högnivå D&D). Dess närvaro borde ha omfattande följder i samhället, till exempel jordbruk och sjukvård, men för det mesta märks den inte, utom när eldbollarna börjar flyga.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Användande av "inspirerande" rekvisita och handouts. En gång i tiden var jag frälst av sådant, men nu har jag varken tiden eller erfarenheten av att det blir så bra. Jag kan slå igång lite intromusik och tända nått ljus om någon är på, men det är inte för min skull och förberedelsetiden lägger jag hellre på att läsa in mig lite mer i reglerna eller spelarkrönikorna. På sin höjd kan jag ha ritat en karta i förväg.
 

carrot

Veteran
Joined
25 Sep 2013
Messages
184
Zombies, Cthulhu och unika karaktärer med lång backstory. Spelledare som säger "Skulle din karaktär verkligen göra sådär?". Bah näe, jag skiter nog i att ha roligt och göra nåt oväntat för att min karaktär är en torris. Det är nog därför jag sitter och spelar rollspel.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Levlar och taktisk strid ala DnD , om du flyttar över hit och står brevid olle så får du plus 2 på slaget och om ingmar är i närheten så får du plus 3 på alla saves och nu har du använt din holy aura of great mega ancient red dragon balls i 4 rundor hur länge är den aktiv osv osv .

Jag orkar fan inte hålla reda på 711 olika saker samtidigt
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
Dr_Dängrot;n237172 said:
Levlar och taktisk strid ala DnD , om du flyttar över hit och står brevid olle så får du plus 2 på slaget och om ingmar är i närheten så får du plus 3 på alla saves och nu har du använt din holy aura of great mega ancient red dragon balls i 4 rundor hur länge är den aktiv osv osv .

Jag orkar fan inte hålla reda på 711 olika saker samtidigt
Inte jag heller, men jag tror däremot att jag aldrig gillat det. Har nog ogillat det från start. Min tröskel har dock sänkts genom åren, och nu tycker jag att det börjar kännas jobbigt att spelet ens har tärningar. :p
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
High Fantasy, med användande av magi på öppen plats där det bara är något som är allmänt accepterat.

Folkslag/kulturer som är för extrema. Säg typ, folkslag/kultur där personer aldrig ljuger.

Religioner där alla Gudarna är erkända och uppenbarligen existerar.

Folkslag/Raser som är ett personlighetdrag. Existerar mycket i high fantasy, men än mer i Scifi.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Dr_Dängrot;n237172 said:
Levlar och taktisk strid ala DnD , om du flyttar över hit och står brevid olle så får du plus 2 på slaget och om ingmar är i närheten så får du plus 3 på alla saves och nu har du använt din holy aura of great mega ancient red dragon balls i 4 rundor hur länge är den aktiv osv osv .

Jag orkar fan inte hålla reda på 711 olika saker samtidigt
Nu drar du allt över en kam.
Jag är heller inte förtjust i det där taktik-bjäfset. Det är därför jag spelar OSR. Men OSR är i praktiken gammel-DnD.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Rollspel.

Förr såg jag bara möjligheter, men nu konstaterar jag cyniskt att jag aldrig kommer spela 99% av de spel jag vill spela.

Jag vill att det bara ska finnas ett rollspel som vi alltod spelar. Inte massa intressant skit som jag köper och sedan inte ens orkar läsa.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Cybot;n237085 said:
Jättelika vapenlistor.
I mitt exemplar av Mutant chronicles var vapenlistan helt sönderbläddrad. Idag hade jag bara gått "Vafaaan? Vem behöver 8 olika varianter av basic tungt automatgevär och 5 olika varianter av bazookor?"
Mmmmm. Och fullt med "Callahan Magnum Handcannon gör 2T8+1 i skada medan en Bronson Over 9000 gör 4T4 i skada..."

Meningsfullt. Inte.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,921
Location
Sandukar
anth;n237189 said:
Betyder det att du en gång i tiden tyckte om fula illustrationer? :)

Jajamensan. Det fanns en tid då jag tyckte att det var charmigt och personligt. Men nu har jag insett att det bara ser kackigt ut. OSR.spelen tycker jag är riktiga skurkar inom detta. "Det ska se ut så!" skriker någon. Varför då, undrar jag då? Varför vill du att spelet ska se skit ut för?
 

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
774
Överdetaljerade och superkomplicerade fiender. En gång i tiden gillade jag tanken på att motståndare och fiender fungerade på samma sätt som rollpersonerna. Men det blir så jäääkla mycket förberedelser och dokumentation inför spelmötet, och det är stört omöjligt att hålla reda på alla stats, förmågor, skador, bonusar, avdrag, m.m under spel. Monster ska vara enkla. Två, kanske tre färdigheter och ett enkelt sätt att hålla koll på deras hälsa. SL ska inte behöva hålla kolla på 8 separata rollfigurer som alla är lika komplicerade som en enskild RP. No sir.
 

carrot

Veteran
Joined
25 Sep 2013
Messages
184
Big Marco;n237302 said:
Jajamensan. Det fanns en tid då jag tyckte att det var charmigt och personligt. Men nu har jag insett att det bara ser kackigt ut. OSR.spelen tycker jag är riktiga skurkar inom detta. "Det ska se ut så!" skriker någon. Varför då, undrar jag då? Varför vill du att spelet ska se skit ut för?
Jag skulle vilja flika in och säga att det med all säkerhet inte bara handlar om att det "ska" se så ut utan nog snarare handlar om pengar, eller brist på't. Illustratörer är i regel dyra att anlita. Duktiga illustratörer är ännu dyrare, så jo, det finns nog faktiskt ursäkter för fula illustrationer.

Jag uppskattar själv en typ av fulsnygghet till en viss gräns, speciellt i egengjorda produkter eller i projekt där budget är typ noll. Däremot stör jag mig oerhört mycket på när påkostade rollspel som faktiskt har råd att betala för sig ändå har fula illustrationer.
Och på tal om fula illustrationer; Nåt som jag tycker är ännu värre är när det enda som finns i form av bilder i en rollspelsbok är tråkigt trams. Typ generisk fantasy helt utan några som helst twists. Alver som ser ut som man väntar sig att alver ser ut. Orcher som inte ser för onda ut men inte heller för goda. Då ser jag mycket hellre charmiga och fantasieggande saker som liksom visst, kanske inte är så tekniskt avancerade, men som iallafall lockar fram ett par tankar hos spelarna och framförallt spelledaren.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
carrot;n237327 said:
Jag skulle vilja flika in och säga att det med all säkerhet inte bara handlar om att det "ska" se så ut utan nog snarare handlar om pengar, eller brist på't. Illustratörer är i regel dyra att anlita. Duktiga illustratörer är ännu dyrare, så jo, det finns nog faktiskt ursäkter för fula illustrationer.
Man kan ju skippa illustrationerna. Avsaknad av illustrationer är bättre än fula illustrationer. Faktum är att avsaknad av illustrationer är snudd på bättre än bra illustrationer. Själv illustrerar jag bara mina spel för att det är kul, och för att folk förväntar sig det. Men handen på hjärtat ser jag inte någon större poäng med illustrationer i ett verbalt medium som rollspel. Ha med bra beskrivningar istället. Det ger en ju saker man kan använda!
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,921
Location
Sandukar
carrot;n237327 said:
Jag skulle vilja flika in och säga att det med all säkerhet inte bara handlar om att det "ska" se så ut utan nog snarare handlar om pengar, eller brist på't. Illustratörer är i regel dyra att anlita. Duktiga illustratörer är ännu dyrare, så jo, det finns nog faktiskt ursäkter för fula illustrationer.
En klassisk kommentar som jag enbart håller med om om spelet är gratis. Säljs spelet så är det en kommersiell produkt. Och då får man som producent ta ansvaret för att hela produkten håller hög kvalitet. Tycker jag.
 
Top