Nekromanti Jag är bara så trött på...

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
Hm. Jag kommer nog faktiskt inte på något. Jag har en hel del saker jag ogillar, men det är sånt jag alltid ogillat (komplexa regler, standardfantasy, uppenbara plots, fokus på relationer). Och jag har saker jag ogillat tidigare men som jag numera kommit att gilla (kitchen sink:iga spelvärldar, vampyrer, Star Wars). Men jag kommer nog inte på något...


Eller jo! Förr kunde jag gilla när folk var riktigt jäkla elaka mot spel de inte gillade, framför allt såna spel jag inte heller gillade. Numera tycker jag bara det är töntigt.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,137
anth;n236990 said:
"Realistiska" regler.

En gång i forntiden trodde jag verkligen att ju mer komplicerade regler jag skapade desto mer realistiskt blev spelet.

Idag spelar jag OSR som antagligen är minst lika realistiskt som alla dumheter jag hittade på i min ungdom.
Håller verkligen med! Vi skrev regler om allt och vi var uppenbarligen inte ensamma. Artikeln i Sinkadus om värdshus där det till och med fanns tabeller för bordens form, var ett tydligt exempel. Fast värst var väl ändå artikeln om kanoner som innehöll matematiska formler för att beräkna krutmängd, räckvidd, m.m.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Rangertheman;n237041 said:
Fast värst var väl ändå artikeln om kanoner som innehöll matematiska formler för att beräkna krutmängd, räckvidd, m.m.
Efter ragnaröks regler för kärnvapendetonationer...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
Genesis;n237025 said:
Swashbucklingpirater FAST MED MAGI! Oj va originellt.
Äh, originalitet är överskattat. Och vissa saker, som swashbucklingpirater till exempel, är så tråkiga att de bara kan räddas av att man slänger in någon form av fantastik. Sen kanske jag hellre sett gigantiska sjömonster eller nåt istället för demoner, men "vanilj" funkar det ju helt enkelt inte. Lite samma sak med postapok =)
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Rollspel.nu


Skämt åsido: Cthulhu-mythoset är överanvänt och felanvänt till förbannelse.
 

da_bohz

Swordsman
Joined
31 Jan 2016
Messages
454
Vampyrer i alla variationer har på något sätt övergått från att vara lite spännande till att bara vara jättelöjligt. Kan inte spela det alls längre.
?Alla former och variationer på skräckrollspel. Det var kul ett tag när man var typ femton, men nu är ett rollspel helt värdelöst för mig om dess fokus till största delen ligger på att skapa någon form av obehag hos spelarna.
 

Wyldstorm

Swordsman
Joined
22 Apr 2003
Messages
786
Location
Skellefteå.
Bristen på förstånd vad gäller avvägningar i spelsystem...

Massa regler, tabeller för allt!
<Får som motreaktion>
Inga regler, friaste friformen är den enda rätta!

Komplicerade tärningskombinationer för fan & hans moster och tvättstället hon håller i tvåhandsfattning!
<Får som motreaktion>
Neeeeij! EEEEN tärning! Skit i att det blir korkat!

Mardrömmar -vah??! Jag har inga psykiska besvär efter ärkedemonen bengt! Jag fick juh inte ett fail på skräcktabellen!
<Får som motreaktion>
Ångest är allt, har du inte ångest så skaffa angst! Får du inte fem fobier per kanmpanj beror det på att du sov eller är dålig!
<Får som motreaktion>
Allt är bättre med gammal & god gladvåld! -Psykiskt djup är dåligt, old fashion simplicity über alles!

Samma sak gäller iofs för världar, system, stilar & en hel del mer.
Det tycks mig konstigt att mode ska råda med järnhand i just rollspelsvärlden.. Och mer än lite irriterande.
Och än mer konstigt att svängningarna ökar mer & mer..
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
Vampire the Masquerade. Så vitt jag kan minnas var jag med i alla fall fem längre kampanjer och ytterligare några kortare på en tioårsperiod innan andra saker kom emellan. Jag måste ha spellet minst hundra spelmöten och spelat femtio till (och det blev några lajv av bara farten också), det är troligen mitt näst mästaste spel i livet, efter Pendragon. Bevisligen älskade jag det, jag tror till och med att jag tyckte om systemet. (VtM var en kult på 90-talet).

Provade spela det igen för några år sedan och upptäckte att systemet är kasst, världen uttjatad och spelstilen (i alla fall den som växte fram i min gamla grupp) outhärdligt tråkig. Jag såg fram mot spelmötena på samma sätt som jag brukar se fram mot tandläkarbesök.

Ibland lekar jag med tanken på att köra ett vampyr-lir, så blodsugarna har bevisligen lite charm kvar för mig, men det blir inte i den världen eller med det systemet igen.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,338
Location
Helsingborg
Jättelika vapenlistor.
I mitt exemplar av Mutant chronicles var vapenlistan helt sönderbläddrad. Idag hade jag bara gått "Vafaaan? Vem behöver 8 olika varianter av basic tungt automatgevär och 5 olika varianter av bazookor?"

Ska man vapenfetisha så är det för att ens karaktär är vapenfetishist....reglerna kan gott vara samma för alla liknande vapen.
 
Joined
28 Apr 2009
Messages
16
Location
Stockholm
High Fantasy, där världen kryllar med konstiga varelser såsom alver, dvärgar, orcher och liknande varelse. Föredrar att dem hanteras som något som nämns i människornas sagor och sägner även fast dem gärna får finnas - i det fördolda och glömda. Eller värdshustrollandes tonårsmagiker och skjuter eldbollar genom sina händer. Bah och humbug!
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,694
Location
Göteborg
Skarpskytten;n237060 said:
Ibland lekar jag med tanken på att köra ett vampyr-lir, så blodsugarna har bevisligen lite charm kvar för mig, men det blir inte i den världen eller med det systemet igen.
Då är ju Svart av kval som skriven för dig! "Som Vampire fast bra". :)
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,547
Location
Umeå
Skarpskytten;n237060 said:
Vampire the Masquerade. Så vitt jag kan minnas var jag med i alla fall fem längre kampanjer och ytterligare några kortare på en tioårsperiod innan andra saker kom emellan. Jag måste ha spellet minst hundra spelmöten och spelat femtio till (och det blev några lajv av bara farten också), det är troligen mitt näst mästaste spel i livet, efter Pendragon. Bevisligen älskade jag det, jag tror till och med att jag tyckte om systemet. (VtM var en kult på 90-talet).

Provade spela det igen för några år sedan och upptäckte att systemet är kasst, världen uttjatad och spelstilen (i alla fall den som växte fram i min gamla grupp) outhärdligt tråkig. Jag såg fram mot spelmötena på samma sätt som jag brukar se fram mot tandläkarbesök.

Ibland lekar jag med tanken på att köra ett vampyr-lir, så blodsugarna har bevisligen lite charm kvar för mig, men det blir inte i den världen eller med det systemet igen.
Det här är exakt min upplevelse av och relation till Eon.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
Genesis;n237089 said:
Då är ju Svart av kval som skriven för dig! "Som Vampire fast bra". :)
Jag känner till men har ej läst detta spel. Om spelet innehåller mycket angst, mycket kladd med att dricka blod och saknar superhjälteförmågor så är jag är intresserad.*

Men nu är frågan vi alla ställer oss: hur svarar trådstartaren på sin egen fråga?

*Fast gärna flygförmåga. Vampyrer kan flyga, White Wolf!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,466
Skarpskytten;n237122 said:
Jag känner till men har ej läst detta spel. Om spelet innehåller mycket angst, mycket kladd med att dricka blod och saknar superhjälteförmågor så är jag är intresserad.*

Men nu är frågan vi alla ställer oss: hur svarar trådstartaren på sin egen fråga?

*Fast gärna flygförmåga. Vampyrer kan flyga, White Wolf!
Trådstartaren startade tråden för att han såg vikingar i ett nytt spel och gick "Urk, nej". Och jag brukade älska vikingar! :(

Jag har lite samma reaktion på indisk mat... Men inget annat inom rollspel.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Skarpskytten;n237122 said:
Jag känner till men har ej läst detta spel. Om spelet innehåller mycket angst, mycket kladd med att dricka blod och saknar superhjälteförmågor så är jag är intresserad.*
Det innehåller vad du stoppar in i det. "Spelet" i sig är som jag minns det bara "hur" du spelar och har ingen värld eller ens regler för rollpersoner.

Mest bara instruktioner för hur du rittar upp en mindmapp och vem som vinner i konflikter.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,717
Rymdhamster;n237130 said:
Det innehåller vad du stoppar in i det. "Spelet" i sig är som jag minns det bara "hur" du spelar och har ingen värld eller ens regler för rollpersoner.

Mest bara instruktioner för hur du rittar upp en mindmapp och vem som vinner i konflikter.
Lögn och förtal! Rollpersoner utan ankare (en person som är vampyrens koppling till det mänskliga) går det åt pipsvängen för. Katching, minst en regel för rollpersoner.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
DeBracy;n237132 said:
Lögn och förtal! Rollpersoner utan ankare (en person som är vampyrens koppling till det mänskliga) går det åt pipsvängen för. Katching, minst en regel för rollpersoner.
Mjo... jag menade snarare regler i stil med grundegenskaper och sånt.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,316
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Skitsvår fråga... Jag vet inte om jag egentligen ogillar något numera som jag en gång gillat inom rollspel. Jag gillar nog allt om det är gjort på ett spännande sätt. Men ok då eftersom jag vill nämna något så får det bli Vampire the Masquerade. Älskade det spelet tidigare och allt med gamla WOD, nu älskar jag Vampire the Requiem och allt med det nyare WOD :) Ogillar dock inte gamla WOD men gillar det nyare WOD mer.
 
Top