Nekromanti Jävsituationer?

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Dimfrost said:
Är det här en kommentar av någon av de forumförändringar jag genomförde? Jag känner nämligen inte igen mig. De forum som stängdes var de vars skapare inte ville ha det officiella forumet här. Inget skedde mot någons vilja. Tvärtom skulle jag vilja hävda att jag, i och med hedersmoderatorsystemet, gjorde en ansats att knyta de officiella forumen närmare till webbplatsen. Så: exempel, tack.

(Observera även att jag inte har skrivit några recensioner i Fenix i det senaste numret. Jag väntar på din artikel som visar hur kritik ska gå till. )
Jag har inte koll på när du var redaktör och vad du genomförde. Som policyförändring kan jag exemplifiera med att man plötsligt inte längre fick publicera skönlitterärt, rollspelsrelaterat material som "storartikel" längre. Den förändringen gjorde det väsentligt svårare för mitt spel att synas här, eftersom hela mitt spels settingmaterial är skönlitterärt. Vad gäller borttagna forum var det väl så att man tidigare fick ha flera forum till sitt spel -- här och på annat håll. När policyn ändrades arkiverades t ex mutant- och mindless gamingforumen.

Men exemplen är inte viktiga här, för det är ändå ett faktum att man som spelskapare är helt utan inflytande på och ovetande om de beslut som fattas runt spelets existens på wrnu. Det är detta jag helt sonika konstaterar, snarare än att kritisera några specifika policyförändringar (det har jag redan gjort till berörda redaktörer utan någon som helst effekt.)

Vad slutligen gäller att du hållit dig från recensioner i Fenix var ju vår deal att du inte skulle skriva trista recensioner, men jag antar att total avhållsamhet kanske är det allra bästa. Fortsätt så, så ska jag hålla min del av löftet :gremsmile:. (För den intresserade finns dealen här: http://forum.rollspel.nu/showthreaded.ph...p;o=93&vc=1 )

Hälsar

Christian
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Min syn...

För det första tycker jag personligen inte att det ursprungliga inlägget är att betrakta som personangrepp. Som jag ser det så kritiserar Dimfrost dig enbart i rollen som recensent och säger ingenting om dig som person.

Tar man på sig en roll vare sig det är som fotbollsdommare, en yrkesroll eller en roll som skribent tycker jag att man får lära sig att acceptera kritik mot den rollen. Sådan kritik är inte att betrakta som kritik mot ens person utan mot ens värv.

Därmed inte sagt att man inte kan ha en annan uppfattning om var gränsen till personangrepp går men att påstå att det är "tydligt personangrepp" är en överdrift.

Däremot kan jag tycka att inlägget (och i stora drag hela tråden) är ganska så usel, plump och ointressant. Men det är ju en fråga om smak antar jag. Hade alldrig brytt mig om att läsa hela om den inte gett upphov till den här tråden...

Slutligen kan man väl säga att modererandet till sin natur (inte bara här utan det är min erfarenhet även från andra fora) är en mycket inexakt vetenskap. Det silas inte sällan mygg och sväljs kameler. Detta är för övrigt en av (men inte den enda) anledningarna till att jag förespråkar en väldigt restriktiv modereringspolicy där man i princip bara går in med moderande inlägg mot rena lagbrott och grotteska övergrep och ibland kanske inte ens det... (Fast det är en annan diskusion.)

/Bjorn
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Det låter väldigt naivt att ett stort forum på internet anno 2008 skulle klara sig från att användare känner sig kränkta/orättvist bemötta/etc. Det syns gång på gång på WRNU, och på de flesta andra forum också (även om det gnabbas ovanligt mycket på WRNU de senaste åren).
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,860
Location
Stockholm
Re: Svar från Forumredaktören ...

lokomotiv said:
Bör vi förbjuda recensionsgnäll?
Jag antar att denna fråga kommer sig av att jag uttryckte en önskan om att förbjuda vissa typer av OT-diskussioner (ex. politik).

Till skillnad från politikdiskussioner har diskussioner om rollspelsrecensioner i Fenix en naturlig plats här på Rollspel.nu. I synnerhet på Fenix-forumet som är speltidningen Fenix’ officiella diskussionsforum.

Så, nej, jag tänker inte förbjuda diskussioner om recensioner i Fenix. (Däremot kommer jag att förbehålla mig rätten att tillrättavisa den som är onödigt otrevlig eller gnällig. Jag vill göra Rollspel.nu till ett trevligt forum, dammit!)
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
Re: Svar från Forumredaktören ...

Så väldigt tydligt tycker jag faktiskt inte att det är. Själv tolkade jag t.ex. »vanföreställningar« som en (kanske onödigt) tillspetsad variant av »förväntningar«. När vi (dvs. moderatorerna) tvekar om huruvida ett inlägg bryter mot en regel eller ej avvaktar vi för att se om någon användare anmäler inlägget ifråga.
Fråga 1:
Är det ett personangrepp att kalla någon för "rabiat fanboy"?

Fråga 2:
Nu är det möjligt att jag feltolkar vad du skriver. Är det så att en anmälan på något sätt påverkar moderatorns bedömning om ett inlägg bryter mot reglerna eller inte? Att en anmälan på något vis har en betydelse utöver att påkalla moderatorns uppmärksamhet?


Vill bara förtydliga att även om det här inlägget kanske verkar en smula vasst så var det inte min avsikt att kritisera. Jag är mera nyfiken.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,860
Location
Stockholm
Re: Svar från Forumredaktören ...

Kimon said:
Är det ett personangrepp att kalla någon för "rabiat fanboy"?
»En recensent bör inte vara en rabiat fanboy« i sig är det inte. Av sammanhanget är det dock inte orimligt att anta det är just Åsa som avses med »en recensent«. Att kalla någon »en fanboy« tycker jag inte kvalificerar sig som personangrepp värt en moderering. »Rabiat fanboy« … tja, möjligen, men långt ifrån solklart.

Kimon said:
Nu är det möjligt att jag feltolkar vad du skriver. Är det så att en anmälan på något sätt påverkar moderatorns bedömning om ett inlägg bryter mot reglerna eller inte? Att en anmälan på något vis har en betydelse utöver att påkalla moderatorns uppmärksamhet?
Jag formulerade mig klantigt ser jag nu.

»När vi (dvs. moderatorerna) tvekar om huruvida ett inlägg bryter mot en regel eller ej avvaktar vi för att se om någon användare anmäler inlägget ifråga« får det att låta som om vi var riktiga velpellar som väntar på att användarna ska göra vårt jobb åt oss. Vad jag menade är att när vi bedömer att, ja, inlägget är visserligen på gränsen, men vi friar hellre än fäller, så kan vi ändra oss om anmälaren i sin anmälan lägger fram en motivering eller tolkning som vi inte tänkt på.

Det händer dock sällan att vi får anmälningar på inlägg vi inte redan upptäckt. Och ännu mer sällan att anmälningarna innehåller något vi inte redan tänkt på.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,002
Location
Umeå
Re: Svar från Forumredaktören ...

Vad jag menade är att när vi bedömer att, ja, inlägget är visserligen på gränsen, men vi friar hellre än fäller, så kan vi ändra oss om anmälaren i sin anmälan lägger fram en motivering eller tolkning som vi inte tänkt på.
Fast då är det ju inte så bra att ett inlägg bara kan anmälas en enda gång (så att bara en användare har möjligheten att lägga fram en motivering).
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Svar från Forumredaktören ...

Jag tror inte det är ett så stort problem då jag bara ser två scenarion:

1. Inlägget är blatant och uppenbart regelvidrigt. Redaktionen/moderatorer behöver inte bombas med anmälningar för att agera.

2. Inlägget är lite halvt på gränsen. Sannolikt kommer bara en person att göra en anmälan.

I övrigt finns PM-funktioner. PM:a aktuell moderator och skriv "Inlägget jag tänker på är redan anmält, men jag är inte säker på att < den här vinkeln > har beaktats".
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,494
Location
En mälarö
Re: Svar från Forumredaktören ...

I övrigt finns PM-funktioner. PM:a aktuell moderator och skriv "Inlägget jag tänker på är redan anmält, men jag är inte säker på att < den här vinkeln > har beaktats".
Fast hur vet man ifall ett inlägg anmälts? Det syns väl inte, eller?

/Anders
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Svar från Forumredaktören ...

Man får ett meddelande när man försöker anmäla det.

Det hade varit intressant om man kunde anmäla inlägg som redan var anmälda, men att ens anmälan automagiskt kastades bort utan att man fick reda på det. :gremgrin:
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Svar från Forumredaktören ...

"Personligen är jag [och har varit en längre tid] hjärtligt trött på det eviga recensionsgnället."

Jäklar, jag skrev rätt vettigt i den tråden. Det känns bra att jag kan stå för det fortfarande.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Svar från Forumredaktören ...

Det var en sådan diskussion kring det tidigare (i just den tråden), där jag föreslog just det. Föga överraskande står jag fortfarande för det.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Bara för att vara tydlig

Varken här eller annorstädes i tråden önskas en ny och otrevlig ordväxling mellan er två, lokomotiv och Eksem. Ni bör snarare tänka på att hålla er ifrån varandra.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Också för att vara tydlig

Jag tror att lokomotiv skulle ha behandlats annorlunda än Dimfrost. Det är inte menat som ett angrepp. Jag tror att lokomotiv har rätt i sitt påstående. Vissa användare behandlas annorlunda av andra användare, än andra. Däremot är jag inte säker på att det är en fråga om moderator-beteende, utan skall nog ses som allmänt användarbeteende.
 
Joined
18 Apr 2002
Messages
957
Location
Dalaupprorets centrum och bostadsorten för Troberg
Re: Också för att vara tydlig

Nu ska jag göra något som är på gränsen men inte ett övertramp. Svara på en moderering.
Det kanske är bra om det skrivs på ett forum och eftersom det vart aktuellt här...

Jag tror inte eksems inlägg var ett angrepp jag ser heller ingen agression i det....

Vi hade nämligen en diskution över pm och jag tror vi tog ett steg frammåt emot sämja, jag hoppas det iaf!

Så i det här fallet var nog modereringen onödig. Så vänligen om det gavs någon last emot Eksem hoppas jag ni ändrar det beslutet.
 
Joined
18 Apr 2002
Messages
957
Location
Dalaupprorets centrum och bostadsorten för Troberg
Re: Svar från Forumredaktören ...

Jag håller med faktiskt även om jag var lite ironisk.

Jag har nämligen svårt att se någon skada i att ett fanboy eller vem som helst skriver en recension. En recension är alltid vinklad(baserad på egna erfaranheter mm.). Så om jag läser en recension av en recensent och sedan finner den falsk så läser jag såklart inte något mer av denne personen.

Om jag däremot hittar en recensent med mina egna intressen och med samma smak. Så då har jag ju hittat rätt. En recension är ju bara ett tyckande om en produkt igentligen.
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Re: Knepigt att ge ett svar egentligen

Den handlar om att det i mina ögon verkar förekomma en jävsituation bland moderatorerna som varit inne på fenixforumet.
Att en moderator också är en aktiv användare behöver inte medföra jävighet, däremot kan det se misstänkt ut när en moderator också är en aktiv debattör, särskilt när någon modererar i en tråd denne själv debatterat i. Det är inte så vanligt numera men det har förekommit tidigare.
Jag tycker inte att moderatorerna ska beläggas med munkavle och förbjudas att delta i heta diskussioner, men däremot är det lämpligt att de vid behov överlåter modereringar i dessa diskussioner till någon annan - och det är också så jag tycker att det fungerar nu.

Gordeg
 

Wille Raab

Veteran
Joined
13 Oct 2003
Messages
56
Location
Stockholm
*vifta*

Tjipp,
Tänkte ta det här, för de som berörs mest i detta kommer läsa det här. Och övriga kommer inte ens förstå varför jag skrivit hur som helst. Så om du rycker på ögonbrynen om det, fear not, det är tänkt att vara så, inklusive några axelryckningar och "var fick han luft från" samt ett snabbt förpassande till det undermedvetna.

Så, med den discen så till vad jag ska skriva: jag tänker lämna det här eländet nu. Det som orkat ha koll/whatever vet att jag har varit en mycket sporadisk deltagare, som mest kommit in då jag har varit relaterad till diskussioner (Sverok, sveroks arbete, att dra igång konvent i stockholm, lite sådana saker samt då och då när intresset fallit på). Så även denna senaste gång, men det som mötte mig den här gången var vad jag inte kan se som något annat än grova påhopp på en person som jag värderar väldigt högt; påhopp som dessutom legitimerades av en stor del av deltagarna i den debatten och verkade få fritt spelrum från moderatorer och liknande. Jag vet att jag i den debatten inte direkt bidragit till att lugna ned något, och det har haft ett syfte som verkar vara i viss mån uppnått i alla fall: jag har haft en önskan om att få fram lite mer extremer, så att ni äntligen kanske kanske får upp ögonen för det här. För det är fan helt förkastligt, det jag tycker mig ha sett här.

Nu verkar det mest vara så, enligt inlägg här, att jag troligen är mentalt störd och att allt är inbillning, men i så fall är ju ingen skada skedd utan ni har glatt fått konstatera att ni är djävligt bra. Inget ont i att vara djävligt bra, så grattis.


Jag skulle kunna posta en lista här, har nämligen roat mig i all min eländighet åt att gå igenom varje inlägg i forumet nu och lista författare samt de värdeladdningar (oftast totalt irrelevanta) som har hivats omkring mot folk som generellt står för, eller kan uppfattas att stå för, en motsatt åsikt. Det är en lång lista och den är inte vacker. Jag tänker inte posta den, det uppmanar bara till ännu mer BS, men om ni faktiskt vill försöka se kritiskt på det så föreslår jag att ni själva gör en så'n. Och ja, jag vet att jag kommer vara med på den, det är jag även på min egen, så om ni genast tänkte den tanken kan ni strunta i att göra listan för i så fall har ni uppenbarligen redan där lagt någon form av värdering i det.


Så, vad vill jag säga? Tja, jag är desillusionerad, ledsen, och tycker att många personer här representerar åsikter som helst ska ligga längst ned i gropen när man bygger ett utedass. Och det är inget jag behöver. Så jag kommer inte komma tillbaka hit. Ursäkta att jag lämnar en del saker obesvarade. Jag tror dock att även det hör till kategorin sorteras-snart-in-i-det-undermedvetna, så som det brukar fungera på forum, så det är nog inte någon som blöder till döds över den saken.

Tack för den tid som varit trevlig, tack för att vissa personer här gått ut i debatt och skrivit att de har fått upp ögonen för saker och ting, och ett extra stort tack till de som är här av alla de personer som gör ett stort arbete för och med rollspelshobbyn! Fortsätt med det. På ett konstruktivt sätt. yay er!
 
Top