Nekromanti Jävsituationer?

Wille Raab

Veteran
Joined
13 Oct 2003
Messages
56
Location
Stockholm
Re: Knepigt att ge ett svar egentligen

Men Åsa, folk svarar inte på saker de håller med om, utan på annat, och sedan när några svarat på annat så liksom vrids det man skrev ifrån början också. Har du inte förstått det ännu?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Knepigt att ge ett svar egentligen

För övrigt ett intressant faktum, är att jag skrivit recensioner i Fenix med tämligen hårda formuleringar riktade mot speltillverkarna, och folk här och på andra forum har skrivit om hur mycket de uppskattat dessa recensioner.
Fast vad folk reagerar mot i Åsas recension är ju inte hårda ord; utan vad man uppfattar som osaklighet. Om speltillverkare förtjänar hårda ord är det ju bara på sin plats att leverera.

- Ymir, påpekar
 

Wille Raab

Veteran
Joined
13 Oct 2003
Messages
56
Location
Stockholm
Re: Knepigt att ge ett svar egentligen

Måhända, men det är inte vad som sägs i inlägget jag svarar på, om du läser det. Där är det hennes hårda ord som ger rätt till att ge negativa tillmäten om hennes person, inget annat.
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Re: Knepigt att ge ett svar egentligen

Hur kommer det sig då att ingen har reagerat? Är det för att den här typen av diskussioner är jargong på forumet?
För att förenkla det hela - Nej jag har inte läst tråden som du tar upp. (ska strax ägna en stund till det)

Men för att svara på frågan:
Det förekommer ibland mycket hård jargong på forumet. Något som föranlett att jag mer än en gång dragit mig från forumet. :gremfrown:
Reagerat och Reagerar GÖR VI. Se bara tidigare trådar kring modereringar och liknande.
Och Nej, det är inte OK.

Jargongen styrs av medlemmarna, moderatorer och debattklimatet. Olyckligtvis har klimatet på rollspel.nu´s forum varierat oerhört mycket genom åren och varierar även nu, framför allt beroende på ämnet som tas upp.

Det är olyckligt att Fenix ska drabbas på ett negativt sätt i sammanhanget och jag hoppas att de som gjort dig/sig och oss olyckliga i sammanhanget ska bättra sig.

Slutligen och sist men inte minst - Nej, jag är inte moderator eller något annat i sammanhanget. Jag är bara en medlem av rollspel.nu som tycker att vi ska jobba på vår image. :gremsmile: Det folk ser är det de tyder och när det just gäller de officiella forumen för olika detaljer (tex Fenix, Rävsvans mfl) så är det viktigt med etiken. :gremfrown:

Eva Florén
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Svar från Forumredaktören ...

Då jag ska föreställa alla moderatorers boss tar jag på mig att svara å moderatorkårens vägnar. (Därmed förstås inte sagt att varenda kotte däri håller med om allt jag skriver.)

Tsianphiel said:
Det första inlägget i tråden är ett tydligt personangrepp, enligt de regler som finns för forumet, ändå ingriper inte någon moderator emot personen som gjort inlägget.
Så väldigt tydligt tycker jag faktiskt inte att det är. Själv tolkade jag t.ex. »vanföreställningar« som en (kanske onödigt) tillspetsad variant av »förväntningar«. När vi (dvs. moderatorerna) tvekar om huruvida ett inlägg bryter mot en regel eller ej avvaktar vi för att se om någon användare anmäler inlägget ifråga. (Uppdatering: Den sista meningen i detta stycke var sällsynt dåligt formulerad – och förtydligas därför i detta inlägg.)

(Nu gjordes visserligen en anmälan, men inte förrän en och en halv månad efter att tråden startats. Hela diskussionen hade hunnit både självdö och återuppstå under den tiden. I och med att så lång tid förflutit och dessutom nya forumregler är på gång [se nedan] valde jag att lämna anmälan utan åtgärd – och förklarade också detta för anmälaren.)

Tsianphiel said:
Däremot väljer man att moderera (i det här fallet i form av en textvarning) en person som emotsäger det inledande inlägget, trots att inlägget enligt regelverket som finns inte bryter mot regeln om personangrepp.
Nja. I tråden har gjorts exakt tre modereringar i form av modererande inlägg (den allra mildaste formen av moderering – i paritet med »vill du låta bli det där är du hygglig«): två av walium som påpekat att två deltrådar inte hör hemma i diskussionen utan bättre förs på annan plats på forumet; samt en av Krille som hänvisar till forumsreglerna och upplyser om att man bör meddela moderator i stället för att själv hobbymoderera.

Modereringar visas i fetstil, ett utropstecken i ikonen och inleds med frasen »Detta är ett modererande inlägg skrivet av moderator«.

I övriga inlägg har moderatorerna uttalat sig i egenskap av användare, och dessa inlägg behöver man alltså inte fästa större notis vid än vilket vanligt inlägg som helst.

Tsianphiel said:
Hur skall man då uppfatta rollspel.nu som forum? Är det ett debattforum där alla har samma rättigheter (och skyldigheter vad det gäller regelobservationer) att uttrycka sig, eller gäller andra regler för dem som sitter i maktpositioner på forumet?
Tanken är förstås att det ska vara någorlunda lika för alla. Till och med något striktare för moderatorer som helst bör tänka på vad de skriver även när de skriver i egenskap av användare.

Tsianphiel said:
Före detta forumister som är besvikna på hur forumet sköts varnar mig för att ta del i debatter här på grund av hur forumet modereras, och hur forumdeltagarna har rykte om sig att uppträda. Det är naturligtvis tråkigt, både för oss som hoppas på att få en öppen och givande dialog, och för rollspel.nus forum som framstår i en dålig dager. Särskilt tråkigt är det att den här typen av debatter uppstår i ett forum som tillhör en ifrån rollspel.nu fristående produkt som ändå har rollspel.nu som officiellt samtalsforum. Det påverkar ju även Fenix på ett negativt sätt. Vad jag förstår är det personer som slutat skriva i tidningen på grund av liknande diskussioner i samma forum.
Det är förstås tråkigt att höra att Rollspel.nu har dåligt rykte. Dock är forumet sedan en tid Under New Management – dvs. ingen mindre än undertecknad. Jag har ägnat en del tid åt att utarbeta nya forumsregler (som dock ej hunnit träda i kraft ännu) och arbetar nu på en uppförandekod för moderatorkåren. Min målsättning är att göra Rollspel.nu till en välkomnande och trevlig plats att diskutera rollspel på. Huruvida jag lyckas eller ej får förstås framtiden utvisa.

(Och om jag tillåts ta av mig Forumredaktörshatten en stund: Personligen är jag [och har varit en längre tid] hjärtligt trött på det eviga recensionsgnället. Jag är själv en av de som råkat ut för det. Måste folk basunera ut så fort de inte gillar något? Kan de inte bara skita i det och läsa något annat? Men nejdå, gnäll är tydligen människans normaltillstånd. Irriterar man sig på det minsta lilla ska det gnällas och gnabbas – men det ska till något extrasuperexceptionellt för att man ens ska komma på tanken att uttrycka gillande.)

Tsianphiel said:
Moderatorernas beteende sätter sin prägel på hela forumet, eftersom de uppfattas som auktoriteter av forumsdeltagarna. Beter de sig dåligt eller inkonsekvent återspeglar det sig även på resten av forumet. Tyvärr färgar beteendet även av sig på övriga moderatorer, eftersom vi människor har en tendens att generalisera och stereotypisera. Det innebär att även de som följer regler och modererar neutralt kan få en negativ stämpel på sig.
(På med hatten igen.) Jag håller med dig helt och fullt. Jag har kallats »bra moderator« – av såna användare jag varnat eller t.o.m. stängt av (jag har förstås också kallats »en av de sämsta« vid ett eller annat tillfälle) – och hoppas under min tid vid rodret kunna påverka forumsklimatet i en positiv riktning.
 

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,450
Location
Stockholm
Re: Knepigt att ge ett svar egentligen

”Kan vi lämna min recension och reaktionerna på den därhän? […] Att jag valde att uttrycka mig på ett visst sätt i en recension berättigar inte att någon bryter mot reglerna som finns på det här forumet.”

Jag ser det som väldigt naturligt att trådens (alltså Dimfrosts tråd på Fenix-forumet) riktning bestäms av det den utgör en reaktion på, på samma sätt som tråden vi skriver i nu är din reaktion på det Dimfrost skrev i den. Däremot har du förstås rätt i att det varken motiverar eller ursäktar ett faktiskt regelbrott, men att något sådant ens har skett är ju folk allt annat än överens om.

”Personangrepp är inte tillåtna. Och det inledande inlägget i recensionstråden ser jag som ett personangrepp.”

Det är ju din åsikt, som du naturligtvis har rätt till. Det innebär dock inte att alla andra måste dela den, och uppenbarligen är det många som inte gör det (inte enbart medlemmar av moderatorkåren).
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Bra inlägg!

Dessvärre är det hela väldigt enkelt. Wrnu som community är inte och strävar inte efter att vara demokratisk eller ens särskilt rättvis. Det är privat och att likna vid någons vardagsrum (!). Detta har gjorts klart väldigt klart vid ett flertal tillfällen -- på senare tiden tycks det ha blivit något av ett mantra bland moderatorer. Redaktionen är gud, och moderatorerna är deras apostlar. Som användare har du att gilla läget (i det här fallet det jäv du upplever) eller dra. Om du klagar för mycket kan du bannas permanent, oavsett om du brutit mot några regler eller inte. Som vanlig spelskapare med ett forum här har du noll inflytande och insyn -- nya policies kan förändra förutsättningarna för ditt spel radikalt eller helt enkelt stänga ner ditt forum.

Så är det.

Sen kan man tycka vad man vill om detta. Om du inte gillar det är du förhållandevis ensam, för de flesta bryr sig inte eller läser i vart fall inte det här underforumet. De som bryr sig är i många fall redan moderatorer eller redaktörer, eller också är de inte här längre. Det finns inget egentligt tryck som du kan utöva för att få till stånd en förändring. Du kan vända dig till AO, men han är enväldigt vald av redaktion (och moderatorer?) och har ingen makt alls vad jag kan förstå, så det är knappast ett starkt kort.

Jag tycker inte du ska bry dig om Dimfrosts kommentarer. Det är en så futtig poäng han har ändå, jämfört med vad som skulle kunna sägas om recensioner, att det bara är löjligt. Och åt det ovanstående kan du ändå inget göra.

Wrnu är mycket bättre när man bara läser det då och då utan att delta så mycket själv, särskilt om man vet vad de mesta postarna brukar skriva och kan hoppa över deras inlägg.

Andas lugnt, drick te och gå ut i sommaren!

Föreslår

Christian
 

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,450
Location
Stockholm
Re: Knepigt att ge ett svar egentligen

”Kanske för att det är ganska allvarligt?”

Storm i ett vattenglas, more like it.

”Jag ser för övrigt inga inlägg här där Åsa har ’tagit av sig’ ’silkesvantarna’.”

Nej, det jag skrev åsyftade uppenbarligen på recensionen hon skrev (eller tja, jag tyckte att det var uppenbart, eftersom jag t.o.m. använde mig av samma formulering som hon själv gjorde, men jag ber om ursäkt om jag varit otydlig), inte på hennes inlägg här på forumet.

”[…] rättfärdigar att slänga denna hög med skit.”

Denna hög med skit? Du tycker inte att du överdriver en smula? Man måste kunna kritisera en recension utan att författaren tar illa vid sig, och det är fortfarande så att folk i gemen inte alls är överens om att den kritiken inbegripit några personangrepp (och ”folk i gemen” betyder fortfarande inte ”moderatorkåren”).

”För övrigt ett intressant faktum, är att jag skrivit recensioner i Fenix med tämligen hårda formuleringar riktade mot speltillverkarna, och folk här och på andra forum har skrivit om hur mycket de uppskattat dessa recensioner. Det är lite roande.”

Jag skrev ju ovan att jag inte tyckte att någon av formuleringarna som tagits upp egentligen var något att hetsa upp sig över. Ser man det på det sättet så blir fenomenet du beskriver varken särskilt intressant eller roande – som mest blir det en axelryckning. ^_~
 
Joined
18 Apr 2002
Messages
957
Location
Dalaupprorets centrum och bostadsorten för Troberg
ditt inlägg var inte så dumt heller... håller med till 50%
Jag tycker inte man ska sluta kämpa för något man tror på bara för att folk kör med mantrat"lev med det eller dra".

Jag skiter fullständigt i sådana åsikter. Det finns enkla sätt att bli av med mig då, banning. Men jag lämnar inte något som jag tycker om frivilligt(trots dess fel)
 

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,450
Location
Stockholm
Rättelse.

”Måhända, men det är inte vad som sägs i inlägget jag svarar på, om du läser det. Där är det hennes hårda ord som ger rätt till att ge negativa tillmäten om hennes person, inget annat.”

Nja, nu har du vantolkat mitt inlägg. Det jag skrev var att hårda ord motiverar hårda ord. Det innebärar inte att jag tycker att personangrepp är OK, men å andra sidan så ställer jag mig ju alltså inte ens bakom att något sådant skulle ha skett överhuvudtaget.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,467
Location
Helsingborg
Re: Knepigt att ge ett svar egentligen [edit]

Inlägget blev lite långt. Hoppas du har överseende med det. Jag lyckades inte pressa det hela.

Du säger att du inte vet, och jag tror dig. Meningen "En recensent bör inte vara en rabiat fanboy." kan knappast "förvridas" till att handla om något annat än recensenten, eller hur? Hur får du den till att handla om recensionen?
Var god och läs vad jag skriver. Jag har redan förklarat det.

<div style="margin-left:1em">Visst, det står "rabiat fanboy" i trådstarten, men det är ju lyft ur sitt sammanhang. För om man tittar på citatet i trådstaren "Det är på det stora hela inget dåligt rollspel, men författarna har valt att använda Cthulhu i titeln. Genom det aktiva valet har de också givit mig förväntningar på innehållet," så kan åtminstone jag helt förstå Dimfrosts perspektiv.</div>
Kan du också vara god och komma ur ditt defensiva beteende och försöka förstå? Jag kan redan nu säga att jag överger en diskussion efter två utväxlingar. Det här är den andra, så du får gärna svara på det jag skriver nu och jag kommer läsa, men med största sannolikhet inte svara på inlägget. För om du inte förstår nu så tror jag inte att du förstår efter tio svar heller.

Ta nu en paus och sätt dig inte och svara direkt. Jag tror knappast att att det annars leder någon vart. Redan det du citerade mig så valde du att helt ignorera vad jag försökte få fram.

Som du ser så är det för övrigt inte den mening som du tar upp, som jag över huvud taget citerar.
En fråga. Du såg inte att jag skrev "rabiat fanboy" i mitt inlägg och besvarade detta? Du tog faktiskt till och med och citerade det i ditt svarsinlägg. Om du trots det helt missade den meningen så citerade jag den ovan med indrag. Om det nu inte var rabiat fanboy som du irriterade dig på så ber jag om ursäkt för att jag förstått fel, men det var det enda som du citerade i ditt inlägg. Ja, förutom "ett så uppenbart osakligt betyg" men det skrev du ju själv inte var något personangrepp.

Jag ville med "Recensionen av Cthulhutech i senaste Fenix är verkligen horribelt dålig" visa att åtminstone jag uppfattade direkt att Dimfrost ville diskutera och recensionen inte recensenten. Att han sedan nämner Åsa vid namn tycker jag är ett måste i ett bemötande, men jag ser fortfarande att det Dimfrost skriver handlar om recensionen, inte recensenten . Jag skulle vilja be dig att läsa om första stycket i mitt inlägg som jag nu citerar här nedan, så att du kan förstår vad jag ville få fram.

<div style="margin-left: 1em">Vi kan ju börja med att titta på vad som står först i trådstarten. "Recensionen av Cthulhutech i senaste Fenix är verkligen horribelt dålig". Jag vet inte, men hur kan du förvrida den meningen till att trådstarten handlar om något annat än recensionen?</div>

Vidare så gör ju Åsa precis det som efterlyses när hon förklarar i recensionen vad det är som gett henne vissa förväntningar. Möjligen gör hon fel i att inte förklara vilka förväntningar hon fått (jag är inte 100 på att hon inte gör det, kommer faktiskt inte ihåg), utan istället utgår från att folk ska förstå dessa. Ett antagande som inte kan anses vara taget ur luften.
Bra, nu börjar du komma in på vad frågan i tråden egentligen borde handla om. Nämligen om titeln och därmed recensentens förväntningar ska spela så stor roll på betyget? Jag tycker att Dimfrost fokuserar lite för mycket på att tolka enstaka ord än hela intrycket. Hans huvudargument, som jag ser det, är att Åsa faktiskt skriver att "det inte är ett dåligt rollspel" men ändå ger två i betyg.

I tråden kommer det faktiskt fram att Åsa "...fick ... en stereotyp setting som var helt ointressant. I CthulhuTech har man inte tagit vara på några särdrag, vare sig i mythosen eller genren mecha. Det finns inte ens en intelligent eller oväntad twist. Det är lite av rollspelens Uwe Boll. Settingen saknar kvalitet och det den saknar i kvalitet försöker författarna ta igen i kvantitet". Fast, stod det i artikeln? Det stod att det inte var ett dåligt rollspel.

Å andra sidan så är folket som är pro-Åsa (det är lättare än att skriva Tsianphiel, annars hade jag använt användarnamnet) lika goda kålsupare som går in och analyserar meningar ur sitt sammanhang. De ignorerar helt andemeningen i hela inlägget som enligt mig fastställdes redan i första meningen vad inlägget handlade om. Precis som Dimfrost antagligen ignorerar andemeningen i ChtuluTech-recensionen och fokuserar på "Det är på det stora hela inget dåligt rollspel,".

Om man skriver så och sätter en tvåa i betyg så kan det mycket väl ge intrycket att recensenten skulle kunna vara en rabiat fanboy. På vilket sätt kan du inte förstå den tolkningen, oavsett hur den nu uttrycktes?
Ah, du menar alltså att det är upp till den som blir angripen att liksom skylla sig själv?
Jag minns inte att jag har skrivit det du påstår, men här får jag anta att du lyckades tolka så. Det var inte meningen att du skulle få det intrycket. Genom att påstå det du gjorde så lyckades du förmedla din känsla av hur du tolkade det jag skrev. Testa nu att applicera detta tankesätt på meningen "En recensent bör inte vara en rabiat fanboy" med meningen "Det är på det stora hela inget dåligt rollspel, men författarna har valt att använda Cthulhu i titeln. Genom det aktiva valet har de också givit mig förväntningar på innehållet, i åtanke,".

Om du lyckas förstå vad jag menar så glädjer det mig att jag har gjort mig förstådd. Om du fortfarande inte förstår så ser jag inte att diskussionen behöver fortgå, eftersom jag antagligen aldrig kommer att lyckas få dig att förstå.

/Han som återupprepade sig för att göra sin poäng tydligare

<font size="1">[edit] Jag är ett pucko, för det blev inget indrag där jag citaterade mig själv. Det är nu ordnat.</font size>
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,551
Location
Fallen Umber
Som vanlig spelskapare med ett forum här har du noll inflytande och insyn -- nya policies kan förändra förutsättningarna för ditt spel radikalt eller helt enkelt stänga ner ditt forum.
Är det här en kommentar av någon av de forumförändringar jag genomförde? Jag känner nämligen inte igen mig. De forum som stängdes var de vars skapare inte ville ha det officiella forumet här. Inget skedde mot någons vilja. Tvärtom skulle jag vilja hävda att jag, i och med hedersmoderatorsystemet, gjorde en ansats att knyta de officiella forumen närmare till webbplatsen. Så: exempel, tack.

(Observera även att jag inte har skrivit några recensioner i Fenix i det senaste numret. Jag väntar på din artikel som visar hur kritik ska gå till. :gremwink:)
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Fel plats för den diskussionen ...

Dimfrost said:
Är det här en kommentar av någon av de forumförändringar jag genomförde? Jag känner nämligen inte igen mig. De forum som stängdes var de vars skapare inte ville ha det officiella forumet här. Inget skedde mot någons vilja. Tvärtom skulle jag vilja hävda att jag, i och med hedersmoderatorsystemet, gjorde en ansats att knyta de officiella forumen närmare till webbplatsen. Så: exempel, tack.
Den diskussionen ska över huvud taget inte föras i denna tråd.
 
Top