Nekromanti Jättekarta!

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Kollade igenom kartan ordentligare nu, och slogs återigen av hur otroligt snygg och välgjord den är... helt klart något av det bästa och mest användbara som jag har fått tag i här på forumet (särskilt som nästan alla mina detaljerade officiella kartor har försvunnit...).

Liten intressefråga bara; vad är "Stenportal" uppe i högra hörnet av kartan. Är det ett eget påhitt, eller kommer det någon annan stans ifrån?
 

loof_UBBT

Veteran
Joined
23 May 2008
Messages
8
Är relativt säker på att alla stenportalern är hekatombportar. Konceptet är taget från någon gammal speltidning (tror det är en codex, men det skulle kunna vara en tidig fenix också).
Har inte läst artikeln i fråga så jag vet inte om just den är en "officiell" portal eller inte.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Låter som just den där typen av saker som jag hoppas att Neogames någon gång i framtiden kommer att lägga upp på sin hemsida :gremwink:

Kommer det från en speltidning får vi väl räkna den som "semiofficiell" tills vidare.
 

Gemstone

Swordsman
Joined
21 Aug 2005
Messages
422
Location
Stockholm
Och vad är en 'Hekatombport'? Jag har tittat runt i de flesta av mina böcker och inte hittat något sådant. förklaring? :gremsmile:
 

loof_UBBT

Veteran
Joined
23 May 2008
Messages
8
Som sagt det är ett koncept från en gamal speltidning, i grund och botten är det väll en sammling stenportaler som leder till en annan dimension (dimensionen är tidsaspekterad har något med kronokraternas Danarth att göra).
 

Lord Avallach

Veteran
Joined
21 Aug 2000
Messages
142
Location
Uppsala
Hekatomben (spoilerish)

Hekatomben är från en gammal codexartikel skriven om jag inte missminner mig av Sebastian Andersson, författaren till Drakar och kommande alvermodulen. Sammanfattning av artikeln: Hekatomben är litet fysiskt plan som existerar vid sidan av mundana och tar formen av en enorm samling gångar, salar och gallerier fyllda med gamla Danarthiska statyer och annat uråldrigt och övergivet. Man kan råka ut gör apjobbiga tidsfluktuationer som gör att en kropp kan åldras snabbt, att man kan hamna i relativa tidsflöden och fastna i tidsluckor. I hekatomben kan man råka på rakhori, De urgamla, kronokratspöken och demoner. Det finns ganska gott om vandöda då de Urgamla använder den för att husera sin nekroarmé.

Det är oklart om Hekatomben skapades av Kronokraterna eller om den bara hittade och moddade den, eller om de offrade till en mäktig demon för att skapada den. De tog hur som helst sin tillflykt till Hekatomben när de slutade vara intresserade av det värdsliga styret.

Portarna som är spridda över Asharien-Thalamur-Danbreann är alltid extremt mätkitga demoniska aggregat som agerar ovanligt självständigt. Man öppnar dem genom att läsa deras sanna namn. Namnen förvarades på skriftrullar och det råder lite krig om att få tag i dem bland de som känner till Hekatomben, tex så vill Rakhori gärna ha nycklarna till danbreannportarna men Priori Cun-Sabreann har dem i tryggt förvar.

Det är typ vad jag kommer ihåg på rak arm, sen misstänker jag att det kommer att utveckalas mer i Demoner-boken

/F
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Re: Hekatomben (spoilerish)

Åååh, jag har sett NÅGOT om den där. Yep, här i EM:
"Hekatomben: En samlingsplats för portaler som ligger bortom tid och rum i en annan dimension. Portalernas motsvarande portalhalva finns utspridda lite varstans över det som en gång var riket Danarth. Förmodligen är platsen skapad av kronokraterna men det sägs att Thalakatribunalerna numera gör bruk av den för att effektivt kunna upprätthålla kommunikationerna inom riket."

Ta da, officiellt material. :gremsmile:
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,882
Location
Port Kad, The Rim
Re: Hekatomben (spoilerish)

"Hekatomben: En samlingsplats för portaler som ligger bortom tid och rum i en annan dimension. Portalernas motsvarande portalhalva finns utspridda lite varstans över det som en gång var riket Danarth. Förmodligen är platsen skapad av kronokraterna men det sägs att Thalakatribunalerna numera gör bruk av den för att effektivt kunna upprätthålla kommunikationerna inom riket."
Med tanke på vad ordet hekatomb betyder så är det en märklig beteckning.
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Re: Hekatomben (spoilerish)

... It makes no sense!!!
Men du Mekanurg, det finns (fanns) ju också ett kortspel kallat hekatomb. Det hade inget med ko-offer att göra, det heller.

Vad fan röker spelskapare egentligen?
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Hekatomben (spoilerish)

"Vi röker inte, vi kör med superstarkt kaffe istället."

Greg Stafford.


Storuggla, need we say more
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Re: Hekatomben (spoilerish)

Heka - Egyptisk Gud som var Magins gudom.

Tomb - Underjordiskt gravvalv.

Passar bättre än ko-offer. :gremsmile:

Iallafall, nice karta!
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,882
Location
Port Kad, The Rim
Re: Hekatomben (spoilerish)

Sandy Petersen, som skrev CoC, är mormon och dricker inte ens kaffe. :gremwink:
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Re: Hekatomben (spoilerish)

Det ante mig att mormoner är roten till all ondska.

Telephalasion: Tack för upplysningen, hade för mig något sådant men har aldrig orkat leta upp det.


Mina spelare vet för övrigt om lite om just hekatomberna och tjatar om dom in-game som tusan. "Så farligt kan det väl inte vara"... Och det blir inte bättre när jag berättar Off-game att dom är farligare än Machin shin i Wheel of time för dom som vet.


/Poseur slut på OT nu.
 

Girolamo

Veteran
Joined
27 Jun 2019
Messages
55
Tråkigt väder och brist på annat att göra för mig till detta forum för fortsatt planering av min kampanj.
Bland allt letande hittade jag detta!
Tyvärr så är tråden så pass gammal att länkarna inte fungerar längre. =(
Så det finns ingen som råkar ha kvar denna karta och vill dela? =)

/Girolamo Savonarola
 

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
574
Jag har ju dessa kartor, men det är ju standardvarianten och inget speciellt

Exempel:
Centrala mundana.jpg
 
Top