jätte med trädstam

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,149
Yupp. Jätten har 105 HP.

Snittskadan från en fighter är inte helt linjär med level, Men det ser ut som man kan höfta till med en snittskada på 11/lvl upp till lvl 11 (med ett par dippar vid vissa lvls).

Så en jätte slår typ 14 gånger så hårt som en Riddare på lvl 1. Plus att jätten har multiattack och slår två gånger.
Men vad har riddaren i AC? Har han racial bonus mot giants? Riddarens level progression ger ju honom extra attacker.
 

lupus

Veteran
Joined
16 Jul 2022
Messages
53
Fick också ut samma svar, men matade in formlerna den tyckte jag skulle använda i ett excell dokument och jämförde med en människa och fick ut att det i så fall skiljde knappt 100 newton.

Provade istället att räkna ut omkretsen på en swing och jämföra den med en människas och kom fram till att den var 4ggr så lång.
Säg att klubban väger 4ggr mer än motsvarande klubba för en människa.
Att navet på jättens klubba roterar med halva människans hastighet.
Jag vill få det till ~8ggr kraften?
Energin i klubban vid träfftilfället blir E=mv² (om vi för enkelhetens skull säger att klubban är en punktmassa på en viktlös stång) och eftersom v är den linjära hastigheten på klubbans ände blir det med rotationshastighet w och svängradie r:

E=mw²r²
Om w för jätten är hälften av människans och r är det dubbla tar dessa ut varandra och det är därmed bara vikten på klubban som gör skillnad.

Oavsett hur jag räknar kan jag inte få att jätten kan använda en mer än 4ggr tyngre klubba än människan utan att den blir långsammare när den träffar.
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,149
Energin i klubban vid träfftilfället blir E=mv² (om vi för enkelhetens skull säger att klubban är en punktmassa på en viktlös stång) och eftersom v är den linjära hastigheten på klubbans ände blir det med rotationshastighet w och svängradie r:

E=mw²r²
Om w för jätten är hälften av människans och r är det dubbla tar dessa ut varandra och det är därmed bara vikten på klubban som gör skillnad.

Oavsett hur jag räknar kan jag inte få att jätten kan använda en mer än 4ggr tyngre klubba än människan utan att den blir långsammare när den träffar.
Ja, då blir det ju som när jag räknade först. Är ju 50% gissningar från min sida, men funderar på hur det är med snabbheten och vikten och så.
Jätten kanske behöver mer tid att 'varva upp' men när klubban väl är i rörelse så kanske den går lika snabbt som en människa?
Andra jag funderade var ju om jätten tar sats och antingen gör en springande sving eller sjunker ned med knäna eller på något vis lägger mer av sin kroppsvikt bakom.
Man vill ju få det till att det skall bli unefär lika kletigt som när man drämmer till ett slagskott i en läskburk, men en jätte som 'bara' är dubbelt så lång som en människa så blir det kanske inte så.
Det kompliceras ju också av att människokroppen inte skalar upp så bra, en jätte som inte har nån sorts magiska muskler kommer ju bli ganska klumpig.
 
Last edited:

SpringandeKulle

Warrior
Joined
15 Aug 2022
Messages
201
Såg för länge sen någon gjorde en videoserie om bland annat detta. Är ju inte bara energin i klubban utan träffytan som är avgörande.
Om jättens träffyta är 20x20 cm mot människans 2x2 cm så är det en skillnad på 100ggr. Även om en träpinne och en slägga skulle träffa mig i samma hastighet vet jag vilket jag skulle föredra...

Sen är jätten stor och det är större avstånd från yttersta hudlagret till något känsligt organ än vad en människa har.
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,149
Såg för länge sen någon gjorde en videoserie om bland annat detta. Är ju inte bara energin i klubban utan träffytan som är avgörande.
Om jättens träffyta är 20x20 cm mot människans 2x2 cm så är det en skillnad på 100ggr. Även om en träpinne och en slägga skulle träffa mig i samma hastighet vet jag vilket jag skulle föredra...

Sen är jätten stor och det är större avstånd från yttersta hudlagret till något känsligt organ än vad en människa har.
Jo, men jag tänker att det är ett jädrans moment i den där klubban och den fjädrar nog inte tillbaka så värst.
 

lupus

Veteran
Joined
16 Jul 2022
Messages
53
men funderar på hur det är med snabbheten och vikten och så.
Jätten kanske behöver mer tid att 'varva upp' men när klubban väl är i rörelse så kanske den går lika snabbt som en människa?
Beräkningen var ju med förutsättning att jättens max-hastigheten som gick att uppnå var hälften av människans, men även om man räknar på att max acceleration är hälften istället (vilket nog är rimligare) så landar det faktiskt i samma siffra ändå, klubban har lika mycket energi efter en sving över samma vinkel.
Förutsätt att det tar t sekunder för hela svingen som är θ radianer med linjär hastighet v och max acceleration a:
θr = ∫vdt = a∫dt = (a/2)t²

Hastigheten i slutet av svingen blir
wr = at

Om man kvadrerar och elliminerar t² från ekvationerna:
w²r²/a² = 2θr/a
w²r/a = 2θ

Med vridmoment M och massan m enligt F=ma (och F=M/r) för max acceleration a:
M/(mr) = a

Substituera a och lös ut m:
mw²r²/M = 2θ
m = 2θM / w²r²

Substituera m i formeln för energi:
E = mv²/2 = mw²r²/2
E = θM

Energin beror alltså enbart på vridmomentet M och vinkeln θ på svingen.

Andra jag funderade var ju om jätten tar sats och antingen gör en springande sving eller sjunker ned med knäna eller på något vis lägger mer av sin kroppsvikt bakom.
Om det ska bli en rättvis jämförelse så måste ju människan också kunna ta sats och göra längre sving etc. och på så sätt också få mer energi i svingen. Om någonting så får nog jätten en nackdel av att en större del av viktfördelningen (8ggr tyngre arm) ligger närmare rotationspunkten. Möjligt att gravitationen skulle kunna ge en liten extra skjuts i en nedåtsving kontra en "rak" sving, men utan att räkna på det så är min gissning att skillnaden blir ganska marginell.

Även om en träpinne och en slägga skulle träffa mig i samma hastighet vet jag vilket jag skulle föredra...
Det man ska jämföra isf. är ju en pinne med samma energi som en slägga. Om samma energi ska överföras så skulle ju inte bara hastigheten på pinnen vara mångdubblad utan trycket på ytan när den träffar skulle också bli 100ggr större (tryck = kraft / area), så det svider nog rätt duktigt det också. edit: Hjärnsnörp, ignorera.

Sen är jätten stor och det är större avstånd från yttersta hudlagret till något känsligt organ än vad en människa har.
Fast frågan var ju hur stor skillnad det skulle vara att få smäll av en jätte jämfört av en människa, inte hur ont en jätte skulle få om en människa pucklade på den.
 
Last edited:

SpringandeKulle

Warrior
Joined
15 Aug 2022
Messages
201
...Det man ska jämföra isf. är ju en pinne med samma energi som en slägga. Om samma energi ska överföras så skulle ju inte bara hastigheten på pinnen vara mångdubblad utan trycket på ytan när den träffar skulle också bli 100ggr större (tryck = kraft / area), så det svider nog rätt duktigt det också...
Har du 100 energi fördelat på 1 ytenhet eller 100 ytenheter så blir det skillnad. Varför svärd skär genom kroppsdelar medans släggor inte gör det.
Men är energin från en människas pinne samma som från en jättes pinne? Om Energi är lika med massa * hastighet så blir det olika energi med träff i samma hastighet. Skulle en jätte slåss i slowmotion så visst....
Edit: Hänger inte med om att varför skulle man jämföra en pinne med mångdubbel hastighet med en slägga? Det är väl inte Flash mot en jätte vi ska jämföra? En pinne som överför 100 energi per cm2 eller en slägga som överför 100 energi per cm2? Mottagen energi beror då på överföringsytan eller?

(inte fysiker)
 
Last edited:

lupus

Veteran
Joined
16 Jul 2022
Messages
53
Har du 100 energi fördelat på 1 ytenhet eller 100 ytenheter så blir det skillnad. Varför svärd skär genom kroppsdelar medans släggor inte gör det.
Men är energin från en människas pinne samma som från en jättes pinne? Om Energi är lika med massa * hastighet så blir det olika energi med träff i samma hastighet. Skulle en jätte slåss i slowmotion så visst....
Edit: Hänger inte med om att varför skulle man jämföra en pinne med mångdubbel hastighet med en slägga? Det är väl inte Flash mot en jätte vi ska jämföra? En pinne som överför 100 energi per cm2 eller en slägga som överför 100 energi per cm2? Mottagen energi beror då på överföringsytan eller?

(inte fysiker)
Ja fel av mig, blandade ihop argumenten där :oops:
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,149
Ok ok, om vi vänder på steken.
Hur får vi jätten att funka som vi vill att en jätte skall funka.
Hur får vi det till att bli tjongad av en tvåbent elefant med en trädstam?
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,271
Jag kan inte riktigt släppa att det går att lösa det här som ett matteproblem. Men det börjar nu bli några år sedan jag aktivt använde komplicerad matte, så jag tänker att jag låter någon annan putta in lite faktiska nuffror i den här ekvationen.

I det här blogginlägget finns det formler för att räkna på kraften i golfsving, vilket väl får antas vara motsvarande att slå på ett med någorlunda kraft och ändå behålla precisionen.

1706010794021.png1706010822024.png

Har vi någon matte-entusiast som kan ta sig an problemet? Mer info i blogginlägget, som sagt.
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,149
Jag kan inte riktigt släppa att det går att lösa det här som ett matteproblem. Men det börjar nu bli några år sedan jag aktivt använde komplicerad matte, så jag tänker att jag låter någon annan putta in lite faktiska nuffror i den här ekvationen.

I det här blogginlägget finns det formler för att räkna på kraften i golfsving, vilket väl får antas vara motsvarande att slå på ett med någorlunda kraft och ändå behålla precisionen.

View attachment 16343View attachment 16344

Har vi någon matte-entusiast som kan ta sig an problemet? Mer info i blogginlägget, som sagt.

1027634_1014142_ans_1c3b47bd7926427c8338184e8a507087.png


Så om vi antar att jättens klubba är en kon av uniform densitet, så kommer lG = h/4.
2m klubba, 0.5m från den änden som gör mest ont.
 
Last edited:
Top