jätte med trädstam

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,148
Vad händer förresten om en riddare slåss med en jätte?

Jätten har en konformad 2m trädstam i björk väger ca 30kg.
Jätten är dubbelt så stor som en människa.
Jätten är ~3.6m lång.
Jätten väger 8ggr mer, 480 kg,
har fyrdubla arean på ett tvärsnitt av en muskel.
Avståndet axel+klubba ca 360cm.
Jätten är hälften så snabb som en människa men är tränad och kan lägga sin vikt bakom en sving.
Trädstammens topp har en diameter på 20cm och träffar med en yta på 20x20cm

Hur mycket hårdare än en människa träffar jätten?
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
953
Location
Uppsala
Utan att kunna göra någon uträkning så är nog riddaren rätt körd, finns inget denna kan göra vid en träff utan blir bortsvept och krossad. Jätten behöver nog inte ens ta i så mycket.

Att ta hänsyn till sådant här vill jag se mer av i rollspel, spel och filmer. Blir lite löjligt i många fall, speciellt när man bara går på antalet kroppspoäng.
Det är som att blanda viktklasser i kampsport, finns en anledning varför vi delar upp det. Men visst spela flera saker roll förutom vikt och storlek, men det gör en stor skillnad.

Påminner även om hur man i krig aldrig vill angripa något över sin klass utan alltid under, i värsta fall samma. Det är för stor risk för att förlora.
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
953
Location
Uppsala
Bad en AI räkna ut detta, men kan inte verifiera om det är korrekt men enligt den så kommer jätten att träffa riddaren med är ungefär 1665.6 Newton.
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,148
Bad en AI räkna ut detta, men kan inte verifiera om det är korrekt men enligt den så kommer jätten att träffa riddaren med är ungefär 1665.6 Newton.
Fick också ut samma svar, men matade in formlerna den tyckte jag skulle använda i ett excell dokument och jämförde med en människa och fick ut att det i så fall skiljde knappt 100 newton.

Provade istället att räkna ut omkretsen på en swing och jämföra den med en människas och kom fram till att den var 4ggr så lång.
Säg att klubban väger 4ggr mer än motsvarande klubba för en människa.
Att navet på jättens klubba roterar med halva människans hastighet.
Jag vill få det till ~8ggr kraften?
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,056
En lurig sak här är att jättar borde ha problem med rörligheten - kroppsmassan att flytta omkring ökar med kuben på längden, snabbare än styrkan.

Det är därför elefanter och brontosaurusar inte är sprinters.

Går vi ned på den här nivån för klubban, borde vi göra det för jätten själv också. Den borde vara långsam och snabbare bli utmattad. Det här syns mycket tydligt redan i skillnaden mellan viktklasser i MMA.
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,148
En lurig sak här är att jättar borde ha problem med rörligheten - kroppsmassan att flytta omkring ökar med kuben på längden, snabbare än styrkan.

Det är därför elefanter och brontosaurusar inte är sprinters.

Går vi ned på den här nivån för klubban, borde vi göra det för jätten själv också. Den borde vara långsam och snabbare bli utmattad. Det här syns mycket tydligt redan i skillnaden mellan viktklasser i MMA.
Ja, jätten väger 8ggr mer än en människa men är bara 4ggr så stark. Så jag höftade och sa hälften så snabb?
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,148
halverade vikten på trädstammen till 14kg, därför att.
Den färdas med 34m/s in i en riddare med rustning på 100kg.
Kollissionen varar 0.5 sekunder.
Efter kollission färdas riddare+trädstam 4.175m/s och förflyttas ~2m

Jämför jag samma beräkning, riddare mot riddare så får jag det till 0.8m/2 resp 0.4m

Jag vill få det till att det gör ~5ggr så ont att bli tillklappad av en jätte.

Vad det betyder för ditt rollspels skadesystem, har jag ingen aning om!
25t6 i skada? Skada*roten ur 5 plus luftfärd?
Ni får bygga ett fysikbaserat skadesystem först, så får man väl se.
 
Last edited:

Herr Grönstedt

Swordsman
Joined
29 Dec 2000
Messages
444
Location
Linköping
Vad händer förresten om en riddare slåss med en jätte?

Jätten har en konformad 2m trädstam i björk väger ca 30kg.
Jätten är dubbelt så stor som en människa.
Jätten är ~3.6m lång.
Jätten väger 8ggr mer, 480 kg,
har fyrdubla arean på ett tvärsnitt av en muskel.
Avståndet axel+klubba ca 360cm.
Jätten är hälften så snabb som en människa men är tränad och kan lägga sin vikt bakom en sving.
Trädstammens topp har en diameter på 20cm och träffar med en yta på 20x20cm

Hur mycket hårdare än en människa träffar jätten?
Just så dog min run-magikunnige Wodur-munk för 30 år sedan.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
halverade vikten på trädstammen till 14kg, därför att.
Den färdas med 34m/s in i en riddare med rustning på 100kg.
Kollissionen varar 0.5 sekunder.
Efter kollission färdas riddare+trädstam 4.175m/s och förflyttas ~2m

Jämför jag samma beräkning, riddare mot riddare så får jag det till 0.8m/2 resp 0.4m

Jag vill få det till att det gör ~5ggr så ont att bli tillklappad av en jätte.

Vad det betyder för ditt rollspels skadesystem, har jag ingen aning om!
25t6 i skada? Skada*roten ur 5 plus luftfärd?
Ni får bygga ett fysikbaserat skadesystem först, så får man väl se.
Jättens vikt bör väl spela in också någonstans, i och med att den sitter fast i trädstammen?
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,148
Jo, menyn trädstammens massa är större (pga sitter ihop med ett troll) bör sluthastigheten vara större?
Ja, det bästa vote ju att plugga in allt i en fysikmotor, jag gissar ju ganska friskt.
 

Klingonsylt

Swordsman
Joined
28 Sep 2005
Messages
480
Location
Umeå
Och accelerationen från stillastående?
Jag ångrar lite att jag skrev detta. Elefanter rör sig fort och topphastigheten hos savannelefanter har uppskattats till 40 km/h, men jag har aldrig någonsin sett en elefant springa. De verkar snarare ha en förmåga att gå löjligt fort. Hur fort de accelererar vet jag inte.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,921
Location
Ludvika
Så om riddare är en fighter sub class med 1d10hd/lvl och Con +2 ger det 12+7,5hp/lvl mot 18,5 i medelskada.
Yupp. Jätten har 105 HP.

Snittskadan från en fighter är inte helt linjär med level, Men det ser ut som man kan höfta till med en snittskada på 11/lvl upp till lvl 11 (med ett par dippar vid vissa lvls).

Så en jätte slår typ 14 gånger så hårt som en Riddare på lvl 1. Plus att jätten har multiattack och slår två gånger.
 
Top