Re: Förenkling
"Visst, jag har hört folk säga så (aldrig sagt det själv, konstigt nog). Betyder det att vi ska acceptera dessa åsikter? Det vore väl bättre om vi sade ifrån istället för att låta knasgökarna hållas?"
Min åsikt är att man inte hjälper särskilt mycket genom att skapa klaner som till synes är så stereotypa att man kan kräkas. Ska man skapa förståelse för individer så bör man behandla individer som individer, inte som medlemmar i klaner.
För närvarande är enda sättet att bli betraktad som en individ att ställa sig utanför klansystemet - det vill säga göra en caitiff, och det är ju även det en gruppering.
"Men jag förstår inte sambandet. Det finns fackförbund i världen, men betyder det att alla medlemmar av samma fackförbund är kloner av varandra? Det finns folk med samma hudfärg i världen, betyder det att de alla har exakt samma åsikter om allting och beter sig likadant?"
Det räcker med att läsa den här tråden, eller lyssna på när inbitna WoDare pratar, så märker man att klanerna förenklar. Måhända att det står i regelboken att Brujah inte är punkgothanarkister, men likförbannat uppfattas de så. Måhända att enskilda medlemmar av klanen X mycket väl kan vara du och kompis med medlemmar av klanen Y - likförbannat uppfattas klan X som generella dödsfiender med Y och de som bryter mot den regeln är blodsförrädare, quislingar, överlöpare och/eller infiltratörer.
"Men jag förstår inte sambandet. Det finns fackförbund i världen, men betyder det att alla medlemmar av samma fackförbund är kloner av varandra? Det finns folk med samma hudfärg i världen, betyder det att de alla har exakt samma åsikter om allting och beter sig likadant?"
Du menar alltså att du aldrig har hört sossar/moderater/vänsterpartister/miljöpartister/whatever klumpas ihop och refereras till som en och samma klump? Du har aldrig hört araber/svarta/judar/vita nedvärderas som grupp? Vilken utopi har du växt upp i? Jag vill flytta dit!
Vad jag talar om är inte hur verkligheten
är. Vad jag talar om är hur verkligheten
uppfattas. Att bygga in en mekanism för klumpgruppering förenklar uppfattningen av varelser som medlemmar i en klump, inte som individer. Att socialdemokrater kan vara hyggligt folk som man kan garva tillsammans med på krogen över en öl hindrar inte (företrädesvis unga) moderater att uttrycka sig om dem som "gråsossar" i bästa fall och "sossesvin" när det inte finns några sossar i närheten. Trots att både socialdemokrater och moderater är individer så klumpas de ihop i partier och förenklas. Avvikelser från normen är just statistiska avvikelser och insignifikanta.
Varför skulle inte samma sak hända i en påhittad värld med en påhittad grupperingsstruktur?
"Verkligen? Så du anser att alla människor dömer folk enligt fördomar? Är inte det en fördom? ; )"
Har jag någonsin sagt att jag är fördomsfri? /images/icons/wink.gif
- Krille
<A HREF="
http://www.foxtail.nu" target="_new">
http://www.foxtail.nu</A>