Iron Heart FULLA SPOILERS

Jag tänkte inte heller på skurkgänget som glättigt eftersom de är serietidnings henchmen och eftersom de är mindre glättiga än sina förlagor i serierna. Liksom, färgglada skurkar är en del av genren.

Här är clown och slug i serierna:
IMG_8578.webp
IMG_8750.png

Jag tänkte inte heller på skurkgänget som glättigt eftersom de är serietidnings henchmen och eftersom de är mindre glättiga än sina förlagor i serierna. Liksom, färgglada skurkar är en del av genren.

Här är clown och slug i serierna:
View attachment 24672
View attachment 24671
Ah, jag förstår. Men vad var det i så fall som var superdåligt med de första avsnitten? Jag tyckte som sagt att det fanns brister gällande klippning och dialog (för att vara konkret förstod jag exempelvis inte i avsnitt 2 att den där viktiga farliga heisten hade börjat förrän de var en bit in i den) men det var för mig inte tillräckligt allvarliga skavanker att de gjorde avsnitten direkt dåliga.

Ah, jag förstår. Men vad var det i så fall som var superdåligt med de första avsnitten? Jag tyckte som sagt att det fanns brister gällande klippning och dialog (för att vara konkret förstod jag exempelvis inte i avsnitt 2 att den där viktiga farliga heisten hade börjat förrän de var en bit in i den) men det var för mig inte tillräckligt allvarliga skavanker att de gjorde avsnitten direkt dåliga.

Jag tyckte manuset, dialogen, klippningen och karaktärerna var usla i tre avsnitt.

Jag har inget alls emot egentligen någon speciell karaktär som har nämnts ovan, versionerna i serietidningarna är betydligt mer ”over the top” än vad de är på Disney+. Tycker dock fortfarande serien inte var bra och tycker jag har all rätt att tycka det utan att få mig tillsagt att jag borde sluta titta på MCU. Jag gillar MCU, men allt i MCU är inte fantastiskt, bra eller ens dugligt. En del är faktiskt riktigt dåligt utan att jag för den delen sågar hela MCU efter Endgame.

Jag tyckte betydligt mindre om huvudkaraktären än de flesta övriga karaktärer i serien och jag ogillade tempo, manus, skådespelet… Ja, det finns mycket med Ironheart jag tyckte var riktigt dåligt och det är inte mer med det, allt är inte för mig och även det som borde vara för mig kan ibland helt enkelt inte lyckas underhålla mig. Jag gillade Mephisto, men det tror jag de allra flesta gjorde, men resten var dåligt i olika grad.

Jag har inget alls emot egentligen någon speciell karaktär som har nämnts ovan, versionerna i serietidningarna är betydligt mer ”over the top” än vad de är på Disney+. Tycker dock fortfarande serien inte var bra och tycker jag har all rätt att tycka det utan att få mig tillsagt att jag borde sluta titta på MCU. Jag gillar MCU, men allt i MCU är inte fantastiskt, bra eller ens dugligt. En del är faktiskt riktigt dåligt utan att jag för den delen sågar hela MCU efter Endgame.

Jag tyckte betydligt mindre om huvudkaraktären än de flesta övriga karaktärer i serien och jag ogillade tempo, manus, skådespelet… Ja, det finns mycket med Ironheart jag tyckte var riktigt dåligt och det är inte mer med det, allt är inte för mig och även det som borde vara för mig kan ibland helt enkelt inte lyckas underhålla mig. Jag gillade Mephisto, men det tror jag de allra flesta gjorde, men resten var dåligt i olika grad.
Nu ska jag inte tala för @krank men jag tolkade hans inlägg som att det rent allmänt klagats mer på Marvel efter Endgame trots att kvalitén varit densamma, inte att folk som gillar Ironheart ska sluta titta på Marvel.

Personligen tycker jag att det är kul när man tycker annorlunda om kreativa verk. Personligen föredrar jag att man är tydlig med vad i verket man gillar och inte gillar, annars blir det svårt att föra en diskussion. Om någon bara säger ”Det är dåligt” utan att utveckla så är ju det enda man kan säga ”Jag håller inte med” och det blir ju inte så uttömmande (pratar nu om samtal kring verk i allmänhet och inte denna tråd, så ingen ska känna sig träffad).

Har sett alla avsnitt nu.

Som jag tidigare sagt, det är en Young Adult-serie. Att racka ner på att det är en sådan är lite som att kolla på Daniel Tiger och uppröras över att det är för barn. Däremot kan man såklart fundera på om den är bra i sin genre, det vill säga om det är en bra Young Adult. När jag läste till lärare på universitetet handlade faktiskt en av mina tentamer om vad som gör ett bra verk i den genren. Min tes var (och är fortfarande) att för att en Young Adult ska funka måste den ha en premiss ”Tänk om…” som sedan blandar något vardagligt med något fantastiskt. I Twilight är exempelvis premissen ”Tänk om skolans snyggaste kille är kär i dig och han dessutom råkar vara vampyr”. Sen gör ju en bra ”Tänk om…” inte ett Young Adult-verk automatiskt bra, det finns precis som i andra verk en massa andra saker att ta hänsyn till. Men vi börjar här då detta är en avgörande punkt för genren.

Och för att förklara varför jag gillar Ironhearts ”Tänk om…” så måste jag berätta en liten anekdot. År 2017 var mitt första år som lärare och jag undervisade då på en högstadieskola i Enköping. De flesta elever jag undervisade där tyckte om superhjältar, men en grej förvånade mig. De allra flesta av dem rankade superhjältar utefter hur väl deras krafter passade för att begå brott. Jag minns särskilt väl en diskussion mellan två killar där de bråkade om huruvida Spider-Man eller The Flash var bäst utifrån premissen om vems krafter som skulle vara bäst om man rånade en bank. Jag försökte utan framgång förklara att bankrån är motsatsen till vad de båda superhjältarna står för.

Sett ut det perspektivet är Ironhearts ”Tänk om…” riktigt bra! Tänk om du har en högteknologisk dräkt och begår brott med ett kriminellt gäng. Jag tror att många ungdomar tycker att den premissen är spännande. Sen måste ju historien även i så fall berätta att det är en dålig idé att välja en kriminell bana etc. och jag tycker att serien berättar denna historia bra, på en rimlig nivå för ungdomar, utan att bli för predrikande.

Jag tycker därför att de första avsnitten gör ett bra jobb att för sin målgrupp (tonåringar) använda de första avsnitten för att sälja in resten av historien. För en vuxen kan vissa grejer i de första avsnitten verka lite löjliga. Framförallt känns skurkgänget lite för glättigt, inte alls som skurkar av den kalibern skulle vara. Men målgruppen för serien är betydligt yngre personer och där tror jag att det funkar bättre. Att jag som 41-årig gubbe ska sitta och klaga på att en serie riktad till tonåringar är för glättig för mig, det känns bara konstigt.

Och efter de första avsnitten som jag liksom krank inte hatar men som jag tycker är mer pliktskyldiga än jättebra, då tar det sig tycker jag. Jag ska inte upprepa för mycket vad jag tidigare sagt, men skurken är mer komplex och intressant än vad en skurk i Marvel-universumet brukar vara. Jag gillar parallellerna mellan honom och Riri hur de båda är fixerade vid en dräkt bara för att den ger dem en känsla av makt. Jag gillar att mycket av det som händer är Riris eget fel och att de verkligen vågar gå hela vägen med det. Många gånger i liknande verk då hjälten deppar och säger ”Åh, allt är mitt fel!” är det uppenbart att det inte är hjältens fel att det bara blir störigt men här går de hela vägen.

Vill här även passa på att säga att jag verkligen gillar Riri som karaktär och det är härligt hur långt de vågar gå med henne! Att serien leker med förväntningarna och får oss att tro att hon ska göra någon slags mognadsresa och att det slutar med att hon säljer sin själ är riktigt intressant! Hon gör det dessutom av en orsak som hon själv anser är osjälvisk vilket visar att hon dragit slutsatser av allt som hänt, men fel slutsatser. Detta får mig att tänka på en grej. I typ tio år nu, sen Star Wars - The force awakening, har det varit ett himla klagande på att huvudkaraktärer, främst kvinnliga sådana, är Mary Sues helt utan fel och brister. Och nu kommer Ironheart med en huvudperson full av fel och brister, och nu har det blivit en klagosång på internet över detta! Jag vill liksom bara uppgivet skrika ”Hur vill ni ha det egentligen?!”

Och angående karaktärer så måste jag bara applådera Sasha Baron Cohen som Mephesto! Jäklar vilken bra gestaltning! Jag hade hemskt gärna velat se honom som nyckelkaraktär i Marvel Cinematic Universe, det hade faktiskt varit en orsak för mig att åter börjat följa universumet kontinuerligt igen och inte bara sporadiskt som nu.

Nåväl, serien har även en del saker som jag tycker är mindre bra. Klippningen och dialogen, främst i de första avsnitten är sisådär. En grej jag tycker är synd är att vi framförallt i början får se Riri använda dräkten lite för lite. I och med att serien börjar som en Young Adult wish fullfillment är detta kontraproduktivt. Antar att det har med budget att göra men det är synd.

Vidare funkar tyvärr inte karaktären Joe/Zeke alls för mig. Hans tvärvändning till skurk är alldeles för hastig. Jag tror att det var ett misstag att göra honom boende i ett flott villaområde och gestalta hans strid mot omvärlden med att grannen låter sin hund bajsa på hans gräsmatta. Det hade varit bättre att låta honom bo i ett nedgånget område och kämpa mot saker som är mer viktiga i livet, kanske en samvetslös hyresvärd som försöker vräka honom och gör hans liv till ett helvete. Som det är nu känns hans tvärvändning bara konstig.

Och vidare känns NAT-AI’n lite på gränsen gällande trovärdighet. Jag kan köpa det i en värld av talande tvättbjörnar och nordiska gudar, hela MCU är gonzo nog för att något sådant här skulle kunna finnas, men jag fattar folk som tycker att det inte funkar, framförallt inte i början.

Jag tycker ändå att de bra sakerna klart överväger de dåliga sakerna. Serien är inte stor konst, men en bra Young Adult-serie som vågar gå utanför ramarna för vad sådana serier vanligtvis brukar innebära. Jag hoppas att de tar tillvara på de bra sakerna i serien och gör något av det. Combon magi/teknologi har ju förekommit tidigare i Marvel men här görs det mer intressant än vad det tidigare varit!

The Flash har lätt bättre krafter för att sno saker!

Jag hade verkligen gillat en skurk serie! Liksom, gör em Masters or Evil serie. Eller en Thunderbolts 2 film där det är karaktärerna från original serie Thunderbolts under Zemo eller Dark Avengers eller något. Eller ännu bättre, om X-Men ska in gör en Brotherhood of Evil Mutants grej. Superskurkar är kul!

Nu ska jag inte tala för @krank men jag tolkade hans inlägg som att det rent allmänt klagats mer på Marvel efter Endgame trots att kvalitén varit densamma, inte att folk som gillar Ironheart ska sluta titta på Marvel.

Personligen tycker jag att det är kul när man tycker annorlunda om kreativa verk. Personligen föredrar jag att man är tydlig med vad i verket man gillar och inte gillar, annars blir det svårt att föra en diskussion. Om någon bara säger ”Det är dåligt” utan att utveckla så är ju det enda man kan säga ”Jag håller inte med” och det blir ju inte så uttömmande (pratar nu om samtal kring verk i allmänhet och inte denna tråd, så ingen ska känna sig träffad).
Kan inte säga emot någonting du skriver och söker egentligen ingen direkt diskussion eller debatt om vad som är bra eller dåligt, speciellt inte för att försöka övertyga andra att jag har rätt och de har fel. Jättebra att de som gillade Ironheart gjorde det, jag känner inget negativt varken mot er eller andra fans alls. Serien var dock inte speciellt bra för mig och jag har förklarat att jag tyckte tempot var kasst, skådespelet haltade på en massa olika plan samt att ”huvudpersonen” är svår att tycka om, iallafall för mig. Kanske hade jag fel förväntningar på serien, den är inte alls för mig eller så ligger sanningen någonstans i mitten av allt jag skrivit.

Jag kan inte heller säga att jag är speciellt investerad i serien, om du vill ha en diskussion som vi båda har diametralt motsatta åsikter gällande så kan vi ta en tråd om The Last Jedi! Men det får bli när jag kommit hem från Japan och inte när jag ligger på en futon trött och sliten efter att bestigit ett berg. Kort sagt, jag kände inga positiva känslor gällande Ironheart och serien var inte underhållande för mig. På samma sätt kan jag inte riktigt beskriva varför jag sett The Hateful Eight säkert 20 gånger och tyckt att den filmen varit perfekt varje gång! Ibland bara klickar en film eller serie med en och ibland händer motsatsen.

Kan inte säga emot någonting du skriver och söker egentligen ingen direkt diskussion eller debatt om vad som är bra eller dåligt, speciellt inte för att försöka övertyga andra att jag har rätt och de har fel. Jättebra att de som gillade Ironheart gjorde det, jag känner inget negativt varken mot er eller andra fans alls. Serien var dock inte speciellt bra för mig och jag har förklarat att jag tyckte tempot var kasst, skådespelet haltade på en massa olika plan samt att ”huvudpersonen” är svår att tycka om, iallafall för mig. Kanske hade jag fel förväntningar på serien, den är inte alls för mig eller så ligger sanningen någonstans i mitten av allt jag skrivit.

Jag kan inte heller säga att jag är speciellt investerad i serien, om du vill ha en diskussion som vi båda har diametralt motsatta åsikter gällande så kan vi ta en tråd om The Last Jedi! Men det får bli när jag kommit hem från Japan och inte när jag ligger på en futon trött och sliten efter att bestigit ett berg. Kort sagt, jag kände inga positiva känslor gällande Ironheart och serien var inte underhållande för mig. På samma sätt kan jag inte riktigt beskriva varför jag sett The Hateful Eight säkert 20 gånger och tyckt att den filmen varit perfekt varje gång! Ibland bara klickar en film eller serie med en och ibland händer motsatsen.
Jag söker absolut ingen debatt om vad som är bra eller dåligt. Det handlar ju om tycke och smak och det går ju inte att debattera sig till att någon ska tycka annorlunda om en serie. Om jag ställer klargörande frågor och vill veta mer i detalj vad en person gillar eller inte gillar handlar det snarare om att jag är nyfiken på personens åsikter än att jag vill debattera. Så att jag vill veta varför tolk tycker som de tycker ska tas som en komplimang 😊

Oh, då jag är typ helt ensam om att gilla The Last Jedi så vet jag inte om jag skulle orka en diskussion om det på forumet. Det skulle bli alla mot en och jag skulle få ett dussin gensvar på allt jag skulle skriva. Men om du skickar PM lovar jag att diskutera filmen på tu man hand istället 😊

Angående Ironheart. Jag skulle så gärna vilja se Mephisto som ny storskurk. Skulle vara kul med en magisk skurk vars grej är att utnyttja folk och slå split.

Jag söker absolut ingen debatt om vad som är bra eller dåligt. Det handlar ju om tycke och smak och det går ju inte att debattera sig till att någon ska tycka annorlunda om en serie. Om jag ställer klargörande frågor och vill veta mer i detalj vad en person gillar eller inte gillar handlar det snarare om att jag är nyfiken på personens åsikter än att jag vill debattera. Så att jag vill veta varför tolk tycker som de tycker ska tas som en komplimang 😊

Oh, då jag är typ helt ensam om att gilla The Last Jedi så vet jag inte om jag skulle orka en diskussion om det på forumet. Det skulle bli alla mot en och jag skulle få ett dussin gensvar på allt jag skulle skriva. Men om du skickar PM lovar jag att diskutera filmen på tu man hand istället 😊

Angående Ironheart. Jag skulle så gärna vilja se Mephisto som ny storskurk. Skulle vara kul med en magisk skurk vars grej är att utnyttja folk och slå split.

Last Jedi är bäst av nya trilogin och 5e bästa Star Wars filmen totalt! Du är inte ensam!

Som sagt så är jag trött, midnatt här i Japan och jag förklarade mig säkert rätt dåligt. Det jag delvis menade är att det ibland är svårt att sätta fingret på exakt vad som gör att man gillar något väldigt mycket eller i andra fall ogillar en serie eller film väldigt mycket.

Kan väl säga en sak om Ironheart som sticker ut för just mig, hon är oerhört korkad och gör extremt idiotiska saker för att vara ett geni. Serien berättar för mig att hon är ett geni men jag tycker nog själv inte att det hända något i serien som styrker att hon är speciellt smart jämfört med massor av andra karaktärer.

Sen är du inte ensam om att gilla The Last Jedi, det finns en stor skara trogna fans och jag har aldrig upplevt att jag har haft några problem med att diskutera filmen med någon av dem. Om en diskussion till slut leder till att inget mer konstruktivt kan arbetas fram så är det bara att hålla med varandra om att man tycker olika!

hon är oerhört korkad och gör extremt idiotiska saker för att vara ett geni. Serien berätta iallafall för mig att hon är ett geni men jag tycker nog själv inte de det hända något i serien som styrker att hon är speciellt smart jämfört med massor av andra karaktärer.

Well, jag försöker nu inte berätta för dig vad du ska tycka om serien, men: hon bygger en rätt häftig rustning, med i grunden ganska små medel. Det tyder på viss kompetens inom åtminstone ett begränsat område.

Det känns väldigt märkligt för mig att "genier" nödvändigtvis skulle fatta korrekta beslut i alla eller ens de flesta lägen. Geni betyder ju inte "allmänt smart på allting".

För mig är det ju tvärtom intressant att hon visserligen är ett geni när det gäller ingenjörs-grejer men samtidigt har en masa irrationell stolthet och dessutom ett hårt skal hon inte riktigt klarar av att släppa in folk inom. För mig är inte det att vara "dum" eller "korkad", det är att var mänsklig. Man är bra och dålig på olika saker.

Samma sak gäller ju alla andra intressanta Marvelkaraktärer. De har sina styrkor, och sen har de sina svagheter.

Vad är det hon gör som är så himla dumt? Hon fattar ju mycket väl att Hood och hans gäng är skumma, men hon tänker att hon kommer att kunna hantera situationen. Att hon ska kunna tjäna de pengar hon behöver utan att behöva smutsa ner labbarna alltför mycket. Och det är ju såklart en felaktig beräkning, men jag skulle inte kalla den jättedum.

Well, jag försöker nu inte berätta för dig vad du ska tycka om serien, men: hon bygger en rätt häftig rustning, med i grunden ganska små medel. Det tyder på viss kompetens inom åtminstone ett begränsat område.

Det känns väldigt märkligt för mig att "genier" nödvändigtvis skulle fatta korrekta beslut i alla eller ens de flesta lägen. Geni betyder ju inte "allmänt smart på allting".

För mig är det ju tvärtom intressant att hon visserligen är ett geni när det gäller ingenjörs-grejer men samtidigt har en masa irrationell stolthet och dessutom ett hårt skal hon inte riktigt klarar av att släppa in folk inom. För mig är inte det att vara "dum" eller "korkad", det är att var mänsklig. Man är bra och dålig på olika saker.

Samma sak gäller ju alla andra intressanta Marvelkaraktärer. De har sina styrkor, och sen har de sina svagheter.

Vad är det hon gör som är så himla dumt? Hon fattar ju mycket väl att Hood och hans gäng är skumma, men hon tänker att hon kommer att kunna hantera situationen. Att hon ska kunna tjäna de pengar hon behöver utan att behöva smutsa ner labbarna alltför mycket. Och det är ju såklart en felaktig beräkning, men jag skulle inte kalla den jättedum.
Med hennes möjligheter att skapa saker som sköldklockorna etc, så borde rimligtvis den bästa/smartaste vägen till pengar inte vara att bli kriminell. Många av Ironhearts beslut som är korkade hör till den typen av handlingar och beslut. Hon skulle kunna ha sålt patent för väldigt mycket pengar men väljer ändå vägen att bli kriminell.

Så för mig är hon obegripligt korkad i sina beslut och handlingar. Du uppfattar det som svagheter och jag anser det som dåligt skrivet manus. Jag har helt enkelt andra krav än vad du har på vad jag tolkar som ovärdigt korkat från Ironheart och dom du tolkar som mänskliga svagheter. Och jag bryr mig egentligen inte vem eller ens om någon av oss har rätt, det kokar ned till en fråga om tycke och smak i slutet ändå.

Och jag förstår varför du tycker som du gör. Men kan du också förstå att jag och kanske fler med mig uppfattat Ironheart som onödigt korkad i en del beslut? att manuset hade kunnat bibehålla hennes mänsklighet utan att få henne att framstå som just onödigt ointelligent?

Med hennes möjligheter att skapa saker som sköldklockorna etc, så borde rimligtvis den bästa/smartaste vägen till pengar inte vara att bli kriminell. Många av Ironhearts beslut som är korkade hör till den typen av handlingar och beslut. Hon skulle kunna ha sålt patent för väldigt mycket pengar men väljer ändå vägen att bli kriminell.

Så för mig är hon obegripligt korkad i sina beslut och handlingar. Du uppfattar det som svagheter och jag anser det som dåligt skrivet manus. Jag har helt enkelt andra krav än vad du har på vad jag tolkar som ovärdigt korkat från Ironheart och dom du tolkar som mänskliga svagheter. Och jag bryr mig egentligen inte vem eller ens om någon av oss har rätt, det kokar ned till en fråga om tycke och smak i slutet ändå.

Och jag förstår varför du tycker som du gör. Men kan du också förstå att jag och kanske fler med mig uppfattat Ironheart som onödigt korkad i en del beslut? att manuset hade kunnat bibehålla hennes mänsklighet utan att få henne att framstå som just onödigt ointelligent?

Nej för det är superhjälte genren! Liksom, varför säljer inte Shocker eller Vulture sin tech och blir miljonärer istället? För det är inte i genre.

Det du gör är att ifrågasätta varför de sjunger i en musikal. För det är vad man gör i en musikal!

Back