Nekromanti Invasion av Colm?

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Nja...

"Jag är så här envis eftersom jag på något sätt vill genomföra invasionen. Ska den genomföras vill jag att den ska vara någotsånär rimlig. Oddsen kan vara väldigt dåliga men den SKA gå att genomföra."

Lägg stället i blockad i ett par år. Hungriga soldater är lätta att besegra. Kombinera det hela med en systematisk brandterrorbombning, så att invånarna på Colm har att välja mellan att släcka med dricksvatten och törsta ihjäl, saltvatten och förstöra åkrarna och inte släcka alls och svälta ihjäl (kom ihåg att Colm är ett hydrotropiskt magidött område). Vips så är det en smal sak att erövra en obeboelig holme.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
Re: Magi

Problemet är dock att en hord magiker kan på magisk väg få fram både mat och vatten, så belägringar blir isf tämligen meningslösa.

Även besvärjelser som teleportation är lite trista om plötsligt mattransporter kan hämtas 10.000 km bort.

-Marco Behrmann
 

Hawkmoon

Veteran
Joined
14 Feb 2009
Messages
135
DET MÅSTE JU FINNAS NÅGOT SÄTT!!!!

Ön Colm kan ju inte vara helt ointaglig! Det måste ju finnas något sätt! Är det ingen som kan finna något sätt att möjligtvis ha åtminstone 0,1& chans att lyckas med en invasion? Inget av de sätt jag kommit på kan alltså funka. Är det något som funkar överhuvudtaget?

//"Fredda the mean" som börjar känna att hoppet tryter...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Magi

"Problemet är dock att en hord magiker kan på magisk väg få fram både mat och vatten, så belägringar blir isf tämligen meningslösa."

Problemet är att det inte finns en hord magiker på Colm. Och även om det skulle finnas en hord cirefaliska magiker tillgängliga så skulle de 1) enbart kunna fixa mat (kom återigen ihåg att Colm är magidött hydrotropiskt), samt 2) kunna blockas av Consabers egna hord med magiker.

"Även besvärjelser som teleportation är lite trista om plötsligt mattransporter kan hämtas 10.000 km bort."

Även om det nu skulle finnas den möjligheten så är den såpass snordyr att den kommer att sänka cirefalernas ekonomi. Och den planen tror jag att Consaber inte heller har något emot. /images/icons/wink.gif

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Varför det?

"Ön Colm kan ju inte vara helt ointaglig!"

Man gör liksom inte en sådan extremt löjligt dyr och riskabel invasion som cirefalerna gjorde om man inte räknar med att man ska kunna hålla holmen.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
Re: Fråga

Det var så satans länge sedan Colm skrevs ihop så jag minns inte, men har inte cirefalierna avsaltningsanläggningar på Colm?

-Marco Behrmann
 

Morollan

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
106
Location
Östersund, Sverige
Re: Nja...

Lägg stället i blockad i ett par år. Hungriga soldater är lätta att besegra. Kombinera det hela med en systematisk brandterrorbombning,

Skulle Cirifalierna verligen gå med på att Consaber lägger en flottblokad kring deras kära holme?
Skulle inte det innebära att en falisk flotta skulle sätta kurs mot Colm för att bryta blokaden (eller varför inte skicka ett par jedi riddare:) )
Dessutom skulle det även leda till att Consbers handelsflotta inte skulle kunna landstiga och handla i någon Cirifalisk hamn vilket nog skulle bli ganska dyrbart för den Sabriska ekonomin.

Krig är onödigt, dyrt och dåligt för handeln, iaf om man själv är inblandad i kriget. Därför är det bästa nog att låta Colm var ifred.


Morollan GyllenSkägg -De sju havens F.D Skräck
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Nja...

"Skulle Cirifalierna verligen gå med på att Consaber lägger en flottblokad kring deras kära holme?"

Tja, vad kan de göra som inte redan är gjort? De har redan en kampanj mot Consaber i andra hand genom bazirk, tiraker, och cirefalerna vill inte heller riskera att Consaber börjar jävlas med cirefalerna så att det utvecklas ett rent kolonialkrig. Rent stridsmässigt är det knepigt att ge sig på Consaber på grund av Consabers stora duglighet. Att ge sig på den flottan i dess hemmavatten är nog bara dumt.

Men visst har du rätt - vare sig Consaber eller cirefalerna har något att vinna på ett regelrätt krig, så därför är det helt enkelt säkrast för båda att officiellt gnälla som fan på varandra och inofficiellt helt enkelt gilla läget.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Hawkmoon

Veteran
Joined
14 Feb 2009
Messages
135
Därför!

Jag är av den uppfattningen att man kan lyckas även med en del "omöjliga" saker. Om man säger att Consaber till varje pris måste göra en regelrätt invasion av ön Colm och ta över ön, hur bör man då gå till väga? Man utgår från att kastmaskinerna är utslagna och att dvärgarna håller sig lugna i sitt dvärgafäste så länge de inte blir angripna.

//"Fredda the mean" som är lite omöjlig och jobbig i den här frågan...
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Tja.. + En massa till

Hur många inlägg har inte haft denna rubrik, "Tja"? "Tja", en evig påminnelse om mitt historiska arv..


Okej, över till frågan:

Tja, eftersom Colm ligger RÄTT nära så kan man ju fejka ett anfall, och sedan när Thalamur kommer så rejsar flottan tillbaka snabbt som attan och tar Thalaskerna i ryggen?



Föresten, detta påminner mig om det något invecklade äventyret jag körde i Pereine/Thalamur. Rollpersonerna hade just hjälpt dom tre häxorna i Codex gamla EON-äventyr. Jag lät häxorna bo i Pereine. Samtidigt hade ett gäng Daakiska inkvisitörer skickats till Consaber. Ledaren kände Stryprot (Häxjägaren RP:na dödade) och blev inte så glad när det visade sig att han var död. En patrull skickades ut till Pereine för att speja på RP:na. Samtidigt så bevakade Thalamurs hemliga polis den politiska utvecklingen i Pereine. Dom märkte att inkvisitionen höll ögonen på RP:n, och bestämde sig för att bevaka dom själva. RP:na såg en massa agenter i röda och svarta kappor, och fattade ingenting.. Inkvisitionen lägger märke till den hemliga polisen som svansar runt RP:na, och undrar vad detta är? Har häxvännerna hjälp av demoniska agenter? Inkvisitionen tillfångatar RP:na för att sedan förhöra dom. RP:na fattar ingenting. Inkvisitionen beslutar att föra dom till Consaber. RP:na sitter fängslade i en kärra på vägen till hamnen, men plötsligt så stannar den. En thalaskisk agent hjälper dom att fly, tror RP:na. Egentligen skulle HAN tillfångata dom, men ett gäng prisjägare har dykt upp och börjar skjuta med armborst. RP:nas rykte har spridit sig..

RP:na lyckas fly till Thalamur där det vimlar av prisjägare som letar efter dom fantastiska och mystiska hjältarna som undkommer både Thalamurs hemliga polis och inkvisitionen.. Här stöter dom på inkvisitionen! Plötsligt dyker agenterna upp! Fajt! RP:na lyckas komma undan, och förhoppningsvis så fattar dom lite vad som händer nu när dom ser bägge sidor slåss mot varandra. Att ta reda på exakt vad som hänt blir ett senare äventyr..
Oj, det blev en hel massa text till slut.. Jaja, ni klarar väl er! /images/icons/wink.gif



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Arvidos on 2001-08-14 23:40.</EM></FONT></P>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Därför!

"Om man säger att Consaber till varje pris måste göra en regelrätt invasion av ön Colm och ta över ön, hur bör man då gå till väga? Man utgår från att kastmaskinerna är utslagna och att dvärgarna håller sig lugna i sitt dvärgafäste så länge de inte blir angripna."

Man väntar i femhundra år tills folkarmén, värnplikt, kulsprutan och artilleriet är uppfunna, tränar några divisioner marinkåren, och stormar Colms befästningar i för ändamålet specialbyggda båtar under spärreld från tungt bepansrade slagskepp och flygplan.

Vad jag ställer mig frågande till är varför Colm till varje pris måste ha holmen. Är kastmaskinerna utslagna och den cirefaliska flottan lagd i blockad och gärna också satt ur försvarbart skick med till exempel ett par brandskepp så utgör Colm inget som helst hot, och det finns inget på holmen som man vill ha.

Det enda skälet jag kan komma på att du vill storma Colm är att det är en jävligt fräck scen och att du har sett för mycket på Saving Private Ryan. Men i övrigt... det är för dyrt att ta holmen, det finns inget att hämta där och man kan lika gärna lägga sig i blockad och på så sätt neutralisera holmen. Så varför invadera? Varför inte helt enkelt lägga sig i blockad, svälta ut folket på ön och sedan helt enkelt flytta in när de har svultit ihjäl eller gett upp? Mycket billigare på ungefär alla sätt.

Ska du nu nödvnädigtvis ta Colm, gör det då inte på Saving Private Ryan-vis, utan titta på Kanonerna på Navarone och läs lite om hur tyskarna tog Eben Emael. Där skulle du kunna finna en lösning, men det blir ju förstås ingen ball masstormning à la Normandie eller Iwo Jima förstås.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Men han VILL ju använda våld! :)

Det finns en mängd möjligheter för att göra en landstigning trolig:

1. SL ändrar på ön Colm. Gör den intagbar.
2. Man överraskar dom med något helt nytt som tar alla med överraskning, eller ett vapen som bara funkar en gång eller något.. Som luftballonger! Eller ett unikt sprängämne man fått ifrån en meteorit eller något, som man bara har tillräckligt för att det ska räcka till den här operationen.
3. Man föregår det med en GRYM sabotageaction.. Paja kastmaskinerna SPRÄNG fortet och sabotera vapnen..


Öööh.. Kanske inte SÅ många möjligheter trots allt.. /images/icons/wink.gif
Men det går nog att komma på fler.




/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

Morollan

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
106
Location
Östersund, Sverige
Re: Därför!

Man utgår från att kastmaskinerna är utslagna och att dvärgarna håller sig lugna i sitt dvärgafäste så länge de inte blir angripna.

Jag kan inte mycket om krig men av vad jag hört så ska man alltid räkna med att det värsta scenariot kan/kommer att inträffa. Okej i planen kan det ingå att kastmaskinerna är utslagna men att blint räkna med att dvärgarna lugnt kommer att sitta och titta på tror jag inte man ska räkna med. Helst ska man nog ha en backup plan ifall den lilla grupp som ska slå ut kastmaskinerna misslyckas. Den planen torde dock vara att vända om och fly så fort man kan. I och för sig så skulle troligen äventyret vara över om den lilla gruppen misslyckas med att slå ut kastmaskinerna eftersom det var RP:nas uppgift...



Morollan GyllenSkägg -De sju havens F.D Skräck
 

Hawkmoon

Veteran
Joined
14 Feb 2009
Messages
135
Re: Därför!

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Det enda skälet jag kan komma på att du vill storma Colm är att det är en jävligt fräck scen<p><hr></blockquote><p>Självklart är det en stor anledning! Det går väl inte att komma ifrån att filmer såväl som böcker inspirerar mycket. Men jag måste betona att det inte är enda anledningen!

Jag i mitt Mundana anser att Consaber anser att Cirefalierna på ön Colm är farligt nära Consaber. För nära. Man är rädd att Cirefalierna tänker förbereda en en invasion med utgång från Colm, så fort Consaber blottar sig. Detta plus det faktum att Cirefaliernas erövring av ön visar på svagheter hos Consaber. Man kan säga att det handlar mycket om prestige och stolthet!

Man kan ju till exempel fundera på varför Cirefalierna tog denna "värdelösa" ö? Jag tror de försöker få in en fot hos Consaber för att kunna kontrollera och binda Consaber till att behöva anstränga sig för att hålla koll på Colm. Sånt kostar väl också pengar och ansträngning?


<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Så varför invadera? Varför inte helt enkelt lägga sig i blockad, svälta ut folket på ön och sedan helt enkelt flytta in när de har svultit ihjäl eller gett upp? Mycket billigare på ungefär alla sätt.<p><hr></blockquote><p>Man vill helt enkelt visa vad som händer om man går emot Consaber! Statuerat exempel och visa Cirefalierna att de inte kan göra vad som helst! Visa vilken överlägsen krigsmakt man har i Consaber osv...
Är det inte möjligt att göra en överraskningsattack med hjälp av dimma skapad på magisk väg? Borde väl kunna funka?
Jag menar det är ju inte direkt långt mellan Colm och fastlandet...

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Ska du nu nödvnädigtvis ta Colm, gör det då inte på Saving
Private Ryan-vis, utan titta på Kanonerna på Navarone och läs lite om hur tyskarna tog Eben Emael. Där skulle du kunna finna en lösning, men det blir ju förstås ingen ball masstormning à la Normandie eller Iwo Jima förstås.<p><hr></blockquote><p>Och det är ju precis det jag vill ha, på ett eller annat sätt...

//"Fredda the mean" som fortfarande försöker hitta en lösning på problemet...
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Tirakiska blockadbrytare!

OM det skulle bli krig och consaber lägger sin flotta ivägen så kommer cirefalierna svara med tiraker. Tirakerna är ushligt ra krigare och de har shamaner på sina båtar. Att slåss mot en sådan övermakt kan till och med krossa consaber. Särskilt om nu thalamur hjälper sina fänder (neromenzer är ju halvt cirefalier och halvt vanarer) särskilt om thalamur får möjligheten att krossa sin värsta fiende.

Borde inte freddy the man skita i dehär och försöka något annat?

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Re: Fråga

Jo. Men jag läste den ickeredigerade historien (prao) och tror faktiskt de tog bort det. Blev väll lite för likt den där boken "en krigares hjärta".

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Re: Därför!

Jag i mitt Mundana anser att Consaber anser att Cirefalierna på ön Colm är farligt nära Consaber. För nära. Man är rädd att Cirefalierna tänker förbereda en en invasion med utgång från Colm, så fort Consaber blottar sig. Detta plus det faktum att Cirefaliernas erövring av ön visar på svagheter hos Consaber. Man kan säga att det handlar mycket om prestige och stolthet!

Man kan ju till exempel fundera på varför Cirefalierna tog denna "värdelösa" ö? Jag tror de försöker få in en fot hos Consaber för att kunna kontrollera och binda Consaber till att behöva anstränga sig för att hålla koll på Colm. Sånt kostar väl också pengar och ansträngning?


Cirefalierna vill kunna ha ett ställe där de kan hota consaber. De vill liksom att consaber anfaller det värdelösa stället och förlorar en helvetiskt massa pengar och män. Sedan kan de lugnt luta sig tillbaka och låta thalamur göra resten. Detta fattar consabers politiker och anser det riktigt dumt att anfalla. Kastmaskinerna är till för två anledningar.
Ett: Skydda mot invasion
Två: Skjuta ner skepp och göra så att consaber gör denna dumma landstigning där allt går åt helvete.

Om consaber gör något hotfullt mot cirefalierna så har cirefalierna en anledning att starta ett krig. Consaber KOMMER att förlora eftersom de har thalamur som extrafiende. Att anfalla är DUMT!

För att hälla ättika i dina sår: Cirefalierna bor i dvärgfästet och har den som bas. Omöjligt att inta...



"I begynnelsen skapade människan Gud"
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Applåder, men...

...är inte detta lite off? Misstänker att du ville skryta med ditt äventyr... Är dock imponerad.

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Det tar TID att...

...mobalisera en här. Thalamur kommer nog inte anfalla. Sedan kostar det att låtsas anfalla colm. Kastmaskinerna kommer nog krossa rätt många krigsskepp och De är minsann dyra. Sedan får vi inte glömma att cirefalierna inte gillar att bli anfallna. Varken på låtsas eller på riktigt.

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 
Top